Korte vragen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #2

Bericht door Freek »

Waarom krijg ik bij een reisadvies Lage Zwaluwe - Tilburg 1x per dag de snelste verbinding met de s5000 en s3600 (vertrek 1154) en de rest van de dag niet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Daniel »

Da's een klassieke net-niet aansluiting, wellicht dat er 1x per dag sprake is van een afwijkend vertrekspoor waardoor het wel te halen is volgens de normen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #2

Bericht door Freek »

Snelle check in de reisplanner, nee niet het geval s5000 komt aan op spoor 7 en s3600 vertrekt van spoor 3. Ook aankomst en vertrektijden zijn niet toevallig anders.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #2

Bericht door JWM »

Als je het voor een actuele tijd opvraagt, dan kan het bijvoorbeeld zijn dat een trein +1 heeft. En dat kan dan net het verschil maken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #2

Bericht door Freek »

:pos: Dat zal het zijn. Vraag ik het namelijk op voor een andere dag dan gaat de vlieger niet op. Kan dus alleen als de s3600 een vertraging heeft, maar die werd weer gewoon met zijn normale vertrektijd gemeld. Vreemd, lijkt er haast op dat NS klanten blij maakt met een dode mus.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Michael »

De s5000 komt op Breda altijd aan op spoor 4. Spoor 7 wordt niet gebruikt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #2

Bericht door Karl »

Vanaf vandaag (of gisteren?) wordt het middelste eilandperron toch niet meer gebruikt?
Het is een spectrum.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Michael »

Hmm dat is bij mij niet bekend. Kan best dat dat zo is hoor. Maar daar weet ik niks van.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Daniel »

Er is weer een nieuwe ronde ingegaan in Breda las ik ja. Nu snap ik ook waarom zaterdag de borden met de actuele ronde op alle perrons waren bijgewerkt, maar op het middelste perron nog een fase achterliepen. Als ze daar aan 't bouwen zijn hoef je immers de reizigers niet te informeren op dat perron.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #2

Bericht door Thom91 »

BSO:
Spoor 2 13600
Spoor 3 3600, 1900 Richting Tb
Spoor 4 900 Zowel aankomst als vertrek
Spoor 5 BD
Spoor 6 BD
Spoor 7 5000
Spoor 8 3600, 1900 richting Rsd en Gvc
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #2

Bericht door VIRM »

Ik heb een vraagje over de kleurstelling die NS voor haar treinen hanteert. Nu ben ik zelf erg slecht met kleuren, maar ik heb mij afgevraagd wat precies de bedoeling is van het kleurenschema van de NS.
- Het IC-materieel, DDAR en Plan V hebben een geel/blauwe kleurstelling.
- Het Sprintermaterieel heeft echter een andere kleurstelling. Dit begon bij de ombouw van SGM naar SGMm; ook de SLT heeft een andere kleurstelling dan de 'huiskleuren' geel en blauw (en overigens weer anders dan SGMm).

Wat is precies de achterliggende redenering om SGMm/SLT een andere kleur te geven? Als het is om het Sprinteraterieel te differentieren van IC-materieel, waarom verschillen SSGMm en SLT dan onderling van kleurstelling?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Geert »

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen sprinters en luxere/snellere treinen (het IC-materieel).
Aan de buitenkant is er bij SGM en SLT niet heel veel verschil in het kleurschema. Aan de binnenkant is de SLT wel een stuk lichter (witter), maar ik denk niet dat men met het kleurschema specifiek onderscheid wilde maken tussen SLT en SGM.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #2

Bericht door VIRM »

Ah, okay.
Nouja, het onderscheid aan de 'onderkant' van de Sprintertypen vind ik wat lastiger, maar de 'bovenkant' is wel erg verschillend: SGMm heeft een hele blauwe bovenkant, terwijl die van SLT witkleurig is.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Suus »

SLT heeft een hogere zijwand omdat de trein lager op de rails ligt, daardoor neemt de hoeveelheid wit ook toe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door reisthijs »

Het is ook gewoon lastig om een kleurstelling te kopieëren naar materieel met een hele andere vorm. De grote hoeveelheid wit bij SLT is weer enigszins gecompenseerd door meer blauw rond de ramen te doen.

Het grootste verschil in kleurstelling is toch wel dat de boven- en onderkant bij SGM blauw zijn terwijl dit bij SLT grijs is gemaakt.

Bij de IC-kleurstelling is men al net zo inconsequent door DDZ een blauw dak te geven terwijl dat bij VIRM grijs is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #2

Bericht door |Pim| »

Hey, Kun je nog steeds een overgang dagkaart van klasse 2 naar 1 kopen, en mag deze dan samen gebruikt worden met een Blokkerdagkaart?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #2

Bericht door Thom91 »

Voor het traject waarvoor je die overgang koopt wel.
Komt wel goed schatje.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #2

Bericht door Mr-W »

bestaat er dan geen overgangs-bewijs 2-1 klas dag ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Suus »

Ja, die bestaat wel. Let wel, alleen overgangsbewijzen die je hebt gekocht zijn geldig met een treinkaartje van de Blokker, de overgangsbewijzen die in het kader van de Spoordeelweken zijn verspreid zijn niet geldig in combinatie met een Blokkerkaartje, die zijn alleen geldig voor abonnementhouders en mensen die bij de NS zelf een treinkaartje hebben gekocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door deadlock »

2-1 overgang is ook niet geldig met een meereiskaartje trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #2

Bericht door Aking »

Mr_W schreef:bestaat er dan geen overgangs-bewijs 2-1 klas dag ?
Bee schreef:Ja, die bestaat wel.
Ik heb mij pas aan het loket laten vertellen dat deze NIET meer bestaat, hij bestaat alleen nog in de 65+ versie.
Ben je jonger dan 65 dan moet je je overgang per traject kopen :|
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Suus »

De website van NS zegt het volgende:
Papieren overgangsbewijzen

Heeft u een OV-/NS-Jaar(traject)abonnement dan kunt u nog steeds gebruikmaken van de papieren overgangsbewijzen. Met een Jaartrajectabonnement kunt u buiten uw traject met 40% korting reizen, ook 1e klas. U koopt hiervoor een 1e klas papieren kortingskaartje precies zoals u een 2e klas kortingskaartje koopt.

Papieren overgangsbewijzen zijn ook nog verkrijgbaar voor een Enkele reis, Retour, Dagkaart of Keuzedag 60+. Deze zijn te koop bij de NS-kaartautomaat, de NS-servicebalie, Kiosk met NS Tickets & service en alle overige verkooppunten van NS.
Neem even contact op met de klantenservice als je iets anders te horen hebt gekregen bij het loket, dan kan je het bevestigd/ontkracht krijgen. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #2

Bericht door Aking »

Da kost geld :p

Maar ik kon hem in de automaat niet vinden, en bij het loket vertelde ze me dat hij inderdaad was afgeschaft.

Echter heb k m zelf eigenlijk nooit nodig dus de klantenservice bellen vinnik wel gezegend :Y

oh:

http://www.ns.nl/reizigers/blind/losse- ... iment.html
Papieren kaartjes

Onderstaande papieren kaartjes zijn per 14 november 2012 niet meer te koop. In de kolom rechts ziet u het alternatief.

Niet meer te koop Alternatief
Overgangsbewijs 2-1 Dagkaart Reizen op saldo met Klassewissel of een papieren Overgangsbewijs 2-1 Enkele reis of Retour
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #2

Bericht door Suus »

Je kan de klantenservice ook gratis mailen natuurlijk :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #2

Bericht door Aking »

Nah volgens mij heb ik het antwoord zojuist gevonden ;)
(zie mijn vorige, bewerkte post)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten