Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor Daniel » Do 31 Jan 2013, 19:34

Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail
Geplaatst op: donderdag 31 januari 2013 19:33
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 januari 2013 19:34


Persbericht
Spoorbeheerder ProRail gaat twee spoortrajecten in Friesland en twee in Gelderland 'zichtbaar' maken voor de treindienstleiders van verkeersleiding. Het betreffen de laatste spoortrajecten in Nederland waar machinisten zelf de seinen op een baanvak handmatig op groen zetten. De aansluiting op de ProRail-verkeersleiding vergroot de veiligheid, betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van reisinformatie.

Het gaat om de spoorlijnen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen-Haven, Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk. Straks wordt er naast mondeling contact, ook automatisch getoond waar de trein zich op het spoor bevindt op de schermen van de treindienstleider van ProRail. Gezien de toenemende drukte op het spoor en de hogere veiligheidseisen die ProRail eraan stelt, wordt tot deze aanpassing overgegaan. Dat geldt in het bijzonder op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, waar een divers pakket van maatregelen wordt uitgevoerd om de kwetsbaarheid van de treindienst te verminderen.

Werking
Machinisten op deze sporen gebruiken nu een infraroodpistool om vanuit de cabine het volgende stuk spoor op hun traject veilig te stellen zonder tussenkomst van de treindienstleider. Wel springen ook hier de seinen automatisch op rood als er een storing is. Een treindienstleider kan echter niet vooraf met behulp van aansturing van de seinen een trein laten wachten of laten doorrijden als dat handiger is.

Voordelen
Machinisten hoeven zich straks niet meer bezig te houden met de seinen. Dit gebeurt dan volautomatisch. Doordat er beter zicht is op de exacte locatie van de treinen, wordt ook de informatie voor vervoerder en reiziger nauwkeuriger. Voor treindienstleiders verdwijnt er een aparte werkwijze. Meer eenduidigheid in hun werk is beter voor de veiligheid.

Project
Buiten op en naast het spoor is vrijwel alles aanwezig om de aansluiting mogelijk te maken. De seinen, treindetectie en treinbeveiliging zijn er van kracht. Wat ontbreekt is een verbindende schakel naar de verkeersleidingposten. ProRail wil hiervoor kabels en regelkasten inbouwen. Verwachting is dat deze in 2014 en 2015 worden geplaatst. Dit jaar wordt gebruikt voor precieze planuitwerking en aanbesteding van het project.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Concessie Achterhoek | Meer nieuws over Concessie Achterhoek | Dossier Noordelijke Nevenlijnen | Meer nieuws over Noordelijke Nevenlijnen | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

roofvogel
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 31 Jan 2013, 21:27

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor roofvogel » Do 31 Jan 2013, 21:35

Is dit echt 2013 ??

Schandalig dat nu pas deze sporen verder in het automatiseringsproces worden gebracht ! Een duidelijk bewijs dat er sinds 1946 veel te veel geld in het wegen net is gestoken en te weinig in het spoor !
De spoorinfrastructuur loopt in Nederland 50 jaar achter op het wenselijke ! Het word hoog tijd voor een totaal andere verkeers politiek !

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor zone5324bericht... » Do 31 Jan 2013, 21:45

die sporen zijn wel beveiligd, maar de rijweg wordt ingesteld doordat treinpersoneel een kastje bedient of op afstand een seintje geeft.

daarnaast zijn er nog genoeg stukken spoor (voornamelijk) raccordementen waar de boel nog door machinist of rangeerder bediend wordt.
hoewel de snelheid daar lager ligt, is een aanrijding met een trein die 30 km/u nog net zo gevaarlijk...

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor Klaasje » Do 31 Jan 2013, 21:46

Dit is ooit zo bedacht toen de nevenlijntjes allemaal uursdiensten hadden en er nog blauwe engelen reden. Daarnaast vond men het destijds wel handig dat de machinist de rijweg kon instellen en dat er zich geen treindienstleider mee hoefde te bemoeien dat werkte kostenverlagend op de toch al met sluiting bedreigde nevenlijnen die te duur waren voor het weinige gebruik dat er van gemaakt werd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor Vinny » Do 31 Jan 2013, 21:48

Zo onveilig is dat niet, zolang er maar geen brokkepiloten op werktreinen over de betreffende baanvakken scheuren...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor Klaasje » Do 31 Jan 2013, 21:51

Een rijweg de ene kant op sluit gewoon een rijweg de andere kant op uit. Het is niet anders onveilig dan de rest van het spoorwegnetwerk. Ik snap eigenlijk niet waarom er hier twee posts over het v-woord gaan.

KM46
Berichten: 8036
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor KM46 » Do 31 Jan 2013, 21:56

Op welke datum moet dit gereed zijn?

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor Klaasje » Do 31 Jan 2013, 21:58

Dat staat in het artikel.

KM46
Berichten: 8036
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor KM46 » Do 31 Jan 2013, 22:05

Ja oke even over het hoofd gezien :oops: .

Maar waarom moet dit nog zolang duren voordat dit gereed is :? ?

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor iljitsch » Do 31 Jan 2013, 22:06

Alles moet eerst nog in het Italiaans vertaald worden voor de aanbesteding.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor Fles » Vr 01 Feb 2013, 19:51

En dan volgt nog een stofhap-termijn van 7 maanden :mrgreen:

Alargule
Berichten: 1688
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor Alargule » Vr 01 Feb 2013, 20:15

roofvogel schreef: Is dit echt 2013 ??

Schandalig dat nu pas deze sporen verder in het automatiseringsproces worden gebracht ! Een duidelijk bewijs dat er sinds 1946 veel te veel geld in het wegen net is gestoken en te weinig in het spoor !
De spoorinfrastructuur loopt in Nederland 50 jaar achter op het wenselijke ! Het word hoog tijd voor een totaal andere verkeers politiek !


Welkom! :)

En ja, het is 2013. Echt waar.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor deadlock » Za 02 Feb 2013, 13:04

roofvogel schreef: Is dit echt 2013 ??

Schandalig dat nu pas deze sporen verder in het automatiseringsproces worden gebracht ! Een duidelijk bewijs dat er sinds 1946 veel te veel geld in het wegen net is gestoken en te weinig in het spoor !
De spoorinfrastructuur loopt in Nederland 50 jaar achter op het wenselijke ! Het word hoog tijd voor een totaal andere verkeers politiek !

Hou alsjeblieft op met huilen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Berichtdoor Dennenboom » Ma 04 Feb 2013, 10:44

Het systeem (TPRB) is in het noorden in 1972 geintroduceerd op genoemde 2 lijnen. In Op de Rails van oktober 2012 is een goed artikel van Wim Hoekema te vinden hierover. Een kort citaat (zie ook website NVBS):

In oktober 2012 is het veertig jaar geleden dat op de spoorlijnen van Leeuwarden naar Harlingen en Stavoren de klassieke beveiliging werd vervangen door Ter Plaatse bediende Relais Beveiliging. De verbouwing naar dit moderne beveiligingssysteem had destijds grote gevolgen voor personeel en infrastructuur, maar heeft zeker bijgedragen aan het voortbestaan van beide lijnen.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten