Pagina 3 van 3

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: wo 21 nov 2012, 23:04
door iljitsch
Ja, logisch om miljarden uit te geven aan meer treinen zodat mensen 20 minuten op de bus kunnen wachten.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: do 22 nov 2012, 08:08
door Vinny
Tja, nou. Net alsof de aansluitingen nu wel goed zijn ofzo :s

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: do 22 nov 2012, 10:54
door Chauf21
Bee schreef:Het houden op kwartierdiensten is volgens mij ook veel prettiger voor de reiziger. De meest voorkomende frequenties in het onderliggend vervoer blijven 60', 30' en 15', als je dan als NS met frequenties van 10' komt ga je hopeloos etteren met het onderliggend OV waar voorlopig geen geld is voor hogere frequenties.
De relatie tussen de frequenties van treinen en aansluitend OV is een kip/ei-verhaal. Het komt nu ook voor dat men frequenties van buslijnen niet ophoogt (van bijvoorbeeld een kwartiersdienst naar een 10-minutendienst) omdat dat niet aansluit op treinen die eens per kwartier rijden. ETMET maakt het ook beter mogelijk om iedere 20 minuten te rijden. Voor sommige lijnen of sommige momenten is dat een wenselijke frequentie.

Daarnaast vraag ik me af wat het belang van perfecte aansluitingen is. Niet iedere reiziger hoeft over te stappen op aansluitend OV en de overstaptijd die nodig is, verschilt ook van persoon tot persoon. Daarnaast zijn er op stations vaak meerdere verbindingen mogelijk (zeker op de ETMET-stations) die echt niet altijd op hetzelfde moment aankomen of vertrekken. Wat voor de één een goede aansluiting is, is voor ander dan net geen aansluiting (en omgekeerd). De frequentieverhoging pakt voor heel veel reizigers beter uit, het zou zonde zijn om dat te laten liggen.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: do 22 nov 2012, 12:03
door iljitsch
Zoals al eerder betoogd, je kan een euro maar één keer uitgeven. Er zullen vast wel plaatsen zijn waar elke 10 minuten een sprinter een flinke verbetering is. Maar ook een hoop waar dat niet het geval is, zoals:

- bij langere trajekten, als de rijtijden meer dan 5 minuten omhoog gaan
- op trajekten met veel intercity- en weinig stoptreinstations (Den Haag - Rotterdam)
- in gebieden waar het aansluitend vervoer met lage frequenties rijdt

Ik heb toch sterk het gevoel dat het hele spoorboekloos rijden alleen maar een truuk is voor de NS om hogere punctualiteitscijfers te halen.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: do 22 nov 2012, 12:34
door 010jongen
Utrecht - Houten bijv. Hoe lang willen ze daar nog wachten met vaker rijden. Betwijfel of dat daar ooit nog gaat gebeuren . Zeker als er het een en ander gekoppeld wordt naar Woerden. Voor wanneer staan de werkzaamheden aan de zuidzijde van Utrecht gepland?.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: do 22 nov 2012, 13:42
door RoelZ1
iljitsch schreef:Ik heb toch sterk het gevoel dat het hele spoorboekloos rijden alleen maar een truuk is voor de NS om hogere punctualiteitscijfers te halen.
Spoorboekloos is niet echt 'spoorboekloos', de dienstregeling blijft 100% vast liggen. De term wordt alleen gebruikt om aan te geven dat de frequentie zo hoog is dat je geen spoorboekje meer nodig zou hebben.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: do 22 nov 2012, 15:45
door deadlock
010jongen schreef:Utrecht - Houten bijv. Hoe lang willen ze daar nog wachten met vaker rijden. Betwijfel of dat daar ooit nog gaat gebeuren . Zeker als er het een en ander gekoppeld wordt naar Woerden. Voor wanneer staan de werkzaamheden aan de zuidzijde van Utrecht gepland?.
Welke werkzaamheden want ze zijn bijna klaar.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: do 22 nov 2012, 15:56
door Suus
Er moet nog genoeg gebeuren aan de zuidkant van Utrecht. De dive-unders zijn bijvoorbeeld nog niet in gebruik, het tweede perron van Vaartsche Rijn moet nog volledig gebouwd worden en de perrons van Utrecht moeten nog rechtgetrokken worden.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: do 22 nov 2012, 23:26
door .....
Gaan de Utrechtse perrons dan rechtgetrokken worden? Op alle impressies was daar namelijk geen sprake van.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 10:14
door Wubbo
deadlock schreef:
010jongen schreef:Utrecht - Houten bijv. Hoe lang willen ze daar nog wachten met vaker rijden. Betwijfel of dat daar ooit nog gaat gebeuren . Zeker als er het een en ander gekoppeld wordt naar Woerden. Voor wanneer staan de werkzaamheden aan de zuidzijde van Utrecht gepland?.
Welke werkzaamheden want ze zijn bijna klaar.
Bijna klaar? Komend jaar is er nog zo goed als elk weekend een buitendienststelling die iets met het klaarmaken van Utrecht Zuidzijde te maken heeft. Dat noem ik niet bijna klaar... De grote werkzaamheden zijn eigenlijk pas net begonnen!

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 13:02
door Suus
..... schreef:Gaan de Utrechtse perrons dan rechtgetrokken worden? Op alle impressies was daar namelijk geen sprake van.
Men wil graag de Rabobrug aan de zuidkant van het station bouwen inclusief trappen naar de perrons. Dat kan echter alleen als je de perrons rechttrekt.

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 13:03
door 010jongen
Wubbo schreef:
deadlock schreef:
010jongen schreef:Utrecht - Houten bijv. Hoe lang willen ze daar nog wachten met vaker rijden. Betwijfel of dat daar ooit nog gaat gebeuren . Zeker als er het een en ander gekoppeld wordt naar Woerden. Voor wanneer staan de werkzaamheden aan de zuidzijde van Utrecht gepland?.
Welke werkzaamheden want ze zijn bijna klaar.
Bijna klaar? Komend jaar is er nog zo goed als elk weekend een buitendienststelling die iets met het klaarmaken van Utrecht Zuidzijde te maken heeft. Dat noem ik niet bijna klaar... De grote werkzaamheden zijn eigenlijk pas net begonnen!
Wou net zeggen, er staat nog een hoop te gebeuren. Station vaartsche rijn bijv gaat ook voorlopig nog niet open.