Dienstregeling 2013 #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Edwin » Di 11 Dec 2012, 11:18

Voor wie een klacht heeft over de nieuwe NS-dienstregeling: http://www.rover.nl/ov-klachten/dienstregeling-2013.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor VIRM » Di 11 Dec 2012, 11:27

Nergens last van tot nu toe, als ik de reisplanner zie. :)
Ik ben stiekem eigenlijk best blij dat de IC van 0:38 uit Leiden naar Amsterdam Centraal nu (eindelijk) ook op Sloterdijk stopt! :pos:
Beul van de blindegeleidelijn

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Edwin » Di 11 Dec 2012, 11:33

De s2600 kwam vroeger op Amsterdam Centraal aan op spoor 11b en nu op 14a (heel soms 14b). Ik zat vroeger altijd voorin en kon ik zo gelijk de centrale stationshal in. Nu stapte ik bijna uit t.h.v. de Westergas. Kon het hele stuk terug lopen. Achterste coupé's en balkons zaten bij vertrek ri Vlissingen helemaal vol, maar voorin was alles leeg. Aankomen op 14 ipv a of b is toch wel iets handiger.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor VIRM » Di 11 Dec 2012, 11:38

Even wennen aan de nieuwe spoorindelingen dus? :P Sowieso zijn ze al een poosje op A'dam Centraal met de spoortjes aan het spelen wegens het graven van zo'n tunnel, toch?
Beul van de blindegeleidelijn

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Edwin » Di 11 Dec 2012, 11:41

VIRM schreef:Even wennen aan de nieuwe spoorindelingen dus? :P Sowieso zijn ze al een poosje op A'dam Centraal met de spoortjes aan het spelen wegens het graven van zo'n tunnel, toch?

Ik vrees dat iedereen die altijd voorin instapte, dat nu achterin doen, maar heel veel nu. Dus dat zal vast volle en lege coupés opleveren. Ja, enkele sporen waren niet in gebruik, weet niet hoe dat nu is.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Citaro » Di 11 Dec 2012, 19:42

Het viel me vanmiddag op dat de 1500 in de middagspits slechts 3 slagen doorrijdt naar Dv, t.w. de 1555, 1557 en 1559. Net ervoor en net erna rijdt de Berlijn IC, waardoor er van 15:37 tot 17:37 (vertrektijden Amf) weliswaar 4 IC's/uur tussen Amf en Dv rijden, maar het is een behoorlijke achteruitgang in vergelijking met de situatie waarbij de 2800 naar Dv werd gestuurd. In de oude dienstregeling vertrok de 2800 vanuit Amf van 15:49 tot 19:19 ri. Dv., waarmee gedurende een veel langere periode 4 IC's/uur de Veluwe over werden gestuurd.

Voor reizigers vanuit de Randstad ri. Apd, Dv e.v. lijkt me dit toch wel erg onwenselijk aangezien je nu v.a. zeg 17:00 (vertrek vanuit Utrecht, Amsterdam of Schiphol) nog maar 2 keer/uur kunt reizen.

Wat is de verklaring hiervoor? Heeft dit te maken met de ingebruikname van de Hanzelijn?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Vinny » Di 11 Dec 2012, 19:44

Nee, volgens mij is de huidige opzet gekozen omdat vier treinen over de Veluwe teveel van het goede was in de brede spits. De opening van de Hanzelijn heeft volgens mij niet veel effect op de hoeveelheid reizigers tussen Amersfoort en Deventer.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Suus » Di 11 Dec 2012, 19:49

In Utrecht heb je om 17:05, 17:20 en 17:35 een reismogelijkheid naar Deventer, waarvan de laatste overstapvrij is. De echte drukte met mensen die in Utrecht werken en daar weg willen dooft na 17:30 al behoorlijk uit.
Rame à l'approche

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor RoelZ1 » Di 11 Dec 2012, 19:58

Ik denk dat ook mee zal spelen dat de verdeling van reizigers tussen Amersfoort en Utrecht nu beter is dan vorig jaar op de momenten dat de s2800 niet doorrreed naar Deventer. Aan de randen van de spits zouden, zonder 2800, alle reizigers in de Noordoost gaan zitten waardoor er meer voortreinen nodig zouden moeten zijn. Door de 2800 langer door naar Deventer te laten rijden werden capaciteitsproblemen in de Noordoost voorkomen. Nu de 1700/1600 in het andere kwartier vallen is dat niet meer nodig.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Thom91 » Di 11 Dec 2012, 20:14

Enige 'probleem' dat je nu hebt is dat de knoop bij de s1500 ligt, en niet meer bij de echte Noord-Oost. Hierdoor zou je wel een flinke reizigersstroom compenseren tussen Deventer en de randstad als je de s1500 langer doortrekt.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Daniel » Di 11 Dec 2012, 20:24

De s2800 was in de spits vaak opvallend veel rustiger dan de treinen uit de NoordOost waar hij tussenin zat. Op zich zou er dus genoeg plek moeten zijn om ook de reizigers verder dan Dv mee te krijgen in de s1700/s11700.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Suus » Di 11 Dec 2012, 20:25

De ligging van de s1500 vind ik zelf het vreemdste aan de nieuwe Noord-Oost. De trein was ooit bedoeld om aan te sluiten op de treinen uit het noorden en het oosten richting Amsterdam C. Noord heeft dat gehouden met een cross-platformpje op Lelystad C, maar Oost is het dus kwijt, behalve als de s140 rijdt...
Rame à l'approche

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Citaro » Di 11 Dec 2012, 20:28

In de ochtendspits trouwens dezelfde trend, nu 6 x 1500 vanuit Dv. ri. Ekh tegenover 9 ritten 2800 vanaf Dv. in de oude dienstregeling.

@Vinny, 4 IC's/uur over de Veluwe in de brede spits is misschien wat veel, maar 4 IC's/uur gedurende een periode van 2 uur is karig.

@Bee, om 17:30 zit je volgens mij middenin de drukte, die ene belastingambtenaar kan het zich misschien veroorloven om om 16:30 de deur achter zich dicht te trekken, maar het meeste werkvolk is toch echt wel tot tenminste 17:00 op de zaak/kantoor/whatever en kan niet eerder dan 17:30 een trein pakken op Asd of Ut.

@RoelZ1, mwah, vraag ik me af. De verdeling is wat minder scheef geworden en neigt naar een kwartiersdienst. Maar het gaat toch m.n. om de hoeveelheid reizigers die de Veluwe over moeten, als de 2800 voornamelijk bedoeld was voor extra capaciteit op Ut - Amf dan had deze daar toch ook kunnen keren? Ik denk dat de versterkingsritten over de Veluwe echt nodig waren en zijn.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Daniel » Di 11 Dec 2012, 20:39

Het is gewoon efficienter om ook wat reizigers naar Apd en Dv uit de NoordOost weg te halen door op het andere kwartier ook nog een verbinding aan te bieden dan puur Amf - Ut te versterken. Daarnaast moest de s2800 een groot deel van de spits wel door naar Dv omdat er anders op Amf geen plek was voor de voortreinen van de NoordOost. Die zijn er nu niet meer waardoor dat geen reden meer is om niet in Amersfoort te keren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Citaro » Di 11 Dec 2012, 20:57

Daniel schreef:Het is gewoon efficienter om ook wat reizigers naar Apd en Dv uit de NoordOost weg te halen door op het andere kwartier ook nog een verbinding aan te bieden dan puur Amf - Ut te versterken. Daarnaast moest de s2800 een groot deel van de spits wel door naar Dv omdat er anders op Amf geen plek was voor de voortreinen van de NoordOost. Die zijn er nu niet meer waardoor dat geen reden meer is om niet in Amersfoort te keren.

Snijdt hout :D

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Citaro » Di 11 Dec 2012, 21:03

Hadden ze niet beter wat latere 1500-ritten door kunnen laten rijden naar Dv? Bijv. 1559, 61 en 63 (vertrek Asd om 17:32, aankomst Dv om 18:42).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Suus » Di 11 Dec 2012, 21:06

De t1561 is opgeknipt en rijdt tussen Asd en Amf als voortrein van de t241 die wel naar Apd en Dv gaat. Dit omdat de trein van 17:00 in Amsterdam altijd de drukste trein van de spits was.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Daniel » Di 11 Dec 2012, 21:10

@Citaro: die latere ritten zijn juist de moetjes, de ritten die nu doorrijden zijn rond de tijden dat de s2800 voorheen voor het reizigersaanbod doorreed en niet omdat hij dan een voortrein in de weg zou staan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Citaro » Di 11 Dec 2012, 21:31

Daniel schreef:@Citaro: die latere ritten zijn juist de moetjes, de ritten die nu doorrijden zijn rond de tijden dat de s2800 voorheen voor het reizigersaanbod doorreed en niet omdat hij dan een voortrein in de weg zou staan.

Maar op die momenten dat de 2800 dan door moest rijden vanwege het niet in de weg staan van voortreinen, op die momenten was die capaciteit op Amf - Dv toch ook van harte welkom? Daarom lijkt het me logischer om niet al de 1555 t/m 1559 maar pas de 1557 t/m 1563 door te laten rijden. En zoals Bee al opmerkte, hoeft de 1561 dan niet door naar Dv, aangezien dan al de 241 rijdt.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor RoelZ1 » Wo 12 Dec 2012, 00:19

Citaro schreef:@RoelZ1, mwah, vraag ik me af. De verdeling is wat minder scheef geworden en neigt naar een kwartiersdienst. Maar het gaat toch m.n. om de hoeveelheid reizigers die de Veluwe over moeten, als de 2800 voornamelijk bedoeld was voor extra capaciteit op Ut - Amf dan had deze daar toch ook kunnen keren? Ik denk dat de versterkingsritten over de Veluwe echt nodig waren en zijn.

Niet voor extra capaciteit, maar voor een betere verdeling. Als hij maar tot Amf rijdt zitten alle reizigers naar Apd en Dv in enkel de NO die dan dus overvol wordt. Op de momenten dat de s2800 wel doorrijdt naar Dv worden de reizigers naar Apd en Dv verspreid over 4 treinen zodat de NO minder reizigers krijgt. In de topspits waren de voortreinen inderdaad op de Veluwe nodig, maar in de spitsranden zouden ze enkel nodig zijn geweest voor Ut - Amf. In de spitsranden was het doortrekken van de s2800 dus effectiever om overbelasting op Ut - Amf te voorkomen.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor deadlock » Wo 12 Dec 2012, 01:27

Ik verwacht trouwens een vrij groot wijzigingsblad. Eigenlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Thom91 » Wo 12 Dec 2012, 07:18

Vanaf wijzigingsblad juni zal de nachttrein ook weer gaan rijden naar Eindhoven.
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Klaasje » Wo 12 Dec 2012, 10:20

Bee schreef:De ligging van de s1500 vind ik zelf het vreemdste aan de nieuwe Noord-Oost. De trein was ooit bedoeld om aan te sluiten op de treinen uit het noorden en het oosten richting Amsterdam C. Noord heeft dat gehouden met een cross-platformpje op Lelystad C, maar Oost is het dus kwijt, behalve als de s140 rijdt...

Sterker nog. Noord is via beide routes in 2013 sneller dan in 2012.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Suus » Wo 12 Dec 2012, 18:23

RTL heeft een top tien met klachten over de nieuwe dienstregeling opgesteld, zie hier: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... ing-ns.xml

De klachten zijn.
1. Vervallen IC-stop Almere Buiten
2. Apeldoorn en Deventer: minder rechtstreekse treinen naar Utrecht
3. Vervallen snelle overstappen in Deventer
4. Langere reistijd Amsterdam - Den Haag door wegvallen Beneluxtrein
5. De treinen uit Haarlem richting het zuiden zijn te druk
6. Veluwestoptrein heeft slechte overstappen in Amersfoort
7. Emmen-Zwolle: Arriva maakt er een zooitje van
8. Overstap Veolia > NS in Heerlen is te kort
9. Alle stations in Zeeland worden nu door de IC aangedaan
10. De treinen tussen Amersfoort en Utrecht zijn te druk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Berichtdoor Daniel » Wo 12 Dec 2012, 19:34

Vraag me af wat de slechte aansluitingen van de Veluwestoptrein in Amersfoort nu zijn... ri. Utrecht en Schiphol zijn ze net 1 minuut langer geworden en door de betere verdeling over het uur ben je de net-niet aansluiting op de s2800 kwijt: de s1700/s11700 is tenminste echt weg als de s5600 aankomt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast