'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3239
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Ronald » Wo 31 Okt 2012, 21:29

Ja, ok. Toen hadden we qua spoorwegen nog een verenigd Europa. Maar sinds de grenzen zijn ingevoerd gaat dat natuurlijk niet meer :N .

KM46
Berichten: 8065
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor KM46 » Wo 31 Okt 2012, 21:33

Ronald schreef:Ja, ok. Toen hadden we qua spoorwegen nog een verenigd Europa. Maar sinds de grenzen zijn ingevoerd zijn gaat dat natuurlijk niet meer :N .

Toen hadden we landen met grenzen en spoorwegen zonder grensen. En nu hebben we landen zonder grensen en spoorwegen met grenzen :wink: .

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor iljitsch » Wo 31 Okt 2012, 21:53

Kan je niet gewoon een paar SLTs ombouwen en dan de sprinter Den Haag - Roosendaal doortrekken tot Essen?

Anders een paar stuks DM'90 laten pendelen...

KM46
Berichten: 8065
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor KM46 » Wo 31 Okt 2012, 22:00

Ombouwen zal wel gaan denk ik, maar dan krijg je nog het bureaucratische gedeelte van de toelating in België :? :wink: .

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3239
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Ronald » Wo 31 Okt 2012, 22:01

Ja, als je wilt kun je veel verzinnen inderdaad. Als je wilt inderdaad, daar zit het probleem. Die toelatingen zijn in veel gevallen gewoon administratief geneuzel in plaats van echte technische drempels die niet genomen kunnen worden. Maar het feit is nu eenmaal dat je voor de "reguliere" internationale verbindingen tussen Nederland en België afhankelijk bent van een handjevol ouwe meuk van de Belgische Spoorwegen.

KM46
Berichten: 8065
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor KM46 » Wo 31 Okt 2012, 22:05

Tja dat is het Europa van tegenwoordig :wink: . Moeilijk doen als het ook simpel kan zoals vroeger. Maar ja vroeger bestaat helaas niet meer :? .

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Vinny » Wo 31 Okt 2012, 22:08

Afbeelding
Kan in heel Europa op de meest uitéénlopende soorten infrastructuur rijden, en is meestal een pak goedkoper. :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Suus » Wo 31 Okt 2012, 22:09

Ik betwijfel sowieso of DM '90 wel binnen profiel is in België. Zowel DM '90 als VIRM zijn speciaal vormgegeven met een knik zodat de binnenruimte zo breed mogelijk wordt en dat zit tegen het randje van het profiel aan volgens mij.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor deadlock » Wo 31 Okt 2012, 22:43

Bee schreef:Ik betwijfel sowieso of DM '90 wel binnen profiel is in België. Zowel DM '90 als VIRM zijn speciaal vormgegeven met een knik zodat de binnenruimte zo breed mogelijk wordt en dat zit tegen het randje van het profiel aan volgens mij.

Als M6 kan, kan DM'90 ook.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Suus » Wo 31 Okt 2012, 22:48

M6 is maar 2 meter 80 breed, VIRM is 3 meter breed en DM' 90 is 3 meter 20 breed. Is nog wel een aardig verschil...
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Klaasje » Wo 31 Okt 2012, 22:49

M6 is hoger.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Dennenboom » Wo 31 Okt 2012, 22:51

Kan in heel Europa op de meest uitéénlopende soorten infrastructuur rijden, en is meestal een pak goedkoper

Dan nog liever met m'n eigen auto.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor iljitsch » Wo 31 Okt 2012, 23:40

We hebben het hier wel over Essen, een station dat op spuugafstand van de grens ligt. Lijkt me dat dingen als profiel daar niet echt een probleem zouden moeten zijn.

Het zou zelfs vrij makkelijk moeten zijn om een apart perron aan te leggen dat onder 1500 volt bereikbaar is, zodat onaangepaste Nederlandse treinen er kunnen komen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Suus » Wo 31 Okt 2012, 23:48

Nogmaals, het station ligt op spuugafstand van de grens maar op ruim 5 kilometer van de spanningsluis. Dat bouw je niet "zo" even om.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Karl » Do 01 Nov 2012, 00:06

Dan verbouw je Roosendaal toch voor een paar meter perron. Want wat komt daar straks nou allemaal langs? Een doorgaande trein Vlissingen - Amsterdam, een kerende trein Zwolle en een stoptreintje naar het noorden.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor MdJ » Do 01 Nov 2012, 00:10

In Roosendaal is voor M6 de perronoverkapping het probleem. En laat die nu een museale status hebben :wink: (En voordat je dat hebt aangepast, rijden alle V250.)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Suus » Do 01 Nov 2012, 00:16

Men verhuist in Roosendaal de IC naar Zwolle van spoor 1b naar spoor 1a zodat deze dichter bij de trap en uitgang komt te staan, je zou deze naar 1b kunnen verhuizen en dan 1a geschikt te maken, maar waarvoor en hoe?

De spoorbezetting vanaf december:
IC naar Dordrecht op 4b van :10 tot :13/:40 tot :43
IC naar Vlissingen op 4a van :18 tot :20/:48 tot :50
SP naar Dordrecht op 3b van :25 tot :33
ST naar Antwerpen-C op 3a van :38 tot :22
IC naar Breda op 1a van :11 tot :21/:41 tot :51

(de a-zijde is in Roosendaal aan de kant van Antwerpen in tegenstelling tot zo ongeveer de rest van het land)
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Karl » Do 01 Nov 2012, 00:19

Gewoon wat steigerwerk op spoor 1 neerzetten, zodat spoor 2 op België (met perron) is aangesloten. Dat kan met 10b in Rotterdam ook, dus kan het in Roosendaal ook. Al die problemen, denk eens in oplossingen. -o-

En nee, natuurlijk gaat dit niet gebeuren, maar als we zo met een beetje prutsen op een bruikbaar idee uitkomen, dan moet het de hoofdkantorenbobo's toch ook lukken.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Suus » Do 01 Nov 2012, 00:29

Nu wil ik toch niet vervelend doen en absoluut niet in problemen denken, maar je moet de doorgaande goederentreinen ook nog ergens kwijt.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor iljitsch » Do 01 Nov 2012, 00:46

Even op Google Maps gekeken, en er blijken een stuk of 10 (!) extra goederen/opstelsporen voorbij spoor 4 te liggen. Geen probleem dus.

Ook netjes dat de twee sporen naar België los liggen van de twee naar Bergen op Zoom.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor RoelZ1 » Do 01 Nov 2012, 08:36

Wel interessant om te zien hoe iedereen hier een technische oplossing presenteert voor een politiek probleem. :roll:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11933
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Geert » Do 01 Nov 2012, 09:15

Verwacht je dan voor december een politieke oplossing?

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor iljitsch » Do 01 Nov 2012, 09:51

Wel een technische dan?

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3239
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor Ronald » Do 01 Nov 2012, 10:04

Kom op jongens, even terug naar het feitelijke probleem. Natuurlijk zijn er technische oplossingen te bedenken, we kunnen tenslotte ook naar de maan vliegen en dat is ook best wel knap.
Maar waar ligt dit geneuzel dus aan? Juist ja, en iedereen weet dat inmiddels...
Laatst gewijzigd door Ronald op Do 01 Nov 2012, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Berichtdoor RoelZ1 » Do 01 Nov 2012, 10:04

@ Geert: Nee, maar een technische oplossing lost niets op. Het probleem is niet dat het niet kan, maar dat de verschillende partijen dingen niet willen. Je kunt nu wel heel veel alternatieven mogelijkheden verzinnen, maar ook die lopen vast zonder samenwerking met de NMBS (NS (Hispeed) heeft immers geen vervoerderschap in België). Als de NMBS niet wilt samenwerken voor Antwerpen - Breda willen ze dat ook niet voor al die originele ideeën die hier worden gepost.

Er zijn nu volgens mij drie mogelijke gangen van zaken:
- Ze komen er uit en de uitkomst is dat de NMBS gaat samenwerken om Antwerpen - Breda te rijden, gefinancierd door Nederland, of door Nederland en België. (de minister wint in meer of mindere mate)
- Ze komen er uit en de uitkomst is dat de NMBS niet gaat samenwerken om Antwerpen - Breda te rijden. De Fyra wordt gedoogd en er rijdt enkel een stoptrein Antwerpen - Roosendaal. (de minister verliest zwaar)
- Ze komen er niet uit en er rijdt enkel een IC Brussel - Roosendaal. (alle partijen verliezen en er zullen flink wat koppen rollen, het aftreden van de Minister(s) en NS/NMBS top zou me niets verbazen)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten