Pagina 4 van 6

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 20:01
door Freek
Ook opvallend dat Arnhem-Winterswijk er niet in staat. Ook daar gaat en ander (weer meer) mis sinds de overgang van Syntus naar Arriva/Breng. Blijkbaar zijn die reizigers niet eens meer in staat om te klagen.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 20:10
door Vinny
4. Langere reistijd Amsterdam - Den Haag door wegvallen Beneluxtrein
Dit vind ik een heel opvallende klacht. Ik heb veel tussen Amsterdam en Den Haag gereisd, maar eigenlijk nooit met de Beneluxtrein. Als je echt in Den Haag moet zijn is de sneltrein die aankomt op Den Haag Centraal een beter reisalternatief en meestal sneller dan op HS nog ergens een trammetje nemen.

Tot mijn verbazing staat de slechte overstap richting Harlingen dus niet in de top tien, terwijl een achterlicht-aansluiting natuurlijk wel ongeveer het ergste is wat je als reiziger kunt hebben - zeker als de trein maar eens per uur rijdt.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 20:18
door RoelZ1
Een 'twitteronderzoek' levert natuurlijk een vertekend beeld op. Zelfs als alle reizigers vanuit Zwolle naar Harlingen dagelijks er over Twitteren levert dat minder tweets op de als een paar procent van de reizigers vanuit Amsterdam naar Den Haag over volle treinen klagen. Het is sowieso een gevaarlijke manier van peilen. Elke dienstregelingwijziging heeft mensen die er op vooruit gaan en mensen die er op achteruit gaan. Eigenlijk laat deze peiling alleen zien bij welke wijziging het meeste reizigers zijn betrokken (zowel positief als negatief). Als je 1-op-1 naar dit soort onderzoeken kijkt zul je elk jaar wisselen tussen oplossingen omdat steeds de andere groep zal klagen.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 20:35
door Thom91
Vinny schreef:

Tot mijn verbazing staat de slechte overstap richting Harlingen dus niet in de top tien, terwijl een achterlicht-aansluiting natuurlijk wel ongeveer het ergste is wat je als reiziger kunt hebben - zeker als de trein maar eens per uur rijdt.
Hebben natuurlijk maar een handjevol reizigers last van, dit gaat om het aantal klachten. ;)

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 21:04
door Vinny
Ja van volle treinen kun je je voorstellen dat iedereen last van zijn buurman heeft... :evil: :lol:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:49
door reisthijs
Daniel schreef:Vraag me af wat de slechte aansluitingen van de Veluwestoptrein in Amersfoort nu zijn... ri. Utrecht en Schiphol zijn ze net 1 minuut langer geworden en door de betere verdeling over het uur ben je de net-niet aansluiting op de s2800 kwijt: de s1700/s11700 is tenminste echt weg als de s5600 aankomt.
Ik denk dat er geklaagd wordt over de overstaptijd van de Veluwestoptrein richting Schiphol, die is nu 24 minuten terwijl het eerst 10 minuten was.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 13 dec 2012, 19:47
door Edwin
Andere treinen in de ochtend- en avondspits tussen Den Haag en Amsterdam per januari 2013 meldt Omroep West.
Er rijden in de s2100 NIDs en VIRMs. In de s2600 VIRM. Wat moet dat dan worden? DDAR? ICM? Of een 3xVIRM?

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 13 dec 2012, 20:57
door Vinny
In plaats van VIRM-4, VIRM-6 inzetten?

*/ doet een gok.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 13 dec 2012, 21:00
door Karl
Gisteren reed er anders ook een NID vanaf Rotterdam richting Amsterdam.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 13 dec 2012, 22:26
door Gekko123
Dat is prima mogelijk, aangezien de s2100 en s2200 in dezelfde omloop zitten als ik het goed heb.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 00:23
door VIRM
Gekko123 schreef:Dat is prima mogelijk, aangezien de s2100 en s2200 in dezelfde omloop zitten als ik het goed heb.
Dus dat betekent dat als je op de IC-manier tussen Amsterdam en Dordrecht reist, je dan op de megacomfortabele bankjes van een DDAR kan plaatsnemen, als je pech hebt...

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: vr 14 dec 2012, 10:18
door RoelZ1
Toen het nog een sneltrein was reed er bijna niets anders. Overigens wordt wel een groot deel echt met DDZ gereden en 's avonds en in het weekend (als er geen dubbele stellen nodig zijn) zelfs bijna alles.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: za 15 dec 2012, 00:01
door Geert
Vanmorgen voor het eerst in een DDZ gezeten, reed wel lekker. Maar een groot deel van de treinen rijdt volgens mij ook gewoon nog met VIRM, ik heb vandaag 4x in de s2200 / s2600 gezeten en 3 van de 4 ritten was met VIRM.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: za 15 dec 2012, 15:49
door Daniel
De s2600 hoort met IRM te rijden, het DDZ zit in de s2100 en s2200. En dan vooral de s2200 blijkbaar want ik heb de afgelopen week behoorlijk wat DDZ in Dordrecht gezien.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: za 15 dec 2012, 22:16
door Caspar
Het valt me op dat er tussen Dordrecht en Amsterdam veel meer speling is in de dienstregeling. Zelfs op een station als Schiedam en Delft bleef de IC 2 minuten stilstaan, om toch weer op tijd in Delft en Den Haag HS aan te komen.
Tot vorige week was het juist nog doorknallen geblazen met de s2100 en s2200. Of ligt dat aan mijn 'zaterdagavond observatie'?

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: za 15 dec 2012, 22:23
door RoelZ1
In 2012 werden alle treinen tussen Gv en Rtd 'opgejaagd', dit houdt in dat alle speling in het laatste stukje zit om te zorgen dat een trein nergens hoeft te wachten tot hij mag vertrekken. Dit was gedaan omdat het baanvak erg druk was. Nu de Benelux weg is, is het wat rustiger geworden zodat de speling weer eerlijk verdeeld kan worden over alle stukjes.

Het was bijvoorbeeld erg goed te zien in de rijtijden van de s2200 tussen Gv en Dt. Van Gv naar Dt was 6 minuten (inclusief halteertijd te Dt), van Dt naar Gv was 8 minuten, exclusief halteertijd Dt.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: za 15 dec 2012, 22:41
door Vinny
Caspar schreef:Het valt me op dat er tussen Dordrecht en Amsterdam veel meer speling is in de dienstregeling. Zelfs op een station als Schiedam en Delft bleef de IC 2 minuten stilstaan, om toch weer op tijd in Delft en Den Haag HS aan te komen.
Tot vorige week was het juist nog doorknallen geblazen met de s2100 en s2200. Of ligt dat aan mijn 'zaterdagavond observatie'?
Ik heb sowieso het idee dat je 's avonds laat en in het weekend in de Randstad vaak het gevoel krijgt dat je geen idee hebt wat een trein zolang op een station te zoeken hebt, terwijl de tijd in de ochtend- en avondspits toch wel hard nodig is, omdat het redelijk "zware" stations zijn die de treinseries aandoen en dus neemt het in- en uitstapproces wel wat tijd in beslag.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: za 15 dec 2012, 22:54
door Suus
Om de vertrektijden voor de gehele dag gelijk te houden wordt bij de stationemmenten altijd uitgegaan van de tijd die in de ochtendspits nodig is om reizigers uit te werpen en weer nieuwe naar binnen te proppen :Y

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: zo 16 dec 2012, 00:07
door Wubbo
De dienstregeling van de s2600 klopt van geen kant: op tijd tot Hoofddorp, +3 bij aankomst op Amsterdam C en echt iets geks gebeurde er niet. Dat in combinatie met een treinopvolging op Amsterdam Lelylaan die niet voldoet aan de plannorm is niet goed gepland.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: zo 16 dec 2012, 15:31
door Edwin
Langere treinen na klachten over dienstregeling

De Nederlandse Spoorwegen gaan op enkele trajecten langere treinen inzetten na klachten over de nieuwe dienstregeling van het spoorbedrijf. Bij een meldpunt voor personeel kwamen de afgelopen dagen ruim driehonderd meldingen binnen over overvolle treinen. Ook bij een door reizigersvereniging Rover geopend meldpunt werd volop geklaagd over te drukke treinen.

Onder meer de spitstreinen op de trajecten Apeldoorn-Enschede, Apeldoorn-Utrecht, Roosendaal-Rotterdam, Almere-Schiphol en Almere-Amsterdam zijn of worden zo snel mogelijk verlengd. Ook tussen Weesp en Lelystad worden voortaan langere treinen ingezet. Vanaf begin januari wordt bovendien tussen Amsterdam en Den Haag, waar het erg druk is, ander materieel ingezet met meer zitplaatsen.

Volgens NS kunnen bij de overgang van een dienstregeling op papier naar de praktijk altijd 'onvolkomenheden aan het licht komen'. Het bedrijf houdt de invoering naar eigen zeggen goed in de gaten, omdat de nieuwe dienstregeling die zondag inging de grootste wijziging is in vijf jaar.

Bron

Hoezo nou weer Lelystad-Weesp? Na Weesp gaat nog maar de helft van het materieel door?

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: zo 16 dec 2012, 16:37
door Thom91
Waarschijnlijk de overstappen waardoor het materieel in Weesp leeg stroomt en de andere sprinter vol maakt, ofzo. strookt niet echt met Almere - Schiphol en Almere - Amsterdam.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: ma 17 dec 2012, 17:28
door Citaro
Edwin schreef:Langere treinen na klachten over dienstregeling

De Nederlandse Spoorwegen gaan op enkele trajecten langere treinen inzetten na klachten over de nieuwe dienstregeling van het spoorbedrijf. Bij een meldpunt voor personeel kwamen de afgelopen dagen ruim driehonderd meldingen binnen over overvolle treinen. Ook bij een door reizigersvereniging Rover geopend meldpunt werd volop geklaagd over te drukke treinen.

Onder meer de spitstreinen op de trajecten Apeldoorn-Enschede, Apeldoorn-Utrecht, Roosendaal-Rotterdam, Almere-Schiphol en Almere-Amsterdam zijn of worden zo snel mogelijk verlengd. Ook tussen Weesp en Lelystad worden voortaan langere treinen ingezet. Vanaf begin januari wordt bovendien tussen Amsterdam en Den Haag, waar het erg druk is, ander materieel ingezet met meer zitplaatsen.
Is er op voornoemde trajecten al wat te merken van treinverlengingen?

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: ma 17 dec 2012, 17:37
door Caspar
Ik zie wel dat de s3300 de hele dag met losse stellen rijdt, op zich is dat op een paar ritten per dag ook wel voldoende.
Er zijn daar dus een aantal stellen SGMm door vrijgekomen. Helaas troffen Dexter en ik een week of 2 geleden in de avondspits een los SGMm 2tje aan als sprinter Hoofddorp- Hoorn Kersenboogerd, wat toch wel heel erg krap was...

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: ma 17 dec 2012, 18:45
door M57
Wubbo schreef:De dienstregeling van de s2600 klopt van geen kant: op tijd tot Hoofddorp, +3 bij aankomst op Amsterdam C en echt iets geks gebeurde er niet. Dat in combinatie met een treinopvolging op Amsterdam Lelylaan die niet voldoet aan de plannorm is niet goed gepland.
Was plannen volgens de plannormen dan zaligmakend? Als dit het beste eindresultaat is voor de reiziger - tegenover bijvoorbeeld een trein die niet rijdt volgens plannormen - dan weet ik het wel. :p

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: ma 17 dec 2012, 19:14
door Daniel
Citaro schreef:Is er op voornoemde trajecten al wat te merken van treinverlengingen?
Ik weet niet wat de treinlengtes vorige week waren (gezien ik net die week gemist heb op m'n vaste traject), maar vandaag zagen de treinlengtes op de genoemde lijn Apeldoorn - Utrecht er best redelijk uit en lijkt er vooral een spreidingsprobleem te zijn.