Pagina 7 van 11

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 31 dec 2012, 20:35
door Meltrain
Veolia in Limburg rijdt op 24 en 31 december een zaterdagdienstregeling.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 31 dec 2012, 20:47
door STF
In Luxemburg rijden ze vandaag gewoon de werkdagen-dienstregeling tijdens schoolvakanties, oftewel alles is onderweg behalve de schoolritten/bussen. Vanaf middernacht gaat de feestdagen-dienstregeling in, wat vrijwel gelijk staat aan GEEN OV.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 31 dec 2012, 21:51
door iljitsch
Een uur geleden was het hier spitsuur voor de deur met trams richting de remise...

Vroeger was het altijd zo dat er tot acht uur gereden werd op oudjaarsavond en dan na twaalven ook weer een tijdje. Maar ik kan nu niks vinden op htm.net.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jan 2013, 00:42
door Anne
Dit staat op htm.net:
31 december, oudejaarsavond: De laatste trams vertrekken rond 20.30 uur vanaf de beginpunten.

1 januari 2013, nieuwjaarsdag: Zondagse dienstregeling, de eerste trams vertrekken rond 09.00 uur vanaf de beginpunten.
Dat na de jaarwisseling weer rijden is al veel jaren terug.

Hier in Nederland is het na een uur of negen echt afgelopen.


Dan heeft Antwerpen het heel anders geregeld.
De hele nacht rijden daar trams en bussen.
Aantal normale lijnen en enkele speciale lijnen.
LINK

Zo rijden de tramlijnen 3, 5, 9, 10, 15 en 24 en de feesttram 27 (route 2 Hoboken-Groenplaats) een 20 minuten dienst tot de dagdienst op 1-1.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jan 2013, 10:03
door zone5324bericht...
dat tijdens oud en nieuw in België op meer plekken 's nachts ov geboden wordt, is een keuze om mensen met een slokje op een alternatief te bieden om niet zelf te gaan rijden...

en trouwens bij ons begint het NS-nachtnet ook weer tegen 1 uur...

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jan 2013, 10:19
door Wubbo
NS heeft in ieder geval een jaar zaterdagsdiensten gereden op 2e feestdagen. GVU reed een uitgeklede zondagsdienst op 1e kerstdag (met allemaal halfuurdiensten).

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jan 2013, 10:58
door iljitsch
Oh ja, op htm.net staat een link aan de rechterkant van de pagina. Ik zocht tevergeefs onder reisinformatie.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 jan 2013, 13:04
door Justin
Goed, kort vraagje van mijn kant:

waarom hebben de volgende vertrekstaten op de volgende (grens)stations wél routestrips richting het buitenland:
* Venlo
* Maastricht
* Heerlen (en -de Kissel, Landgraaf en Eygelshoven Markt)
* Enschede

en de volgende niet:
* Roosendaal (en Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal richting België/Frankrijk).

* Hengelo (kan ik me wat bij indenken met de s140 die relatief onregelmatig rijdt, en het voor de s20000 geen al te interessante routestrip betreft, beetje zelfde verhaal voor Arnhem met de ICE)

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 jan 2013, 13:14
door Vinny
Die op Schiphol hadden dat richting Duitsland (IC 140) en België/Frankrijk vroeger wel. Is dat geschrapt? :')

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 jan 2013, 13:43
door Justin
Richting België en Frankrijk is dat er ook niet meer nee...

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 jan 2013, 13:46
door webguy
Vermoed dat het een kwestie van data was - of die informatie ontbreekt, of het was niet bij de juiste persoon. Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat de Fyra natuurlijk wel reserveringplichtig is richting Belgie, dus dan staat op je kaartje hoe laat 'ie vertrekt. Maar niet erg handig nee..

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 12 jan 2013, 15:37
door Meltrain
Waarom is de afkorting van Arnhem Velperpoort Ahp?
Heette dat station vroeger anders ofzo (Arnhem Poort) of is er een andere reden?
Ahv had me namelijk logischer geleken.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 00:48
door Milco
Bij Blokker is er een NS-dagkaart voor 17 euro te koop, geldig na 9 uur op werkdagen en 's weekends de hele dag in treinen van NS, Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. Ik neem aan ook in de Breng-treinen?
Maar hoe is het geregeld met de geldigeid met:
- reizen naar stations als bijv. Eijsden of Eygelsoven Markt; liggen in Nederland maar worden door buitenlandse treinen aangedaan?
- reizen van binnenlandse vervoerders naar Duitsland; zoals met Arriva naar Leer of Syntus naar Bad Bentheim?

Iemand die dit weet? Alvast bedankt :)

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 16:04
door Karl
Meltrain schreef:Waarom is de afkorting van Arnhem Velperpoort Ahp?
Heette dat station vroeger anders ofzo (Arnhem Poort) of is er een andere reden?
Ahv had me namelijk logischer geleken.
Tot 1953 heette het Velperpoort, Vpp ofzo had dus logischer geleken (mits dat niet conflicteert met Velp ofzo).

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 16:24
door Ronald
Milco1995 schreef:Bij Blokker is er een NS-dagkaart voor 17 euro te koop, geldig na 9 uur op werkdagen en 's weekends de hele dag in treinen van NS, Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. Ik neem aan ook in de Breng-treinen?
Maar hoe is het geregeld met de geldigeid met:
- reizen naar stations als bijv. Eijsden of Eygelsoven Markt; liggen in Nederland maar worden door buitenlandse treinen aangedaan?
- reizen van binnenlandse vervoerders naar Duitsland; zoals met Arriva naar Leer of Syntus naar Bad Bentheim?

Iemand die dit weet? Alvast bedankt :)
Eijsden, Eygelshoven Markt, De Eschmarke en Glanerbrug zijn gewoon binnenlandse (NS)-tariefpunten, dus dat zal mogen. Ook zal het Blokker-kaartje geldig zijn tot de grenspunten (en kun je bijvoorbeeld een kaartje naar een buitenlandse bestemming kopen met "NS-traject gratis").

Op de Grensland-express zijn voor zover ik weet alleen speciale Grensland-tickets geldig of internationale CIV-tickets. Dus daar zijn de Blokker-kaartjes waarschijnlijk alleen geldig tot de grens. Naar Bad Bentheim koop je dus een internationaal kaartje met "NS-traject gratis" (heb ik vaak gedaan in combinatie met een Kruidvat-kaartje).

Leer weet ik eigenlijk niet. Je kunt wel met de OV-chipkaart tot Leer reizen. Toch denk ik dat ook daar het Blokker-kaartje slechts tot de grens geldig is (omdat Leer en Weener geen binnenlandse tariefpunten zijn).

Even wat anders: staan er nu eindelijk al eens (NS-)Cico's in De Eschmarke, Glanerbrug, Eygelshoven Markt en Eijsden?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 16:56
door Suus
In december stonden die er niet in Eygelshoven Markt of Landgraaf.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 20:20
door Milco
Vraagje: ik dacht dat station Arnhem omgedoopt zou worden als 'Arnem Centraal'. Klopt dit, en zo ja wanneer? Of heb ik het mis?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 21:05
door Thom91
Volgens mij nooit, dat is bevoorrecht aan de vijf grootste stations, waarbij Leiden weer een apart geval is en Eindhoven ontbreekt.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 21:14
door webguy
Is het niet 5 grootste stations nav instappers?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 21:22
door Geert
Thom91 schreef:Volgens mij nooit, dat is bevoorrecht aan de vijf grootste stations, waarbij Leiden weer een apart geval is en Eindhoven ontbreekt.
Volgens mij was de grens vanaf een bepaald aantal reizigers per dag. Leiden heeft meer reizigers dan Eindhoven, dus in dat licht bezien is het niet gek dat Leiden wel centraal heet en Eindhoven niet. (Al vind ik het eerlijk gezegd een beetje een non-discussie.)

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 21:25
door Suus
Afgesproken was dat Wereldstations na hun verbouwing Centraal achter de naam zouden krijgen. Voorlopig zijn ze nog niet klaar in Arnhem dus het kan nog wel even duren.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 21:40
door Karl
webguy schreef:Is het niet 5 grootste stations nav instappers?
Als een station dan van de vijfde naar de zesde plaats gaat, worden er dan bordjes opnieuw geplaatst/verwijderd?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 21:42
door Ardan
Hebben ze ook met Almere CS/Centrum gedaan.. (al had dat geloof ik een andere reden. Er was íéts waardoor Almere geen CS meer mocht hebben ondanks dat het ZES stations heeft.)

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 21:44
door Vinny
Geert schreef:
Thom91 schreef:Volgens mij nooit, dat is bevoorrecht aan de vijf grootste stations, waarbij Leiden weer een apart geval is en Eindhoven ontbreekt.
Volgens mij was de grens vanaf een bepaald aantal reizigers per dag. Leiden heeft meer reizigers dan Eindhoven, dus in dat licht bezien is het niet gek dat Leiden wel centraal heet en Eindhoven niet. (Al vind ik het eerlijk gezegd een beetje een non-discussie.)
Men heeft ooit een tijdje de grens van 50.000 reizigers gehanteerd, maar dat is allang niet meer zo. Breda en Arnhem staan op de nominatie te worden gepromoveerd tot -Centraal.

Sowieso is de hele discussie tamelijk onzinnig. Men heeft ooit die regel van 50.000 reizigers ingevoerd omdat alles in het werk werd gesteld om te voorkomen dat Haarlem zou worden omgenoemd tot Haarlem CS. Dit zou namelijk "historisch niet correct zijn". :| Het is maar waar je je druk over maakt.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 13 jan 2013, 21:44
door Wubbo
Bee schreef:Afgesproken was dat Wereldstations na hun verbouwing Centraal achter de naam zouden krijgen. Voorlopig zijn ze nog niet klaar in Arnhem dus het kan nog wel even duren.
Dus dan krijgen we straks ook Breda Centraal? -o-