Pagina 1 van 2

Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en ProR

Geplaatst: di 30 okt 2012, 16:27
door Klaasje
Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en ProRail
De splitsing tussen NS en ProRail moet worden “heroverwogen”. Er moet een “eenduidiger samenwerking op en rond het spoor” komen omdat er nu “blijvende maatschappelijke onrust” is. Dat stelt de parlementaire onderzoekscommissie-Kuiper van de Eerste Kamer, die dertig jaar privatiseringsbeleid van staatsbedrijven heeft onderzocht.

Vanmiddag is het eindrapport gepresenteerd. Het is de eerste keer in de historie dat de senaat zo’n onderzoek heeft gedaan.
Bron en meer: NRC

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 16:49
door Dagren
Dan moeten ze daar een hele creatieve oplossing voor verzinnen denk ik.

http://www.ovpro.nl/special/2012/09/11/ ... -mogelijk/

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 17:06
door Klaasje
Als je de capaciteitsverdeling apart zet ben je er al bijna. Bij de verkeersleiding moet alles en iedereen die op het spoor rondrijdt naar binnen kunnen en invloed hebben. Formeel hoeft er ook alleen maar een papieren scheiding te zijn.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 17:13
door Chauf21
Een andere belangrijke uitkomst van het onderzoek, is dat de Kamer privatiseringen en verzelfstandigingen beter moet controleren. Dus prima als je diensten door anderen wilt laten doen, maar zorg er dan wel voor dat je op een eenduidige manier grip en controle blijft houden en weet wie waarvoor verantwoordelijk is.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 17:22
door Klaasje
Dat er veel is fout gegaan is trouwens wel te merken aan het feit dat de spoorsector vandaag de dag ongeveer tweemaal zoveel kost qua subsidie als in 1990 als je de inflatiecorrectie meeneemt. In 1990 was de subsidie voor NS (infrastructuur, onderhoud, exploitatie nevenlijntjes e.d.) 1,4 miljard gulden. Na inflatiecorrectie is dat iets meer dan 1,1 Miljard euro. Prorail alleen krijgt vandaag de dag al 2,1 miljard euro subsidie. Dan hebben we het nog niet gehad over de subsidie van de regionale vervoerders en subsidietjes die NS hier en daar opstrijkt voor uitbreidingen van de dienstregeling.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 17:32
door Suus
Je moet wel beseffen dat de afgelopen 10 jaar voor een recordbedrag aan het spoor is verbouwd, dat is wel eens minder geweest...

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 17:38
door Karl
Maar de exploitatiesubsidie en de investeringen moeten toch wel apart gehouden zijn, dan kan je aan de hand van die cijfers toch wel vergelijken? Eventueel afgezet naar kilometer spoor/gebruik/goedeparameter.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 17:45
door Klaasje
Bee schreef:Je moet wel beseffen dat de afgelopen 10 jaar voor een recordbedrag aan het spoor is verbouwd, dat is wel eens minder geweest...
Je doelt op de HSL, Utrecht centraal, Amersfoort e.d?

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 17:54
door Suus
In Utrecht is bijna alles verbouwd, in Arnhem is verbouwd, er is bijna geen millimeter spoor niet van zijn plaats getild de afgelopen tien jaar.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 17:58
door Klaasje
Volgens de cie. Kuiken was er juist te weinig gedaan. Op zich niet vreemd. In 1990 werd ook al geklaagd over onderbesteding. Maar daar zit het verschil hem ook niet in: In 2010 was er 0,6 miljard voor projecten gereserveerd.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 19:56
door Vinny
Er wordt gemiddeld voor 1 miljard per jaar aan projecten weggezet op het spoor. Daarnaast hebben de Betuweroute en de HSL voor ongeveer een verdubbeling van het projectbudget gezorgd. Heel verbazingwekkend is dat dus ook niet. Overigens: de OV studentenkaart is ook een duur grapje voor de overheid geweest...

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 22:14
door Klaasje
De HSL en Betuweroute waren natuurlijk een tijdelijk iets die voor een extreme verhoging van de budgetten zorgden. Rond 1990 heeft men trouwens ook niet stilgezeten. De zesporigheid aan de westkant van Amsterdam CS is toen gebouwd en ze waren bezig met de Zuidtak.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 22:38
door Wubbo
De verwachting is dat er in 2013 voor hetzelfde bedrag aan het spoor wordt vertimmerd als in 2012. En dat is dan dus zonder Hanzelijn, maar met projecten als Randstadspoor, OV-SAAL en de grote stationsverbouwingen. Ik zie ook nog niet dat het in 2014 minder wordt.

Maar hoe dat allemaal in de cijfers zit weet ik niet. Dat de extra kosten zitten in afstemmingsverliezen tussen NS en ProRail is vast ook deels waar, maar ook politiek gevoelige zaken als discussies over stops in Hoogeveen, extra late en vroege treinen en toiletten in treinen (allemaal zaken die in meerdere of mindere mate geld kosten) zullen ongetwijfeld ook invloed hebben.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: di 30 okt 2012, 22:53
door Klaasje
Ik denk persoonlijk ook dat er wat verloren gaat door projecten die telkens heroverwogen worden. Er zijn soms projecten waarvoor het studieproject voor de vierde keer wordt opgestart. Maar ook dat Prorail bijna alles moet uitbesteden doordat bij de opsplitsing de ingenieurs zijn afgesplitst in twee bedrijven gooit denk ik wat roet in het eten. Zelfs voor de meest kleine projectjes (studie naar het nut om twee seinen te verplaatsen bijvoorbeeld) komt er veel overhead bij kijken om contractjes te maken, afstemming te doen e.d. terwijl het werkelijke studeren binnen een week af kan zijn. Een oplossing met gedeeltelijk zelf het werk doen en gedeeltelijk uitbesteden zou vast efficiënter werken.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: wo 31 okt 2012, 20:25
door Vinny
Ik denk dat je in plaats van studie's door erkende bureau's laten doen je ook gewoon de ambtenaren een linkje naar forumdiscussies kunt sturen ;)

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: wo 31 okt 2012, 22:10
door ODRAIL
Nee nee, dat is te simpel. We moeten er eerst een studie van maken, dan een of twee commissie's naar laten kijken. En dan een (verkeerde) beslissing nemen :wink: .

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: wo 31 okt 2012, 23:49
door Klaasje
Vinny schreef:Ik denk dat je in plaats van studie's door erkende bureau's laten doen je ook gewoon de ambtenaren een linkje naar forumdiscussies kunt sturen ;)
Hé.. Dan heb ik geen werk meer ja. :wink: (En had ik ook veel minder geweten)

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: do 01 nov 2012, 08:05
door zone5324bericht...
heb het rapport (nog) niet gelezen, maar denken ze nu echt, dat ze een miljard gaan besparen als NS en ProRail weer 1 bedrijf worden?
een paar directeuren minder, ziin hooguit een paar miljoen minder...

en ik blijf erbij, dat je met een samenvoeging een Duitse situatie gaat krijgen, waarbij klachten over mogelijke belangenverstrellingen door particuliere vervoerders regelmatig geuit en politiek besproken worden...

nu wordt gemeld, dat het splitsen voornamelijk problemen in de onderlinge communicatie zorgt, maar binnen de bijsturingsorganisatie van NSR (dus binnen 1 bedrijf) gaat de communicatie ook niet altijd even goed, dus zal een samenvoeging niet automatisch tot verbeteringen leiden...

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: do 01 nov 2012, 11:06
door Klaasje
In het rapport worden volgens mij geen conclusies over geld getrokken. Dat is wel iets wat ik zelf heb gezien. De kosten van het spoorbedrijf in 1990 stonden namelijk ergens vermeld. De conclusies worden vooral over het samenwerken getrokken.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: do 01 nov 2012, 13:52
door Fles
heroverwegen? What's next? Moeten we de splitsing van nederland en belgië ook maar "heroverwegen"? :?:

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: do 01 nov 2012, 13:54
door Karl
Kan de Fyra wel in één keer doorrijden. :mrgreen:

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: do 01 nov 2012, 13:57
door Fles
Karl schreef:Kan de Fyra wel in één keer doorrijden. :mrgreen:
Hier. ALLEEN MAAR voordelen! *O* :mrgreen:

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: do 01 nov 2012, 14:02
door Karl
De kop is er al, nu het rapportje nog. Tadaa.

Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing Nederland en BelgiëNS en ProRail
De splitsing tussen Nederland en België NS en ProRail moet worden “heroverwogen”. Er moet een “eenduidiger samenwerking op en rond het spoor” komen omdat er nu “blijvende maatschappelijke onrust” is. Dat stelt de parlementaire onderzoekscommissie-Kuiper van de Eerste Kamer, die bijna honderd dertig jaar splitsingsprivatiseringsbeleid van staatsbedrijven heeft onderzocht.

Vanmiddag is het eindrapport gepresenteerd. Het is de eerste keer in de historie dat de senaat zo’n onderzoek heeft gedaan.
Bron en meer: Almachtige Wikipedia

Frapant genoeg is de inhoud bijna hetzelfde.

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: do 01 nov 2012, 20:31
door Z2N
_O-

Re: Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing NS en

Geplaatst: vr 02 nov 2012, 09:34
door Dagren
Karl schreef:De kop is er al, nu het rapportje nog. Tadaa.

Onderzoek senaatscommissie: heroverweeg splitsing Nederland en BelgiëNS en ProRail
De splitsing tussen Nederland en België NS en ProRail moet worden “heroverwogen”. Er moet een “eenduidiger samenwerking op en rond het spoor” komen omdat er nu “blijvende maatschappelijke onrust” is. Dat stelt de parlementaire onderzoekscommissie-Kuiper van de Eerste Kamer, die bijna honderd dertig jaar splitsingsprivatiseringsbeleid van staatsbedrijven heeft onderzocht.

Vanmiddag is het eindrapport gepresenteerd. Het is de eerste keer in de historie dat de senaat zo’n onderzoek heeft gedaan.
Bron en meer: Almachtige Wikipedia

Frapant genoeg is de inhoud bijna hetzelfde.

Helaas, dat willen die Belgen toch niet. -o-