Pagina 1 van 2

Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:05
door Thom91
Nederland en België lossen spoorruzie op
Gepubliceerd: 3 december 2012 17:58
Laatste update: 3 december 2012 18:08

AMSTERDAM - Nederland en België hebben maandag na 11 jaar gesteggel hun ruzie over een internationale spoorverbinding opgelost.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS om voortaan tussen Breda en Antwerpen een hogesnelheidstrein te laten rijden.

Bron en meer

IenM via twitter:
https://twitter.com/Min_IenM/status/275646955647021056

I&M op de website

Akkoord met België over hogesnelheidstrein

Hogesnelheidstrein Breda-Antwerpen rijdt vanaf april

Nieuwsbericht | 03-12-2012

Vanaf 8 april 2013 verbindt een hogesnelheidstrein Breda en Antwerpen. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft dit afgesproken met de Belgische en Nederlandse spoorvervoerders (NMBS en NS). De hogesnelheidstrein Fyra gaat acht keer per dag rijden tussen Breda en Antwerpen en ook stoppen op het Belgische station Noorderkempen. Dit akkoord was een voorwaarde van het ministerie om de Fyra tussen Amsterdam en Brussel te mogen rijden. Nu dit akkoord is bereikt, mogen NMBS en NS deze trein vanaf 9 december in de dienstregeling opnemen.

“Treinreizigers zijn straks sneller dan ooit in België. Of je nu uit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, of Breda komt,” aldus staatssecretaris Mansveld. “Met Fyra kom je vanuit Amsterdam bijna een uur eerder aan in Brussel dan met de Beneluxtrein die nu rijdt. De reistijd tussen Breda en Antwerpen is straks minder dan een half uur. Voor deze hogesnelheidstrein geldt géén toeslag en géén reserveringsplicht.”

De reistijd tussen Breda en Antwerpen is nu 1 uur en 8 minuten, vanaf april zijn reizigers nog maar de helft van de tijd onderweg. Naast de hogesnelheidstreinen tussen Nederland en België, kunnen reizigers ook de huidige stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen nemen. NS en NMBS proberen deze treinreis eind 2013 meer dan vijf minuten korter te laten duren. Nu is de reistijd nog 44 minuten. Nederland draagt per jaar 2,5 tot 3,5 miljoen euro bij aan de treindiensten Breda-Antwerpen en Roosendaal-Antwerpen.

Met de overeenkomst komt een einde aan jarenlange onderhandelingen tussen Nederland en België. Sinds 2001 zijn vele pogingen gedaan om met België een akkoord te bereiken over een hogesnelheidsverbinding tussen Breda en Antwerpen. Met dit akkoord tussen vervoerders en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, is ook de juridische procedure van de Nederlandse staat tegen NMBS van de baan, zo schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

Amsterdam-Brussel
Fyra tussen Amsterdam en Brussel stopt onderweg op station Schiphol, Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal. De reistijd tussen Amsterdam en Brussel wordt 55 minuten korter. Vanaf 9 december duurt deze reis 2 uur en 1 minuut, in plaats van de huidige 2 uur en 56 minuten. Voor deze trein geldt een speciaal tarief en reserveringsplicht. NMBS en NS hebben afgesproken abonnementen aan te gaan bieden voor Fyra.

Den Haag
Er gaat geen directe hogesnelheidstrein rijden tussen Den Haag en Brussel omdat deze financieel niet haalbaar is. Passagiers vanuit Den Haag reizen vanaf 9 december via Rotterdam. Zij kunnen dan op Rotterdam Centraal op hetzelfde perron overstappen op de trein naar Brussel. Vanaf dat moment duurt de reis tussen Den Haag en Brussel 1 uur en 44 minuten. Dat is een half uur tijdwinst; nu zijn reizigers met de Beneluxtrein nog 2 uur en 15 minuten onderweg.

Akkoord inzake treinverbinding Nederland - België

Bron

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:10
door Karl
Is dit echt net bekend? Kan er weinig over vinden op andere sites met meer informatie. Ik neem aan dat hier bedoeld wordt dat de Benelux dus wordt vervangen door een Fyra (6x/dag?) komende zondag en dan in April door een Fyra (8x/dag?) die ook in Noorderkempen stopt. Toch? Maar hoe gaat het dan met Breda? Of gaat het om 8x/dag een extra Fyra Breda - Noorderkempen en dan verder?

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:13
door Thom91
Nee.
Vanaf Bd gaat vanaf 8 april 2013 een extra Fyra rijden die stopt te Noorderkempen en Antwerpen Centraal.
Zonder toeslag, zonder reservering.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:19
door Suus
Kortom, de boekingen voor de Fyra Brussel kunnen nu EINDELIJK starten :Y

Edit: blijkbaar denkt iedereen dat, die site ligt nu plat :')

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:28
door RoelZ1
En het beste nieuws van vandaag:
Er is een overgangsregeling getroffen voor abonnementshouders van de Benelux. Totdat het nieuwe frequent-travellers programma wordt geïntroduceerd kunnen abonnementshouders hun abonnement houden en tegen de Interrail voorwaarden met Fyra reizen. Dit betekent dat zij een reservering kunnen krijgen voor €4,00 (2e klas) of €6,00 (1e klas) tegen bijna full-flex voorwaarden.

Bron: die site die dus plat ligt ;)

Overigens zullen de tickets pas vanaf morgen te boeken staan volgens de site.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:57
door iljitsch
Godverdomme, wat is dit soort berichtgeving nu voor volksverlakkerij?

Ze vergelijken ijskoud de hele rit nu met het stuk vanaf Rotterdam straks. Die 20 minuten naar Rtd en vijf minuten (langer?) overstappen maakt dat je er vanuit Den Haag netto vijf hele minuten op vooruit gaat. Maar in ruil daarvoor nu risico dat je je aansluiting mist.

En vanuit bijvoorbeeld Dordrecht ben je nu in 51 minuten in Antwerpen, dat wordt 73 minuten met de stoptrein en, afhankelijk van de overstap, minimaal zo'n 55 minuten via Breda.

Dus leuk voor Breda, maar een buitengewoon slechte oplossing: meer materieel, meer overstappen, lagere frequenties. Ze hadden beter de Belgen om kunnen kopen om een intercity door te laten rijden naar Roosendaal.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:58
door Fles
Bee schreef:Kortom, de boekingen voor de Fyra Brussel kunnen nu EINDELIJK starten :Y

Edit: blijkbaar denkt iedereen dat, die site ligt nu plat :')
Blijkbaar draait die website op een Windows95 bakkie van voor de oorlog, want er wil toch allang geen kat meer in die k*ttrein zitten :P

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 19:12
door ODRAIL
Wat ik mij ook afvraag waarom het pas op 8 april 2013 ingaat en niet op 9 december 2012 :shock: :? ?

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 19:19
door Wubbo
Karl schreef:Is dit echt net bekend?
Vorige week was er in ieder geval nog niets zeker, dus het zal vrij vers van de pers zijn.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 19:21
door M57
Ik denk zomaar dat die Fyra Breda - Antwerpen zeer populair gaat zijn in vergelijking met de doorgaande Fyra. Goedkoper, flexiber, goed aan te reizen vanuit alle plaatsen oostelijk en noordoostelijk van Breda. Waarschijnlijk ook betrouwbaarder doordat de route minder lang en minder verstoringsgevoelig is doordat er minder punten zijn waar het normale net gekruist wordt.

Wel buitengewoon brutaal om dit in april te starten, maar nu wel te stoppen met de Beneluxtrein. De klant-is-koning-moraal is weer even uit de buurt.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 19:31
door BR628
KM46 schreef:Wat ik mij ook afvraag waarom het pas op 8 april 2013 ingaat en niet op 9 december 2012 :shock: :? ?
Omdat dat veels te kort dag is om de zaken te regelen die nodig zijn om het te laten rijden.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 19:34
door Meltrain
Conclusie: tot 7 april reis ik via Roosendaal en vanaf 8 april reis ik via Breda naar België. :Y

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 19:36
door M57
BR628 schreef:
KM46 schreef:Wat ik mij ook afvraag waarom het pas op 8 april 2013 ingaat en niet op 9 december 2012 :shock: :? ?
Omdat dat veels te kort dag is om de zaken te regelen die nodig zijn om het te laten rijden.
De vraag die dan rijst is waarom zo iets belangrijks nu pas besloten is.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 19:41
door Daantje
Straks om acht uur in Terzake op Canvas hier meer over.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 19:58
door RoelZ1
iljitsch schreef:Godverdomme, wat is dit soort berichtgeving nu voor volksverlakkerij?

Ze vergelijken ijskoud de hele rit nu met het stuk vanaf Rotterdam straks. Die 20 minuten naar Rtd en vijf minuten (langer?) overstappen maakt dat je er vanuit Den Haag netto vijf hele minuten op vooruit gaat. Maar in ruil daarvoor nu risico dat je je aansluiting mist.
Ik zou zeggen kijk eens in de reisplanner:
Den Haag HS - Brussel Centraal:
Met Benelux: 12.27 tot 14:38: 2:11 reistijd
Met Fyra: 12:58 tot 14:38 (10 minuten overstap op Rotterdam, bij NS vertraging toegang tot volgende Fyra): 1:40

Conclusie: 31 minuten tijdwinst.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 20:19
door iljitsch
Je hebt gelijk, die 1 u 40 was dus niet alleen het stuk vanaf Rotterdam, zoals ik uit de tekst haalde, maar het hele eind vanaf Den Haag.

Overigens is de benelux ook 6 minuten sneller met een overstap in Rotterdam...

Wat een gotspe om die Belgische politicus te horen praten over dat een HST niet continu moet stoppen want anders wordt het een trage trein. Terwijl die pendel Breda - Antwerpen dus wel halverwege bij een stoptreinstationnetje haltert.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 20:32
door RoelZ1
Breda - Antwerpen is ook eigenlijk geen hogesnelheidstrein, maar een IR (toeslagvrij en zonder reservering) die bij gebrek aan geschikt materieel maar met hogesnelheidsmaterieel wordt gereden.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 20:34
door Suus
Ik ben benieuwd hoe men denkt de stoptrein Roosendaal - Antwerpen vijf minuten te versnellen.

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 20:37
door BR628
Door de tunnel in Antwerpen ipv bovenlangs?

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 20:37
door Suus
Dat gaat hij nu ook al :)

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 21:00
door Ronald
Is die vijf minuten tijdwinst ten opzichte van nu of van drgl 2013? De rijtijd van de L-trein Roosendaal-Antwerpen is nu namelijk 43/44 minuten, in drgl 2013 wordt dit 48 minuten. (A)

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 21:10
door iljitsch
Ik word gek...

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 21:12
door Karl
Met Google Maps is de korste route (km) 52 km; maar dat is iets om, aangezien er snelwegen worden gebruikt. Dan kom je op ongeveer 1 km per minuut uit. :')

Edit, Roosendaal - Kalmthout - Antwerpen is maar 44 km. :X

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 21:32
door Ronald
Kijk maar eens naar de afstanden en de bijbehorende rijtijden van de L-trein. Niet echt "sprintertijden" zeg maar...

Afbeelding

Trouwens opvallend dat in de lijnfolder de stations Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam nog staan vermeld. Ik dacht eerst "hee, zal er weer wat stoppen", maar nee :N

Re: Nederland en België lossen spoorruzie op

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 21:35
door Wubbo
Ik gok trouwens dat april ook het eerste realistische moment is dat NS Hispeed materieel heeft om die Fyra te rijden, gezien de problemen met die V250's...