Situatie op spoor onveiliger geworden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Daniel » Do 07 Feb 2013, 11:36

Situatie op spoor onveiliger geworden
Geplaatst op: donderdag 7 februari 2013 11:35
Laatst bijgewerkt: donderdag 7 februari 2013 11:36


DEN HAAG - De situatie op het spoor is vorig jaar onveiliger geworden. In 2012 reden treinen 175 keer door rood. Een jaar eerder was dat nog 155 maal.
Een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) bevestigde die cijfers donderdag na berichtgeving in De Telegraaf.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Klaasje » Do 07 Feb 2013, 12:04

Sinds 2012 is er nauwelijks ATB-vv bijgekomen. Wel is er in de jaren ervoor een enorme daling van het aantal STS-passages geweest. Dit bericht is pure stemmingmakerij.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor iljitsch » Do 07 Feb 2013, 13:38

Op teletekst staat dat het aantal NS reizigerstreinen dat door rood rijdt wel af blijft nemen, van 141 in 2007 naar 87 in 2012. Dat betekent dat het aantal vrachttreinen dat door rood rijdt flink aan het stijgen is. Of misschien zit de stijging 'm in de passagierslijntjes die door andere vervoerders gereden worden.

Maar het lijkt er stevig op dat vrachttreinen veel meer door rood rijden dan passagierstreinen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Geert » Do 07 Feb 2013, 13:58

''Of het een eenmalige uitschieter is of een trend, moet nog blijken'', aldus de woordvoerder. ''De eerste maanden van 2012 lag het aantal door rood rijdende treinen hoger dan gemiddeld. In de maanden daarna waren er geen bijzonderheden, maar is het aantal ook niet ingelopen. En in november is er nog een piek geweest.''

Gladde sporen in winter en herfst?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Thom91 » Do 07 Feb 2013, 16:14

En wanneer is door rood rijden ook daadwerkelijk onveilig?
Komt wel goed schatje.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor iljitsch » Do 07 Feb 2013, 16:54

Lijkt me per definitie onbekend. Als je weet dat doorrijden veilig is hoeft dat sein immers niet op rood.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor robert55 » Do 07 Feb 2013, 18:33

Dit soort zaken wordt pas zinvol na analyse en die is er nog niet. Statistisch gezien kan 155 of 175 heel goed normale fluctuatie zijn.

Maar er was natuurlijk wel een STS passage met grote gevolgen [Singelgracht]. Maar reken de kans daarop maar eens uit

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Ennes » Do 07 Feb 2013, 19:00

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar er zijn natuurlijk ook technische STS'sen, ik weet ook niet in hoeverre die ook mee geteld zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Thom91 » Do 07 Feb 2013, 19:09

Wat is het verschil tussen een technische STS en een 'normale' STS?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor julsteren » Do 07 Feb 2013, 19:10

Thom91 schreef:Wat is het verschil tussen een technische STS en een 'normale' STS?


Ik denk dat er geen verschil is.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Vinny » Do 07 Feb 2013, 19:46

De laatste jaren is er veel geinvesteerd in systemen die ervoor zorgen dat wanneer een trein door rood rijdt/glijdt minder snel een ongeval kan veroorzaken. Soms zie je zelfs wissels naar "dode spoortjes" waarbij als een trein door rood sein rijdt hij op dit spoor terecht komt en niet op het hoofdspoor.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Reiziger Delft » Do 07 Feb 2013, 20:00

Technisch sts is toch wanneer een sein opeens afvalt; met andere woorden waar een machinist niets aan kan doen?

Dennenboom
Berichten: 405
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Dennenboom » Do 07 Feb 2013, 20:54

Eens in de zoveel tijd komt dat krantje met een anti-spoor kopje.
De getallen kloppen wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Gewoon negeren die krant, krijg je bovendien geen last van zwarte vingers.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Fles » Do 07 Feb 2013, 21:41

Thom91 schreef:En wanneer is door rood rijden ook daadwerkelijk onveilig?


Precies, deze conclusie is veel te voorbarig. Onveiligheid kun je op 10.000 manieren definiëren. Maar goed op Telegraafniveau is dit natuurlijk lekker makkelijk he.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Thom91 » Do 07 Feb 2013, 22:22

En zoals Vinny al betoogd heeft, hoeft een STS passage ook niet tot een onveilige situatie te leiden. Zoals in deze tekening te zien is op Woerden heb je de wissels 1111B en 1119B die naar een kopspoortje leiden. Als de mcn per ongeluk stoptonend sein 1120 mist en hij rijdt door, wordt hij als het goed is automatisch over wissels 1119B naar het kopspoortje gedirigeerd. Een STS passage maar geen onveilige situatie. Ik wil meer uitleg dan dit gebrul.
Komt wel goed schatje.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor WSM » Do 07 Feb 2013, 22:29

Er is een wettelijke plicht tot het stoppen voor rode seinen. Het feit dat er zo veel door rood wordt gereden geeft aan dat er wel degelijk een issue is met de veiligheid op het spoor. Alle aanrijdingen die de laatste jaren plaatsgevonden hebben zijn een gevolg van het niet in acht nemen van de wettelijke plicht tot het stoppen voor een rood sein. Het kan dus morgen zomaar weer gebeuren, maar kennelijk is een dergelijke wake up call nodig voor de spoorsector dit door heeft.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9574
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Wubbo » Do 07 Feb 2013, 22:34

Er wordt helemaal niet veel door rood gereden. Hoe vaak komt een trein een rood sein tegen, en hoe vaak wordt er doorgereden? Er werken mensen en treinen hebben techniek die, hoe klein ook, een faalkans hebben. Het aantal stoptonend sein passages wordt nooit 0. Misschien kan het niet veel lager worden dan dit.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor iljitsch » Do 07 Feb 2013, 22:46

Er is nogal een verschil tussen 0 en 3 x per week.

Je kan nooit uitsluiten dat er meerdere dingen tegelijk misgaan, en treinen zijn zwaar terwijl staal op staal geen perfecte grip geeft, maar de situatie die tot het ongeluk in Amsterdam leidde kan en moet wel degelijk uitgebannen worden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Vinny » Do 07 Feb 2013, 23:05

100% veiligheid bestaat niet. Op dit moment vormen de spoorwegen in Nederland een zeer veilig netwerk. Het kan alleen wellicht nog veiliger. Maar daarvoor is een diepere analyse van de gegevens noodzakelijk. Verder is elke trein die door rood rijdt er één te veel.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Suus » Do 07 Feb 2013, 23:34

Het is Veolia gelukt om het aantal keren dat per jaar door een rood sein wordt gereden tot 2 terug te brengen, blijkbaar zijn er nog wel verbeteringen mogelijk. :idea:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... den-144990
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Ardan » Do 07 Feb 2013, 23:39

Krijgt al het wegverkeer dat door rood rijdt ook zoveel aandacht? Daar kunnen net zo goed flinke brokken door gemaakt worden.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Thom91 » Do 07 Feb 2013, 23:46

Afbeelding
Zie daar de roodlichtnegatie per jaar, stuk lager dan bij het spoor, terwijl vier keer zoveel afstand wordt afgelegd per jaar. ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Ardan » Do 07 Feb 2013, 23:56

Juist, 33 doden door roodlichtnegatie. Gebeurt dat op het spoor ook? Nee. Wel kunnen de gevolgen verschrikkelijk veel groter zijn dan bij een roodlichtnegatie op de weg..
Maar toch, als het aantal roodlichtnegaties op de weg ineens met 7% toeneemt (zoals nu bij het spoor het geval is t.o.v afgelopen jaar) zie ik niet daarover een artikel dat het op de weg ineens veel onveiliger is.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor Suus » Vr 08 Feb 2013, 00:03

We hebben in Buizingen kunnen zien wat het gevolg van één roodlichtpassage kan zijn, met het negeren van een rood verkeerslicht met een Suzuki Swift zal je niet in een keer 20-30 doden veroorzaken. Het gaat hier niet over de kans dat er iets mis gaat, maar het aantal potentiële slachtoffers dat bij een ongeluk door het (per ongeluk) passeren van een rood sein kan vallen. Dat is de crux, niet de kans.
Rame à l'approche

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Berichtdoor robert55 » Vr 08 Feb 2013, 09:06

Als ik de definities goed begrijp, wordt een afvallend sein niet meegeteld, hoewel dat potentieel natuurlijk juist een heel gevaarlijke situatie kan opleveren. Doorglijden wel.
Dit stuk http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ood-144988 geeft wat meer cijfers, maar zet je ook een beetje op het verkeerde been. De laatste trendanalyse van de Inspectie is over 2010 en staat hier:
http://www.ilent.nl/Images/Trendanalyse ... 319764.pdf
Daarin zie je op p32 een grafiek. Van een top in 2006 [±290] via 214 [2009] naar 169 [2010]. Volgens de nu gepubliceerde cijfers dus een mooie voortzetting naar 155 in 2011, maar dan omhoog naar 175 in 2012, Is dat een trendbreuk? Miscchien, dat moet uit de analyse blijken.
Overigens claimen zo'n beetje alle reizigersvervoerders dat ze het beter doen. Bij de nieuwere bedrijven is daarbij meer ervaring belangrijk.

Het is trouwens opvallend [ook gezien het debat over de audit over de onderhoudsaanbestedingen van ProRail] hoe weinig de ILT in 2012 gepubliceerd heeft
Laatst gewijzigd door robert55 op Vr 08 Feb 2013, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast