'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Vinny »

Ik stook een beetje en gelijk mensen over de zeik :lol:

Maar ik maak me wel zorgen, want dankzij de economische crisis wordt toch pijnlijk duidelijk dat er een onbalans in de economie zit en het met de dag moeilijker lijkt te worden om er echt uit te komen. Daarnaast krijgen we ook echt de vergrijzingsgolf over ons heen als samenleving. 10 jaar doen over een studie, je leven lang in een gesubsidieerde woning wonen en op je 52e met de VUT. Dat kan dus gewoon niet meer. Sommige mensen leven nog in een ontkenningsfase ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door huibf »

100% eens met Vinny.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Suus »

Ik vind het wel degelijk problematisch dat de studenten een bezuinigingsgolf over zich heen krijgen zonder een enkele compensatie terwijl ondertussen toch pijnlijk duidelijk is dat een gebrek aan goed en hoog opgeleid personeel Nederland in de toekomst zal gaan opbreken. In de technische sectoren is het nu al een probleem :idea:

De huidige minister van onderwijs is hartstikke capabel, daar twijfel ik geen seconde aan, maar de overheid beseft onvoldoende dat alles in ons land staat of valt met de kwaliteit van het onderwijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:"Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten" :lol:
Maar goed, ben jij zo iemand die zelf jaren geleden van alle "voordelen" als student zijnde hebt geprofiteerd en vervolgens de volgende generatie niks gunt?
Maar dat kan gewoon niet. Je betaalt elk jaar percentueel meer geld aan de overheid. De overheidssector snoept nu meer dan 50% van het BNP op, of te wel - de helft van wat je verdient kun je "gratis en voor niets" overmaken aan de heer Rutte c.s. - en wat mij betreft mogen ouderen ook hun steentje bijdragen door tot 67 of zelfs 69 jaar door te werken. Maar zoals het nu gaat glijden we langzaam af naar een communistisch economisch model: dat je in de eerste plaats voor de staat werkt en in de tweede plaats voor jezelf. De bomen groeien niet meer tot de hemel, en dus zijn pijnlijke maatregelen onontkoombaar.
Het bnp is 600 plus miljard. De rijksbegroting is minder dan 250 miljard.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door deadlock »

De vergrijzing is niet zo'n enorm probleem als we de rekening gewoon eerlijk verdelen. Dat betekent dus dat die luie ouderen langer moeten doorwerken of minst geld ham krijgen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door VIRM »

deadlock schreef:Waarom? In Finland hebben ze die prikkel ook niet nodig. En je kan het nog zo regelen dat je maximaal zeven jaar mag studeren ofzo. Studenten zijn echt niet zo lui als er beweerd wordt.
Gratis hoger onderwijs zie ik ook wel zitten. Maar je moet wel een prikkeltje hebben (denk maar aan de stereotype korpsbal die pas na acht jaar zuipen en feesten z'n bachelor rechten haalt).

@Bee: dat hoger opgeleid technisch personeel wordt nu al voor een deel uit het buitenland gehaald. Zullen de anti-immigratie/Europa partijen vast fijn vinden. :D
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door deadlock »

Virm dat gaat om verwaarloosbaar weinig mensen en de nadelen vallen in het niet bij de voordelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Geert »

Vinny schreef:10 jaar doen over een studie, je leven lang in een gesubsidieerde woning wonen en op je 52e met de VUT. Dat kan dus gewoon niet meer. Sommige mensen leven nog in een ontkenningsfase ;)
Op je 52e met de VUT kan al lang niet meer op een paar beroepen na (heel de VUT-regeling bestaat zowat niet meer), en zelfs voordat de langstudeerboete ingevoerd is was 10 jaar studeren niet het gemiddelde maar een flinke uitschieter naar boven. Lekker factfree aan het roepen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Suus »

Je hebt nog wel de ouwelullenuren, dat je voor hetzelfde geld minder uren hoeft te werken vanaf een bepaalde leeftijd. Een nadeel daarvan is wel dat die oudjes worden geacht hetzelfde werk te verrichten als voordat ze die ouwelullenuren kregen, dus het is een koekje van eigen deeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:10 jaar doen over een studie, je leven lang in een gesubsidieerde woning wonen en op je 52e met de VUT. Dat kan dus gewoon niet meer. Sommige mensen leven nog in een ontkenningsfase ;)
Op je 52e met de VUT kan al lang niet meer op een paar beroepen na (heel de VUT-regeling bestaat zowat niet meer), en zelfs voordat de langstudeerboete ingevoerd is was 10 jaar studeren niet het gemiddelde maar een flinke uitschieter naar boven. Lekker factfree aan het roepen?
Nee, het zijn de extremen benoemen van een beleid dat enige tijd geleden als zijnde "normaal" werd gezien in Nederland.
Het bnp is 600 plus miljard. De rijksbegroting is minder dan 250 miljard.
De overheid is meer dan alleen de rijksbegroting. Dit percentage heb ik zelf niet verzonnen overigens maar gewoon op de radio gehoord, het was op BNR. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door deadlock »

Die uren zijn volgens mij per cao geregeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door deadlock »

Dan hebben ze het op bnr verkeerd. De rijksbegroting is wat de overheid kost op ozb en afvalstoffenheffing na. Dit is verder ook niet zo relevant aangezien een grote overheid best goed kan zijn voor de economie en je koopkracht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik vind het wel degelijk problematisch dat de studenten een bezuinigingsgolf over zich heen krijgen zonder een enkele compensatie terwijl ondertussen toch pijnlijk duidelijk is dat een gebrek aan goed en hoog opgeleid personeel Nederland in de toekomst zal gaan opbreken. In de technische sectoren is het nu al een probleem :idea:

De huidige minister van onderwijs is hartstikke capabel, daar twijfel ik geen seconde aan, maar de overheid beseft onvoldoende dat alles in ons land staat of valt met de kwaliteit van het onderwijs.
Wat mij betreft komt de focus op het onderwijs zelf te liggen. Wat mij betreft wordt het collegegeld en de kosten voor studieboeken gewoon teruggebracht. Dat is namelijk functioneel. Een beetje rondtoeren in Nederland is luxe. Daar hoeft geen belastinggeld aan gespendeerd te worden wat mij betreft. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door deadlock »

En je weet waarom die kaart ingevoerd is? Beide redenen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Vinny »

De SOV heeft bijzonder weinig met studieboeken te maken en ook niets met collegegeld. Het is gewoon gedwongen winkelnering: want voordat de SOV bestond was de toelage voor de student zelf hoger...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door deadlock »

Dat is geen antwoord op mijn vraag. ....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Stéphane »

Vinny schreef:Wat mij betreft komt de focus op het onderwijs zelf te liggen. Wat mij betreft wordt het collegegeld en de kosten voor studieboeken gewoon teruggebracht. Dat is namelijk functioneel. Een beetje rondtoeren in Nederland is luxe. Daar hoeft geen belastinggeld aan gespendeerd te worden wat mij betreft. (A)
Maar stimuleren we studenten zo niet om het OV te gebruiken?
Dat lijkt me toch wel een onderliggend voordeel van het SOV, anders nemen ze misschien wel een olieslurper. Dit lijk me ook een van de reden waarom er in Nederland onder jongeren meer met het OV gereden wordt dan met de olieslurper.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:
Vinny schreef:10 jaar doen over een studie, je leven lang in een gesubsidieerde woning wonen en op je 52e met de VUT. Dat kan dus gewoon niet meer. Sommige mensen leven nog in een ontkenningsfase ;)
Op je 52e met de VUT kan al lang niet meer op een paar beroepen na (heel de VUT-regeling bestaat zowat niet meer), en zelfs voordat de langstudeerboete ingevoerd is was 10 jaar studeren niet het gemiddelde maar een flinke uitschieter naar boven. Lekker factfree aan het roepen?
Niets mis met 10 jaar studeren (A)
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten