Pagina 1 van 2

Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 20:33
door Daniel
Dubbel opstaptarief verleden tijd
Geplaatst op: dinsdag 8 januari 2013 20:30
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 januari 2013 20:33


Wanneer u met de OV-chipkaart reist, betaalde u tot voor kort bij een overstap met verschillende vervoerders twee keer een opstaptarief. Dit verandert.

Als u reist op saldo, met één van de landelijke treinabonnementen, dan betaalt u bij een overstap - mits gemaakt binnen dezelfde tariefperiode, spits of dal, en binnen 35 minuten - maar eenmaal het opstaptarief. Dit opstaptarief betaalt u alleen maar bij de eerste treinvervoerder waar u uw reis mee bent gestart.

In de treinketen wordt het opstaptarief dat gehanteerd wordt bij overstappen gelijk gemaakt aan het landelijk opstaptarief van bus, tram en metro. In 2013 bedraagt dit opstaptarief € 0,86.

Door het dubbel opstaptarief voor het reizen met de trein op te lossen, is het opstaptarief bij reizen met de OV-chipkaart vergelijkbaar met de situatie zoals die nu bestaat met het papieren treinkaartje.

Wanneer is het dubbel opstaptarief voor wie opgelost?
Het dubbel opstaptarief is voor de treinreiziger die reist op saldo of met één van de landelijke treinproducten vanaf begin januari 2013 opgelost.

Let op: Voor de reizigers met een studentenreisproduct en overstappende reizigers naar een andere vervoerder op de stations Leeuwarden, Groningen, Groningen Europapark en Zwolle is dat nog niet het geval. Voor deze trajecten is dit in april 2013 opgelost.

Er is gekozen voor een gefaseerde doorvoering van de oplossing, zodat een meerderheid van de reizigers niet hoeft te wachten op het beschikbaar komen van een oplossing van het dubbel opstaptarief voor een minderheid. De genoemde uitzonderingsgroepen reizigers kunnen tot die tijd gebruik blijven maken van papieren kaartjes.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Concessie Achterhoek | Meer nieuws over Concessie Achterhoek | Dossier Concessie Vechtdallijnen | Meer nieuws over Concessie Vechtdallijnen | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion | Dossier MerwedeLingeLijn | Meer nieuws over MerwedeLingeLijn | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart | Dossier Veolia Limburg | Meer nieuws over Veolia Limburg

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 20:36
door Daniel
Opvallend dat ook Zwolle wordt genoemd als punt waar dit nog niet is opgelost, op de Vechtdallijn wordt toch ook gewoon het tarief op de bus-manier berekend? Bij mijn weten wijken alleen de Noordelijke Nevenlijnen hiervan af en is het dus logisch dat die wel in een andere fasering vallen.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 20:37
door iljitsch
Stoer! Nu de overstap tussen de trein en andere modaliteiten nog.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 20:41
door Vinny
Zoals ik het lees heeft men dus alleen de overstap regionale trein-bus en de overstap regionale trein - regionale trein opgelost. Ik lees in het artikel niet terug hoe ze de NS - regionale vervoerder overstap rekenen. Als ze dat alleen doen door 86 cent korting te geven bij een hernieuwde incheck gaan ze voorbij aan het herstarten van de degressieve kilometertariefberekening en is de klant nog steeds duurder uit...

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 20:50
door Ronald
Toch is bij mij afgelopen zaterdag in Groningen iets gedaan met het opstaptarief:

Betaald op de heenweg Amersfoort-Roodeschool (met VDU 40%):
NS Amersfoort-Groningen €13.00 (klopt); Arriva Groningen-Roodeschool €3.56 (moet zijn €4,10)

Betaald op de terugweg Delfzijl-Amersfoort:
Arriva Delfzijl-Groningen €4.10 (klopt); NS Groningen-Amersfoort €12.48 (moet zijn €13.00)

Heen dus €0.54 korting, terug €0.52. Is dus ook niet de €0.86 die wordt genoemd...

edit: oh, wacht, €0.52 is dus €0.86-40% :idea:

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 21:09
door Geert
Goed nieuws!

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 21:14
door Anne
Met papieren kaartje, dus gewoon de doortelling van de KM's, is het tarief 14,20 (40% korting)
Je betaalt dus nog steeds 2,36 / 2,38 te veel.
Is pas opgelost als tarief wordt doorgeteld.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 21:29
door hauptbahnhof
En dat is juist iets wat het systeem hoogstwaarschijnlijk niet kan dus moeten we maar blij wezen met die €0,86 :evil:

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 08 jan 2013, 23:44
door Vinny
Tja ach. Toch weer 1/7e tosti, of een paar slokken koffie... :twisted:

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 01:43
door Fles
Daniel schreef:Dubbel opstaptarief verleden tijd
Geplaatst op: dinsdag 8 januari 2013 20:30
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 januari 2013 20:33


Er is gekozen voor een gefaseerde doorvoering van de oplossing, zodat een meerderheid van de reizigers niet hoeft te wachten op het beschikbaar komen van een oplossing van het dubbel opstaptarief voor een minderheid. De genoemde uitzonderingsgroepen reizigers kunnen tot die tijd gebruik blijven maken van papieren kaartjes.
Wacht, wat? :D _O-

Er wordt jaren te laat een oplossing "geboden" maar die wordt "gefaseerd ingevoerd" omdat het anders te verwarrend is voor de reizigers :')

En het advies is "papieren kaartjes blijven gebruiken tot die tijd"? :')

raap me op, echt :')

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 08:21
door fogeltje
En de busreiziger die met meerdere kortingen wil reizen blijft gewoon in de kou staan en OF dubbel opstaptarief betalen (al dan niet met twee chipkaarten) of een deel van de reis vol tarief reizen.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 08:29
door Geert
Fles schreef:Er wordt jaren te laat een oplossing "geboden" maar die wordt "gefaseerd ingevoerd" omdat het anders te verwarrend is voor de reizigers :')
Nee, het wordt gefaseerd ingevoerd omdat het ze blijkbaar niet lukte om de tariefberekening bij Arriva nu al aan te passen. Reizigers op andere trajecten hoeven daar niet op te wachten maar kunnen nu al 'profiteren' (c.q. betalen niet meer te veel) van de wijziging en over een paar maanden wordt ook voor de laatste groep dit systeem geïmplementeerd.

Waarom dat dan weer zo lang moet duren...

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 08:31
door Vinny
Omdat er een paar jokers in het besluitvormingproces zitten die gewoon zelf niet snappen hoe de tariefstructuur in Nederland werkt... :evil:

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 10:02
door reisthijs
Vinny schreef:Zoals ik het lees heeft men dus alleen de overstap regionale trein-bus en de overstap regionale trein - regionale trein opgelost.
Voor die gevallen dat het een trein van Arriva betreft. Bij de andere vervoerders was dit probleem toch al opgelost?
Vinny schreef:Ik lees in het artikel niet terug hoe ze de NS - regionale vervoerder overstap rekenen.
Zoals altijd denk ik ook hier dat ze het gewoon nog steeds niet weten. Daarom nemen ze nog drie maanden EXTRA de tijd om hier over na te denken.
Geert schreef:Nee, het wordt gefaseerd ingevoerd omdat het ze blijkbaar niet lukte om de tariefberekening bij Arriva nu al aan te passen.
Wat ik uit dit bericht van Arriva begrijp is dat de tariefberekening bij Arriva nu dus is aangepast maar dat nu alleen het wachten nog is op een aanpassing bij NS.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 22:13
door Dennenboom
hauptbahnhof schreef:En dat is juist iets wat het systeem hoogstwaarschijnlijk niet kan dus moeten we maar blij wezen met die €0,86 :evil:
Lijkt me dat het meer niet willen dan niet kunnen is.
Ik denk dat eindoplossing er als volgt uit gaat zien:
- geen dubbel instaptarief;
- maar de teller begint bij een overstap wel steeds weer op nieuw te tellen

Anders vangt Arriva heel weinig voor reisjes Rotterdam - Delfzijl of Maastricht - Harlingen.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 12 feb 2013, 21:24
door fogeltje
http://www.nu.nl/binnenland/3190858/ein ... arief.html
De oplossing die Mansveld met de vervoerders heeft gevonden kost haar in 2013 ongeveer 1,2 miljoen euro. Die betaalt ze omdat de vervoerders door het opheffen van het dubbelopstaptariefminder inkomsten hebben.
Wut? Ze lopen geen inkomsten mis, ze stelen eindelijk eens niet meer onrechtmatig geld uit de portemonnee van de klant, dat is wel iets anders. Belachelijk dat ze hiervoor gecompenseerd moeten worden. Het lijken wel banken. Walgelijk.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 12 feb 2013, 23:09
door ov'tje
Dennenboom schreef:
hauptbahnhof schreef:En dat is juist iets wat het systeem hoogstwaarschijnlijk niet kan dus moeten we maar blij wezen met die €0,86 :evil:
Lijkt me dat het meer niet willen dan niet kunnen is.
Ik denk dat eindoplossing er als volgt uit gaat zien:
- geen dubbel instaptarief;
- maar de teller begint bij een overstap wel steeds weer op nieuw te tellen

Anders vangt Arriva heel weinig voor reisjes Rotterdam - Delfzijl of Maastricht - Harlingen.
daarom moet je tot de veranderingen ingaan ook met een papieren kaartje blijven reizen. Als het goed is betaal je nu nog het voordelige NS-tarief. Met de chipkaart betaal je nu de hoofdprijs. Straks ben je met de chipper iets goedkoper uit omdat het dubbele instaptarief vervalt, er zit echter een grote maar aan vast.

De tarieven van de papieren kaartjes worden op chipkaartniveau gebracht, waardoor er geen noodzaak meer is om met papieren kaartjes te reizen. Dit betekent een verhoging van tien tot twintig procent ten opzichte van de meest voordelige situatie nu (actiekaartjes even niet meegerekend).

Reis je met één vervoerder dan is er niets aan de hand en kun je iets voordeliger uit zijn. De klanten die onderweg van vervoerder moeten wisselen betalen de hoofdprijs als ze slechts sporadisch reizen. Voor treinabonnementen is het ondertussen redelijk geregeld. Busabonnementen blijven op dit moment nog een probleem met de enorme tariefsverhogingen die ingevoerd zijn.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 12 feb 2013, 23:10
door Suus
Is het probleem eigenlijk al opgelost dat als je bijvoorbeeld met een bus van Arriva naar het station en daarna op het station bij Arriva incheckte, dat je NS-abonnement plotseling niet herkend wordt vanwege de overstap?

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: di 12 feb 2013, 23:54
door Geert
fogeltje schreef:http://www.nu.nl/binnenland/3190858/ein ... arief.html
De oplossing die Mansveld met de vervoerders heeft gevonden kost haar in 2013 ongeveer 1,2 miljoen euro. Die betaalt ze omdat de vervoerders door het opheffen van het dubbelopstaptariefminder inkomsten hebben.
Wut? Ze lopen geen inkomsten mis, ze stelen eindelijk eens niet meer onrechtmatig geld uit de portemonnee van de klant, dat is wel iets anders. Belachelijk dat ze hiervoor gecompenseerd moeten worden. Het lijken wel banken. Walgelijk.
Hoorde het vanavond op de radio, moest ook vreemd opkijken ja. Ze verzinnen gezamenlijk een systeem waardoor de klant in totaal meer geld kwijt is, na drie jaar wordt het systeem onder flinke politieke druk weer afgeschaft en nu moet men daarvoor ineens gecompenseerd worden? ...

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 08:39
door Vinny
fogeltje schreef:http://www.nu.nl/binnenland/3190858/ein ... arief.html
De oplossing die Mansveld met de vervoerders heeft gevonden kost haar in 2013 ongeveer 1,2 miljoen euro. Die betaalt ze omdat de vervoerders door het opheffen van het dubbelopstaptariefminder inkomsten hebben.
Wut? Ze lopen geen inkomsten mis, ze stelen eindelijk eens niet meer onrechtmatig geld uit de portemonnee van de klant, dat is wel iets anders. Belachelijk dat ze hiervoor gecompenseerd moeten worden. Het lijken wel banken. Walgelijk.
Deels komt dat om dat het kilometertarief in Nederland niet verhoogd mag worden volgens de concessievoorwaarden van de NS. Dan worden er allerlei truukjes toegepast om de inkomsten uit de kaartverkoop toch te verhogen. De Tweede Kamer moet eigenlijk gewoon ingrijpen en een andere tariefvoorwaarde in de hoofdrailnetconcessie erin fietsen.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: do 14 feb 2013, 13:32
door Justin
Hmmm, ik had twee weken terug toen ik van NS-trein naar RET-tram ging geen opstaptarief betaald met m'n OVC, zo nam ik waar op het scherm, aangezien ik bij de RET minder dan € 0.86 betaald had... (plus stond in het scherm OVERSTAP OK)

En wat vreemd van die compensatie, m'n oren begonnen ook even te klapperen...

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: do 14 feb 2013, 13:54
door Reiziger Delft
Dat is waarschijnlijk omdat je voor je treinrit ook een bus/tram/metro-rit hebt gemaakt. Als je dan binnen 35 minuten weer incheckt krijg je een ''overstap ok'', ook als je daartussen een stuk per trein hebt gereisd.

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: do 14 feb 2013, 15:08
door Justin
Hmmm, aha, dat zou wel kunnen eigenlijk, nu je het zo zegt.

Van ouderlijk huis met bus naar station
17:45 > 17:54

Station naar Station met de trein
17:56 > 18:14

Van station naar bestemming met de tram:
18:20 > 18:27

Zit inderdaad zo'n 26 minuten tussen. A-ha. Weer wat geleerd :).

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: vr 15 feb 2013, 14:22
door Edwin
Was dat eerste stukje van ouderlijk huis naar station ook met de bus ook met de RET net zoals met de tram?

Re: Dubbel opstaptarief verleden tijd

Geplaatst: vr 15 feb 2013, 14:29
door reisthijs
Het maakt niet uit met welke vervoerder dat was, dit werkt in principe bij alle bus/tram/metro-lijnen.
Je kan op deze manier bijvoorbeeld ook 'overstappen' van een GVB-metro op een GVU-bus.