Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Ik neem aan dat alle traxxen dus 25 kV aankunnen? Maar dan vraag ik me af of die die voor de benelux gebruikt werden wel ERTMS aankunnen.
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Het zin vierspanningslocomotieven. De NMBS locs zijn uit dezelfde bouwserie en van dezelfde verhuurder als die van NSH en volgens wiki voorzien van ERTMS. Ik denk dat je bij recente universele locs hard moet zoeken om er zonder te vinden. Maar je kan natuurlijk software versie problemen hebben
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Wat is nu het probleem met die software? Is het Nederland dat raar doet of België?
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
voor zover ik weet is het ene land een versie verder [echte versies, geen dot releases], waarbij het land dat verder is de goedgekeurde nieuwere versie verplicht stelt en het andere land die nog niet toelaat.
Is dat veilgiheisburocratie? wie het weet ...
Is dat veilgiheisburocratie? wie het weet ...
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
De Belgen wilden geen locomotief met rijtuigen op de HSL dus is de versie die de rode Traxx'en gebruiken gewoonweg nooit getest voor toelating in België. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Beter gezegd: De Belgen wilden geen locomotief met rijtuigen op de HSL als dat in de plaats zou komen voor de Benelux.
Voor binnenlands verkeer doen de Belgen helemaal niet moeilijk over een locomotief met rijtuigen op de HSL, daar hadden ze aanvankelijk zelf Traxx'en voor geleasd!
Voor binnenlands verkeer doen de Belgen helemaal niet moeilijk over een locomotief met rijtuigen op de HSL, daar hadden ze aanvankelijk zelf Traxx'en voor geleasd!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
"Ook bij terugkeer van de Fyra houdt NS als ‘back-up’ de Beneluxtrein aan. Meerstadt erkent dat het achteraf gezien ‘stom’ was de oude intercity naar Brussel direct uit de dienst te halen bij de start van de Fyra."
Maar met onwillige Belgen is het slecht kersen eten. Ik stel voor dat we een tunnel aanleggen onder België door, dan ben je in een 35 minuten van Breda in Rijsel (Lille). Zelfs met terugsteken ben je dan nog aanzienlijk sneller in Brussel dan met die huidige intercity-"oplossing".
Maar met onwillige Belgen is het slecht kersen eten. Ik stel voor dat we een tunnel aanleggen onder België door, dan ben je in een 35 minuten van Breda in Rijsel (Lille). Zelfs met terugsteken ben je dan nog aanzienlijk sneller in Brussel dan met die huidige intercity-"oplossing".
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Jaap De Hoop Scheffer haalt me de woorden uit de mond: de fyra schaadt het imago van Nederland (doordat Den Haag losgekoppeld is van het internationale treinnetwerk):
http://www.radio1.nl/items/70667-jaap-d ... -nederland
http://www.radio1.nl/items/70667-jaap-d ... -nederland
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Deze column is ook het lezen waard, "Ik ben het kotsbeu". Ik ben natuurlijk deels bevooroordeeld, maar hij heeft wel beetje gelijk...
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Hij heeft alleen gelijk in de zin dat mensen nogal doorschieten, iets kan nooit gewoon een probleem zijn, het moet gelijk een drama worden. Maar daarmee is nog niet gezegd dat de NS alles zo geweldig doet. Jaar na jaar worden de treinen met de regelmaat van de klok langzamer en zelden sneller. De bijsturing is uitermate slecht, en de reisinfo laat ook vele steken vallen bij grotere problemen. De uitgedunde dienstregelingen 's avonds, in het weekeinde en bij winterweer zijn onlogisch (standaard 2 treinen vlak na elkaar, dan 25 minuten niks), aansluitingen worden vaak (schijnbaar?) onnodig gemist, intercity's (voor zover die nog bestaan) worden achter stop/vrachttreinen geplakt. Slechte integratie tarieven met andere vervoerders, geen met andere modaliteiten.
En dan die V250s die 5 jaar te laat nog steeds niet fatsoenlijk rijden. Natuurlijk worden wel eerst de oude schoenen weggegooid. Afspraken met de Belgen gaan steevast niet door als ze die aldaar achteraf niet handig vinden. En dan verdient de directeur 3 x de Balkenendenorm.
En dan die V250s die 5 jaar te laat nog steeds niet fatsoenlijk rijden. Natuurlijk worden wel eerst de oude schoenen weggegooid. Afspraken met de Belgen gaan steevast niet door als ze die aldaar achteraf niet handig vinden. En dan verdient de directeur 3 x de Balkenendenorm.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Ik ben het aan de ene kant wel eens met deze heer. Immers, vooral rond de randstad is het spoorwegnet behoorlijk vol. Het bleek al eerder dat bij een verstoring bijna het hele net op z'n gat ligt. Als ze dat kunnen beperken door een winterdienstregeling te rijden, maar het rijdende te houden, dan vind ik het prima. Immers, 0,5 is meer dan 0. Alleen moet het materieel wel worden verlengd. Ik heb zelf geen last gehad van te korte treinen. Ik reis voornamelijk met s4000 en die zag ik ALTIJD met gekoppelde SLT's (tenzij er met een ander materieel wordt gereden).
Maar aan de andere kant: het lijkt mij niet echt nodig om een winterdienst te blijven rijden terwijl er geen vlokje sneeuw is gevallen. Op dit moment is de meeste sneeuw toch bevroren. Tijdens sneeuwval moet duidelijk worden welke wissels een probleem vormen (uitgevallen verwarming bijv) en die wissels moeten zsm worden gemaakt. Het is gewoon niet te verklaren aan de passagiers.
Conclusie: een (publiekelijk) bedrijf als de NS doet het nooit goed. Men verwacht dat alles op tijd blijft rijden tijdens sneeuwval terwijl de rest van het land op z'n gat ligt. Ik zou zeggen: pas je vertrektijd aan. Als je weet dat jouw trein niet rijdt, ga niet toch op dat moment op een koude perron wachten maar pas je tijd aan.
Maar aan de andere kant: het lijkt mij niet echt nodig om een winterdienst te blijven rijden terwijl er geen vlokje sneeuw is gevallen. Op dit moment is de meeste sneeuw toch bevroren. Tijdens sneeuwval moet duidelijk worden welke wissels een probleem vormen (uitgevallen verwarming bijv) en die wissels moeten zsm worden gemaakt. Het is gewoon niet te verklaren aan de passagiers.
Conclusie: een (publiekelijk) bedrijf als de NS doet het nooit goed. Men verwacht dat alles op tijd blijft rijden tijdens sneeuwval terwijl de rest van het land op z'n gat ligt. Ik zou zeggen: pas je vertrektijd aan. Als je weet dat jouw trein niet rijdt, ga niet toch op dat moment op een koude perron wachten maar pas je tijd aan.
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Dat vind ik toch te makkelijk gezegd.Voor een product [personenvervoer per trein] als dat van NS is het inderdaad niet makkelijk grote tevredenheid of enthousiasme te krijgen. De klanten zijn daar ook realistischer in dan jij het nu voorstelt. Maar het vertrouwen in NS erodeert wel door een aantal jaren op rij dat er dagen minder gereden werd door sneeuw of door wind in Zeeland of de kop van NH of vallende blaadjes, terwijl het basisproduct voor forensen met plannen op volnorm al niet veel meer waard is dan een zesje.
De relatieve positie t.o.v. andere modaliteiten wordt ook steeds slechter: Rijkswaterstaat had met een dag de autowegen weer vol beschikbaar.
Anecdote: op een dag dat Asd er in een vorig seizoen wegens sneeeuw uit lag, zag ik de Jordaan drie 75+ dames met hun rollators in de sneeuw.
De relatieve positie t.o.v. andere modaliteiten wordt ook steeds slechter: Rijkswaterstaat had met een dag de autowegen weer vol beschikbaar.
Anecdote: op een dag dat Asd er in een vorig seizoen wegens sneeeuw uit lag, zag ik de Jordaan drie 75+ dames met hun rollators in de sneeuw.
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Die V250 treinen hebben nooit in die vijf jaar gereden onder omstandigheden die op de HSL golden. Die testbaan bij Velim is leuk en aardig: maar daar reed dat ding geen 200+ in de sneeuw, en in de klimaatkamer van Wenen hebben ze vast allerlei leuke dingen uitgeprobeerd, behalve gekeken of de trein ook sneeuw kon zuigen. Anders was dat ding niet met een hoog rapportcijfer naar Nederland gestuurd.iljitsch schreef:En dan die V250s die 5 jaar te laat nog steeds niet fatsoenlijk rijden. Natuurlijk worden wel eerst de oude schoenen weggegooid. Afspraken met de Belgen gaan steevast niet door als ze die aldaar achteraf niet handig vinden. En dan verdient de directeur 3 x de Balkenendenorm.
Vergeet niet dat er nooit een prototype van een dergelijke trein in actieve dienst heeft rondgereden. Bij veel ander materieel is dat wel gebeurd. Daar heeft de fabrikant nog eens wat bij gesleuteld nadat tekortkomingen gesignaleerd waren.
Ik ben zelf geen materieel-specialist, maar op basis van de gestelde informatie vind ik het nogal ongelofelijk dat de trein gekeurd is door een onafhankelijk bureau maar dat er nog wezenlijke dingen niet goed aan zijn. Ik wijt dat toch echt aan een gebrek aan testen. Die treintjes hadden nog een paar jaar in testfase moeten rondrijden is mijn analyse.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Hoelang zijn die treinen dan al wel niet getest? Ik zag vorig jaar rond deze tijd ook al V250's rijden en volgens mij zijn de eerste zelfs al langer in het land...
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Er waren er zelfs een aantal toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet. Er zouden overigens ook problemen met de deuren zijn. Die gaan niet altijd open. Dat doet me wel heel erg denken aan het sneltramverhaal in Amstelveen. Die beestjes hadden daar ook last van.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Ik zat vorige winter nog in Spanje, dus misschien heb ik het gemist, maar volgens mij heeft het die winter niet in die mate gesneeuwd als de afgelopen weken.
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
De eerste trein is al in 2009 of 2010 in Nederland gearriveerd, ik heb hem vanaf mijn balkon de Watergraafsmeer op gesleept zien worden. Daarna zijn er alleen nog maar winters met sneeuw geweest, in februari van 2012 hebben we nog een serieuze sneeuw-meltdown in Utrecht gehad. Bovendien behoorde februari 2012 tot de koudste maanden in jaren, in de Flevopolder is 's nachts toen zelfs nog -20 aangetikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
aangetikt? -22,9 is het toen in Lelystad geworden :D
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Was er niet zelfs -27 gemeten? De treindienst was op die dag 's ochtends een rotzooi. Zodanig dat ik een overstap op een halfuursdienst die ik op 18 minuten in Lelystad had gepland uiteindelijk uitliep op een overstap van 25 minuten of zoiets.
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Kan me nog goed herinneren, hoe ik op station Utrecht stond te wachten.
Kwam uit het UMC, waar ik behandeld was de dagen ervoor. 4 Februari, als ik me goed herinner.
Grote meute verwarde passagiers, gaat 'ie wel/ gaat 'ie niet, en zo ja: "van waar".
Maar wel schitterende blauwe lucht, over een weids wit landschap.
Kwam uit het UMC, waar ik behandeld was de dagen ervoor. 4 Februari, als ik me goed herinner.
Grote meute verwarde passagiers, gaat 'ie wel/ gaat 'ie niet, en zo ja: "van waar".
Maar wel schitterende blauwe lucht, over een weids wit landschap.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Vorig jaar had ik op m'n FB opgeslagen/gepost:Fles schreef:aangetikt? -22,9 is het toen in Lelystad geworden :D
Twee uur later was het nog net ietsjes kouder...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Ik heb deze opgeslagen, van anderhalf uur later. Maar zonder gevoelstemperatuur :)
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
Er stond vandaag in de Volkskrant een reconstructie hoe de Fyra zo'n debacle worden.
Het begon in 1999 bij de ambtenaren. De NS werkte op dat moment samen met de SNCF en NMBS in de Thalys en stond op het punt een aandeel te krijgen in dat bedrijf, toen ambtenaren van VWS aan de Belgen en Fransen bekend maakten dat ze eventueel ook zonder de NS de exploitatie van de HSL konden krijgen. De Belgen vonden dat belachelijk en hebben de NS toen verdedigd, de SNCF zag echter haar kans schoon en heeft toen juist olie op het vuur gegooid. De ambtenaren gooiden ook nog even het IC Max concept, wat net door de NS was uitgedacht om de HSL in het spoornet te integreren met snelheden tot 220 km/u in de prullenbak, men vond het niet "marktwerkinggericht". De NS zag zich gedwongen een hoog bod te plaatsen op de HSL-diensten om de gemene Fransen buiten de deur te houden en hebben zichzelf daarmee overboden.
De NS wilde om de rendabiliteit van de HSL zo groot mogelijk te maken treinstellen met extra veel capaciteit voor reizigers. Een Thalys kan maximaal 350 reizigers meenemen, de NS wilde minstens 500 reizigers in een treinstel. Bestaande fabrikanten van HSL-materiaal hadden geen zin om een volledig nieuw HSL-treintype te ontwikkelen voor slechts een kleine bestelling van 19 stuks, dus werd men bijna in de armen van AnsaldoBreda gedreven dat een bod had gedaan dat aan de voorwaarden voldeed. Het was bekend dat de reputatie van deze fabrikant niet al te goed was en dat er geen ervaring in zulke treinen aanwezig was, maar men kon het volgens Europese aanbestedingsregels echter niet naast zich neerleggen.
Het begon in 1999 bij de ambtenaren. De NS werkte op dat moment samen met de SNCF en NMBS in de Thalys en stond op het punt een aandeel te krijgen in dat bedrijf, toen ambtenaren van VWS aan de Belgen en Fransen bekend maakten dat ze eventueel ook zonder de NS de exploitatie van de HSL konden krijgen. De Belgen vonden dat belachelijk en hebben de NS toen verdedigd, de SNCF zag echter haar kans schoon en heeft toen juist olie op het vuur gegooid. De ambtenaren gooiden ook nog even het IC Max concept, wat net door de NS was uitgedacht om de HSL in het spoornet te integreren met snelheden tot 220 km/u in de prullenbak, men vond het niet "marktwerkinggericht". De NS zag zich gedwongen een hoog bod te plaatsen op de HSL-diensten om de gemene Fransen buiten de deur te houden en hebben zichzelf daarmee overboden.
De NS wilde om de rendabiliteit van de HSL zo groot mogelijk te maken treinstellen met extra veel capaciteit voor reizigers. Een Thalys kan maximaal 350 reizigers meenemen, de NS wilde minstens 500 reizigers in een treinstel. Bestaande fabrikanten van HSL-materiaal hadden geen zin om een volledig nieuw HSL-treintype te ontwikkelen voor slechts een kleine bestelling van 19 stuks, dus werd men bijna in de armen van AnsaldoBreda gedreven dat een bod had gedaan dat aan de voorwaarden voldeed. Het was bekend dat de reputatie van deze fabrikant niet al te goed was en dat er geen ervaring in zulke treinen aanwezig was, maar men kon het volgens Europese aanbestedingsregels echter niet naast zich neerleggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
In de NRC staat ook nog zo'n stuk, maar ik heb het nog niet helemaal gelezen dus kan het ook niet samenvatten :)
Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra
NRC [in samenwerking met De Standaard] gaat dieper in op de aanschaf van de treinen:
- om de te hoge prijs voor te concessie te compenseren moet worden geknepen op de kosten van materieel
- er wordt gevraagd om een trein met Vmax 220
- 6 partijen uitgenodigd, vier aanbiedingen (Alstom, AnsaldoBreda, BN, Siemens);
- behalve AB worden opgevoerde standaardtreinen geboden, Alstom biedt een trein van 5 dubbeldekkers tussen 2 aangepaste Prima's
- voornaamste gunningscriterium was prijs per zitplaats
- in de beslissende fase zijn AB en Alstom over
- het ministerie geeft aan dat een V220 trein niet in staat kan worden geacht de overeengekomen reistijd van 102m voor Asd-Brusz te kunnen halen
- in een vervolgbespreking geeft AB aan voor een beperkte meerprijs een 250km trein te willen leveren-
- inmiddels hebben zowel NMBS als NS besloten minder treinen te willen kopen
- de beide overgebleven partijen wordt gevraagd opnieuw te offreren [immers: minder treinen, hogere stuksprijs
- Alstom geeft aan dit niet te kunnen / willen
Als bronnen worden interne NMBS stukken genoemd
- om de te hoge prijs voor te concessie te compenseren moet worden geknepen op de kosten van materieel
- er wordt gevraagd om een trein met Vmax 220
- 6 partijen uitgenodigd, vier aanbiedingen (Alstom, AnsaldoBreda, BN, Siemens);
- behalve AB worden opgevoerde standaardtreinen geboden, Alstom biedt een trein van 5 dubbeldekkers tussen 2 aangepaste Prima's
- voornaamste gunningscriterium was prijs per zitplaats
- in de beslissende fase zijn AB en Alstom over
- het ministerie geeft aan dat een V220 trein niet in staat kan worden geacht de overeengekomen reistijd van 102m voor Asd-Brusz te kunnen halen
- in een vervolgbespreking geeft AB aan voor een beperkte meerprijs een 250km trein te willen leveren-
- inmiddels hebben zowel NMBS als NS besloten minder treinen te willen kopen
- de beide overgebleven partijen wordt gevraagd opnieuw te offreren [immers: minder treinen, hogere stuksprijs
- Alstom geeft aan dit niet te kunnen / willen
Als bronnen worden interne NMBS stukken genoemd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten