Connexxion nu helemaal in Franse handen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Daniel »

Connexxion nu helemaal in Franse handen
Geplaatst op: donderdag 31 januari 2013 19:54
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 januari 2013 19:54


DEN HAAG - Vervoersbedrijf Connexxion is volledig in Franse handen gekomen.
De Staat heeft de resterende 33,3 procent van de aandelen verkocht aan het Franse vervoersbedrijf Transdev, schrijft minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën aan de Tweede Kamer. De opbrengst van de aandelenoverdracht is bijna 132 miljoen euro.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door robert55 »

Als ik het goed lees is de verkoop aan TBCH, een holding waarvan Transdev 75% heeft en Bank Nederlandse Gemeenten 25%
De verkoop door de staat was bij de eerste tranche al overeengekomen, eigenlijk wilde de koper nu minder betalen.

Hoe de eigendomsverhoudingen daarboven nu zitten is me niet duidelijk: Veolia Environment wil eigenlijk van Veolia Transport af, maar dat gaat niet hard. Het aandeel van de Caisse des Depots in VT schijnt recent wel gegroeid te zijn en DB Schenker wordt genoemd [maar die worden altijd genoemd] als mogelijke koper voor bepaalde activiteiten in Oost-Europa. Maar DBS kan in NL denk ik niet kopen ivm de mededinging.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door tsov »

Neuh, als DB Veolia-Transdev ook nog inlijft hebben ze wel een erg groot deel van het Nederlandse streekvervoer in handen... Overigens zal bij die stap niet alleen Nederland roet in 't eten gooien denk ik. Scandinavië wordt ook zo'n beetje opgedeeld door Veolia en Arriva.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door VIRM »

Binnenkort bij CXX in Nederland: omroepen die je in het Frans eraan herinneren om nog even uit te checken... ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door fogeltje »

Ik las vanochtend al een persbericht waarin Connexxion nog eens onderschrijft toch echt wel een Nederlands bedrijf te blijven ondanks dat alle aandelen nu bij luie Fransen liggen :')
"Een touringcar is geen bus"
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door BR628 »

Dat is ook zo. Op grote lijnen zal eea wel vanuit Frankrijk opgelegd worden, maar zaken als dienstregelingen, marketing etc zullen gewoon in Nederland geregeld worden, door Nederlandse medewerkers.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Jef400 »

fogeltje schreef:Ik las vanochtend al een persbericht waarin Connexxion nog eens onderschrijft toch echt wel een Nederlands bedrijf te blijven ondanks dat alle aandelen nu bij luie Fransen liggen :')
Zeker net zo Nederlands als EBS. Worden ook de hoofdlijnen uit Israël door aangestuurd
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Milco »

Rare vraag misschien, maar nu Connexxion in Franse handen is, kunnen we er als reiziger er iets van merken? En zo ja, wat?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Edwin »

Voortaan de L'Equipe ipv de Metro of Spits in de bus? Misschien broodjes brie ipv Snickers in de automaten... :wink:
Remember to check-out with your ov-chipcard.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door midnet »

Milco1995 schreef:Rare vraag misschien, maar nu Connexxion in Franse handen is, kunnen we er als reiziger er iets van merken? En zo ja, wat?
nee. wat hier verder volgt van anderen is als leuk bedoeld.
Die zgn. ''grote''lijnen bij ARV/DB etc is vooral groot/sameninkoop van zaken als diesel, materieel of uitruil van in NL te ''oud'' bevonden meterieel naar landen waar ze het nog prima vinden, zoals Portugal. En denk eens aan autmatisering-tegenwoordig overal een enorme uitgavenpost-als niet ieder zelf dat wiel hoeft uit te vinden, scheelt dat slokken op die borrel.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door VIRM »

fogeltje schreef:Ik las vanochtend al een persbericht waarin Connexxion nog eens onderschrijft toch echt wel een Nederlands bedrijf te blijven ondanks dat alle aandelen nu bij luie Fransen liggen :')
Dus binnenkort wordt het XX-logo vervangen door twee X'en in de vorm van molens, om dit punt te onderstrepen? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door webguy »

Ik vraag me trouwens af hoe het nou zit met Connexxion en "helemaal in Franse handen" want naast het Ministerie van Financiën heeft de Bank Nederlandse Gemeente ook een belang, zie dit plaatje uit het "jaarmagazine" van Connexxion:

Afbeelding

Of heb ik wat gemist en is het BNG deel dus ook verkocht?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door robert55 »

De brief aan de Tweede Kamer staat hier: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... xxion.html
Daarin gaat het over een verkoop aan een houdstermaatschappij met de naam Transdev BNG Connexxion Holding. Ik kan niets vinden over een verandering van de eigendomsverhoudingen binnen dat bedrijf, dus denk ik nog steeds 75:25. Als dat klopt is Connexxion dus 8% Franser geworden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Suus »

Ik vraag mij wel af hoe lang de BNG nog zal bestaan, de overheid heeft namelijk nieuwe regels klaarliggen waarmee lagere overheden alleen nog maar direct bij de rijksoverheid mogen bankieren om de staatsschuld te drukken en Icesave-toestanden te voorkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door robert55 »

Ik weet nieto f dat een gelopen race is. Maar voor dat gebeurt zijn we jaren verder. Bovendien is het niet zeker dat het bedrijf daarmee helemaal verdwijnt en wat er dan met de bezittingen gebeurt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Suus »

robert55 schreef:Ik weet nieto f dat een gelopen race is. Maar voor dat gebeurt zijn we jaren verder. Bovendien is het niet zeker dat het bedrijf daarmee helemaal verdwijnt en wat er dan met de bezittingen gebeurt.
In januari is daarover een akkoord gesloten met de VNG, de plannen zijn dus redelijk vergevorderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door mijack1985 »

Staat ontving de hoofdprijs voor Connexxion-belang.


De Nederlandse overheid heeft in januari het resterende staatsdeel van Connexxion voor twee keer de marktwaarde verkocht aan Transdev. De Staat ontving 132 miljoen euro voor het eenderde aandeel in het vervoerbedrijf dat het nog in bezit had. De werkelijke waarde was ongeveer 66 miljoen. Dat meldt OV Magazine in een nieuwsbrief.

OV Magazine trekt de conclussies op basis vant het jaarverslag van BNG (Bank Nederlandse Gemeenten). BNG boekte op zijn deel in het vervoerbedrijf vorig jaar liefst 40 procent af, van 54 naar 33 miljoen euro, "vanwege het verlies van concessies en de sterk verslechterde vooruitzichten’ voor Connexxion. ‘De verwachtingen die we in 2007 hadden over de liberalisering van de ov-markt zijn in de praktijk niet uitgekomen", zo staat in het jaarverslag van BNG.

Connexxion-bestuursvoorzitter Hubert Guyot bevestigt het verlies aan waarde van zijn bedrijf en de te hoge koopprijs. “De Staat heeft heel goede zaken gedaan”, zegt hij in een interview dat OV-Magazine op 30 mei publiceert. Guyot betreurt het verlies van concessies die voor een deel fors verlies opleverden. “We schrijven niet meer in op concessies met verlieslatende biedingen.” Volgens Guyot is het wachten op het eerste faillissement van een vervoerder. “Dan pas kan de Nederlandse markt volwassen worden.”

In 2007 verkocht de Nederlandse overheid voor 244 miljoen euro tweederde deel van Connexxion aan de Transdev BNG Connexxion Holding, een joint-venture waarin BNG een belang van 25 procent heeft. Toen werd ook de afspraak gemaakt dat het resterende deel uiterlijk vijf jaar later zou worden verkocht. De overheid bedong met putopties een minimumprijs. Die werd begin dit jaar verzilverd.

Bron:Treinreiziger
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Vinny »

Volgens Guyot is het wachten op het eerste faillissement van een vervoerder.
Wie dan?
Achter Arriva schuilt DB, achter Q-Buzz de NS en hij zal zichzelf ook wel niet bedoelen denk ik... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door BR628 »

Dat had Syntus moeten zijn, maar het mocht helaas niet zo zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door huibf »

Veolia Limburg had ook allang falliet moeten zijn, ten onder met de bestuurders van de provincie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Karl »

BR628 schreef:Dat had Syntus moeten zijn, maar het mocht helaas niet zo zijn.
Maar Syntus is toch ook in handen van grote(re) partijen of heb ik iets gemist? Mocht het nog steeds zo zijn, dan is dat natuurlijk ook niet perse een garantie dat het maar voort blijft modderen.
Het is een spectrum.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door flipje »

Karl schreef:
BR628 schreef:Dat had Syntus moeten zijn, maar het mocht helaas niet zo zijn.
Maar Syntus is toch ook in handen van grote(re) partijen of heb ik iets gemist? Mocht het nog steeds zo zijn, dan is dat natuurlijk ook niet perse een garantie dat het maar voort blijft modderen.
Ja, Syntus is nu 100% eigendom van het Franse Keolis, wat op haar beurt weer voor een groot deel in handen is van SNCF.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Vinny »

Syntus was dacht ik altijd al een samenwerkingsverband tussen meerdere grotere spelers. De NS is er toch ooit mee "begonnen"?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen

Bericht door Suus »

Het begon als samenwerking tussen Oostnet en NS. Oostnet behoorde tot VSN-1 en werd dus Connexxion, maar het Achterhoekse gedeelte is daar toen van afgesplitst. Om het wat losser van Connexxion te zetten is toen Keolis erbij gehaald. Daarna heeft Connexxion in ik geloof 2009 de aandelen verkocht, daarna kon Syntus buiten haar thuismarkt de boer op, daar ging het niet helemaal goed mee en toen heeft de NS de aandelen verkocht waardoor het bedrijf een geldinjectie kreeg, dus is het nu voor 100% van Keolis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noahlvb en 43 gasten