Opstartproblemen bij Arriva
Opstartproblemen bij Arriva
Vervoerder Arriva kampt vandaag met opstartproblemen. Gisteren heeft het bedrijf in delen van het land het bus- en treinvervoer overgenomen, maar tijdens de eerste ochtendspits blijkt dat nog niet vlekkeloos te gaan.
Reizigers op het busstation van Leiden klagen op Twitter over bussen die niet komen opdagen of overvol zijn. Goede reisinformatie zou ontbreken en ook op de bussen zelf staat niet aangegeven waar ze naar toe gaan. Volgens Omroep West staan de perrons vol mensen en heerst er "grote chaos".
Overvol
Ook treinreizigers klagen over de vervoerder. "Een dramatische eerste dag", twittert een reiziger. Rond Arnhem, waar Arriva de lijnen naar Tiel en Winterswijk heeft overgenomen, zijn vertragingen. Mensen schrijven over treinen die stil komen te staan en er veel langer over doen dan gepland. Op foto's is te zien dat treinen overvol zitten.
Arriva verzorgt sinds gisteren het regionale openbaar vervoer in delen van Friesland, Gelderland, Zuid-Holland, Drenthe en Overrijssel. De maatschappij is niet bereikbaar voor commentaar, omdat de woordvoerder bij de opening van de nieuwe lijnen in Friesland is.
http://nos.nl/artikel/449943-opstartpro ... rriva.html
Nu heeft meneer Hettinga de kans om te laten zien dat hij beter met treintjes kan spelen dan de NS...
Reizigers op het busstation van Leiden klagen op Twitter over bussen die niet komen opdagen of overvol zijn. Goede reisinformatie zou ontbreken en ook op de bussen zelf staat niet aangegeven waar ze naar toe gaan. Volgens Omroep West staan de perrons vol mensen en heerst er "grote chaos".
Overvol
Ook treinreizigers klagen over de vervoerder. "Een dramatische eerste dag", twittert een reiziger. Rond Arnhem, waar Arriva de lijnen naar Tiel en Winterswijk heeft overgenomen, zijn vertragingen. Mensen schrijven over treinen die stil komen te staan en er veel langer over doen dan gepland. Op foto's is te zien dat treinen overvol zitten.
Arriva verzorgt sinds gisteren het regionale openbaar vervoer in delen van Friesland, Gelderland, Zuid-Holland, Drenthe en Overrijssel. De maatschappij is niet bereikbaar voor commentaar, omdat de woordvoerder bij de opening van de nieuwe lijnen in Friesland is.
http://nos.nl/artikel/449943-opstartpro ... rriva.html
Nu heeft meneer Hettinga de kans om te laten zien dat hij beter met treintjes kan spelen dan de NS...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Ik vrees dat het een typisch gevalletje van teveel hooi op je vork nemen is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Bee schreef:Ik vrees dat het een typisch gevalletje van teveel hooi op je vork nemen is.
Confirmed.De maatschappij is niet bereikbaar voor commentaar, omdat de woordvoerder bij de opening van de nieuwe lijnen in Friesland is.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Arriva rijdt met treinen op krappe enkelsporige lijnen die tot op de milimeter met rempunten geoptimaliseerd zijn. Als een machinist wat te vroeg begint met remmen heb je meteen vertraging. Een machinist die nieuw is en/of met een nieuwe trein rijdt moet gewoon even wennen. Over een week zal je zien dat het stukken beter gaat.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Er wordt ook geklaagd in de nieuwe busgebieden, die hebben geen last van enkelspoor, wel van slechte voorbereiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Is niet helemaal waar. Komt mede door dat je van het bedrijf waar je voor de overname nog voor werkt geen seconde iets mag doen voor het nieuwe bedrijf. Dat betekent dus dat je je nieuwe bus en boordcomputer pas ziet als je eerste dienst begint. En dan moet je dus in die paar minuten opstaptijd door zien te krijgen hoe alles werkt en dat gaat gewoon niet.Bee schreef:Er wordt ook geklaagd in de nieuwe busgebieden, die hebben geen last van enkelspoor, wel van slechte voorbereiding.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Niet werkende en onvindbare incheckpalen hebben ook niet veel met enkelspoor te maken trouwens. Wel met slechte voorbereiding.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Delftse Chauff schreef:Is niet helemaal waar. Komt mede door dat je van het bedrijf waar je voor de overname nog voor werkt geen seconde iets mag doen voor het nieuwe bedrijf. Dat betekent dus dat je je nieuwe bus en boordcomputer pas ziet als je eerste dienst begint. En dan moet je dus in die paar minuten opstaptijd door zien te krijgen hoe alles werkt en dat gaat gewoon niet.Bee schreef:Er wordt ook geklaagd in de nieuwe busgebieden, die hebben geen last van enkelspoor, wel van slechte voorbereiding.
Dat is eigenlijk ook absurd ja. Je zou toch een dag ingewerkt kunnen worden of een paar uurtjes of zo. Vorige keer zag je in Limburg ook dat chauffeurs geen idee moesten of ze op een kruising links of rechtsaf moesten. Dat kan toch niet
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Bedrijven zelf gaan dat natuurlijk niet regelen - het zijn twee concurrenten die het stokje aan elkaar over geven. Als je zoiets goed regelt moet het in de aanbesteding/de eisen staan.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Das raar, het waren dezelfde chauffeurs.Fles schreef: Dat is eigenlijk ook absurd ja. Je zou toch een dag ingewerkt kunnen worden of een paar uurtjes of zo. Vorige keer zag je in Limburg ook dat chauffeurs geen idee moesten of ze op een kruising links of rechtsaf moesten. Dat kan toch niet
Ow ja. Veolia flikte het om 99% van de routes te wijzigen.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Nu op het radio 1-journaal.
Voorlichtster vertelde over dat het voor Arriva zo lastig is omdat ze ineens zo gegroeid zij en niet hebben kunnen voorbereiden in de nieuwe gebieden, omdat de oude vervoerder daar nog aan het werk was.
Voorlichtster vertelde over dat het voor Arriva zo lastig is omdat ze ineens zo gegroeid zij en niet hebben kunnen voorbereiden in de nieuwe gebieden, omdat de oude vervoerder daar nog aan het werk was.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Dat heeft Hermes nu op de stadsdiensten overigens ook gedaan, tenminste in Nijmegen. Volgens mij gaat het daar wel redelijk. Scheelt natuurlijk verder wel dat de vervoerder min of meer hetzelfde blijft, wennen aan een nieuwe boordcomputer is niet nodig en ze konden vooraf al instructie voor nieuwe bussen krijgen.huibf schreef:Das raar, het waren dezelfde chauffeurs.Fles schreef: Dat is eigenlijk ook absurd ja. Je zou toch een dag ingewerkt kunnen worden of een paar uurtjes of zo. Vorige keer zag je in Limburg ook dat chauffeurs geen idee moesten of ze op een kruising links of rechtsaf moesten. Dat kan toch niet
Ow ja. Veolia flikte het om 99% van de routes te wijzigen.
De Hermes/Breng trein heeft schijnbaar wel problemen, even als Arriva.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Maar de NS was daar toch ook actief voordat ze de noordelijke nevenlijnen overnamen?M57 schreef:Nu op het radio 1-journaal.
Voorlichtster vertelde over dat het voor Arriva zo lastig is omdat ze ineens zo gegroeid zij en niet hebben kunnen voorbereiden in de nieuwe gebieden, omdat de oude vervoerder daar nog aan het werk was.
Komt wel goed schatje.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Arriva, dat was toch ook die club die een paar jaar geleden zo goed bezig was in Drechtsteden Alblasserwaard Vijfheerenlanden en Noord-Brabant? Een concessieverlener moet gewoon een degelijk implementatieplan en degelijke uitvoering daar van eisen en als je dat niet kan leveren: opzouten. Als concessieverlener betekent dat dus dat je daar zelf ook tijd/mankracht/geld voor vrijmaakt.
Kan je als nieuwe vervoerder niet in een daluur chauffeurs laten komen? Bijv. voor/na dienst en dan een tijd voor tijd regeling toepassen ofzo?
Kan je als nieuwe vervoerder niet in een daluur chauffeurs laten komen? Bijv. voor/na dienst en dan een tijd voor tijd regeling toepassen ofzo?
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Ik herinner me ook diverse concessiewisselingen die wel redelijk probleemloos zijn verlopen. Het feit dat de oude vervoerder aan het werk is lijkt me niet het enige argument, dat geldt namelijk bij elke wisseling van vervoerder...M57 schreef:Nu op het radio 1-journaal.
Voorlichtster vertelde over dat het voor Arriva zo lastig is omdat ze ineens zo gegroeid zij en niet hebben kunnen voorbereiden in de nieuwe gebieden, omdat de oude vervoerder daar nog aan het werk was.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Ik heb wel het idee dat vooral Arriva relatief vaak opstartproblemen heeft. De reiziger merkt daar echter nu in Zuid-Holland Noord meer van omdat daar gelijk vanaf het begin een automatische lijnfilm heeft, terwijl ze die bij de start in DAV nog gewoon handmatig in konden stellen (en daar heeft de gemiddelde chauffeur geen handleiding voor nodig).
In ZHN zouden ze nu een regionale ASL moeten hebben, dus het probleem dat de verkeersleiding de chauffeur niet snapt zou daar op zich al niet moeten kunnen spelen.
In 2003 was dat een probleem door de gunning die krap van tevoren was, de nieuwe concessie in 2007 liep vooral op de stadsdienst Dordrecht mis doordat Arriva dacht dat de al vrij strak geplande rijtijden nog wel wat korter konden en ze slecht op de roosters van de chauffeurs gelet hadden. Zo is ´t bv. niet heel handig een chauffeur in te plannen op 1 januari als die beste man dan op wintersport isKarl schreef:Arriva, dat was toch ook die club die een paar jaar geleden zo goed bezig was in Drechtsteden Alblasserwaard Vijfheerenlanden
In ZHN zouden ze nu een regionale ASL moeten hebben, dus het probleem dat de verkeersleiding de chauffeur niet snapt zou daar op zich al niet moeten kunnen spelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Dat was ook niet het enige, ik ben alleen niet zo goed in direct radioverslagen overtypenGeert schreef: Het feit dat de oude vervoerder aan het werk is lijkt me niet het enige argument, dat geldt namelijk bij elke wisseling van vervoerder...
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Hier in Alphen (ZHN) lijken de problemen een combinatie van onbekendheid met het materieel en, nog steeds, deurproblemen met de Citea's. Ook is het wennen met de CiCo's in de bus. Enkele ritten vertrokken in het kwartiertje dat ik vanochtend op het station was met +7!
Laatst gewijzigd door Z2N op ma 10 dec 2012, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Idem in Brabant, daar was de aanbesteding sowieso compleet in de soep gelopen en kreeg Arriva pas ergens in oktober te horen dat ze vanaf december mochten gaan rijden. De provincie lijkt overigens wel geleerd te hebben, de termijn tussen gunning en ingang is nu vele malen langer (want ook als het in Brabant niet in de soep was gelopen, dan was dat nog steeds te krap geweest).Daniel schreef:In 2003 was dat een probleem door de gunning die krap van tevoren wasKarl schreef:Arriva, dat was toch ook die club die een paar jaar geleden zo goed bezig was in Drechtsteden Alblasserwaard Vijfheerenlanden
"Een touringcar is geen bus"
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Toen Arriva in Waterland ging rijden gingen busreizigers de straat op als er een bus aankwam, zo konden ze de bus tegenhouden omdat die elke keer de haltes voorbij reden omdat er te weinig bussen waren :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
De hele Arriva-twitter staat trouwens vol met excusesberichtjes. Oja, en dat ze gaan kijken naar de enorm irritante deurtoontjes van de nieuwe Spurts, want die zijn me toch afschuwelijk irritant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Klopt! Was vanochtend in iedergeval een grote bende op de vechtdallijn(en)Bee schreef:De hele Arriva-twitter staat trouwens vol met excusesberichtjes. Oja, en dat ze gaan kijken naar de enorm irritante deurtoontjes van de nieuwe Spurts, want die zijn me toch afschuwelijk irritant.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
Ik merkte het, ik wilde de trein van 9:45 nemen van Mariënberg. Die stond er ook al op tijd, maar om 9:55 werd er nog even een Spurt achter gezet (geen idee waar die vandaan kwam, uiteindelijk met een behoorlijke vertraging aangekomen in Zwolle. Het informatiesysteem dacht trouwens eerst dat we in Emmen waren en daarna dat we onderweg waren naar Emmen :')
De conductrice zat heel slim ondergedoken achter haar balie, ze zat bijna op de grond zodat net haar haar boven de balie uitkwam.
De conductrice zat heel slim ondergedoken achter haar balie, ze zat bijna op de grond zodat net haar haar boven de balie uitkwam.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 10 dec 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Opstartproblemen bij Arriva
kan ik alles samenvatten als:
Zuid-Holland, geen ideale voorbereiding omdat daar personeel nog bij CXX zat
Gelderland: Anne Hettinga riep dat hij (als zijnde Arriva) de problemen in de achterhoek wel even ging oplossen, dat moet je natuurlijk nooit roepen. Verkeerde verwachtingen.
Friesland/Overijssel: gewenningsproblemen.
Zuid-Holland, geen ideale voorbereiding omdat daar personeel nog bij CXX zat
Gelderland: Anne Hettinga riep dat hij (als zijnde Arriva) de problemen in de achterhoek wel even ging oplossen, dat moet je natuurlijk nooit roepen. Verkeerde verwachtingen.
Friesland/Overijssel: gewenningsproblemen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten