Korte vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Korte vragen

Bericht door ThePretender »

Misschien is het een idee om een topic te starten waarin men korte vragen over het OV, materieel, de OV-chipkaart en dergelijke heeft en er geen behoefte is om hier een heel topic aan uit te wijden.

Heb er zelf al wel een. Hoe zit het met de DDAR's met rode bekleding in de tweede klassen (de eerste klasse hebben zwart/witte stoelen)? Was dat onderdeel van een plan om alle DDAR's opnieuw te bekleden, maar dat dit niet door is gezet vanwege de ombouw in NID?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Gekko123 »

Die DDAR-rijtuigen met rode banken waren eigenlijk geen DDAR, maar DDM. Zeg maar het protoype van de DDAR. Deze rijtuigen zijn al een tijdje buiten dienst, maar worden soms opgelapt in geval van ernstig materieeltekort.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8603
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Goed idee zo'n topic :pos: Hoeft er niet een nieuw topic geopend te worden met daarin drie berichten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen

Bericht door ThePretender »

Gekko123 schreef:Die DDAR-rijtuigen met rode banken waren eigenlijk geen DDAR, maar DDM. Zeg maar het protoype van de DDAR. Deze rijtuigen zijn al een tijdje buiten dienst, maar worden soms opgelapt in geval van ernstig materieeltekort.
Aha. Ik stond om me heen te kijken toen ik er een aantal maanden terug in zat. Maar leuke info, nooit geweten. Thanks!
Milco1995 schreef:Goed idee zo'n topic :pos: Hoeft er niet een nieuw topic geopend te worden met daarin drie berichten.
Dank u zeer. :)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Bericht door Ronald »

Ik wil toevallig ook nog wat weten: wat is de baanvaksnelheid op de spoorbrug bij Deventer?
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door jesse-cruzu »

Ik heb ook een vraagje :)

De enige echte getrokken trein met een locomotief van de NS is de ICRm? (DDAR + 17XX en Fyra niet meegeteld).
Is men van plan om deze ook door treinstellen te gaan vervangen of kunnen we een nieuwe locomotief en rijtuigen verachten?
Ik vind persoonlijk treinen die getrokken worden door een locomotief het mooist. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ronald schreef:Ik wil toevallig ook nog wat weten: wat is de baanvaksnelheid op de spoorbrug bij Deventer?
130. Die snelheid geldt als je komende vanuit Deventer net de bocht uit komt.
De andere kant op staat er op het begin van de aanbrug al een bord ADV 40.
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Bericht door Ronald »

Ok, dus komende uit Apd wordt er op de brug geremd naar 40?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

jesse-cruzu schreef:Ik heb ook een vraagje :)

De enige echte getrokken trein met een locomotief van de NS is de ICRm? (DDAR + 17XX en Fyra niet meegeteld).
Is men van plan om deze ook door treinstellen te gaan vervangen of kunnen we een nieuwe locomotief en rijtuigen verachten?
Ik vind persoonlijk treinen die getrokken worden door een locomotief het mooist. :)
De trend is dat er eigenlijk alleen nog getrokken treinen worden ingezet op internationale diensten. Maar zelfs dat neemt af. Over een paar jaar gaat de trein tussen Amsterdam en Berlijn met treinstellen rijden. Ook het ICRm gaat als eerste aan de kant als er IC-materieel over is zoals het er nu uitziet. Als er nieuw materieel komt dat zal dat ICRm gaan vervangen maar tegelijkertijd ook de eerste paar series van ICMm. Persoonlijk verwacht ik dat ze dan iets bestellen wat ook over de HSL en Hanzelijn hard kan rijden, waarschijnlijk in de vorm van treinstellen. Dat is echter niet zeker.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ronald schreef:Ok, dus komende uit Apd wordt er op de brug geremd naar 40?
:Y
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Goed idee, zo'n 'korte vragen'-topic! :pos:

De wijze waarop conducteuren is vaak ter sprake gekomen op dit forum (en daardoor ben ik ook veel wijzer geworden en heb wel eens mopperende mensen in de trein dingen kunnen uitleggen, dankzij forumgebruikers als Ennes :D).
Wat mij opvalt is dat sommige conducteuren bij de controle alleen de coupés controleren, en de balkons overslaan (de balkons worden vaak wel vriendelijke goedendag gezegd, maar dat is het). Is daar een reden voor? :)
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Bericht door iljitsch »

Korte vraag voor VIRM:

Ik zit relatief vaak op het balkon, en inderdaad lopen conducteurs daar wel eens langs zonder te controleren. Maar hoe weet je of ze dat in de coupés wel doen? Loop je achter ze aan als controle op de controle? :D

Het kan natuurlijk zijn dat conducteurs meerdere keren langs een balkon moeten, bijvoorbeeld bij het halteren of om de andere verdieping te bereiken, waarbij ze natuurlijk niet iedere keer zullen controleren. Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Goed punt! :) Ik ga er vanuit dat ze meestal controleren. Meestal is de verhouding controle versus serviceronde (waar conducteurs zichzelf verbaal kenbaar maken dan) in het voordeel van de controleronde.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Maar vaak ook niet ;) Het gebeurt ook regelmatig dat er een nieuwe conducteur op de trein komt halverwege, en dat die eerst een stuk door de trein loopt om zich dan ergens te gaan zetelen. Of ze lopen de trein door om de machinist even te spreken voorin. Of ze lopen naar een andere kant omdat ze daar bij het halteren een beter zicht op de hele trein hebben (bijvoorbeeld bij stations in bochten e.d., in verband met het kunnen zien of alle deuren wel dichtgaan, of om de V-lamp te kunnen zien aangaan.)
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Korte vragen

Bericht door Fles »

VIRM schreef:Goed punt! :) Ik ga er vanuit dat ze meestal controleren. Meestal is de verhouding controle versus serviceronde (waar conducteurs zichzelf verbaal kenbaar maken dan) in het voordeel van de controleronde.
Ja en meestal is de verhouding a:b:c waarbij
a = serviceronde
b = controleronde
c = total absence

Op een rit van 100 km ongeveer gelijk aan 1:3:16
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Ben laatst met een HC meegeweest, en vaak controleren ze eerst onder, dan boven. Wil je mensen niet dubbel controleren, dan krijg je wat je noemt. Qua verhouding denk ik dat er uiteindelijk net zo veel HCs zijn die niet controlleren als reizigers die niet luisteren - het blijven mensen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Valt niet echt een standaard uit te halen. Als er twee conducteurs zijn controleren ze of tegelijk dezelfde coupé en dan de een links en de ander rechts, of een begint boven en de ander onder, en als de een eerder klaar is dan de ander gaan ze naar elkaar toewerken en bij coupé's die gesplitst zijn begint de een direct en de ander na de scheidingswand...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Korte vragen

Bericht door Fles »

webguy schreef:Wil je mensen niet dubbel controleren, dan krijg je wat je noemt.
Oh, is dat het? :')

Wat raar dat dat in België dan geen issue is. Blijkbaar heeft een conducteur daar nog wat gezag.
Of kijk hoe volwassen dat in Duitsland opgelost wordt, ook niks mis mee. Hier schittert men maar gewoon door afwezigheid, maar daar blijkt nog over nagedacht te zijn ook dus :') Fraai is dat.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Bericht door Ronald »

Fles schreef:Of kijk hoe volwassen dat in Duitsland opgelost wordt
In het Fernverkehr dan, in Duitsland kun je ook rustig een dagje in het Nahverkehr vertoeven zonder iemand tegen te komen.
In Zwitserland is het trouwens de gewoonte dat de conducteur na iedere paar stops opnieuw de trein doorkomt en vraagt of er nog iemand is ingestapt. De controlekans is daar, zeker in stoptreinen, vrijwel 100%.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Conducteurs van de Noorse NSB hebben een klein pocketboekje met daarin een plattegrond van de trein, daar kunnen ze aftekenen of een stoel al gecontroleerd is. Na elke stop lopen ze dan een rondje door de trein, controleren ze de nieuwe reizigers en vinken ze ze weer af :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Conducteurs zijn wat dat betreft ook net mensen. Ik ga niks goed praten of opkomen voor collega's die echt niks doen, maar ik wil toch nog wel de andere kant van het verhaal belichten. Dat kan ik het beste doen aan de hand van een verhaal dat ik eerder al eens geschreven heb, omdat ik het daarin al eens behandeld heb. Voor wie dat wil, is dat achter deze link te lezen.

Het komt er op neer dat het misschien allemaal iets minder zwart/wit in elkaar zit dan hier wel eens geroepen wordt. En voor wie daarin geïnteresseerd is, wil ik de nasleep van fysiek geweld ook nog wel delen. Het is een lang verhaal, verdeeld over drie delen, waarvan het eerste hier te lezen is.

Misschien dat het een ander licht op de discussie laat schijnen. Maar collega's die echt niks doen, zullen er altijd tussen blijven zitten. En die verpesten het voor de rest...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Bericht door iljitsch »

Mikos: natuurlijk snappen wij allemaal dat een conducteur niet doet wat een controleteam in de tram doet, en dat het dus heel wel mogelijk is dat er op een bepaalde rit gewoon niet gecontroleerd wordt. Aan de andere kant, ik denk dat veel van ons ook wel eens een week lang elke dag de trein genomen hebben zonder één keer gecontroleerd te worden, en vaak ook helemaal geen conducteur te zien.

Ik ben wel benieuwd of er officieel of onofficieel een soort idee is van als iemand een uur in een trein zit, die persoon X % kans heeft om gecontroleerd te worden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Ikzelf zit ook wel eens in de trein zonder dat ik gecontroleerd wordt. Absoluut. Maar er zijn ook dagen bij dat ik elke rit die ik maak gecontroleerd wordt. Er is dus niet echt een peil op te trekken, maar het wordt hier door sommigen nog wel eens gebracht dat conducteurs in het algemeen dus maar aartsluie wezens zijn die geen oog hebben voor reizigers, van service nog nooit gehoord hebben en ze allemaal een cursusje vriendelijkheid mogen volgen. En dat is, zeker voor de "goede" collega's (waar ik mijzelf voor het gemak ook maar even onder schaar), vaker onterecht dan terecht.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

En dat is vooral iets waar je je niks van aan moet trekken. Als je een publieke functie hebt in Nederland, dan doe je het nooit goed.Dat is iets waar ik me allang bij heb neergelegd maar blijf zelf gewoon mijn best doen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Bericht door iljitsch »

Mijn ervaring toen ik een min of meer dienstverlenend beroep had (lang, lang geleden) was dat er een bepaalde groep is die gewoon nooit tevreden is, wat je ook voor ze doet. Vreemd genoeg is er ook een groep die altijd tevreden is, hoe slecht de service ook is. Alleen die trekken minder snel hun mond open. :-)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten