Korte vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Di 25 Dec 2012, 10:02

Er zitten daar ook zat bedrijven die gewoon normale werktijden overdag hebben naast de continu werkende. Daarvoor kan OV toch echt wel helpen. Niet voor niets rijden er diverse spitsbussen daar.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor Thom91 » Di 25 Dec 2012, 11:10

Een bus dan wellicht? Stuk goedkoper dan spoor. Zelfde soort constructie als bij TATA Steel wordt gehanteerd?
Komt wel goed schatje.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor iljitsch » Di 25 Dec 2012, 12:38

Het zijn havens... spitsboot?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor Thom91 » Di 25 Dec 2012, 12:54

Een boot is langzaam.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen

Berichtdoor Vinny » Di 25 Dec 2012, 13:03

Thom91 schreef:Een bus dan wellicht? Stuk goedkoper dan spoor. Zelfde soort constructie als bij TATA Steel wordt gehanteerd?

Er schijnt wel een projectgroep te zijn die onderzoekt of het mogelijk is om reizigers te vervoeren over de Havenspoorlijn. Je raadt het natuurlijk nooit: de grootste kosten moeten gemaakt worden om de treinen "veilig genoeg" te kunnen laten mengen met goederenvervoer. Die paar prefab betonnen platen waarmee je stations langs de route kunt aanleggen, zullen de kosten niet zijn.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 25 Dec 2012, 13:12

de infra op goederenlijnen is niet gericht op het vervoer van reizigers.
los van het feit, dat vaak speciaal materieel nodig is (zoals mat voor andere stroomsterkte of diesel en/of ander beveiligingssysteem), moeten dan ook voorzieningen aangelegd worden.
die voorzieningen kosten natuurlijk geld en kunnen vaak alleen op centrale plekken aangelegd worden, waardoor werknemers alsnog vervoer moeten regelen naar het bedrijf.

wat voor de Rotterdamse havens als Europoort en Maasvlakte geldt, is (wat velen niet weten, omdat dit geen ov is), dat er een behoorlijk uitgebreide vorm van bedrijsvervoer toegepast wordt.
Leo Ringelberg rijdt daar met heel wat bussen rond om werknemers vam verschillende bedrijven te vervoeren.
ook woon-/werkverkeer wordt door veel bedrijven aangeboden, waarbij touringcarbedrijven werknemers in de regio ophalen en wegbrengen.

dus niet iedereen is verplicht met eigen vervoer van/naar het werk te komen.
het is dus alleen geen ov en daardoor alleen bekent bij de desbetreffende bedrijven en hun werknemers. het beeld, dat het gebied daardoor slecht bereikbaar is, of dat men verplicht met eigen vervoer moet reizen, is dus enigzins een scheef beeld...

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor Thom91 » Di 25 Dec 2012, 13:26

Vinny schreef:
Thom91 schreef:Een bus dan wellicht? Stuk goedkoper dan spoor. Zelfde soort constructie als bij TATA Steel wordt gehanteerd?

Er schijnt wel een projectgroep te zijn die onderzoekt of het mogelijk is om reizigers te vervoeren over de Havenspoorlijn. Je raadt het natuurlijk nooit: de grootste kosten moeten gemaakt worden om de treinen "veilig genoeg" te kunnen laten mengen met goederenvervoer. Die paar prefab betonnen platen waarmee je stations langs de route kunt aanleggen, zullen de kosten niet zijn.

Om mijn verhaal maar even compleet te maken dan.
De reden dat er tot op heden geen reizigersvervoer naar de haven is, komt door het gebruik van ERTMS. Er is geen ATB aanwezig in de haven waardoor conventionele reizigerstreinen er niet kunnen komen. De stoomloc, waar het mee begon, heeft ook geen ERTMS en moest dus door een loc met ERTMS gesleept worden. Zo lang er geen reizigersmaterieel is met ERTMS, want ATB gaan ze er echt niet aanleggen, zal er geen reizigersvervoer plaats vinden over de havenspoorlijn.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Di 25 Dec 2012, 14:01

Een eigen netwerk met bedrijfsbussen in zo'n uitgestrekt gebied waar er geen negen tot vijf mentaliteit heerst is veel effectiever dan OV met lijnbussen of treinen. Overigens, in heel het land zitten bedrijven die een eigen bus/busje laten rijden voor personeel dat met het OV komt. Tata heeft inderdaad een eigen netwerk van bussen vanuit een groot deel van Noord-Holland: mijn vriendin gaat naar haar werk, ploegendienst bij Tata, met de bus vanuit Alkmaar, al is ze wel aan het sparen voor een autootje.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen

Berichtdoor Vinny » Di 25 Dec 2012, 14:06

Het belangrijkste verschil zit hem in de kostenpost voor het buspersoneel. Bedrijfsvervoer valt niet onder de OV-sector CAO, en dus zijn de chauffeurs aanzienlijk goedkoper. Maar dat verschil moet de laatste jaren toch wel weer zijn verminderd.

Bij Rotterdam speelt mee dat bedrijven liever niet willen dat hun personeel in de file staat tijdens de ochtend- en avondspits en daarom willen zij wel graag personeelsvervoer over de Havenspoorlijn mogelijk maken zo heb ik me door het Havenbedrijf Rotterdam ooit laten vertellen. Nou ja prima, als zij er voor betalen... (A)
Capaciteit is het probleem niet, tussen de goederenmeuk kun je best een paar treinpaden voor personeelsvervoer inleggen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Korte vragen

Berichtdoor avl » Di 25 Dec 2012, 20:19

Niets nieuws onder de zon.
In het najaar 1962 is op aandrang van de Stichting Europoort/Botlekbelangen een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheden van personeelvervoer via de bestaande goederen- sporen van Rotterdam naar Europoort/ Botlek vice versa. De door de N.S. uitgebrachte offerte leidde niet tot een overeen- komst. In 1966 benaderde de Stichting Europoort/Botlek- belangen zowel de N.S. als de gemeente Rotterdam, aangezien zij van mening was, dat het inmiddels toegenomen aantal
aldaar gevestigde bedrijven mogelijkheden voor personeelver- voer over de havensporen zou bieden. Zowel de moeilijkheden verbonden aan voor- en natransport van halteplaatsen naar werkpunten als het onttrekken van het thans gedurende de spitsuren voor het wegverkeer ter beschikking staande spoor- weggedeelte van de Botlekbrug bleken beletselen voor reali- sering van bedoelde plannen. Inschakeling van de havensporen voor normaal personenvervoer in afwachting van het gereed- komen van de metro naar Hoogvliet wordt niet overwogen. De aan een dergelijke exploitatie verbonden kosten door hogere technische eisen aan de outillage mogen niet worden onder- schat, terwijl overigens de mogelijkheden voor het verrichten van personenvervoer naast het bestaande goederenvervoer be- perkt zouden zijn. Het is de directie van de N.S. en de onder- getekenden niet bekend, dat de gemeente Rotterdam een ex- ploitatie — als vorenbedoeld —- zou toejuichen en dat de ge- meente bereid zou zijn aan deze exploitatie deel te nemen. Gelet op het vorenstaande zien de ondergetekenden geen aan- leiding om te bevorderen dat opnieuw een onderzoek naar de mogelijkheid van de onderhavige personenverbinding wordt ingesteld.

BRON
Netwerk van personeelsvervoer bestaat al sinds ontstaan van buiten Rotterdam gelegen havengebied.
Met de groei van het autobezit is het wel minder geworden. Sneller thuis door niet wachten op de bus en kortere route.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 25 Dec 2012, 21:11

als de A15 in 2015 verbreed is, zal de vraag naar een alternatief via het spoor ook wel weer afnemen...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen

Berichtdoor Vinny » Di 25 Dec 2012, 21:51

Dat zal best tegen kunnen vallen aangezien die verbreding vooral nodig is om de groei van het (vracht)verkeer naar de Tweede Maasvlakte te accomoderen. Ik denk dat we voorlopig niet een einde aan de files kunnen verwachten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 25 Dec 2012, 22:47

dan maar hoppen, dat meer over het spoor gaat...
aangezien nu nog niet weten, wat de economie gaat doen, is het wel of niet vergroten van het aantal vrachtwagenbewegingen over de A15 ook nog niet bekend...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Wo 26 Dec 2012, 13:03

Thom91 schreef:Zo lang er geen reizigersmaterieel is met ERTMS, want ATB gaan ze er echt niet aanleggen, zal er geen reizigersvervoer plaats vinden over de havenspoorlijn.

DB Schenker rijdt met loccen type BR189 over de Betuweroute. Die loccen mogen ook gewoon reizigerstreinen rijden (ze hebben een tijd de CityNightLine getrokken in Nederland), en er staan stapels ICR te wachten op betere tijden in Maastricht en op de Dijksgracht. Volgens mij is materieel het probleem niet.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor Thom91 » Wo 26 Dec 2012, 15:03

Dan heb je toch weer over een locomotief, zoals ik het ook schets?
Komt wel goed schatje.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen

Berichtdoor zone5324bericht... » Wo 26 Dec 2012, 15:31

DBS heeft geen locomotieven over voor reizigerstreinen, ze hebben precies wat ze nu nodig hebben voor de goederentreinen rijdend gehouden...
er staan wel genoeg diesellocomotieven ter zijde, maar die zijn niet meer rijvaardig gehouden.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen

Berichtdoor Freek » Do 27 Dec 2012, 12:57

Bij een overstap regiotrein -> regiotrein binnen 35 minuten betaal je toch niet opnieuw het instaptarief?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor reisthijs » Do 27 Dec 2012, 15:34

Ligt er maar net aan welke vervoerder(s) en op welk traject.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Berichtdoor VIRM » Do 27 Dec 2012, 17:22

Weet iemand wanneer de actuele spoorkaart van sporenplan.nl wordt geupdate? Ze lopen een tikkeltje achter op dit moment (zo staat het station van Sassenheim er nog niet op).
Beul van de blindegeleidelijn

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen

Berichtdoor Freek » Vr 28 Dec 2012, 14:46

reisthijs schreef:Ligt er maar net aan welke vervoerder(s) en op welk traject.

Ow, ik dacht dat het ongeacht regiovervoerder dit geval het geval was. Iemand een overzicht per vervoerder?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Vr 28 Dec 2012, 19:00

Arriva gebruikt op de Noordelijke nevenlijnen het NS-tariefsysteem, daar is het dus niet van toepassing. Op de rest van de regionale lijnen* wordt net als in de bus het tarief berekend, daar geldt het dus wel.

*) van de Valleilijn weet ik het niet zeker, het tarief hiervan blijkt op een of andere manier ook geheim te zijn (Connexxion vermeldt überhaupt nergens de kilometertarieven in hun vervoergebieden)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Vr 28 Dec 2012, 19:11

De Valleilijn gebruikt niet het NS-tariefsysteem, maar een eigen systeem dat Barneveld Centrum - Amersfoort C iig goedkoper maakt dan bij de NS.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 28 Dec 2012, 19:56

Op Wikipedia staan de verschillende tarieven.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen

Berichtdoor Somoht » Ma 31 Dec 2012, 12:36

Is er bij één vervoerder een uitzondering op dit feestdagenpatroon?
01-01 rijdt als op zondag
2e paasdag rijdt als op zondag
hemelvaart rijdt als op zondag
Koninginnedag rijdt als op zaterdag
2e pinksterdag rijdt als op zondag
1e/2e kerstdag als op zondag

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen

Berichtdoor zone5324bericht... » Ma 31 Dec 2012, 13:18

zie net wel, dat Veolia lijn 83 vandaag een zaterdagdienst rijdt en op Hemelvaartsdag rijdt lijn 99 ook een zaterdagdienst...


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten