Korte vragen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Freek » Di 21 Mei 2013, 11:52

Waarom krijg ik bij een reisadvies Lage Zwaluwe - Tilburg 1x per dag de snelste verbinding met de s5000 en s3600 (vertrek 1154) en de rest van de dag niet?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Daniel » Di 21 Mei 2013, 12:03

Da's een klassieke net-niet aansluiting, wellicht dat er 1x per dag sprake is van een afwijkend vertrekspoor waardoor het wel te halen is volgens de normen?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Freek » Di 21 Mei 2013, 12:29

Snelle check in de reisplanner, nee niet het geval s5000 komt aan op spoor 7 en s3600 vertrekt van spoor 3. Ook aankomst en vertrektijden zijn niet toevallig anders.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor JWM » Di 21 Mei 2013, 12:32

Als je het voor een actuele tijd opvraagt, dan kan het bijvoorbeeld zijn dat een trein +1 heeft. En dat kan dan net het verschil maken.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Freek » Di 21 Mei 2013, 12:58

:pos: Dat zal het zijn. Vraag ik het namelijk op voor een andere dag dan gaat de vlieger niet op. Kan dus alleen als de s3600 een vertraging heeft, maar die werd weer gewoon met zijn normale vertrektijd gemeld. Vreemd, lijkt er haast op dat NS klanten blij maakt met een dode mus.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Michael » Di 21 Mei 2013, 17:53

De s5000 komt op Breda altijd aan op spoor 4. Spoor 7 wordt niet gebruikt.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Karl » Di 21 Mei 2013, 17:53

Vanaf vandaag (of gisteren?) wordt het middelste eilandperron toch niet meer gebruikt?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Michael » Di 21 Mei 2013, 17:55

Hmm dat is bij mij niet bekend. Kan best dat dat zo is hoor. Maar daar weet ik niks van.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Daniel » Di 21 Mei 2013, 17:57

Er is weer een nieuwe ronde ingegaan in Breda las ik ja. Nu snap ik ook waarom zaterdag de borden met de actuele ronde op alle perrons waren bijgewerkt, maar op het middelste perron nog een fase achterliepen. Als ze daar aan 't bouwen zijn hoef je immers de reizigers niet te informeren op dat perron.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Thom91 » Di 21 Mei 2013, 18:41

BSO:
Spoor 2 13600
Spoor 3 3600, 1900 Richting Tb
Spoor 4 900 Zowel aankomst als vertrek
Spoor 5 BD
Spoor 6 BD
Spoor 7 5000
Spoor 8 3600, 1900 richting Rsd en Gvc
Komt wel goed schatje.

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor VIRM » Di 21 Mei 2013, 20:40

Ik heb een vraagje over de kleurstelling die NS voor haar treinen hanteert. Nu ben ik zelf erg slecht met kleuren, maar ik heb mij afgevraagd wat precies de bedoeling is van het kleurenschema van de NS.
- Het IC-materieel, DDAR en Plan V hebben een geel/blauwe kleurstelling.
- Het Sprintermaterieel heeft echter een andere kleurstelling. Dit begon bij de ombouw van SGM naar SGMm; ook de SLT heeft een andere kleurstelling dan de 'huiskleuren' geel en blauw (en overigens weer anders dan SGMm).

Wat is precies de achterliggende redenering om SGMm/SLT een andere kleur te geven? Als het is om het Sprinteraterieel te differentieren van IC-materieel, waarom verschillen SSGMm en SLT dan onderling van kleurstelling?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Geert » Di 21 Mei 2013, 20:58

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen sprinters en luxere/snellere treinen (het IC-materieel).
Aan de buitenkant is er bij SGM en SLT niet heel veel verschil in het kleurschema. Aan de binnenkant is de SLT wel een stuk lichter (witter), maar ik denk niet dat men met het kleurschema specifiek onderscheid wilde maken tussen SLT en SGM.

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor VIRM » Di 21 Mei 2013, 21:06

Ah, okay.
Nouja, het onderscheid aan de 'onderkant' van de Sprintertypen vind ik wat lastiger, maar de 'bovenkant' is wel erg verschillend: SGMm heeft een hele blauwe bovenkant, terwijl die van SLT witkleurig is.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31511
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Di 21 Mei 2013, 21:17

SLT heeft een hogere zijwand omdat de trein lager op de rails ligt, daardoor neemt de hoeveelheid wit ook toe.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor reisthijs » Wo 22 Mei 2013, 11:17

Het is ook gewoon lastig om een kleurstelling te kopieëren naar materieel met een hele andere vorm. De grote hoeveelheid wit bij SLT is weer enigszins gecompenseerd door meer blauw rond de ramen te doen.

Het grootste verschil in kleurstelling is toch wel dat de boven- en onderkant bij SGM blauw zijn terwijl dit bij SLT grijs is gemaakt.

Bij de IC-kleurstelling is men al net zo inconsequent door DDZ een blauw dak te geven terwijl dat bij VIRM grijs is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

|Pim|
Berichten: 425
Lid geworden op: Za 09 Mei 2009, 16:53
Locatie: Mill

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor |Pim| » Do 23 Mei 2013, 21:29

Hey, Kun je nog steeds een overgang dagkaart van klasse 2 naar 1 kopen, en mag deze dan samen gebruikt worden met een Blokkerdagkaart?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Thom91 » Do 23 Mei 2013, 22:31

Voor het traject waarvoor je die overgang koopt wel.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Mr-W » Do 23 Mei 2013, 22:34

bestaat er dan geen overgangs-bewijs 2-1 klas dag ?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31511
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Vr 24 Mei 2013, 00:28

Ja, die bestaat wel. Let wel, alleen overgangsbewijzen die je hebt gekocht zijn geldig met een treinkaartje van de Blokker, de overgangsbewijzen die in het kader van de Spoordeelweken zijn verspreid zijn niet geldig in combinatie met een Blokkerkaartje, die zijn alleen geldig voor abonnementhouders en mensen die bij de NS zelf een treinkaartje hebben gekocht.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor deadlock » Vr 24 Mei 2013, 10:00

2-1 overgang is ook niet geldig met een meereiskaartje trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Aking » Vr 24 Mei 2013, 10:31

Mr_W schreef:bestaat er dan geen overgangs-bewijs 2-1 klas dag ?

Bee schreef:Ja, die bestaat wel.


Ik heb mij pas aan het loket laten vertellen dat deze NIET meer bestaat, hij bestaat alleen nog in de 65+ versie.
Ben je jonger dan 65 dan moet je je overgang per traject kopen :|
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31511
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Vr 24 Mei 2013, 10:34

De website van NS zegt het volgende:
Papieren overgangsbewijzen

Heeft u een OV-/NS-Jaar(traject)abonnement dan kunt u nog steeds gebruikmaken van de papieren overgangsbewijzen. Met een Jaartrajectabonnement kunt u buiten uw traject met 40% korting reizen, ook 1e klas. U koopt hiervoor een 1e klas papieren kortingskaartje precies zoals u een 2e klas kortingskaartje koopt.

Papieren overgangsbewijzen zijn ook nog verkrijgbaar voor een Enkele reis, Retour, Dagkaart of Keuzedag 60+. Deze zijn te koop bij de NS-kaartautomaat, de NS-servicebalie, Kiosk met NS Tickets & service en alle overige verkooppunten van NS.


Neem even contact op met de klantenservice als je iets anders te horen hebt gekregen bij het loket, dan kan je het bevestigd/ontkracht krijgen. :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Aking » Vr 24 Mei 2013, 10:36

Da kost geld :p

Maar ik kon hem in de automaat niet vinden, en bij het loket vertelde ze me dat hij inderdaad was afgeschaft.

Echter heb k m zelf eigenlijk nooit nodig dus de klantenservice bellen vinnik wel gezegend :Y

oh:

http://www.ns.nl/reizigers/blind/losse- ... iment.html

Papieren kaartjes

Onderstaande papieren kaartjes zijn per 14 november 2012 niet meer te koop. In de kolom rechts ziet u het alternatief.

Niet meer te koop Alternatief
Overgangsbewijs 2-1 Dagkaart Reizen op saldo met Klassewissel of een papieren Overgangsbewijs 2-1 Enkele reis of Retour
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31511
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Vr 24 Mei 2013, 10:38

Je kan de klantenservice ook gratis mailen natuurlijk :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Aking » Vr 24 Mei 2013, 10:39

Nah volgens mij heb ik het antwoord zojuist gevonden ;)
(zie mijn vorige, bewerkte post)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast