Pagina 1 van 1

Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 10:20
door Fles
Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Spoorbeheerder Prorail zal minder geld investeren in het spooronderhoud rond Amersfoort. Daarmee breekt het bedrijf een belofte.

Dat meldt de Volkskrant vrijdag op basis van gesprekken met betrokkenen. Eerder dit jaar zag Prorail ervan af om Strukton Rail voor 21 miljoen het spoor rond Amersfoort te laten onderhouden. Prorail vond echter dat de kwaliteit voor zo’n laag bedrag niet gewaarborgd zou kunnen worden.
Bron en meer

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 15:14
door Z2N
Hoeveel van het verschil van 7 miljoen gaan wij terug zien in het treinkaartje?

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 15:54
door Fles
Z2N schreef:Hoeveel van het verschil van 7 miljoen gaan wij terug zien in het treinkaartje?

Wat? Dat kaartjes goedkoper worden bedoel je? _O-

Ehm. Nul, denk ik :')

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 15:54
door fogeltje
"Aannemers voelen zich steeds meer gedwongen om onder de kostprijs te gaan bieden, omdat Prorail dikwijls voor de laagste bieder kiest."

Fijn dat de veiligheid voor de reiziger zoveel waard is.

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 21:29
door Klaasje
Bij geklooi krijgt een aannemer heus wel op z'n dak voor het onveilig wordt. Als het al onveilig wordt omdat de veel elementen fail-safe zijn ingericht. Je zal het echter vooral in het aantal storingen gaan zien als er teveel bezuinigd wordt.

(Fail-safe betekent dat als iets niet goed werkt er wordt teruggevallen op de veilige stand.)

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 23:22
door Fles
Dat bedoelt fogeltje helemaal niet.

Het ENIGE belang van Prorail is hier geld. Een beetje je maatschappelijke plicht vervullen en zorgdragen voor de veiligheid van de treinreiziger wordt daar volledig ondergeschikt aan gemaakt. En dat is een buitengewoon kwalijke zaak.

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 23:37
door Suus
Uiteindelijk heeft ProRail alleen zichzelf ermee: de kleine bedrijven gaan ten onder aan de contracten waarmee ze verlies maken waarna alleen de grote bedrijven overblijven die woekerprijzen rekenen.

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 23:46
door Fles
ja. en een paar reizigers verongelukken onderweg nogeens over een niet vervangen want best duur uitgebrokkeld puntstuk, maar ja. Kleinigheidje hou je toch :)

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 23:54
door Wubbo
Je klinkt nu net als een vakbondslid. Het is een prestatiecontract, daar zal dus wel iets in staan over storingen en kwaliteit van de infra. De aannemer zal geen 14 miljoen krijgen om het verder uit te zoeken.

De hamvraag is of je de infra in dat gebied kunt onderhouden voor dat bedrag. Ik geloof niet dat iemand hier dat cijfermatig kan onderbouwen.

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: za 24 nov 2012, 00:00
door Fles
Wubbo schreef:Je klinkt nu net als een vakbondslid. Het is een prestatiecontract, daar zal dus wel iets in staan over storingen en kwaliteit van de infra. De aannemer zal geen 14 miljoen krijgen om het verder uit te zoeken.

De hamvraag is of je de infra in dat gebied kunt onderhouden voor dat bedrag. Ik geloof niet dat iemand hier dat cijfermatig kan onderbouwen.
Nee, dus? Moeten we het er maar niet meer over hebben?

Veiligheid kost geld. Dat weet iedereen. Het enige wat ik uit de berichtgeving lees is dat "het voor minder moet". Er staat nergens "Prorail vindt veiligheid belangrijk en besluit de komende jaren x miljard MEER te investeren zodat dingen GOED gebeuren." Nergens.

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: za 24 nov 2012, 00:02
door Suus
Die zeven miljoen die "bespaard" zou worden valt ook wel mee, Asset Rail heeft voor 14,8 miljoen ingeschreven en krijgt nog 7 miljoen extra om achterstallig onderhoud weg te werken. Dat is opmerkelijk, aangezien in de offerte van Asset Rail slechts 1,3 miljoen extra begroot was om al het achterstallig onderhoud weg te werken. De lijst met problemen ontstaan door achterstallig onderhoud betreft 2000 kleine en grote problemen alsdus Prorail-watchers.

Ook vreemd is dat deze aanbesteding volgens ProRail 30% meer kost dan de aanbesteding van begin dit jaar terwijl de onderhoudskosten voor dit contract alsnog 20-40% is van het bedrag dat ProRail er nu voor kwijt was. Dat is wel een opmerkelijk groot verschil :|

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: za 24 nov 2012, 00:11
door Fles
Bee schreef:Die zeven miljoen die "bespaard" zou worden valt ook wel mee, Asset Rail heeft voor 14,8 miljoen ingeschreven en krijgt nog 7 miljoen extra om achterstallig onderhoud weg te werken. Dat is opmerkelijk, aangezien in de offerte van Asset Rail slechts 1,3 miljoen extra begroot was om al het achterstallig onderhoud weg te werken.

1+1 = 5,7 miljoen aan bonussen voor ALS ze inderdaad doen waar ze al met dat andere geld voor betaald worden :Y

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: za 24 nov 2012, 08:52
door Vinny
Het gaat hier om tracégebied Amersfoort. De belangrijkste emplacementen zijn of worden al omgeschoffeld voor allerlei projecten (dive under Amersfoort, SAAL projecten etc.). Heb wel een idee wat het punt hier is, er zijn wat aannemers die de laatste jaren behoorlijk wat vet op de botten hebben kunnen creeëren onder het mom van "het is veiligheid en ProRail betaalt wel". Nou niet meer dus... :wink:

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: za 24 nov 2012, 09:29
door Fles
Nou ja, we gaan het wel zien.

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: za 24 nov 2012, 10:10
door Thom91
Bee schreef:Die zeven miljoen die "bespaard" zou worden valt ook wel mee, Asset Rail heeft voor 14,8 miljoen ingeschreven en krijgt nog 7 miljoen extra om achterstallig onderhoud weg te werken. Dat is opmerkelijk, aangezien in de offerte van Asset Rail slechts 1,3 miljoen extra begroot was om al het achterstallig onderhoud weg te werken. De lijst met problemen ontstaan door achterstallig onderhoud betreft 2000 kleine en grote problemen alsdus Prorail-watchers.

Ook vreemd is dat deze aanbesteding volgens ProRail 30% meer kost dan de aanbesteding van begin dit jaar terwijl de onderhoudskosten voor dit contract alsnog 20-40% is van het bedrag dat ProRail er nu voor kwijt was. Dat is wel een opmerkelijk groot verschil :|
En de conclusie die je hier aan kunt verbinden is dat:
- Vorige aannemer heeft voor €7 miljoen onderhoud niet uitgevoerd
- Van de €21 miljoen die het contract in totaal waard is, is dus €7 miljoen restwerk.
- Vorige aannemer heeft 1/3 van het onderhoudswerk niet uitgevoerd. (Met een natte vinger bepaald, maar zal wel ongeveer in de richting zitten.)

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 10:19
door Wubbo
En die conclusie kun je ook niet trekken, want het is de vraag wat de huidige afspraken over het onderhoud zijn. Misschien is de staat van de infra wel keurig volgens het huidige contract, maar niet volgens die van het nieuwe contract. Dan moet je dus eerst wat doen om die staat te bereiken.

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 11:42
door Ennes

Re: Prorail steekt minder geld in spooronderhoud

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 11:53
door Thom91
Wubbo schreef:En die conclusie kun je ook niet trekken, want het is de vraag wat de huidige afspraken over het onderhoud zijn. Misschien is de staat van de infra wel keurig volgens het huidige contract, maar niet volgens die van het nieuwe contract. Dan moet je dus eerst wat doen om die staat te bereiken.
Kwaliteitseisen zijn vrijwel onveranderd bij overgang van OPC naar PGO