Pagina 6 van 11

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 04 mei 2013, 21:39
door Thom91
Treinen gaan inderdaad rond 19:57/58 in de ankers en rijden om 20:02 weer verder. Cargo's ook .

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 04 mei 2013, 21:41
door Milco
Maar hoe zit het dan bij trajecten met nogal veel spoorwegovergangen? Vooral lange (goederen)treinen lopen dan kans om een spoorwegovergang een paar minuten te blokkeren. Mag dat dan zomaar?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 04 mei 2013, 21:43
door Thom91
Op de meeste trajecten worden de treinen langs de perrons gezet. Dat gebeurt ook met goederentreinen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: za 04 mei 2013, 21:52
door Suus
Om daarvoor te zorgen worden indien nodig seinen op rood gezet. Ik zat vandaag toevallig in de sprinter die om 20:00 moet vertrekken op Diemen Zuid, ik liep er om 19:59 uit en besloot op het station te blijven staan totdat de herdenking was afgelopen en gedurende die tijd bleven de seinen richting Duivendrecht op rood staan.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 01:22
door Gertjan
Machinisten krijgen een algemene oproep dat het bijna 20.00 uur is, en dat er i.v.m. de dodenherdenking een gunstige plek gezocht moet worden.

Dit jaar was ik vrij, vorig jaar had ik volgens dienstregeling een geplande stop op een station en het jaar ervoor zou ik ergens op de vrije baan zitten tussen Akl en Gr. ik heb toen besloten om om 19.57 niet te vertrekken en te wachten tot 20.02.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 05 mei 2013, 13:29
door Meltrain
Ik zat toevallig vorig jaar met Dodenherdenking in de trein en toen stonden we rond 20:00 ruim 2 minuten stil net ten zuiden van Meppel (toevallig zat ik precies op het viaduct over de Omgelegde Hoogeveense Vaart). :)
Via de omroep werd ook verteld waarom we stil stonden en de HC gaf aan wanneer de twee minuten begonnen en eindigden.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 14:53
door Busfoto.nl
Vraagje. Ik heb 2 persoonlijke chipkaarten in bezit.

Op kaart 1 staat studentenreisrecht. Kaart 1 is een beetje op en reageert slecht.

Ik wil mijn reisrecht overzetten op mijnnkaart 2. Ik wil geen nieuwe kaart aanvragen, want ik wil specifiek kaart 2 gebruiken (want een leuk Valleilijn-design). Weet iemand hoe dit werkt? Een speciaal formuloer? De klantenservice van de chipkaart voorziet alleen in het aanvragen van een nieuwe pas (3), maar dat wil ik dus juist niet.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 16:54
door Thom91
Gebeld met de klantenservice?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 23:57
door hidihi
Ik zag vandaag deze Dennis te koop staan:

http://www.truckscout24.nl/search/dut/d ... ice_type=1

Deze bus lijkt heel erg op de kleurstelling op de oude ZWN bussen maar de indienststelling is misschien wat vroeg. Dus is dit nou een bus die vroeger in Nederland diende?

http://www.truckscout24.nl/search/dut/d ... ice_type=1

Volgens de gegevens is deze bus bij Ringelberg en natuurlijk daarvoor bij de Arriva gereden. Deze bus heeft vroeger toch de Arriva huisstijl aan de buitenkant gehad?

Opzich is de website wel grappig want je komt wagens tegen bij aanbieders die je niet verwacht

http://www.truckscout24.nl/search/dut/m ... ion=search

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: do 09 mei 2013, 09:06
door Etienne
Foto 1 is inderdaad de ex Arriva 5867.
Foto 2 heeft nooit in Nederland gereden. Er zijn veel duitse huisstijlen die veel op het vroegere WN of ZWN leken, maar deze dus niet.
Foto 3 zijn gewoon in Nederland gemaakt bij Womy (de B96) of bij Hessing (de B95).

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: do 09 mei 2013, 10:08
door zone5324bericht...
van die eerste heeft RingelbergTours uit Ridderkerk er sinds kort ook eentje...

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: do 09 mei 2013, 17:30
door hidihi
Etienne schreef:Foto 1 is inderdaad de ex Arriva 5867.
Foto 2 heeft nooit in Nederland gereden. Er zijn veel duitse huisstijlen die veel op het vroegere WN of ZWN leken, maar deze dus niet.
Foto 3 zijn gewoon in Nederland gemaakt bij Womy (de B96) of bij Hessing (de B95).
Het apparte aan foto 3 is dat je inderdaad zou denken dat deze bussen in Nederland staan maar als je op de bus zelf drukt komt er een Duitse verkoper tevoorschijn.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: vr 10 mei 2013, 14:24
door Karl
Waarom heeft men, ooit een aantal jaar geleden, de spoorbrug bij Gd vervangen door een viersporigexemplaar èn daarnaast het bruggetje ten noorden daarvan gemaakt ten behoeve van het spoor naar Waddinxveen? Was het niet logischer om dan een vijfsporige brug te bouwen? Voor mijn gevoel rijdt de trein naar Apn ook 'om' ten opzichte van de lijn naar Gv.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: vr 10 mei 2013, 15:18
door Ardan
Dat omrijdende spoortje is inderdaad flink nutteloos eigenlijk, maar dat is historisch zo gegroeid zeg maar. Misschien dat een vijfsporige brug te duur was?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: vr 10 mei 2013, 15:49
door Suus
In eerste instantie ging het treinverkeer Alphen - Gouda v.v. over het meest noordelijke spoor. De Hoge Gouwebrug verving een driesporige draaibrug die op de plek van de huidige enkelsporige brug lag. Het treinverkeer naar Den Haag had last van de treinen naar Gouda dus heeft men het verkeer helemaal losgelegd met een spoor 11.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 01:02
door microshit
Meltrain schreef:Ik zat toevallig vorig jaar met Dodenherdenking in de trein en toen stonden we rond 20:00 ruim 2 minuten stil net ten zuiden van Meppel (toevallig zat ik precies op het viaduct over de Omgelegde Hoogeveense Vaart). :)
Via de omroep werd ook verteld waarom we stil stonden en de HC gaf aan wanneer de twee minuten begonnen en eindigden.
Hier wil ik nog even op aansluiten:
Vorig jaar zat ik in de Benelux, en op dat moment reden we ergens midden in een weiland. Omroepen in 3 talen:
- rijdend: we gaan remmen voor dodenherdenking
- bij stilstand: verzoek 2 minuten stilte in acht te nemen
- bij vertrek: inlichting dat "vertraging" kwijt zal zijn voor het eerstvolgende station

Dit jaar ging (helaas) anders: Vertrok toen uit Ut richting Tl, dus valt samen met de stop op Utl. Helaas had de HC alleen bij vertrek uit Ut omgeroepen dat we langer zouden halteren (echter vertrokken we ook 2 minuten eerder uit Ut). Met als gevolg: Op station Utl komt een stel mannen binnen die uitgebreid gingen kletsen, telefoneren etc. Pas bij vertrek ging een belletje rinkelen.

Conclusie: het ligt ook deels aan het treinpersoneel hoe ermee omgegaan wordt.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 11:00
door Vinny
Ik heb één keer het genoegen gehad om Dodenherdenking op het Centraal Station van Amsterdam mee te maken. Indrukwekkend dat vrijwel iedereen de moeite nam om stil te staan, echter deze werd ruw doorbroken door toeterende en scheldende taxi-chauffeurs. Stelletje respectloze eikels zijn dat ook. Eigenlijk zouden die hun taxi-vergunning moeten inleveren en pas weer terugkrijgen na een excursie in één der concentratiekampen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 11:03
door VIRM
Ik heb een kort vraagje over de Hemtunnel. :) Een paar jaar geleden is hier volgensmij groot onderhoud aan gepleegd, en sindsdien is mij opgevallen dat de treinen behoorlijk 'wiebelen' in de tunnel. Vooral SGMm in de oostbuis is een echte wiebelaar.
Ligt dit nu gewoon aan mij? Of is er slecht onderhoud gepleegd? Of...?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 11:13
door Thom91
Ik heb er met VIRM nooit last van, en dat is me toch een wiebelaar. Ik zal er eens op letten komende dagen. ;)

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: ma 13 mei 2013, 18:46
door M57
Bee schreef:Om daarvoor te zorgen worden indien nodig seinen op rood gezet.
Nou, het is eerder zo dat er voor wordt gezorgd dat seinen niet groen worden. :wink: En ook automatische seinen bij haltes die groen zijn, kunnen niet op rood gezet worden.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 14 mei 2013, 20:55
door Thom91
Zojuist door de tunnel geknalt, ik vond het alleszins meevallen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 14 mei 2013, 21:44
door Klaasje
VIRM is vooral bij lage snelheden in combinatie met bogen een wiebelaar.. SGMm is juist een wiebelaar bij wat hogere snelheden en dat dan ook op lange rechte stukken.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: do 16 mei 2013, 12:11
door ODRAIL
M57 schreef:Nou, het is eerder zo dat er voor wordt gezorgd dat seinen niet groen worden. :wink: En ook automatische seinen bij haltes die groen zijn, kunnen niet op rood gezet worden.
Waarom kunnen automatische seinen niet handmatig op rood gezet worden (b.v. noodsituaties)?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: do 16 mei 2013, 12:17
door Klaasje
Omdat er geen draadje tussen de relaiskast van een automatisch sein en de verkeersleiding ligt. De enige manieren om dat sein op rood te zetten is door een spoorbezetting te veroorzaken of door een kabel of relais los te trekken.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: ma 20 mei 2013, 20:20
door hidihi
Vroeger was waterbus lijn 22 en lijn 24(Papendrecht-Dordrecht Merwede-kade en Dordrecht Merwedekade-Zwijndrecht veerplein) met elkaar gekoppeld. Is dat eigelijk nog steeds zo? 9292 geeft het als apparte lijnen aan waartussen je een overstap van 0 minuten hebt dus alles blijft een beetje vaag.