Dienstregeling 2013 #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Thom91 »

Treinlengtes Amsterdam - Alkmaar waren weer dramatisch vandaag in ieder geval..
Komt wel goed schatje.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Justin »

Stiekem verbaast het me dat de t6025, t16027, t6027 en t16029 elke keer maar met een los stelletje richting Gdm gaat. Dat was natuurlijk ook in de vorige dienstregeling zo, maar er duikt regelmatig maar een SLT-IV'tje op die de dienst gaat uitmaken daar, en afhankelijk van het weer wordt dat toch altijd zo proppen... het verbaast me dat het gewoon echt NET past en er geen mensen achterblijven.

Het is natuurlijk zo dat de meesten bij Utl / Htn(t16029) of Cl (t6027) eruit gaan, en het verder rustig is, en bij de kering op Tl/Bd is de spits natuurlijk allang afgelopen, dus ergens snap ik het wel... maar toch :p. Een VI'tje reist denk ik wat prettiger :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Edwin »

Elke keer weer melden op http://www.volletreinen.nl en hopen dat er wat gebeurt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Edwin »

Gemeente bezorgd over Flevolijn
De gemeente Almere maakt zich ernstig zorgen over de kwaliteit van het treinverkeer op de Flevolijn. Met een brandbrief roept het college van b en w staatssecretaris Mansveld van Verkeer op tot actie.

Volgens het college is de dienstregeling van de NS sinds 9 december niet de verbetering waarop was gerekend. Treinen zijn overvol, reizigers blijven achter op perrons en reistijden zijn langer.

De gemeente roept de staatssecretaris op langere treinen in te zetten. Ook moet er zo snel mogelijk weer een intercity in Almere Buiten stoppen.
Eerder liet minister Schultz weten dat de intercity niet in Buiten kan stoppen, omdat dit voor andere reizigers op de Flevo- en Hanzelijn tot ongewenste langere reistijden zou leiden.
Bron

De s2600 kan makkelijk Buiten aandoen, want Buiten is opgeheven voor de Hanzelijn, maar de 2600 komt niet op de Hanzelijn.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Gekko123 »

Ik ben er niet heel bekend mee, maar het zal me niet verbazen dat de s2600 niet stopt te Almere Buiten omdat dit anders niet past met de treinen die wel over de Hanzelijn rijden. Zo'n stop kost natuurlijk ook tijd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Suus »

Richting Lls rijdt de s2600 op slechts 3 minuten voor de doorgaande IC. Theoretisch gezien past het dus wel richting Alm maar niet richting Lls.

Tegelijkertijd is de juiste inzet van SLT voor mijn gevoel zeker niet problematisch, buiten de spits rijdt er structureel SLT-VI en in de spits wordt daar vaak een SLT-IV bijgeplaatst, als de combinatie al niet gedurende de hele dag zo rijdt.
Laatst gewijzigd door Suus op do 20 dec 2012, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Edwin »

Het verschil in vertrekken vanaf Alm richting Lls is 4 minuten dus de 2600 verliest onderweg ook nog een minuut.

NS schijnt weer eens van niks te weten zie dit bericht.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8603
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Milco »

En de stop op Alm van de s2600 is twee minuten, en volgens mij kan er van de rijtijd Asd - Alm ook nog wel een of twee minuutje(s) vanaf. Die kun je dan weer gebruiken voor een extra stop te Almb.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Klaasje »

Ik kan jullie verzekeren dat de rijrichting Lelystad-Amsterdam krapper is dan de andere richting als je wilt stoppen met de s2600.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Klaasje »

Het persbericht van de gemeente Almere zelf is iets uitgebreider:
Gemeente Almere schreef:Het Almeerse College van Burgemeester en Wethouders maakt zich ernstige zorgen over het openbaar vervoer op de Flevolijn, die loopt van Weesp tot Lelystad en daarmee het ‘oude’ met het ‘nieuwe’ land verbindt. “Voor reizigers van en naar Almere blijkt het openbaar vervoer over de Flevolijn ver onder de maat”, schrijft het College in een brandbrief aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Wilma Mansveld. “Treinen zijn overvol, mensen blijven achter op de perrons en reistijden zijn langer.” Het College roept de staatssecretaris dan ook op actie te ondernemen. “Het is vooral van belang dat de intercitystatus, die station Almere Buiten tot voor kort had, wordt hersteld”, vindt wethouder Adri Duivesteijn.

Op 9 december jl. is de nieuwe dienstregeling van de NS ingegaan. Hoewel de opening van de Hanzelijn – die Almere met het noorden van het land verbindt – en het station Almere Poort een aanzienlijke verbetering voor de bereikbaarheid van Almere betekenen, is er tegelijkertijd sprake van een groot aantal klachten. Volgens reizigersorganisatie Rover staat Almere Buiten, dat met de intrede van de nieuwe dienstregeling de intercitystatus zag verdwijnen, met stip op één van de lijst met veelvoorkomende klachten. Reizigers uit Almere Buiten hebben niet alleen te maken met vollere treinen (sprinters), maar ook met een extra reistijd van zo’n tien minuten naar werkgebieden in Amsterdam. “Toch een beetje gek”, vindt Duivesteijn. “Je zou verwachten dat de reiziger er, met de opening van de Hanzelijn en station Poort, op vooruit zou gaan, maar het tegenovergestelde is het geval.”

Het is niet de eerste keer dat de gemeente Almere haar zorgen uit. Op 17 februari 2012 heeft de NS, in reactie daarop, aangegeven dat er bij grote drukte op de Flevolijn een trein tussen Almere en Schiphol kan worden toegevoegd. Die toezegging moet nu in de praktijk worden gebracht, stelt het College in de brandbrief. “Op korte termijn dienen er meer, langere en grotere treinen te worden ingezet. Ook het terugbrengen van de intercitystop Almere Buiten draagt bij aan het oplossen van het capaciteitsprobleem van de sprinters. Wij verzoeken u daartoe uw invloed bij de NS maximaal aan te wenden.”
Die extra trein is de treinserie s2400 die in de treinnummerlijst van Prorail terug te vinden is als de intercity-spitstoevoeger op Lelystad-Schiphol. Zo'n trein zou eventueel best op Almere Buiten kunnen stoppen zonder iets in de wielen te rijden. Ik denk eigenlijk niet dat NS die trein gaat laten rijden. Ze zijn erg van het bezuinigen op het moment en willen het liefste voorkomen dat iets nieuws later weer afgeschaft moet worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Klaasje »

Voor de echte Almere Buiten-liefhebbers heb ik snel mogelijke "versnellingen" uitgewerkt met excel.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door VIRM »

Even een vraagje: het is mij opgevallen dat de s3000 noordwaarts éé minuut eerder van Zaandam vertrekt, namelijk om :25 en :55. Waarom is dit ingevoerd?
In de spits zijn er aardig wat passagiers en vertrek vanaf spoor 4 vanaf Sloterdijk maakt de rit er ook niet sneller op wegens die vervelende wissel voor de Hemtunnel.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Suus »

Het kan diverse redenen hebben, maar het zou mij niet verbazen als dit is gedaan om de trein op te jagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door ThePretender »

VIRM schreef:Even een vraagje: het is mij opgevallen dat de s3000 noordwaarts éé minuut eerder van Zaandam vertrekt, namelijk om :25 en :55. Waarom is dit ingevoerd?
In de spits zijn er aardig wat passagiers en vertrek vanaf spoor 4 vanaf Sloterdijk maakt de rit er ook niet sneller op wegens die vervelende wissel voor de Hemtunnel.
Altijd leuk om iedereen ineens te zien hellen op het balkon omdat ze de wissel niet verwachten. Dat is wel een beetje gemeen, dat weet ik wel.

Maar ik vraag me ook af of het slim is dat de s3000 vanaf Amsterdam Centraal weer zoals een jaar terug om .12/.42 vertrekt. Het was in de dienstregeling van 11-12 een minuut vervroegd door de werkzaamheden op CS (om ruimte te geven aan de s4000 van enkele minuten later). Nu heb je dus dat de s4000 op het ene spoor binnenrijdt terwijl de s3000 net de deuren sluit. Weg aansluiting die voor sommigen aanzienijke reistijdwinst kan opleveren.
kas
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 11:48

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door kas »

Een vraagje over de treinserie 1700 / 2800 in het weekend. Deze series worden in het weekend in gouda gecombineerd en gesplitst. Betekent dit dat je in het weekend zonder overstap vanaf R'dam naar Enschede kan reizen en andersom? Of wordt de 2800 uit Rotterdam die in Gouda gecombineerd wordt met de 1700 uit Den Haag in Utrecht weer van de 1700 afgehaald?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Daniel »

Het treindeel uit Rotterdam gaat helemaal mee naar Enschede. Of tenminste, in ieder geval tot Deventer want of men daar iets afkoppelt is tegenwoordig strikt geheim en mag absoluut niet vermeldt worden op de TBPs van stations daarvoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Thom91 »

ThePretender schreef:
VIRM schreef:Even een vraagje: het is mij opgevallen dat de s3000 noordwaarts éé minuut eerder van Zaandam vertrekt, namelijk om :25 en :55. Waarom is dit ingevoerd?
In de spits zijn er aardig wat passagiers en vertrek vanaf spoor 4 vanaf Sloterdijk maakt de rit er ook niet sneller op wegens die vervelende wissel voor de Hemtunnel.
Altijd leuk om iedereen ineens te zien hellen op het balkon omdat ze de wissel niet verwachten. Dat is wel een beetje gemeen, dat weet ik wel.

Maar ik vraag me ook af of het slim is dat de s3000 vanaf Amsterdam Centraal weer zoals een jaar terug om .12/.42 vertrekt. Het was in de dienstregeling van 11-12 een minuut vervroegd door de werkzaamheden op CS (om ruimte te geven aan de s4000 van enkele minuten later). Nu heb je dus dat de s4000 op het ene spoor binnenrijdt terwijl de s3000 net de deuren sluit. Weg aansluiting die voor sommigen aanzienijke reistijdwinst kan opleveren.
Het is geen overstap, nooit geweest.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Het treindeel uit Rotterdam gaat helemaal mee naar Enschede. Of tenminste, in ieder geval tot Deventer want of men daar iets afkoppelt is tegenwoordig strikt geheim en mag absoluut niet vermeldt worden op de TBPs van stations daarvoor.
Mijn ervaring is dat als het in Amersfoort één of twee treinstellen zijn de gehele trein door gaat en dat er bij meer dan twee treinstellen alles wat extra is in Deventer achterblijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door dennistd »

Daar kun je helemaal niets van op aan: soms rijden er 10 bakken door naar Enschede en soms maar 3, en dat laatste niet alleen als het extreem rustig is helaas..
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door VIRM »

ThePretender schreef:
VIRM schreef:Even een vraagje: het is mij opgevallen dat de s3000 noordwaarts éé minuut eerder van Zaandam vertrekt, namelijk om :25 en :55. Waarom is dit ingevoerd?
In de spits zijn er aardig wat passagiers en vertrek vanaf spoor 4 vanaf Sloterdijk maakt de rit er ook niet sneller op wegens die vervelende wissel voor de Hemtunnel.
Altijd leuk om iedereen ineens te zien hellen op het balkon omdat ze de wissel niet verwachten. Dat is wel een beetje gemeen, dat weet ik wel.

Maar ik vraag me ook af of het slim is dat de s3000 vanaf Amsterdam Centraal weer zoals een jaar terug om .12/.42 vertrekt. Het was in de dienstregeling van 11-12 een minuut vervroegd door de werkzaamheden op CS (om ruimte te geven aan de s4000 van enkele minuten later). Nu heb je dus dat de s4000 op het ene spoor binnenrijdt terwijl de s3000 net de deuren sluit. Weg aansluiting die voor sommigen aanzienijke reistijdwinst kan opleveren.
Nouja, ik snap die hele wissel uberhaupt niet eens. Het haalt de hele snelheid uit de trein. Dan is het beter om (1) een hogesnelheidswissel te regel, (2) dat wisseltje vlak na Sloterdijk te plaatsen of (3) de Hemtunnel viersporig maken. Dat laatste zal toch niet zo snel gebeuren. ;)
Ik heb in deze beruchte wissel wel eens iemand letterlijk door de trein zien vliegen omdat ze zich niet vasthield.
En ik weet nog dat ik is een keer met een goede vriend op het balkon stond en tegen hem zei 'Hou je even goed vast, want er komt zo een nare wissel. En als we een beetje een enthousiaste machnist hebben...'. Hij vertelde later dat de andere mensen op het balkon een blik op hun gezicht hadden van 'het zal wel'. Resultaat: wij waren de enigen die goed bleven staan. :mrgreen:

In de situatie van de vorige dienstregeling kwam de s3000 vaak echt erg vroeg op Sloterdijk aan en bleef daar 2 minuten ofzo wachten. Dus dit wordt ongetwijfeld gezellig tijdens de spits. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Klaasje »

Bij het wissel vlak voor de Hemtunnel in plaats van op Sloterdijk zelf zijn de opvolgtijden op Sloterdijk wel korter.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Bij het wissel vlak voor de Hemtunnel in plaats van op Sloterdijk zelf zijn de opvolgtijden op Sloterdijk wel korter.
Maakt dat echt zoveel uit?
Als je moet wisselen voor de Hemtunnel, dan is het sowieso zo'n wissel waar de trein niet snel doorheen mag/kan waardoor hij moet afremmen en vaak toch wel een heel stuk voor de wissel (onnodig) langzaam rijdt.
Daarnaast vraag ik mij af of het ook heel veel uitmaakt, aangezien vanuit Amsterdam Centraal er voor een stuk (bij het viaduct onder de A10) ook maar één spoor is.
Dus dan krijg je:
- 1 spoor onder de A10 door.
- 2 perronsporen Sloterdijk (spoor 3/4).
- Invoegen Hemboog.
- Treinen op spoor 3 karren rechtdoor. Treinen van spoor 4 wisselen meestal naar rechts en verliezen daardoor snelheid/tijd. Meestal wordt hierbij de rechterbuis gebruikt en een heel enkel keertje de middenste buis (ik heb hier nog nooit een logica in kunnen ontdekken...).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Suus »

De middelste koker is vooral een wisselbuis en speciaal bedoeld voor goederentreinen omdat hij wat breder is. Die koker heeft ook bredere looppaden mocht er een ontruiming nodig zijn. In principe worden daarom de buitenste kokers voor de normale treindienst gebruikt. Maar aangezien de tunnel drie kokers heeft kan men overdag onderhoud plegen aan een van de kokers zonder dat de treindienst verstoord hoeft te worden en daarom wordt ook wel eens de middelste koker gebruikt in plaats van de buitenste koker :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door ThePretender »

Thom91 schreef:Het is geen overstap, nooit geweest.
Dat kan inderdaad zo zijn, maar volgens mij is dit dan wel de meest voor de hand liggende en makkelijkste manier om een extra overstap te creëren.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Thom91 »

Nee, de overstap heeft ook bitterweinig nut, volgende ic gaat doordeweeks al 9 minuten later ;)
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten