Korte vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: Zo 05 Apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mark Knoester » Wo 28 Nov 2012, 18:20

Oh zijn dat die Sandite treinen. Ik wist dat het aangebracht werd, maar ik wist niet dat dat met aparte treinen gebeurde. Bedankt voor het antwoord :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen

Berichtdoor Vinny » Wo 28 Nov 2012, 22:16

De acceleratie van een trein is niet linear. Je hebt te maken met het feit dat je steeds meer energie nodig hebt om een kilometer sneller te kunnen rijden. (Google maar op kinetische energie). Dat houdt dan nog geen rekening met rolweerstand en luchtweerstand. Je zou kunnen overwegen die te verwaarlozen tijdens de aanzet.
Opmerkelijk. Als je lucht- en rolweerstand niet meeneemt, dan kom je toch op een éénparig versnelde beweging uit bij een gelijkblijvend vermogen? Of heb ik echt zitten slapen tijdens mijn natuurkundelessen? :oops:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen

Berichtdoor Klaasje » Wo 28 Nov 2012, 22:22

Er is een behoorlijk verschil tussen kinetsche energie en vermogen aan de ene kant en een kracht en versnelling aan de andere kant ;-)

Die eenparig versnelde beweging komt van een constante kracht en die heb je nou juist ook niet.

tjitte19
Berichten: 59
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Korte vragen

Berichtdoor tjitte19 » Ma 10 Dec 2012, 10:10

Een vraagje over de gele vertrekstaten op Dt: waarom staat Lelystad centrum er niet op? Amsterdam Lelylaan staat er wel bij.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor Thom91 » Ma 10 Dec 2012, 10:16

Staat Zwolle etc er ook op? Zo niet, ruimte tekort..
Komt wel goed schatje.

tjitte19
Berichten: 59
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Korte vragen

Berichtdoor tjitte19 » Ma 10 Dec 2012, 10:26

Thom91 schreef:Staat Zwolle etc er ook op? Zo niet, ruimte tekort..

Er gaat sowieso geen trein naar Zwolle vanuit delft. Maar de 2600 van .05 en .35 rijdt via Schiphol, A'dam cs en Almere naar Lelystad. Maar heel Almere en Lelystad staat er niet op, terwijl dat maar 2 extra stations zijn. Het is natuurlijk verwarrend als een toerist ofzo vanuit delft naar Lelystad wilt reizen dat er alleen Amsterdam staat. Ik weet niet of de digiborden op de perrons wel LLS aangeven want ik ben nog niet op het station geweest.

dennistd
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Ma 10 Dec 2012, 11:04

Er gaan zelfs treinen naar Leeuwarden en Groningen vanuit Delft: de s12600 is de s2600 (Vlissingen-Lelystad) die in de daluren in Lelystad doorgekoppeld is aan de s700 en s12700 (IC's Den Haag Centraal naar Leeuwarden of Groningen, die dan maar tot/vanaf Lelystad rijdt).
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Gekko123 » Ma 10 Dec 2012, 17:50

Ik ben gisteren nog met een s12600 mee geweest naar Zwolle, maar het was helaas wel zo dat de TBP's aangaven dat ie maar tot Amsterdam reed. Op de trein stond ook Amsterdam vermeld en dat werd pas bij Schiphol aangepast naar Groningen. Beetje jammer als je het mij vraagt.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

tjitte19
Berichten: 59
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Korte vragen

Berichtdoor tjitte19 » Ma 10 Dec 2012, 19:46

Gekko123 schreef:Ik ben gisteren nog met een s12600 mee geweest naar Zwolle, maar het was helaas wel zo dat de TBP's aangaven dat ie maar tot Amsterdam reed. Op de trein stond ook Amsterdam vermeld en dat werd pas bij Schiphol aangepast naar Groningen. Beetje jammer als je het mij vraagt.

Vindt ik ook, heb je zulke mooie TPB's die je zo kan veranderen doe je het niet. Met de oude flappen leek me dat wel logisch. Zal wel met geld te maken hebben ofzo

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Ma 10 Dec 2012, 19:58

Niks geld, dat is zo ingesteld. Iemand heeft de keuze gemaakt dat het zo werkt. Je zit met een trein met een heel lang traject en trajectdelen die allemaal een iets ander publiek hebben. Je moet ergens een knoop doorhakken. Dat het in de trein ook zo wordt gedaan heeft misschien wel met geld te maken - de conducteur moet dat handmatig doen en heet daar niet altijd in in.
Reisinformatie/nerd

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Berichtdoor Karl » Ma 10 Dec 2012, 22:34

De 'f' en de 'z' hebben er ook niet altijd zin in. ;-)
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen

Berichtdoor Vinny » Ma 10 Dec 2012, 22:47

Ik weet niet zeker of vanuit Delft deze serie ook de snelste verbinding met Leeuwarden en Groningen geeft, maar bijvoorbeeld vanuit Vlissingen kun je bijna een uur tijdwinst boeken door in Rotterdam over te stappen op de Intercity "binnendoor". Ik vind het dan ook niet meer dan terecht dat ze in Vlissingen alleen Amsterdam aangeven als eindbestemming.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Di 11 Dec 2012, 07:56

Ze kunnen ook gewoon de overdagse eindbestemming Lelystad Centrum aangeven, tot daar is het immers altijd de snelste verbinding :Y
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen

Berichtdoor Citaro » Di 11 Dec 2012, 08:53

Was gisteren overdag even in Roosendaal, TBP's gaven inderdaad ook Amsterdam Centraal aan als eindbestemming voor de 2600, maar op de treinen stond wel keurig Lelystad Centrum.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor marvinkok » Vr 14 Dec 2012, 11:24

Vraag me ineens af, alle bussen van Connexxion hebben InfoXX. Hebben de treinen dat ook?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Vr 14 Dec 2012, 11:31

Ik denk het niet, heb wel m'n vermoedens over Arriva treinen - die stuurden namelijk korte tijd positie informatie volgens dezelfde kanalen als bussen (KV6)
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen

Berichtdoor Klaasje » Vr 14 Dec 2012, 11:36

marvinkok schreef:Vraag me ineens af, alle bussen van Connexxion hebben InfoXX. Hebben de treinen dat ook?

Treinen hebben wel een soort GPS-systeem maar de reisinformatie wordt afgeleid uit de informatie van de baanbeveiliging en de daaraan gekoppelde plan- en procesleidingssystemen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Vr 14 Dec 2012, 11:40

(waardoor je dus niet weet precies waar de trein rijdt - dat ligt aan het blok)
Wat Marvin noemt zou nogsteeds kunnen, als backup via GPRS op de normale spoorsystemen.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Korte vragen

Berichtdoor Cookie » Vr 14 Dec 2012, 11:52

Klaasje schreef:Treinen hebben wel een soort GPS-systeem maar de reisinformatie wordt afgeleid uit de informatie van de baanbeveiliging en de daaraan gekoppelde plan- en procesleidingssystemen.

Is dat eigenlijk ook het geval bij TPRB (Ter Plaatse Bediend Relais Blokstelsel), dat aanwezig is in de Achterhoek? Dacht dat de treindienstleider daarbij niks kan zien op een scherm, het lijkt me dat je dan sowieso GPS nodig hebt?

EDIT: Volgens http://www.intraffic.nl/producten/volge ... ieden.aspx wordt er inderdaad GPS-info gebruikt voor de reisinformatie

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Vr 14 Dec 2012, 12:05

Interessant overigens, want dan hangen er dus nergens TBPs daar, alleen TBx schermen. Hetzelfde speelt geloof ik in Friesland, Sneek-Stavoren bijvoorbeeld?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Vr 14 Dec 2012, 12:30

Op Sneek - Stavoren is alleen een handvol TB7's op Sneek aanwezig.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Berichtdoor Tochjo » Vr 14 Dec 2012, 14:28

webguy schreef:Interessant overigens, want dan hangen er dus nergens TBPs daar, alleen TBx schermen. Hetzelfde speelt geloof ik in Friesland, Sneek-Stavoren bijvoorbeeld?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "dus" in je eerste zin. De afwezigheid van TBP's lijkt me een gevolg van het feit dat treinen altijd van hetzelfde spoor vertrekken, en verder niet direct gekoppeld aan het wel of niet kunnen zien waar treinen uithangen door de treindienstleider.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Vr 14 Dec 2012, 14:32

Een TBP zal erg slecht werken op zulke stations - ze gebruiken namelijk Treinnummer Volgsysteem (TNV) om te melden dat de trein weer vertrokken is. Zonder TNV wordt 'ie automatisch na zoveel tijd wel vertrokken gemeld (door het systeem of de omroeper), maar dat is 2-3 minuten. Als een TB7 een trein iets langer blijft staan maakt het niet zo uit, maar met een TBP is dat lastiger.
Reisinformatie/nerd

ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: Za 12 Mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen

Berichtdoor ThePretender » Zo 16 Dec 2012, 14:41

Ik kom net pas om de hoek kijken dus mag ik vragen wat er grappig is aan Hoogeveen en intercityverbindingen? :)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Zo 16 Dec 2012, 14:46

Er is veel gezeur over geweest, ook van een tweedekamerlid die toevallig zelf in Hoogeveen woonde en vond dat de intercity in Hoogeveen moest stoppen. Hoogeveen zelf is vrij klein en rechtvaardigt totaal geen IC, helemaal omdat daardoor de bediening van andere stations op de lijn achteruitging en de reistijd van Groningen naar Zwolle alleen maar langer werd. Het staat zo'n beetje synoniem voor grootheidswaanzin en "Just for me" transport.
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten