Pagina 1 van 2

Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: za 28 jun 2008, 23:58
door Vinny
Afgesplitst uit Extra trein traject Leeuwarden-Sneek.
meltrain schreef:Omdat ze spreken over een inhaalspoor bij Sneek Noord, vraag ik me af of dit dan een stoptrein Leeuwarden-Sneek wordt of een sneltrein Leeuwarden-Mantgum-Sneek of een sneltrein Leeuwarden-Sneek.
ik hoop dat ze eens bij Arriva wakker worden en het begrip sneltrein afschaffen, net zoals in de rest van Nederland :twisted:

Wat exploitatief het meest interessant is, is een zone IC Leeuwarden - Sneek - IJlst, aangevuld met een Sprinter/Stoptrein Leeuwarden - Sneek Noord - Sneek Centraal.

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 11:19
door Geert
Vinny schreef:ik hoop dat ze eens bij Arriva wakker worden en het begrip sneltrein afschaffen, net zoals in de rest van Nederland :twisted:
Waarom? :P

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 13:17
door Vinny
Handig als er in Nederland twee treinproducten worden aangeboden: Sprinters en Intercitys en deze ook consequent worden doorgevoerd. De NS wil ook alle treinen die in de toekomst Sprinterdiensten gaan rijden in de SGM kleurstelling spuiten :idea:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 13:23
door Geert
Ja, maar dat is maar een idee van NS. Waarom zouden andere vervoerders dan maar de sneltrein af moeten schaffen? Dan krijg je een intercity Groningen - Buitenpost - Leeuwarden :lol:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 13:43
door Vinny
Wat is daar nou mis mee? Het is de snelste verbinding op de route...

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 15:49
door Wubbo
Ik zie het ook nog niet gebeuren dat Arriva al zijn treinen in de Sprinter-kleurstelling gaat spuiten. Dat tweetreinensysteem wordt dus sowieso niet consequent doorgevoerd. Niet door NS (stoptreinen stoppen op alle tussengelegen stations, behalve als het anders beter uitkomt (Utrecht Lunetten)), en al zeker niet door de andere vervoerders.

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 19:49
door reisthijs
Dat het tweetreinen op dit moment niet consequent doorgevoerd wordt door NS dat klopt zeker, maar het is wel de bedoeling dat het steeds beter wordt. Er is al een megaorder Sprintertreinen bestelt, en dat niet-stoppen van stoptrein wordt ook steeds minder (volgend jaar wordt Lunetten ook niet meer overgeslagen).

Vinny schreef:Wat is daar nou mis mee? Het is de snelste verbinding op de route...
Een echte Intercity is niet alleen sneller dan een stoptrein, maar zou ook meer comfort moeten bieden. Helaas denkt NS daar nu anders over -- maar dat komt dus ook door gebrek aan geschikt materieel. Misschien was het wel beter geweest te wachten met die nieuwe namen tot er genoeg geschikt materieel is voor zowel de Intercity's als de Sprinters.

Ik ben het zeker met Arriva/Veolia eens dat ze de snellere verbinding gewoon "sneltrein" noemen. 't is tenslotte precies dezelfde trein als de stoptrein, hij stopt alleen minder vaak.

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 21:30
door Geert
Bovendien verwacht je van een intercity dat hij stopt in steden, niet in dorpjes als Buitenpost. Wat dat betreft blijf ik 'sneltrein' een betere benaming vinden. :)

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 23:26
door Meltrain
reisthijs schreef: Er is al een megaorder Sprintertreinen bestelt, en dat niet-stoppen van stoptrein wordt ook steeds minder (volgend jaar wordt Lunetten ook niet meer overgeslagen).
En dan hebben we in de spits een stoptrein Veenendaal Centrum-Amsterdam Centraal die niet op Duivendrecht en Amstel stopt. :P
Ook leuk: het tweetreinensysteem zal sowieso niet volledig werken, aangezien NS de s3800 geen Intercity mag noemen. :wink:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 23:33
door Daniel
Waarom zou dat niet mogen?

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 23:36
door Meltrain
Het mag volgens mij niet van de afdeling commercieel, omdat die trein geen specifieke Intercity-eigenschappen heeft. Onder andere het materieel is totaal niet IC-waardig, maar dat gaat nu eenmaal niet anders.
Zoiets zeiden ze in elk geval toen ik drie weken geleden bij de NS was.

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 00:03
door Wubbo
Waarom is de s4900 dan wel een Intercity? Geen IC-materieel, geen IC-kenmerken, ...

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 10:08
door Vinny
Geert schreef:Bovendien verwacht je van een intercity dat hij stopt in steden, niet in dorpjes als Buitenpost. Wat dat betreft blijf ik 'sneltrein' een betere benaming vinden. :)
Binnen de Nederlandse context kan dat prima. In Duitsland betaal je meer voor de IC, heb je meer comfort en reis je sneller. Een Nederlandse IC komt niet veel verder dan de Duitse RE, sterker nog: meestal minder (zo kun je in veel RE treinen gewoon koffie uit de automaat halen en rijden RE treinen 160 km/h).
En over Leeuwarden - Groningen gesproken: Dat zo'n trein in Buitenpost stopt doet niet terzake. Gewone IC's stoppen in Horst-Sevenum, Kruiningen-Yerseke, Veenendaal-de Klomp en Overveen; en daar hoor je niemand over...
En dan hebben we in de spits een stoptrein Veenendaal Centrum-Amsterdam Centraal die niet op Duivendrecht en Amstel stopt.
Ook leuk: het tweetreinensysteem zal sowieso niet volledig werken, aangezien NS de s3800 geen Intercity mag noemen
Hier is in de aanloop naar dgl. 2007 nog wat heen en weer geschrijf met het LOCOV over geweest. Ik neem aan dat de beslissing destijds was, dat de s3800 nog de oude terminologie hield omdat de lijn binnen enkele jaren zou worden aanbesteed, ook de sneltrein Amsterdam-Amersfoort behield haar classificatie (in afwachting van het extra perron in Hilversum). Helaas zijn ze bij de ''Oude Lijn" de mist ingegaan, daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven totdat de reconstructie (na indienststelling HSL) volledig zou zijn afgerond...

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 10:44
door Geert
Vinny schreef:En over Leeuwarden - Groningen gesproken: Dat zo'n trein in Buitenpost stopt doet niet terzake. Gewone IC's stoppen in Horst-Sevenum, Kruiningen-Yerseke, Veenendaal-de Klomp en Overveen; en daar hoor je niemand over...
Horst-Sevenum en Kruiningen-Yerseke liggen aan de uiteinden van intercitylijnen waar het niet rendabel is om een aparte stoptrein te laten rijden. Dat zou je kunnen vergelijken met de series s700 en s10700 tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden.
De stop in Overveen: die trein (s5400) had wat mij betreft beter gewoon 'sneltrein' kunnen heten, of desnoods een stoptrein die niet in Spaarnwoude stopt. Maar ja: dat is de consequentie van een tweetreinen-systeem waar NS voor heeft gekozen: alle sneltrein-achtige treinen worden dus een intercity (met stops op gekke plekken) of een stoptrein die niet overal stopt.
Helaas zijn ze bij de ''Oude Lijn" de mist ingegaan, daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven totdat de reconstructie (na indienststelling HSL) volledig zou zijn afgerond...
De s2200 is toch nog steeds een sneltrein, en de s3400 toch ook? Verder zijn er geen sneltreinen op de Oude Lijn...

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 11:01
door reisthijs
De s2600 is ook nog steeds een Sneltrein (al maakt dit forum er een IC van...). Dat is ook een kwaal van de CTA's, die doen soms ook maar wat en vermelden Sneltreinen als Intercity's, of stoptreinen als Sprinters (zie de s5800).
Geert schreef:De stop in Overveen: die trein (s5400) had wat mij betreft beter gewoon 'sneltrein' kunnen heten, of desnoods een stoptrein die niet in Spaarnwoude stopt.
Als dat ook een uitloper van een langer IC-traject had ik daar ook geen moeite mee gehad. Nu bestaat het hele traject uit die uitloper, dat is het kromme eraan.


(we gaan een beetje erg off-topic hier, tijd om een draadje af te splitsen?)

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 11:33
door Geert
reisthijs schreef:De s2600 is ook nog steeds een Sneltrein (al maakt dit forum er een IC van...). Dat is ook een kwaal van de CTA's, die doen soms ook maar wat en vermelden Sneltreinen als Intercity's, of stoptreinen als Sprinters (zie de s5800)
Oh ja, die was ik nog vergeten (serie is aangepast btw). Maar goed, er rijden nog 3 sneltreinen over de Oude Lijn. Vinny, wat bedoel je dan precies met "daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven"? Of bedoel je met "Oude Lijn" het stukje tussen Asd en Hlm?

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 16:36
door Chauf21
De 2600 wordt -naar ik dacht- niet consequent als sneltrein of als intercity op de CTA's aangeduid.
Vinny schreef:ik hoop dat ze eens bij Arriva wakker worden en het begrip sneltrein afschaffen, net zoals in de rest van Nederland :twisted:
Draai het eens om.. Waarom moet de NS de term sneltrein niet gewoon blijven gebruiken?
Het tweetreinensysteem zou het begrip van dienstregeling eenvoudiger moeten maken. Het is er alleen maar onduidelijker op geworden met alle mogelijke afwijkingen.

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 17:10
door Vinny
Vinny, wat bedoel je dan precies met "daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven"? Of bedoel je met "Oude Lijn" het stukje tussen Asd en Hlm?
Toen de dienstregeling in 2007 werd ingevoerd werden alle treinen Leiden - Amsterdam als Intercity aangegeven; waarbij sommigen via Haarlem reden, sommigen stopten in Amsterdam Lelylaan en sommigen vrijwel non-stop reden. Dat is pas verwarrend :evil: (Zo zat ik in een trein waarbij ik pas bij Amsterdam Lelylaan wist of dat *** ding in Sloterdijk zou stoppen waar mijn fiets stond). Het twee treinen systeem beoogt een efficienter gebruik van de infrastructuur (er zijn maar twee personentrein-snelheden, zodat het instellen van treinpaden makkelijker is), maar dan moet ook de communicatie daarover helder zijn, en IC's altijd de snelste verbinding op een bepaalde corridor aanduiden. Bij Leeuwarden - Groningen is/was dat zo, op Leiden - Amsterdam niet...

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 20:50
door Wubbo
Och, in de tijd dat er in het weekend geen treinen reden naar Amsterdam Zuid (de herfst van 2006, uit mijn hoofd) reden er op Amsterdam - Schiphol - Hoofddorp Intercity's die op alle tussengelegen stations stopten, en stoptreinen die onderweg alleen op Schiphol stopten. Leuk hoor, een tweetreinensysteem... :roll:

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 22:10
door Vinny
Oh ja dat kan ik me ook herinneren. Een tweetreinen systeem is leuk, maar dan moet men zich er wel aan houden. Overigens vrees ik dat na 2010 op het NS net geldt:
* Sprinter, Intercity
op het Hispeed net
* Thalys, Hispeed, (talloze namen voor internationale intercitys en nachttreinen)
op de lijnen van de contractsector:
* Stoptrein, Sneltrein

Mijn voorkeur gaat uit naar:
* ICE (intercity met toeslag en/of reserveringsverplichting)
* IC
* Sprinter
* Sneltram (voor lightrail experimenten op het normale spoor)

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 22:54
door Freek
Maar wat bedoel je dan precies met lightrail, gaat het dan ook om de Lint van Syntus welke ook wel eens lightrail wordt genoemd, of moet ik denken aan zaken als Gouda - Alphen?

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 23:01
door Vinny
Wat mij betreft alleen dingen als Gouda - Alphen a/d Rijn.

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 23:16
door Wubbo
Waarom mag dat geen Sprinter heten?

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 23:45
door Linkerspoor
Ik ben voor:
Sneltrein
Stoptrein
Internationale trein
:pos:

Dus geen onzin namen als "sprinter" voor iets wat gewoon al jaren een stoptrein is en heet.

Re: Sneltrein of Intercity?

Geplaatst: di 01 jul 2008, 09:47
door Chauf21
Die laatste opmerking doet me denken aan een stationsomroep op station Leiden (vorige week geloof ik):
"[stoptrein naar Haarlem]. Deze stoptrein stopt op alle tussengelegen stations."

'Ja dôh, waarom heet dat ding anders een stoptrein?' heeft menig reiziger moeten denken ;)