Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

De vervangende Fyra trein zal met twee locs aan beide zijdes gaan rijden zodat er niet hoeft worden omgelopen. De machinisten krijgen wegbekendheid HS - Binckhorst, HS - C en C - Binckhorst. Doel daarvan is mij niet helemaal duidelijk. Ding gaat voorlopig een keer per twee uur rijden.
Laatst gewijzigd door Thom91 op ma 28 jan 2013, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Twee keer per uur, dat is een flinke verbetering :o
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Nadeel van HS is dat de overstapmogelijkheden een stuk slechter zijn dan op Den Haag CS of Leiden.
Reizigers van Amsterdam C en Schiphol kunnen de Fyra nemen naar Rotterdam, reizigers uit Leiden en Den Haag moesten altijd al naar Den Haag HS voor de Benelux.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Op HS kan je vier keer per uur overstappen naar Leiden en zes keer per uur naar Den Haag C. Lijkt me meer dan voldoende.
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door webguy »

Bee schreef:Twee keer per uur, dat is een flinke verbetering :o
Ze bedoelen waarschijnlijk net als de huidige stoptrein - die rijdt 2x per uur, ene uur een richting op, half uur later komt 'ie de andere kant op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Als ik het verslag op de site van de Volkskrant teruglees maakt Thom91 denk ik een fout want er zal sowieso maar ruimte voor een trein per uur zijn volgens ProRail.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Als ik het verslag op de site van de Volkskrant teruglees maakt Thom91 denk ik een fout want er zal sowieso maar ruimte voor een trein per uur zijn volgens ProRail.
Dat is wat net gezegd is.
Mijn bericht is al van eerder deze dag, voordat het debat begon.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

De uitspraak van de man van ProRail werd ergens na 11 uur gedaan, jij schreef bovenaan deze pagina rond een uur of 13:
Thom91 schreef:Ding gaat voorlopig twee keer per uur rijden.
Dat lijkt mij niet te kloppen, maar als jij andere informatie hebt wil ik het best geloven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Thom91 schreef:De vervangende Fyra trein zal met twee locs aan beide zijdes gaan rijden zodat er niet hoeft worden omgelopen. De machinisten krijgen wegbekendheid HS - Binckhorst, HS - C en C - Binckhorst. Doel daarvan is mij niet helemaal duidelijk.
Driehoeken dus. Maar da's niet nodig als je aan beide kanten een loc hebt.

NS-man zegt nu dat problemen met AnsaldoBreda niet echt te voorzien waren maar wel dat eea ERTMS-only is, ondanks dat andere bedrijven (wie dan? NS zelf niet?) om alternatieve beveiliging daarnaast gevraagd hebben.

Hij zegt dat de staatssecretaris eind "komende" (?) week terugkomt op de vraag over een alternatief. "it takes ten to tango" en iedereen is daar nu hard aan bezig. (Blijkbaar weten Prorail en Infrabel dat alleen nog niet.)

Rover: "mini-thalys was gedoemd te mislukken": in tegenstelling tot Brussel - Parijs waar de oude trein wel stopte maar niemand in/uitstapte, boden de extra stops van de benelux wel veel toegevoegde waarde. En hij moest vandaag vanaf Rotterdam 3 x overstappen. :-) (Ik zag op Roosendaal 8 bakken varkensneus staan zaterdag, er kwamen ook verhalen langs over treinen die tot op de toiletten vol waren). Zie ook http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchi ... tting-fyra

NMBS: vanaf 2008 geen subsidie meer op de benelux. Goh, zou dat een reden kunnen zijn dat ze er zo snel vanaf wilden?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:De uitspraak van de man van ProRail werd ergens na 11 uur gedaan, jij schreef bovenaan deze pagina rond een uur of 13:
Thom91 schreef:Ding gaat voorlopig twee keer per uur rijden.
Dat lijkt mij niet te kloppen, maar als jij andere informatie hebt wil ik het best geloven.
Die informatie is mij rond een uur of 9 toegekomen. Dat ik dat hier niet eerder heb neergezet komt omdat ik nogal druk ben op Fok! met discussiëren en debat volgen ;)
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Prorail: NS heeft wel een aanvraag gedaan, maar was nog niet afgestemd met NMBS. Geen andere vervoerders gemeld om deze verbinding op korte termijn te maken.

Infrabel: er is capaciteit, wij zijn bereid te helpen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Het geen subsidieverhaal is al eerder gebunked, er is namelijk nergens wetgeving die het verlenen van subsidie op een internationale treinverbinding verbiedt, dat is verkeerde interpretatie van de Europese wetgeving, sowieso iets waar de NMBS maling aan lijkt te hebben in dit dossier by the way.

De Benelux was een van de rendabelste treinen voor de NMBS omdat ze er relatief weinig kosten aan hadden (alleen de locomotieven, Belgische treinpaden en een klein deel van het personeel) terwijl er bovengemiddeld veel reizigers op normaal tarief mee reisden. Hoe de NMBS 5 miljoen euro verlies per jaar boekte met de Beneluxtrein is dan ook voor velen een groot raadsel, het lijkt een gevalletje opmerkelijke bedrijfsvoering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door webguy »

Duur personeel? Moeten verplicht nederlands kunnen, extra procedures, af en toe hotels, etc.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Volgens mij werden conducteurs gewisseld in Roosendaal of misschien Antwerpen.

En laten er in België zo'n 6 miljoen mensen rondlopen met Nederlands als moedertaal...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Het treinpersoneel ging meestal wel mee tot aan de eindpunten en er zal ook wel personeel in Nederland of België nachten hebben doorgebracht (ik dacht trouwens dat NMBS-personeel de nacht doorbracht in het IBIS-hotel naast Amsterdam C) maar als je de personeelsomloop zorgvuldig plant kan je dat overnachten natuurlijk wel tot een minimum beperken, in de laatste ritten van België naar Nederland was voornamelijk Nederlands personeel aanwezig bijvoorbeeld.

Volledige personeelsuitwisseling gebeurt overigens wel met de IC Berlijn, in Bad Bentheim stappen alle Duitse conducteurs af en stapt er personeel van NS Hispeed op (in DB-uniform!) of andersom, die beginnen vaak meteen met een tweede ronde kaartcontrole.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Statler Rail »

Bee schreef:Twee keer per uur, dat is een flinke verbetering :o
Ik neem aan dat 1x per 2 uur wordt bedoeld... Ook de tijdelijke IC Atw-Rsd zou zover ik hier en daar gelezen heb slechts 1x per 2 uur gaan rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje karig. Rond drukke tijdstippen wat verdichtingsritten zou toch het minste moeten zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Ik denk nog steeds dan Thom91 zijn bericht niet goed gelezen heeft en inderdaad 1x/2u bedoelde, maargoed, hij beweert van niet.

1x/2u is uitermate karig en nog minder dan de Fyra (op papier) moest doen voordat deze zijn onderdelen verloor, ze hebben in minder dan twee maanden genoeg passagiers weggejaagd om de helft minder treinen te laten rijden :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Ik bedoelde inderdaad 1x per 2 uur, foutje van mijn kant.
Komt wel goed schatje.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Statler Rail »

Misschien heeft die 1x per 2 uur ermee te maken dat er ergens een goederenpad opgeofferd wordt? Dan kan op het andere uur nog steeds de goederentrein rijden. Zomaar een gok...

Overigens moeten we wel realistisch zijn: een Beneluxtrein én een Fyra concurreren met elkaar. Als er weer een Beneluxtrein via het klassieke spoor gaat rijden zal de Fyra naar Brussel bijna leeg rijden. De luxe reizigers rijden met de Thalys terwijl de prijsbewuste reizigers de Benelux zullen nemen. Ik waag mij aan twee opties voor de toekomst:

Optie 1:
Er gaat weer permanent ieder uur een Beneluxtrein rijden via de klassieke route. De Fyra naar België gaat helemaal niet meer rijden. Via de HSL rijden naast de Thalys alleen nog de binnenlandse Fyra's naar Bd en een Belgische trein Antwerpen-Noorderkempen-Breda.

Optie 2:
Er gaat 1x per 2 uur een Beneluxtrein tussen Brussel Zuid en Den Haag HS rijden via de klassieke route. Voor de HSL wordt gewerkt aan een Fyra 2.0 die per dienstregeling 2015 moet gaan rijden, hetzij met de V250-treinstellen na aanzienlijke verbeteringen, hetzij met ander materieel. De scope wordt gewijzigd in een frequentie van 1x per 2 uur. De binnenlandse Fyra's naar Breda blijven rijden en ook de Noorderkempen-shuttle wordt op termijn doorgetrokken naar Breda.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Er zijn 10 loccen geleased door NMBS bij waarschijnlijk Alpha Trains, er zullen vijf stammen gevormd worden. Doortrekking naar Asd op korte termijn lijkt ver weg.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door ODRAIL »

Thom91 schreef:Er zijn 10 loccen geleased door NMBS bij waarschijnlijk Alpha Trains, er zullen vijf stammen gevormd worden. Doortrekking naar Asd op korte termijn lijkt ver weg.
Deze zullen misschien wel gebruikt worden voor het stuk (Brussel) Antwerpen - Noord Kempen :idea: :wink: .
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door deadlock »

Gewoon 28''ers denk ik?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door ODRAIL »

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Gewoon de oude TRAXX loc's ;)
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten