Korte vragen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3239
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ronald » Za 02 Feb 2013, 18:00

Milco1995 schreef:Zie http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Concessie_Meierij
Weldegelijk een concessie Meierij :)


Oh, ik wist niet dat Oost-Brabant en De Meierij twee concessies zijn. Dan loop ik dus wat achter:

Concessie Meierij is ontstaan uit de toenmalige Concessie Oost-Brabant
:o

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Korte vragen

Berichtdoor wouter15 » Ma 04 Feb 2013, 18:11

Evenn klein vraagje: Weet iemand waarom je als je op connexxion.nl dienstregelingen zoekt van bijv. lijn 102, 103, 107 naar Utrecht CS je als eindbestemming Utrecht Station West krijgt? Station West is nog geeneens open en als dat wel zo was dan gingen de connexxion lijnen toch helemaal niet naar Station West?

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 18:21

Is het niet Utrecht CS "westzijde"?

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Korte vragen

Berichtdoor wouter15 » Ma 04 Feb 2013, 18:29

hauptbahnhof schreef:Is het niet Utrecht CS "westzijde"?

Er stond echt Utrecht Station West

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor microshit » Ma 04 Feb 2013, 23:29

Ja busstation Jaarbeurs gaat West genoemd worden. CXX zal waarschijnlijk een beetje voorlopen :p

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen

Berichtdoor hidihi » Di 05 Feb 2013, 16:58

Waarom heeft de RET niet geprobeert om de metro type 5500/5600 3 meter kleiner te bestellen? Het verschil van 3 meter betekend dat er slechts twee gekoppelde metro's kunnen halteren in plaats van 3. Of zat er bij de RET een gedachte achter om metro's van 43 meter te bestellen? Trouwens hoeveel bakken van de 5500/5600 en de 5400 zou je maximaal met elkaar kunnen koppelen als je niet naar perron lengtes kijkt?

ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: Za 12 Mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen

Berichtdoor ThePretender » Wo 06 Feb 2013, 12:26

Heb zelf ook een vraag. Hoe wordt de 3500 omgeleid? Dat staat aangegeven op Bijlmer terwijl ik niets van een storing weet. En is er een bestand/PDF ergens te vinden met daar de gebruikelijke omleidingsroutes op? Bijvoorbeeld dat de s800 via Hilversum rijdt als er wat tussen Amsterdam Muiderpoort en Breukelen aan de hand is.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen

Berichtdoor zone5324bericht... » Wo 06 Feb 2013, 12:33

versperringsmaatregelen, bekent bij ProRail en alle vervoerders.
daarin staat wat er met alle treinseries en goederentreinen gebeurt, als een baanvak versperd is...

de vervoerder houdt zich in principe aan de maatregel, maar kan afwijken door bijv. meer op te heffen of op stations buiten de versperring anders te keren...

de bijsturing verzorgd dan het aansturen van het personeel...

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor Thom91 » Wo 06 Feb 2013, 13:08

ThePretender schreef:Heb zelf ook een vraag. Hoe wordt de 3500 omgeleid? Dat staat aangegeven op Bijlmer terwijl ik niets van een storing weet. En is er een bestand/PDF ergens te vinden met daar de gebruikelijke omleidingsroutes op? Bijvoorbeeld dat de s800 via Hilversum rijdt als er wat tussen Amsterdam Muiderpoort en Breukelen aan de hand is.

Hij wordt in Sittard naar Maastricht gestuurd ipv Heerlen. Systeem ziet dat als een omleiding.
Komt wel goed schatje.

ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: Za 12 Mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen

Berichtdoor ThePretender » Wo 06 Feb 2013, 19:28

zone5324bericht... schreef:versperringsmaatregelen, bekent bij ProRail en alle vervoerders.
daarin staat wat er met alle treinseries en goederentreinen gebeurt, als een baanvak versperd is...

de vervoerder houdt zich in principe aan de maatregel, maar kan afwijken door bijv. meer op te heffen of op stations buiten de versperring anders te keren...

de bijsturing verzorgd dan het aansturen van het personeel...


Kan ik dit ergens vinden? Staat het online?

Thom91 schreef:
ThePretender schreef:Heb zelf ook een vraag. Hoe wordt de 3500 omgeleid? Dat staat aangegeven op Bijlmer terwijl ik niets van een storing weet. En is er een bestand/PDF ergens te vinden met daar de gebruikelijke omleidingsroutes op? Bijvoorbeeld dat de s800 via Hilversum rijdt als er wat tussen Amsterdam Muiderpoort en Breukelen aan de hand is.

Hij wordt in Sittard naar Maastricht gestuurd ipv Heerlen. Systeem ziet dat als een omleiding.


Oh ja, had ik zelf ook kunnen bedenken.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen

Berichtdoor zone5324bericht... » Wo 06 Feb 2013, 22:43

versperringsmaatregelen staat in boeken of op computers bij ProRail en de vervoerders.
of ze ergens online staan, durf ik niet te zeggen, maar volgens mij niet...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Wo 06 Feb 2013, 23:18

Staan niet online, en zijn ook veranderlijk. Bovendien heb je er weinig aan zolang je niet de precieze locatie van de stremming weet, dan weet je namelijk nog niet welke maatregel er precies uitgevoerd gaat worden. De maatregelen voor een storing op het linkerspoor zijn soms anders dan die op het rechterspoor, bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Daantje » Vr 08 Feb 2013, 11:34

Hoe kan ik bij 9292 berekenen hoe duur een reis was in 2012? Als ik de reis nu plan krijg ik de tarieven van 2013 maar ik heb tarieven van 2012 nodig. Een datum in het verleden werkt niet. Iemand een idee hoe ik dit wel kan berekenen?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Daniel » Vr 08 Feb 2013, 12:08

We hebben volgens mij nog wel tarieven van 2012 op de wiki staan. Het huidige tarief kan je middels de prijs per kilometer en de vaste voet terugrekenen naar aantal kilometers, wat zich dan weer makkelijk naar de prijs in 2012 laat omzetten (met mogelijk wel een klein afrondingsverschilletje erin)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8062
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor KM46 » Zo 10 Feb 2013, 22:51

Daantje schreef:Hoe kan ik bij 9292 berekenen hoe duur een reis was in 2012? Als ik de reis nu plan krijg ik de tarieven van 2013 maar ik heb tarieven van 2012 nodig. Een datum in het verleden werkt niet. Iemand een idee hoe ik dit wel kan berekenen?

Is het niet mogelijk om die gegevens terug te halen via je ov-chip gegevens :idea: ?

kas
Berichten: 12
Lid geworden op: Wo 08 Dec 2010, 11:48

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor kas » Za 16 Feb 2013, 23:46

Bestaat de Inselzug eigenlijk nog, de trein (Leer-)Groningen-Leeuwarden-Harlingen?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Za 16 Feb 2013, 23:49

Nee. Er is ook nog maar een doorgaand perronspoor in Groningen tegenwoordig.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor webguy » Za 23 Feb 2013, 18:49

Heeft er nog iemand een tabel met de daadwerkelijke kilometer afstanden tussen stations? Zonder dat ik de boel ga meten met een GIS Bestand?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Justin » Zo 24 Feb 2013, 13:04

Heb je ArcGIS met Network Analyst?

Anders kan je simpel een matrix output genereren op basis van de kortste routes. Dan is het alleen nog maar een kwestie van de station-tot-station output er uit te filteren.

Ik heb hier een bestand, maar volgens mij mis ik een paar stations.

Anyhow, van alle stationspunten kan je die als een Origin (O) en Destination (D) invoeren. Vanuit daar wordt zonder enige restrictie via een (versimpelde) lijn de afstand berekend. Omdat je dus ALLE stations als zowel O als D gebruikt, krijg je dus per station laten we zeggen 475 output punten. Uiteraard zijn alleen de n dichtstbijzijnde stations van belang, bijvoorbeeld:

Vlissingen Souburg > Vlissingen
Vlissingen Souburg > Middelburg

Vlissingen Souburg > Arnemuiden etc. zou niet van belang zijn.

Natuurlijk zijn er bij splitsingsstations meer dan alleen maar de twee dichtstbijzijnde (Utrecht C > Zuilen/Leidsche Rijn/Vaartsche Rijn/Overvecht), dus heb ik een filter toegepast op alleen de 15 kortste afstanden (lijkt mij veilig genoeg).

Eerste voorbeeld:

Code: Selecteer alles

31757    Polyline    Bnn - Bnn    69     69    1    0
31758    Polyline    Bnn - Bnc    69     67    2    2651.970584
31759    Polyline    Bnn - Sto    69    359    3    7480.701144
31760    Polyline    Bnn - Hvl    69    214    4    9595.58489
31761    Polyline    Bnn - Ltn    69    253    5    9874.599932
31762    Polyline    Bnn - Amfs   69     18    6    14914.21676
31763    Polyline    Bnn - Edc    69    125    7    15617.88562


1e waarde (31757) is een ID waarde die automatisch gegenereerd is (kan genegeerd worden dus)
2e waarde (polyline) zegt alleen wat over de geometrie, en kan je ook negeren
3e waarde (Bnn - ...) is om van waar naar waar het betrekking heeft.
4e waarde (69) wilt zeggen: dit is het inputnummer van het vertrekstation. Zou ik eruit kunnen laten.
5e waarde (69) wilt zeggen: dit is het inputnummer van het aankomststation. Zou ik ook eruit kunnen laten.
6e waarde (1) wilt zeggen: rangnummer van kort naar lang
7e waarde (0) wilt zeggen: afstand in meters

Let op dat ik restricties (U-turns/keringen op splitspunten) niet heb uitgeschakeld, omdat je aannemelijk alleen de afstand tussen stations wilt hebben. Tijd speelt dan niet echt een rol. In de realiteit reis je meestal door naar het eerstvolgende station in de oorspronkelijke reisrichting.

In dit geval zegt de output hierboven dat de kortste afstanden van Barneveld Noord zijn:
1. zichzelf (0 km, logisch)
2. Barneveld Centrum (2.65 km)
3. Stroe (7.48 km -- maar dat betekent dus dat op Barneveld Aansluiting de trein dus direct zou kunnen keren, wat dus niet praktisch zou zijn. Zelfde geldt voor de afstand naar Amersfoort Schothorst!)
4. Hoevelaken (9.60 km)'

Tweede voorbeeld:

Code: Selecteer alles

43899    Polyline    Ddzd - Ddzd    95     95    1    0
43900    Polyline    Ddzd - Ddr     95     93    2    2476.489058
43901    Polyline    Ddzd - Zwd     95    465    3    4579.27221
43902    Polyline    Ddzd - Ddrs    95     94    4    5018.797284
43903    Polyline    Ddzd - Sdtb    95    341    5    9292.109761
43904    Polyline    Ddzd - Sdt     95    340    6    11908.20113
43905    Polyline    Ddzd - Zlw     95    447    7    11981.36134


De naburige stations van Dordrecht Zuid zijn Dordrecht en Lage Zwaluwe. Echter is de afstand Dordrecht Zuid-Lage Zwaluwe zodanig groot dat in afstand per spoor naar Sliedrecht nog altijd 80 meter korter is dan naar Lage Zwaluwe. Vandaar de "veiligheidsclausule" van de 15 eerstvolgende stations.

Tot slot een derde voorbeeld van de volledige output van Utrecht, gekeken naar de eerste 15 resultaten:

Code: Selecteer alles

175126    Polyline    Ut - Ut      376    376     1    0
175127    Polyline    Ut - Utvr    376    383     2    1470.860678
175128    Polyline    Ut - Utzl    376    384     3    2183.476773
175129    Polyline    Ut - Uto     376    381     4    3169.410726
175130    Polyline    Ut - Utlr    376    379     5    3463.199919
175131    Polyline    Ut - Utl     376    378     6    3561.659264
175132    Polyline    Ut - Utm     376    380     7    3818.542437
175133    Polyline    Ut - Utt     376    382     8    5115.44337
175134    Polyline    Ut - Bnk     376     68     9    6997.830703
175135    Polyline    Ut - Mas     376    260    10    7429.958866
175136    Polyline    Ut - Htn     376    211    11    7442.119256
175137    Polyline    Ut - Vtn     376    409    12    7473.449997
175138    Polyline    Ut - Bhv     376     56    13    9054.070211
175139    Polyline    Ut - Htnc    376    212    14    9416.16458
175140    Polyline    Ut - Db      376     91    15    11462.77416


Natuurlijk is de nauwkeurigheid op 100 meter discutabel. Wie heeft tenslotte ooit het markeringspunt aangelegd? En is dat het middelpunt van het station, of is dat het einde van een bepaalde perron? En in het geval van toekomstige stations, klopt het gekozen punt? Het lijkt mij daarom het veiligst om het af te ronden op 100 meter, en niet op 10 of 1 meter.

Laat me even weten als je geïnteresseerd bent.

Overigens zou de hele matrix (dus geen filtering) iets van 210000 records bevatten.

En voor de nieuwsgierigen onder ons: de langste afstand is Delfzijl-Vlissingen met 414 km over het spoor, met de kortste mogelijke afstand methode (zie mijn aantekening over keringen op splitspunten, wat in de praktijk natuurlijk niet gebeurd), en dat is via Zwolle-Amersfoort-Utrecht-Rotterdam. Ter vergelijking: via Lelystad en HSL is dit 440 km, en via Lelystad en Leiden is dat 450 km.

Hierna volgt Vlissingen-Roodeschool (100 meter korter) en Vlissingen-Stavoren (nog eens 100 meter korter) :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11930
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Geert » Di 26 Feb 2013, 00:46

Korte vragen, lange antwoorden ;)

De tariefmatrix die ik vorig jaar had gemaakt heb ik ook weer bijgewerkt: http://blog.rijdendetreinen.nl/2013/02/ ... trix-2013/ Zijn dan wel geen echte kilometers, maar wellicht nuttig.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Freek » Ma 04 Mar 2013, 22:03

Ik ben bezig een reisje te plannen naar Hamburg. Ideaal gezien is voor mij de terugreis vanuit Hamburg met de IC Berlijn. Terugreis staat gepland voor de 28ste april, maar dan rijdt de IC Berlijn waarschijnlijk maar tot Bentheim, de trein kan ook nog niet gereserveerd worden. Het reisadvies van Hispeed is nu via Enschede. Mocht de IC Berlijn nou toch nog gaan rijden (dat is namelijk nog onduidelijk) of de trein rijdt tot Bentheim (vandaar dan Grensland) mag kan dat dan gewoon met het ticket dat Hispeed mij nu wil verkopen?

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3239
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Ronald » Ma 04 Mar 2013, 22:39

Dit staat er bij de werkzaamheden:
In verband met mogelijke bomruimingen in Deventer wordt de dienstregeling van InterCity Berlijn misschien aangepast. Meer informatie volgt zo spoedig mogelijk, naar verwachting vanaf begin april.


Als de IC Berlijn tot Bad Bentheim rijdt, zullen er vast wel bussen worden ingezet. Op de site van DB is de trein wel gewoon te boeken en worden er (nog) geen afwijkingen aangegeven.

Of het ticket dat je via Münster koopt dan ook geldig is via Bentheim weet ik niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat het uitdrukkelijk verboden is om via een andere grensovergang te reizen dan op het ticket staat.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Ma 04 Mar 2013, 22:50

Het hangt van het weer af. Er zijn op het moment al 14 bommen gevonden rondom de IJsselbrug maar afgelopen weekend ging niet door omdat het rivierpeil nog te hoog stond. Die rare werkzaamheden van afgelopen weekend hadden ook met die bomruimingen te maken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11930
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Geert » Ma 04 Mar 2013, 22:53

Ronald schreef:Of het ticket dat je via Münster koopt dan ook geldig is via Bentheim weet ik niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat het uitdrukkelijk verboden is om via een andere grensovergang te reizen dan op het ticket staat.

Hoe uitdrukkelijk verboden is dat? Ik heb wel eens een reis München-Zwolle die ik gepland via Hannover/Bad Bentheim zou reizen via Munster gedaan, door problemen in Duitsland. Ik kreeg wel een stempel van een DB-medewerker op mijn ticket, maar de andere grensovergang was dus geen probleem.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Freek » Ma 04 Mar 2013, 23:37

maar dan is er een niet geplande storing. Het gaat nu om een mogelijk geplande storing. Boeken van de 140 kan nu alleen tot bentheim (komende uit Duitsland) en via telesales, weg voordeeltarieven dus.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast