Pagina 1 van 2

Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 20:34
door Daniel
Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter
Geplaatst op: maandag 22 oktober 2012 20:14
Laatst bijgewerkt: maandag 22 oktober 2012 20:34


Vandaag, voorafgaand aan het Tweede Kamerdebat over het voornemen van NS de treindienst te gaan uitdunnen bij dreigend winterweer presenteerde de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) de uitkomsten van een quickscan naar de aanpak van winterweer. Deze door onderzoeks- en adviesbureau Twijnstra Gudde uitgevoerde vergelijkt de aanpak bij de Zwitserse SBB met die van de FMN-bedrijven.
Net als de Zwitsers hanteren de regionale vervoerders het uitgangspunt dat juist in de winter de reiziger een betrouwbare trein nodig heeft. Naast winterhard gebouwd materieel en preventief schoonhouden van het spoor wordt dit vooral bereikt door het maken van gedegen plannen samen met de netbeheerder. Ook wordt actief gestuurd op het voorkomen van een verstoorde personeels- en materieelinzet: door middel van GPS-technologie is exact bekend waar treinen zich bevinden waardoor het bijstellen van plannen overzichtelijk blijft.

Aanbevelingen uit het onderzoek zijn het invoeren en oefenen van strakke winterprogrammes die bijna met militaire precisie uitgevoerd worden, hoge betrokkenheid van het personeel en korte lijnen naar ProRail.

FMN beveelt de Tweede Kamer aan niet zomaar te besluiten tot maatregelen waarvan de reiziger de dupe wordt, maar een gedegen analyse te verlangen.

Klik hier voor het volledige rapport

(c) 2012 - OVNL Nieuwsredactie
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 20:46
door Wubbo
De te verwachten veeg uit de pan van de kleine reizigersvervoerders naar NS: de personeels- en materieelplanning en de dienstregeling op het hoofdrailnet zijn veel moeilijker, reden waarom het op de zijlijnen wel goed gaat. Maar een van de conclusies uit dit onderzoek is juist dat SBB ook een moeilijke personeels- en materieelplanning heeft...

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:02
door Klaasje
Prorail krijgt wel een paar keer een veeg uit de pan van de kleine vervoerders.

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:04
door Daniel
ProRail leek in die gevallen dan ook zomaar wat te doen. Zo las ik in het rapport over het buiten bedrijf stellen van wissels in Zuidbroek wat in de winterplannen die ze met Arriva hadden opgesteld juist niet zo was afgesproken (en daarop dus ook weer ongedaan gemaakt is)

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:18
door Suus
Ik vraag mij echt af waarom de SBB altijd zo wordt opgehemeld, er zijn ook bij hen genoeg zwakke punten te benoemen

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:21
door WSM
Tsja, niemand is perfect, ook de SBB niet. Waar is het net result het best?

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:40
door Vinny
Bee schreef:Ik vraag mij echt af waarom de SBB altijd zo wordt opgehemeld, er zijn ook bij hen genoeg zwakke punten te benoemen

Aan het einde van de winter van 2011 was er in de Zwitserse kranten te lezen dat de SBB een boete kreeg van het Züricher Verkehrsverbond omdat ze de punctualiteitsdoelstelling voor het S-bahn netwerk niet hadden weten te realiseren. En dat ondanks mensen die op het emplacement van Zürich handmatig de wissels aan het bezemen waren..., overigens: in februari regende het inderdaad vertragingen op het actuele vertrektijdenscherm van Zürich, maar de treinen bleven wel rijden. Dat is een groot verschil met Nederland, waar de afdeling bijsturing er bijna altijd voor zorgt dat het hele systeem als een plumppudding inéén zakt.

Verder is natuurlijk een groot gedeelte van het netwerk ondertunneld. Vooral onder bergen waar de meeste sneeuw valt...

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 22:47
door greyhound
Wubbo schreef:De te verwachten veeg uit de pan van de kleine reizigersvervoerders naar NS: de personeels- en materieelplanning en de dienstregeling op het hoofdrailnet zijn veel moeilijker, reden waarom het op de zijlijnen wel goed gaat. Maar een van de conclusies uit dit onderzoek is juist dat SBB ook een moeilijke personeels- en materieelplanning heeft...

In Zwitserland zijn ook op het hoofdrailnet de dienstroosters veel eenvoudiger, waardoor bijsturing veel eenvoudiger is. Daar begrijpen de vakbonden blijkbaar beter dat hun leden een dienstverlenend beroep hebben.

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 08:39
door Vinny
De dienstregeling in Zwitserland lijkt ook meer op die van België, met Piekuurtreinen die buiten patroontijden naar de grote steden (als Zürich en Basel) rijden en met diverse treinseries die gezamelijk een hoge (maar niet gecadanceerd) frequentie bieden op de belangrijke assen. De verbinding Zürich Enge-Zürich Hb rijdt 's avonds in een 5-25-30 verdeling :roll:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Kortom: het is niet al goud wat er blinkt.

Maar ik kan me wel voorstellen dat het daardoor minder in de soep loopt, omdat de treinen dan meer op elkaar kunnen keren zodat het materieel in ieder geval niet "zoek" raakt. Het valt wel op dat over het algemeen hetzelfde materieel wordt ingezet op dezelfde vaste tijden.

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 08:57
door Reiziger Delft
Vinny, die verbinding is totaal niet representatief om te kijken of men in Zwitserland een goede verdeling over het uur heeft. Vanuit het centrum naar Enge kan je veel beter met de tram (PDF); tram 6 en 7 vormen een prima verbinding. De S2 is een zone-trein die tot Pfäffikon weinig stopt en daarna alle haltes bedient; de S8 rijdt tot Pfäffikon en stopt op alle stations. Omdat ze dus over dezelfde spoorlijn rijden moet je ze wel vlak achter elkaar laten vertrekken vanaf Zürich HB.

In Zwitserland probeert men juist ook een gelijkmatige verdeling over het uur te krijgen waar mogelijk, ook bij de S-Bahn Zürich.

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 10:39
door Fles
is dat rondje om de kerk alweer eens terug, en waarom doet iedereen daar ZO panisch over? :?

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 21:45
door Klaasje
Vanmiddag was er in de tweede kamer een overleg tussen de commissie infrastructuur en milieu en de minister van infrastructuur en milieu met het onderwerp winterweer op het spoor. Belangrijk onderdeel in deze vergadering waren de verschillende analyses die over het uit de hand lopen van de verstoringen tijdens de afgelopen winterperiode zijn gemaakt. Een bijzondere rol werd daarbij gevormd door de analyse van Prorail en NS die is uitgelekt naar de telegraaf.

De conclusies daaruit zijn hard en meer dan de conclusies is er (terecht) niet besproken vanuit dat rapport. Wat voor de forumgebruikers hier wel duidelijk is, kwam daaruit naar voren. De organisatie van Prorail en NS kunnen overduidelijk meerdere storingen tegelijk niet aan op het organisatorische vlak. Wat er de afgelopen jaren is gedaan om storingen te voorkomen of storingen geen grote invloed te laten hebben is duidelijk onvoldoende gebleken om een totale bende te voorkomen en sommige maatregelen hebben averechts gewerkt.

De minister heeft in een paar brieven aan de kamer en in haar verhaal vanmiddag aangegeven dat het ministerie, Prorail en NS aan de slag gaan om de problemen aan te pakken, nu niet de belofte dit in een paar jaar of zelfs een jaar te doen maar wel de belofte dit uitgebreid mee te nemen in de lange termijn spooragenda. Wat ik zelf vond, en ook duidelijk proefde in de vragen van de tweede kamerleden was dat ze er eigenlijk geen vertrouwen in hadden dat de problemen structureel opgelost worden. De minister kwam er echter vanaf met de belofte voor het einde van het jaar een roadmap te maken waarin de samenwerkende partijen voor de lange termijn aan de slag gaan met de aanpak van de problemen. Een groot onderdeel daarvan is het makkelijker snijden in en het heropstarten van de dienstregeling bij verstoringen zonder voor nieuwe problemen te zorgen. Volgens de minister was dat ook belangrijker dan een versimpelde personeelsdienst. Als je het mij persoonlijk vraagt zit er juist een causale relatie tussen beiden.

Een aantal tweede kamerleden vroeg naar de mogelijkheden van treinpersoneel om zelf wat te doen bij infrastoringen. Dat is een punt wat in het rapport van de FMN ook duidelijk naar voren kwam. Onder de titel "eerste hulp bij ongemakken" is dit behandeld. Onvermijdelijk is daarbij dat het grote veiligheidsvraagstuk langs gaat komen. Dat is het grote argument tegen. Er gaat echter gekeken worden wat de (on)mogelijkheden zijn.

Verder kwam de winterdienstregeling langs. De uitgedunde dienstregeling waarbij op de drukste trajecten een gedeelte van de treinen opgeheven wordt waardoor in de daluren de treinen meteen vol zitten maar in de spitsuren de reizigers achterblijven. Er werd breed gedeeld dat het niet wenselijk is om zo'n dienst te rijden maar dat er daadwerkelijk op grote schaal reizigers achterblijven is overduidelijk nog niet echt goed ingedaald bij een aantal kamerleden en zelfs helemaal niet ingedaald bij het ministerie voor zover ik dat uit de reacties kon halen. Jammer genoeg bat alleen de PVV door maar die verkocht tegelijkertijd zoveel onzin dat de PVV totaal niet serieus te nemen viel. Dubbel jammer dus. Het CDA stelde voor om naast de de reizigers negatief te prikkelen om buiten de spits te reizen doordat ze niet meer mee kunnen ze ook positief te prikkelen door spitsmijden in te voeren. Kennelijk was Sander de Rouwe de zoutkaartjes alweer vergeten.

Uiteindelijk kan er samengevat het volgende worden geconcludeerd:
  • Er is niets concreets afgesproken.
  • Er komen nieuwe maatregelen met een roadmap.
  • Er is uitdrukkelijk gevraagd om veel haast.
  • Er is niet snel een oplossing.

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 21:54
door Fles
ja ja. Oftewel: "Hier hebben jullie een kluitje, daar is wat riet, doei".

Voor het eind van het jaar een roadmap :') De woordkeus is kennelijk het enige waar ze over nagedacht hebben :X

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 21:54
door huibf
Typisch de overheid. Veel wollige zaken, maar niets concreets.
ProRail opheffen en terug naar NS.
Daarbij personeel wat meer vrijheid geven...

Ow ja en die diknekken van ProRail en NS eens zelf de 'wei' insturen tijdens sneeuwval.

Roadmap.... Ging toch over rails? O VVD zat het brabbelen...

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 21:57
door Caspar
Ow ja en die diknekken van ProRail en NS eens zelf de 'wei' insturen tijdens sneeuwval.


Dat staan ze wel, ik zie ze altijd op Utrecht centraal staan als er een camera ploeg in de buurt is.

Helaas moet je er dan wel bij de bedenken dat ze ofwel met een dienstauto naar huis gebracht worden, of een hotel om de hoek hebben met 4 sterren faciliteiten. :cry:

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 22:04
door Vinny
Juist. Als er een roadmap wordt opgesteld dan weten we het wel: :')

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 22:05
door Vinny
Caspar schreef:
Ow ja en die diknekken van ProRail en NS eens zelf de 'wei' insturen tijdens sneeuwval.


Dat staan ze wel, ik zie ze altijd op Utrecht centraal staan als er een camera ploeg in de buurt is.

Helaas moet je er dan wel bij de bedenken dat ze ofwel met een dienstauto naar huis gebracht worden, of een hotel om de hoek hebben met 4 sterren faciliteiten. :cry:

Nou er is zelfs in Sneek een hotel met 4 sterrenfaciliteiten. Altijd handig als er op zondag geen taxi meer te bekennen valt :')

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 22:07
door Geert
huibf schreef:ProRail opheffen en terug naar NS.

Ja laten we weer eens reorganiseren, er is niets beters te doen... :roll:

@Klaasje: bedankt voor het uitgebreide verslag!
Bijzonder jammer dat de kamer en minister de problemen van een winterdienstregeling niet willen of kunnen zien. Af en toe vraag je je af of die mensen überhaupt met enige regelmaat in een trein stappen. :X

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 22:16
door Klaasje
Graag gedaan! Ik had het Caspar al beloofd dus ik kon er eigenlijk ook niet onderuit. :wink:

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 22:33
door Suus
Prorail en NS samenvoegen lost niets op, sterker nog, ik denk dat de NS de echte kern van het probleem is en niet ProRail. De NS lukt het namelijk bij het minste of het geringste niet adequate informatie te leveren aan de reiziger en er raakt bijna direct personeel zoek, daar hebben ze geen sneeuw voor nodig...

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: di 23 okt 2012, 23:41
door Fles
Geert schreef:@Klaasje: bedankt voor het uitgebreide verslag!


Ja, ook namens mij :pos:

Als je er een vrije dag voor opgenomen hebt: Declareren bij het ministerie voor aantoonbare inhoudloosheid :Y

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: wo 24 okt 2012, 14:13
door RoelZ1
huibf schreef:Ow ja en die diknekken van ProRail en NS eens zelf de 'wei' insturen tijdens sneeuwval.

Ik kan je verklappen dat de 'diknekken' van NS minstens éénmaal per maand in een grote jas met een railpocket op een groot station staan om reizigers te helpen. Niemand herkent ze, dat is waar.

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: wo 24 okt 2012, 14:17
door Suus
De HK-medewerkers van Servex staan ook regelmatig in een van hun toko's. Die zijn wel herkenbaar, ze dragen dan polo's met Special Crew op de rug. :pos:

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: wo 24 okt 2012, 14:22
door Klaasje
Fles schreef:
Geert schreef:@Klaasje: bedankt voor het uitgebreide verslag!

Ja, ook namens mij :pos:

Als je er een vrije dag voor opgenomen hebt: Declareren bij het ministerie voor aantoonbare inhoudloosheid :Y

Ik had gister niet zoveel te doen, voor de studie niets en op het werk is momenteel een totaal gebrek aan werk...

Re: Reiziger verdient betrouwbare treindienst in de winter

Geplaatst: wo 24 okt 2012, 18:57
door huibf
RoelZ1 schreef:
huibf schreef:Ow ja en die diknekken van ProRail en NS eens zelf de 'wei' insturen tijdens sneeuwval.

Ik kan je verklappen dat de 'diknekken' van NS minstens éénmaal per maand in een grote jas met een railpocket op een groot station staan om reizigers te helpen. Niemand herkent ze, dat is waar.


Kijk dat is een goede zaak ! dat zouden ze eens veel meer moeten doen ook in de bussen enzo. Dat ze eens een dagje meerijden op een lijn met een chauffeur.