Pagina 13 van 17

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: di 12 feb 2013, 23:43
door Karl
Bee schreef:Richting Breda de twee voorste en richting Amsterdam de twee achterste rijtuigen hebben officieel gereserveerde zitplaatsen die voor 1 euro online te koop zijn, maar volgens mij is dat eerder geldklopperij.
Waar staat dat eigenlijk aangegeven? Morgen misschien met de Fyra, dus handig om te weten.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: di 12 feb 2013, 23:48
door Caspar
Plof gewoon ergens neer, de eerste reiziger met een reservering moet zich volgens mij nog melden bij Fyra. :wink:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: di 12 feb 2013, 23:54
door Suus
Op de borden met de wagenindeling staat een paarse balk met een R onder de rijtuigen die gereserveerde zitplaatsen hebben. Ik heb geen foto bij de hand maar ik zag het toevallig vorig weekend op Schiphol. Op de allereerste dag dat de Fyra reed heb ik wel eens een zitplaats gereserveerd (ik was de enige in de trein met een reservering). Reserveringen in de Fyra werkte toen iig niet met een stoelnummer, maar de bedoeling was dat er niet meer reserveringen voor de reserveringsrijtuigen waren dan er zitplaatsen zijn en dat mensen zonder reservering daar niet welkom waren.

Maargoed, op die eerste dag had ik dus als enige een reservering gemaakt voor de trein dus mocht ik eigenlijk als enige in dat rijtuig zitten, maar een dame vond het nodig precies tegenover mij in MIJN vierzitter te gaan zitten en had geen eens een toeslag of een reservering en de treinmanager deed er niets tegen! :evil: Sindsdien heb ik mijn geloof in reserveringen voor binnenlandse treinen definitief verloren.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 00:01
door Geert
Je had toch één stoel gereserveerd, niet vier? (A)
Morgenavond maak ik een ritje Rotterdam-Breda, zal proberen op de Fyra te plannen en eens zien hoe druk het is in de middagspits :)

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 08:25
door Vinny
maar een dame vond het nodig precies tegenover mij in MIJN vierzitter te gaan zitten en had geen eens een toeslag of een reservering en de treinmanager deed er niets tegen!
Ze had zeker geen rood haar :twisted:

Maar ik dacht dat als je goedkope treinkaartjes via internet besteld (minder duur dan een regulier enkeltje via het klassieke net) je altijd een gereserveerde zitplaats (en treinbinding) hebt met de Fyra?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 08:43
door Suus
Voor het weekend zijn er goedkopere tarieven voor de Fyra die lager liggen dan de prijs van normale tickets, maar ik denk niet dat een reservering verplicht is.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 08:46
door Vinny
Is dat alleen in het weekend? :roll: Bij de introductie van de Fyra waren ze zelfs verkrijgbaar in de spitsuren...

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 10:02
door reisthijs
Die impopulaire voordeeltarieven zijn twee jaar geleden afgeschaft toen de toeslagen "tijdelijk" verlaagd werden.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 20:41
door Vinny
Dat is me ontgaan in de bulk aan berichtgeving... :)

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 21:27
door Karl
Bee schreef:Op de borden met de wagenindeling staat een paarse balk met een R onder de rijtuigen die gereserveerde zitplaatsen hebben. (...)
Verdorie, ben ik in Breda vergeten naar dat bord te kijken. Ik had wel op de rijtuigen gekeken, maar daar stond het er niet op. Het lijkt me toch dat dit wel aanwezig moet zijn.

Bijv. "Rijtuignummer 21 - Alleen voor reizigers in bezit van zitplaatsreservering" ofzo en dan naast het klasse nummer op het rijtuig een grote R kalken.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 21:42
door Suus
Het staat aangegeven met een grote sticker op de vloer voor de ingang van de coupé.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 14 feb 2013, 21:51
door robert55
Een rapport van de Tweede Kamer uit 2006 [eerder niet gepubliceerd omdat het vertrouweljke informatie bevat] is nu alsnog [met wat strepen] gepubliceerd. Ik heb het alleen nog niet gevonden. wel een bericht in Binnenlands Bestuur:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte ... 3472.lynkx
Grootste nieuwswaarde tot nu toe: bij V&W was al in 2005 vermoedens had bij de Gekwalificeerdheid van Ansaldo. Ook werden fouten in de aanbesteding van de HSL geconstateerd

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 14 feb 2013, 23:09
door Geert
Volgens mij gaat het om dit stuk:
Bijlagen bij tussenrapportage ‘Vervoer over de HSL-Zuid’

In de tijdlijn van het rapport is steeds ook de bezorgdheid terug te vinden over de tijdige levering van het materieel, maar in 2003 en 2004 ging dat met name om het bestellen van materieel door HSA in de eerste plaats. Op 21 mei '04 wordt het contract getekend en volgens een persbericht van Ansaldo drie dagen later zouden de treinen eind 2007 geleverd worden (p. 35 in pdf). De belangrijkste redenen waarom men zorgen heeft over tijdige levering van V250-treinen is enerzijds de krappe planning (Ansaldo ging zelf uit van eind 2007 terwijl op 1 april 2007 de dienst had moeten starten en op 1 september 2007 internationaal HSL-verkeer plaatst moest vinden) en anderzijds was ERTMS een bron van veel zorgen: de specificaties kwamen pas zeer laat gereed en NS/HSA gaf in 2005 al aan dat dit tijdige aflevering van V250 in de weg stond. Bovendien was SNCF blijkbaar ook zeer traag met het ombouwen van Thalys.

Op zich wel interessant om te lezen hoe de verwachte leverdata steeds verder opschuiven, maar dit was blijkbaar nog maar het topje van de ijsberg: rapport is uit 2007 en de eerste V250 Fyra's hebben pas eind 2012 in de dienstregeling gereden...

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: vr 15 feb 2013, 00:07
door Vinny
ERMTS werkt nog steeds niet goed, vooral bij de grens een heleboel interferenties. Men heeft zijn tijd te veel vooruit willen zijn. Al ligt het denk ik ook aan een tekort aan ICT kennis bij de spoorwegen in zijn algemeenheid. Het is nog steeds geen techniekveld volgens mij, zal wel onder Seinwezen vallen. Hele goede vaklui over het algemeen, maar veel van deze monteurs kunnen nog geen excel-tabelletje openen.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: vr 15 feb 2013, 08:37
door Geert
Kun je die stelling ook wat verder onderbouwen? Er zal toch zeker wel kennis over ERTMS zijn bij de beheerder of op zijn minst bij de leverancier van de installaties?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: vr 15 feb 2013, 10:04
door Klaasje
ERTMS is vrijwel volledig een feestje van de leveranciers.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: vr 15 feb 2013, 10:11
door webguy
Dat helpt natuurlijk ook niet voor het oplossen van storingen. Helaas zit je met klant/leverancier relaties waar dingen van kastje naar muur worden geschoven.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 08:18
door Geert
Zojuist denderde in de bocht bij Schiedam de s1200 richting Den Haag HS voorbij. Het is weer net als vroeger, een groene TRAXX met Prio-rijtuigen :)

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 08:31
door isadora
Geert schreef:..........Het is weer net als vroeger, een groene TRAXX met Prio-rijtuigen :)
Alleen, vroeger kon je dan nog helemaal door naar Amsterdam. :)
Leve de vooruitgang!!! :neg:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 09:29
door Ronald
Precies, en "vroeger" kon dat elk uur, nu één keer per twaalf uur :X

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 09:52
door Ennes
Ronald schreef:Precies, en "vroeger" kon dat elk uur, nu één keer per twaalf uur :X
Er schijnen op dit moment inmiddels/slechts 2 stammen beschikbaar te zijn.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 09:58
door Geert
En die twee stammen rijden 's ochtends de ene kant op en 12 uur later de andere kant op. Een slagje tussendoor zou best kunnen zou je zeggen... Ligt dat aan de beschikbaarheid van personeel?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 10:01
door Klaasje
Ennes schreef:
Ronald schreef:Precies, en "vroeger" kon dat elk uur, nu één keer per twaalf uur :X
Er schijnen op dit moment inmiddels/slechts 2 stammen beschikbaar te zijn.
Twee sets locs. Rijtuigen zijn er voldoende. Ook schijnt de opleiding van het personeel moeilijk te liggen.
isadora schreef:
Geert schreef:..........Het is weer net als vroeger, een groene TRAXX met Prio-rijtuigen :)
Alleen, vroeger kon je dan nog helemaal door naar Amsterdam. :)
Leve de vooruitgang!!! :neg:
Alleen kan je nu toeslagvrij met de Fyra tussen Rotterdam en Amsterdam als je een ticket van/naar België hebt.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 10:11
door Ennes
Klaasje schreef: Twee sets locs. Rijtuigen zijn er voldoende. Ook schijnt de opleiding van het personeel moeilijk te liggen.
met 2 sets locs kun je dus 2 stammen maken :wink:

En de opleiding voor personeel lijkt mij niet zo´n probleem, als het goed is heeft het personeel gewoon die materieelinstructie, tot december reden ze immers ook dat materieel.
Geert schreef:En die twee stammen rijden 's ochtends de ene kant op en 12 uur later de andere kant op. Een slagje tussendoor zou best kunnen zou je zeggen... Ligt dat aan de beschikbaarheid van personeel?
Wat ik begreep lag het aan de beschikbare paden in België.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 10:37
door Freek
De prio's moeten een gesloten toiletcircuit krijgen en zijn daarom niet ruim beschikbaar. Opleiding personeel zit 'm in het feit dat er blijkbaar een korte houdbaarheid op grensoverschrijdende instructies zit. Daarnaast is afgelopen week getest en bleek daterr door de herinstructie er een aantal fouten zijn voorkomen, nuttig dus.