(2012) Punctualiteit treinen stabiel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

(2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door VIRM »

In 2012 reden 88,8 procent van de treinen op tijd of met een vertraging kleiner dan 3 minuten. Daarmee wordt het punctualiteitsrecord van 2011 net niet gehaald. Dat blijkt uit cijfers van ProRail.

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/p ... iel-144883
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door fogeltje »

Heeft men als vergelijkingsmateriaal ook het aantal opgeheven treinen? Die hoeft men immers niet te mee tellen in dat percentage (toch?).
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door VIRM »

fogeltje schreef:Heeft men als vergelijkingsmateriaal ook het aantal opgeheven treinen? Die hoeft men immers niet te mee tellen in dat percentage (toch?).
De uitgevallen treinen tellen niet mee in het punctualiteitscijfer, zo weten we uit eerdere discussies over dit onderwerp.
Overigens blijft dat hoe dan ook bezopen, want er willen ook mensen mee met treinen die uitvallen... Waarna we weer uit komen op de 'reizigerspunctualiteit'...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Geert »

Uitvalcijfers worden ook los bijgehouden en zijn normaal ook beschikbaar, ik denk dat eea binnenkort wel op de website van NS zal verschijnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Suus »

Een trein die niet rijdt kan ook niet vertraagd zijn, dus die zal je niet in de punctualiteitscijfers kunnen vinden.

Sommige mensen zijn het oneens met die theorie, maar het betreft hier treinpunctualiteit, niet reizigerspunctualiteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Een trein die niet rijdt kan ook niet vertraagd zijn, dus die zal je niet in de punctualiteitscijfers kunnen vinden.

Sommige mensen zijn het oneens met die theorie, maar het betreft hier treinpunctualiteit, niet reizigerspunctualiteit.
Heet dat dan in spoorwegomroepterminologie niet een 'onbekende vertraging'? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Een trein die niet rijdt kan ook niet vertraagd zijn, dus die zal je niet in de punctualiteitscijfers kunnen vinden.
Ah, daar is de bekende drogreden weer!
Ik draai het maar weer om: een trein die niet rijd kan ook niet op tijd rijden, dus zou je eigenlijk wel terug moeten kunnen vinden in de punctualiteitscijfers.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door webguy »

Nog betere reden: ritten worden vaak halverwege opgeheven en niet perse aan het begin van de rit. Die ritten hebben van vaak veel vertraging. Dus tellen we die ritten dan helemaal niet? Of de laatste opgelopen vertraging, of?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door RoelZ1 »

Je kan natuurlijk ook gewoon op alle knooppuntstations kijken naar de aankomsttijden van alle treinen:
- Minder dan 4 min vertraging: op tijd.
- 4 of 5 minuten vertraging: op tijd voor 5 min stat, vertraagd voor 3 min stat.
- 6 of meer minuten vertraging: te laat.
- Niet aangekomen: opgeheven.

Een s3600 die vanuit Zwolle rijdt, bij Nijmegen-Lent +15 oploopt, vertraging blijft toenemen en uiteindelijk te Tilburg wordt opgeheven telt dan mee als:
- 5x op tijd (Zl, Dv, Zp, Ah, Est)
- 3x te laat (Nm, Ht, Tb)
- 2x opgeheven (Bd, Rsd)

Dan kan je dus gewoon zeggen:
We hebben een punctualiteit van 50% gehaald, 30% was te laat en 20% uitval.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Vinny »

Ik begrijp sowieso het probleem niet zo. De cijfers worden apart bijgehouden zodat je ze apart kunt vergelijken. Meestal ligt het opheffingspercentage op zo'n 1%. Nou dan trek je dat af van de punctualiteit als je dat zou willen doen. Maar net als wat Roel zegt, een trein Nijmegen-Den Helder die op Anna Pauwlona keert wegens een rugtas op het spoor op Den Helder als opgeheven beschouwen zal het percentage eerder een slechtere prestatie laten zien dan er daadwerkelijk gerealiseerd is, aannemend dat het grootste deel van het aantal reizigers in deze treinserie niet tussen Anna Pauwlona en Den Helder reist :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door ODRAIL »

Ben ook benieuwd naar het percentage treinen wat in het laatste kwartaal wel op tijd vertrokken is, maar een aantal mensen op de perrons achter liet omdat er stipt op tijd vertrokken is :? :wink: .

In het laatste kwartaal is het mij namelijk drie keer overkomen dat ik niet met mijn geplande trein meekon omdat men de passagiers niet liet instappen om de cijfers te halen :shock: :? :neg: .
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door VIRM »

Vinny schreef:Ik begrijp sowieso het probleem niet zo. De cijfers worden apart bijgehouden zodat je ze apart kunt vergelijken. Meestal ligt het opheffingspercentage op zo'n 1%. Nou dan trek je dat af van de punctualiteit als je dat zou willen doen. Maar net als wat Roel zegt, een trein Nijmegen-Den Helder die op Anna Pauwlona keert wegens een rugtas op het spoor op Den Helder als opgeheven beschouwen zal het percentage eerder een slechtere prestatie laten zien dan er daadwerkelijk gerealiseerd is, aannemend dat het grootste deel van het aantal reizigers in deze treinserie niet tussen Anna Pauwlona en Den Helder reist :)
Stel je voor: je hebt 10 treinen waarvan er 5 worden opgeheven. De andere 5 treinen rijden op tijd, waardoor de vervoerder hoera kan roepen over een punctualiteitsrecord van 100%. Dat er voor die 5 andere treinen mensen stonden te wachten die meewilden en daardoor te laat komen voor hun werk/afspraak/watdanook, telt dan niet mee in het punctualiteitscijfer. Ga dat maar uitleggen aan je reizigers.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Klaasje »

Maar dat is geen voor de praktijk representatieve situatie. Je argument klopt dus niet. Ik sluit me aan bij het idee van Vinny.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Maar dat is geen voor de praktijk representatieve situatie. Je argument klopt dus niet. Ik sluit me aan bij het idee van Vinny.
Het is alleen even een voorbeeld heh? Het gaat om het principe erachter. Je laat een trein uitvallen en daarna lekker niet meetellen in de statistieken. Leg dat eens uit aan de mensen die op het perron op die specifieke trein stonden te wachten en dus vervolgens te laat op hun werk/afspraak/watdanook komen.
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Caspar »

En de (meestal in de nacht) vooraf opgeheven treinen door een winterdienstregeling tellen volgens mij ook niet mee in het percentage opgeheven treinen, omdat ze in die winterdienstregeling helemaal niet voorkomen. Terwijl ik wel vind dat het zou moeten. Niet rijden is niet rijden toch?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Ronald »

Door werkzaamheden opgeheven treinen zullen ook niet meetellen. Het nadeel van die cijfertjes is altijd dat je ze op een dusdanige manier kan samenstellen zodat het voor een bepaalde partij juist voordelig of nadelig uitkomt.

Ik vind als reiziger natuurlijk reizigerspunctualiteit veel belangrijker, omdat een trein wel op tijd kan aankomen (vertraging 3 minuten), terwijl de twee-minuten-overstap niet wordt overgenomen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door RoelZ1 »

Op zich is er best wat te zeggen om vervoerders af te rekenen op 'vervallen aankomsten' en 'punctuele aankomsten' (aantal treinen met minder dan 5 minuten vertraging bij aankomst als percentage van het aantal aankomsten in de dienstregeling. Het is wel belangrijk dat het dan per aankomst en niet per trein wordt gerekend omdat een treinnummer tegelijkertijd zowel punctueel, vertraagd als opgeheven kan zijn.

Stel dat een eis nu is: punctualiteit >95% en uitval <0,5% zou dat dan een eis op leveren van: punctuele aankomsten >94,5% en uitgevallen aankomsten <0,5%. Dat heeft als 'theoretisch' voordeel (ik geloof niet dat er in de praktijk zo gehandeld wordt) dat het geen zin heeft om een vertraagde trein op te heffen als er nog 'ruimte' is in de uitvalstatistieken, maar niet in de punctualiteitsstatistieken. Het representatiever zijn van de cijfers is in mijn ogen onbelangrijk omdat de normen zijn gebaseerd op het berekeningssysteem. Een strenger systeem zal enkel leiden tot slappere normen.

Dit theoretische voordeel weegt in mijn ogen echter niet op tegen de Europese vergelijkbaarheid van de huidige cijfers en alle moeite en kosten die er bij komen kijken om weer een ander systeem in te voeren.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Klaasje »

Caspar schreef:En de (meestal in de nacht) vooraf opgeheven treinen door een winterdienstregeling tellen volgens mij ook niet mee in het percentage opgeheven treinen, omdat ze in die winterdienstregeling helemaal niet voorkomen. Terwijl ik wel vind dat het zou moeten. Niet rijden is niet rijden toch?
De nacht vooraf opgeheven ritten tellen als uitgevallen. Pas als meerdere dagen van te voren bekend is dat iets niet rijdt wordt het niet als uitval gerekend.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Klaasje »

RoelZ1 schreef:Op zich is er best wat te zeggen om vervoerders af te rekenen op 'vervallen aankomsten' en 'punctuele aankomsten' (aantal treinen met minder dan 5 minuten vertraging bij aankomst als percentage van het aantal aankomsten in de dienstregeling. Het is wel belangrijk dat het dan per aankomst en niet per trein wordt gerekend omdat een treinnummer tegelijkertijd zowel punctueel, vertraagd als opgeheven kan zijn.

Stel dat een eis nu is: punctualiteit >95% en uitval <0,5% zou dat dan een eis op leveren van: punctuele aankomsten >94,5% en uitgevallen aankomsten <0,5%. Dat heeft als 'theoretisch' voordeel (ik geloof niet dat er in de praktijk zo gehandeld wordt) dat het geen zin heeft om een vertraagde trein op te heffen als er nog 'ruimte' is in de uitvalstatistieken, maar niet in de punctualiteitsstatistieken. Het representatiever zijn van de cijfers is in mijn ogen onbelangrijk omdat de normen zijn gebaseerd op het berekeningssysteem. Een strenger systeem zal enkel leiden tot slappere normen.

Dit theoretische voordeel weegt in mijn ogen echter niet op tegen de Europese vergelijkbaarheid van de huidige cijfers en alle moeite en kosten die er bij komen kijken om weer een ander systeem in te voeren.
Een andere berekeningsmethodiek heeft wel als voordeel dat je een vervoerder beter kunt afrekenen op het type vertragingen dat een reiziger relatief veel overlast oplevert. Dat kan met name in de bijsturing zorgen voor andere keuzes en wellicht zorgt het voor een iets andere manier van het opzetten van de dienstregeling.

Vergelijkbaarheid is wat mij betreft totaal ondergeschikt aan reizigersbelangen. Zeker omdat de huidige systematiek ook niet echt vergelijkbaar is. De inrichting van het spoor in Duitsland is bijvoorbeeld ook totaal anders waardoor je met een gelijke maat alsnog onvergelijkbare resultaten krijgt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door Vinny »

KM46 schreef:Ben ook benieuwd naar het percentage treinen wat in het laatste kwartaal wel op tijd vertrokken is, maar een aantal mensen op de perrons achter liet omdat er stipt op tijd vertrokken is :? :wink: .

In het laatste kwartaal is het mij namelijk drie keer overkomen dat ik niet met mijn geplande trein meekon omdat men de passagiers niet liet instappen om de cijfers te halen :shock: :? :neg: .
Het percentage gehaalde aansluitingen werd ook altijd gepubliceerd, en voor zover ik me kan herinneren is dat hoger dan het punctualiteitscijfer. Ik vermoed dat dat komt omdat veel overstappen niet officieel zijn, kortom je hebt betrekkelijk weinig aan dat cijfer. Verder is een mislukte overstap in de spits, als er elk kwartier treinen rijden dezelfde kant op, natuurlijk veel minder erg dan wanneer de laatste aansluiting van de dag misgaat. Daar mag de vervoerder voor mij veel zwaarder op gesanctioneerd worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: (2012) Punctualiteit treinen stabiel

Bericht door RoelZ1 »

Bij de laatste aansluiting worden ze dat ook gestraft. Dan mogen je namelijk een aantal taxi's betalen :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten