Pagina 16 van 17

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 09:53
door deadlock
Oh douane moet mee en mag niet een snelle controle met een hond in de trein doen in Roosendaal zelf?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 10:11
door isadora
deadlock schreef:Oh douane moet mee en mag niet een snelle controle met een hond in de trein doen in Roosendaal zelf?
Aha, zo doen ze dat. Van mij mogen ze hoor. *O*
Dank voor je sympathieke antwoord.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 10:23
door Ronald
Doordeweeks is de wachttijd in Roosendaal 1 minuut, in het weekend 9 minuten...

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 11:04
door Suus
De Benelux stond voor december echt niet 10 minuten stil in Roosendaal. We hebben in de Benelux al tientallen jaren een douane-unie dus het is ook gewoon een onzinargument dat er een controle in de trein moet plaatsvinden :')

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 11:19
door deadlock
Bee schreef:De Benelux stond voor december echt niet 10 minuten stil in Roosendaal. We hebben in de Benelux al tientallen jaren een douane-unie dus het is ook gewoon een onzinargument dat er een controle in de trein moet plaatsvinden :')
In de jaren '90 stond de Benelux nog best lang stil in Rsd.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 11:40
door Karl
De enige keer dat ik ben gecontroleerd in die trein is rijdend: in Rsd opgestapt en in Antwerpen ging de marechaussee er weer af.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 11:56
door Suus
Een deel van de overlast is verdwenen doordat de coffeeshops in Roosendaal zijn gesloten. Ik denk dat op dat vlak Breda nog wel een onaangename verrassing staat te wachten als de Fyrapendel Breda - Antwerpen ooit gaat rijden.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 13:09
door reisthijs
Ronald schreef:Doordeweeks is de wachttijd in Roosendaal 1 minuut, in het weekend 9 minuten...
Doordeweeks wordt de stoptrein bij Ekeren aan de kant gezet zodat de IC deze kan inhalen. In het weekend wordt de stopper niet ingehaald.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 13:26
door Ronald
Dan zou dat in het weekend dus ook kunnen. Nadeel is wel dat de dienstregeling van de stoptrein onbetrouwbaarder wordt, maar de reistijd naar Brussel neemt dan wel met bijna een half uur af.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 13:49
door RoelZ1
Iedereen die nu zo over de rijtijd van de IC naar Brussel valt:

De trein is 2 minuten sneller dan de IC Brussel van vorig jaar! ;) Aankomst in Brussel is gelijk, maar hij vertrekt om .29 in plaats van .27. Wel is hij nog wat trager dan in 2011 toen hij om .34 vertrok vanuit Den Haag HS.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 14:59
door Ronald
Doordeweeks maakt het niet uit. In het weekend is de reistijd naar Brussel fors langer. Daar komt bij dat de trein maar 1x per twee uur rijdt en ik tegenwoordig dus pas om 9:55 de trein uit Rotterdam naar België kan halen.
De eerst mogelijke aankomsttijd wordt 12:27, terwijl dat met de Benelux nog voor 11:00 was (vertrek om 9:00 uit Rotterdam). Een uur eerder in Brussel aankomen (11:27) kan eventueel wel, maar dan met 4 overstappen waarvan er drie vrij krap zijn en een oncomfortabele stoptreinrit.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 15:07
door reisthijs
RoelZ1 schreef:Iedereen die nu zo over de rijtijd van de IC naar Brussel valt:
...viel daar vorig jaar ook al over!
RoelZ1 schreef:De trein is 2 minuten sneller dan de IC Brussel van vorig jaar! ;) Aankomst in Brussel is gelijk, maar hij vertrekt om .29 in plaats van .27. Wel is hij nog wat trager dan in 2011 toen hij om .34 vertrok vanuit Den Haag HS.
De huidige IC is dus niet 2 minuten sneller maar juist 5 minuten trager dan de goede oude Benelux. -o-

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 20:53
door Freek
Ronald schreef:Hij staat bijna tien minuten stil in Roosendaal, en komt net na de stoptrein uit Roosendaal binnen in Antwerpen. De overstaptijd naar Brussel is vervolgens 25 minuten...
Dit is alleen in het weekend trouwens, doordeweeks is de verbinding Rotterdam-Brussel drie kwartier sneller.
Komt omdat er doordeweeks een inhaling in Kapelle is, terwijl dit in het weekend niet mogelijk is. Schijnt dat dit komt omdat de stopper in het weekend naar een andere bestemming rijdt dan doordeweeks.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 21:10
door Caspar
Als er nou nog vaker een winterdienstregeling komt in 2013, dan zullen er allicht al 4 miljoen reizigers zijn voor Fyra in 2013. Met al die omreisadviezen (dus toeslagvrij) met Fyra zullen de reizigers aantallen wel aardig worden opgekrikt.
Hoeveel van de 2,6 miljoen zouden er nog overblijven als je dat soort reizigers niet meetelt? Een kleine 2 miljoen maximaal?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 21:28
door Ronald
Freek schreef:
Ronald schreef:Hij staat bijna tien minuten stil in Roosendaal, en komt net na de stoptrein uit Roosendaal binnen in Antwerpen. De overstaptijd naar Brussel is vervolgens 25 minuten...
Dit is alleen in het weekend trouwens, doordeweeks is de verbinding Rotterdam-Brussel drie kwartier sneller.
Komt omdat er doordeweeks een inhaling in Kapelle is, terwijl dit in het weekend niet mogelijk is. Schijnt dat dit komt omdat de stopper in het weekend naar een andere bestemming rijdt dan doordeweeks.
Klopt, doordeweeks rijdt hij van/naar Puurs, in het weekend naar Brussel-Nationaal-Luchthaven. Maar de tijden tussen Roosendaal en Antwerpen-Berchem zijn gelijk. Maar goed, er zal best een goede reden voor zijn.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 22:39
door Freek
Door de inhaling komt de trein later aan in Antwerpen. In het weekend geeft dat problemen omdat dan het pad naar Brussel verloren gaat.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 22:51
door Ronald
Ok, duidelijk. Het heeft natuurlijk ook een reden dat de IC maar tot Antwerpen rijdt in het weekend. Zal daar waarschijnlijk ook wel mee van doen hebben.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 14 mar 2013, 08:29
door Freek
Dat komt door werkzaamheden tussen Antwerpen en Brussel. Op werkdagen rijdt men dat in het pad van de Fyra, in weekend niet en is er geen ander pad beschikbaar

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 14 mar 2013, 13:20
door reisthijs
Dat de IC in het weekend maar tot Antwerpen rijdt zou niet zo erg zijn als deze tot daar gewoon in z'n doordeweekse pad zou rijden - dan had je tenminste een mooie aansluiting richting Brussel gehad.
Freek schreef:Door de inhaling komt de trein later aan in Antwerpen.
De stoptrein komt maar liefst één minuut later aan in Antwerpen.
Ronald schreef:Klopt, doordeweeks rijdt hij van/naar Puurs, in het weekend naar Brussel-Nationaal-Luchthaven. Maar de tijden tussen Roosendaal en Antwerpen-Berchem zijn gelijk. Maar goed, er zal best een goede reden voor zijn.
De tijden tussen Antwerpen-Centraal en Berchem zijn niet helemaal gelijk. Doordeweeks blijft er met die extra tijd voor de inhaling nog 2 minuten over voor de stop in Centraal, in het weekend zou dat nog maar 1 minuut zijn, dat vinden ze blijkbaar net te kort?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 14 mar 2013, 19:43
door Freek
reisthijs schreef:Dat de IC in het weekend maar tot Antwerpen rijdt zou niet zo erg zijn als deze tot daar gewoon in z'n doordeweekse pad zou rijden - dan had je tenminste een mooie aansluiting richting Brussel gehad.
Eens, maar wat niet kan, kan niet.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 10:32
door reisthijs
Waarom zou het niet kunnen?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 10:50
door Freek
Doordat de inhaling onmogelijk is, kan de ic niet sneller in Antwerpen zijn.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 11:10
door reisthijs
Inhaling is echt niet onmogelijk, de IC kan wel sneller in Antwerpen zijn, alleen is dat zinloos als er geen spoor vrij is in Antwerpen. Daar zal het probleem wel in zitten.

Het pendeltreintje Roosendaal-Antwerpen kwam in het weekend binnen op hetzelfde spoor waar de IC naar Charleroi keert. Met een kort treintje (een los tweetje) past dat makkelijk met een langere trein gaat dat niet.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 21:42
door Stéphane
Klaasje schreef:Zwervers vinden het vast wel een leuke slaapplek, zo'n gratis toilet.
In België worden de WC's binnenkort beveiligd met een Mobibkaartlezer, kunnen we toch ook met de OV chipkaart doen?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: zo 17 mar 2013, 20:12
door mijack1985
Hier een artikel over de Fyra in De Standaard. Fyra rapport wordt eind april verwacht.


Fyra-rapport verwacht tegen eind april

Tegen eind april moeten we weten wat precies de problemen zijn met de Fyra en hoe ze kunnen worden opgelost. Pas na de bekendmaking van het rapport zal blijken welke kant het zal uitgaan met de hogesnelheidstrein van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda.

Dat is volgens Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) zaterdag gebleken op een zitting van het Benelux-parlement in Brussel. Michel Jadot, directeur-generaal van NMBS Europe, en Jan-Willem Siebers, directievoorzitter van NS Hispeed (een afdeling van de Nederlandse Spoorwegen), gaven op de zitting een stand van zaken.

Het rapport wordt nagekeken door onafhankelijke technici, zei Van den Bergh aan persagentschap Belga. Op de zitting van het Benelux-parlement leek het dat men erop rekent dat het met de Fyra in orde komt, voegde hij eraan toe.

Hoop voor Benelux-trein

Ondertussen doet de NMBS onderzoek bij de klanten en bij reizigersorganisaties om na te gaan wat de vraag is voor het verkeer tussen Brussel en Amsterdam. Het is niet uitgesloten dat de Benelux-trein toch zou blijven bestaan naast de hst-verbinding, aldus nog Van den Bergh. Die trein is niet verlieslatend, vernam het Kamerlid op de parlementszitting van zaterdag.

De Fyra werd in januari aan de kant gezet wegens aanhoudende technische problemen. Ter vervanging werd een intercity (IC-trein) ingelegd.