Korte vragen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: Za 12 Mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor ThePretender » Zo 24 Mar 2013, 18:42

Hoe rijdt de s800 vandaag rijdt ivm de werkzaamheden te Utg? Niet via Zd maar ik las dat het ook niet via Hlm is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Zo 24 Mar 2013, 19:20

Wel via Haarlem maar zonder stop daar.
Rame à l'approche

ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: Za 12 Mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor ThePretender » Zo 24 Mar 2013, 20:07

Bee schreef:Wel via Haarlem maar zonder stop daar.

Thx

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Karl » Ma 25 Mar 2013, 14:58

Misschien dat mensen die iets regelmatiger dan ik de oostgrens oversteken mij kunnen helpen met onderstaand. Nav wat gelezen te hebben op verschillende websites en tijdschriftartikelen heb ik een vraag over de organisatie van OV in het gebied van Verkersverbund Rhein Ruhr (VRR).

Voor zover ik begrijp is het OV per spoor in Duitsland vanaf 1996 in tweeën gedeeld: de staat gaat over het landelijke OV en de Länder (deelstaten) over het regionale OV. Het is aan de deelstaten om dit in te delen (klopt dit?). NRW heeft destijds het spoor-OV verdeeld in 9 gebieden waar er nog 3 van over zijn. Deze gebieden worden beheerd door een Zweckverband waarin Kreisen en Kreisfreie steden deelnemen, samen met de deelstaat? Zie bijv. http://de.wikipedia.org/wiki/Kooperationsraum

Het OV over de weg is een taak van de Kreisen (soort samenwerking van gemeentes) en Kreisfreie steden, in 80% van de gevallen werken zij samen in een Verkehrsverbund.

Voor het Rhein-Ruhrgebiet kwam ik tot de conclusie dat de steden en Kreisen het OV over de weg moeten organiseren, dit doen zij in VRR. Het Zweckverband waar dezelfde steden en Kriesen in zitten, samen met de deelstaat, moeten het OV per spoor organiseren, dit doen zij dus ook in VRR.

Het VRR bestaat daarom uit een Zweckverband en een aantal steden en Kreisen. In het Zweckverband zitten ook nog eens die steden en Kreisen, samen met de deelstaat. Maar ik vraag mij af of dit klopt omdat de steden en Kreisen dan wel erg veel macht hebben. Zij controleren immers het VRR direct en ook het Zweckverband.

In de relatie met de vervoerder neemt VRR deel aan een cooperatie waar ook de vervoerders in zitten. Ik neem aan dat VRR hier altijd een meerderheid van stemmen in heeft?

Misschien wat veel (en onduidelijke) vragen, maar ik hoop dat iemand hier iets meer over kan vertellen.

Edit, aanvulling. In een organigram heb ik gevonden dat bovenstaand niet zo is, maar dat er voor VRR twee Zweckverbanden verantwoordelijk zijn. http://www.vrr.de/imperia/md/content/de ... 5_2012.pdf
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Edwin » Ma 25 Mar 2013, 17:52

Ik ben op zoek naar PDFjes waarin staat welke lijnen (mogelijk) in Amsterdam, Rotterdam (of is er in Rotterdam e.o. alleen de corridor Zuidplein - Oude Tonge die in aanmerking komt op dit moment?) en (provincie en stad) Utrecht (ooit) R-net worden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Thom91 » Ma 25 Mar 2013, 18:09

Komt wel goed schatje.

Milco
Berichten: 3571
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Milco » Di 26 Mar 2013, 22:53

Weet iemand wat voor dienstregeling HTM en HTMBuzz deze vrijdag (Goede Vrijdag) rijden? Ik kan het namelijk nergens vinden op de HTM-site.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Wubbo » Di 26 Mar 2013, 22:57

Je kan op de HTM-site toch je dienstregeling op datum plannen? Dan weet je in ieder geval hoe laat de bus of tram gaat.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor NintendoC » Di 26 Mar 2013, 23:49

Milco1995 schreef:Weet iemand wat voor dienstregeling HTM en HTMBuzz deze vrijdag (Goede Vrijdag) rijden? Ik kan het namelijk nergens vinden op de HTM-site.


Ze rijden helemaal niet. Chauffeurs hebben paasontbijt, en gaan eieren zoeken.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor deadlock » Wo 27 Mar 2013, 11:23

Milco1995 schreef:Weet iemand wat voor dienstregeling HTM en HTMBuzz deze vrijdag (Goede Vrijdag) rijden? Ik kan het namelijk nergens vinden op de HTM-site.

Het is een gewone werkdag dus ze zullen niet anders rijden dan normaal. Ik werk op een middelbare school en bij ons moeten alle kinderen ook gewoon komen opdagen. Misschien dat er een aantal versterkingsritten zullen vervallen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Wo 27 Mar 2013, 12:03

Da's typisch, ik had op de HvA altijd vrij op Goede Vrijdag, want dan was alles dicht :Y
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor deadlock » Wo 27 Mar 2013, 12:23

Saxion is ook dicht zie ik :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Milco
Berichten: 3571
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Milco » Wo 03 Apr 2013, 18:54

Lijn 122 van GVU, die van Nieuw-Loosdrecht naar Utrecht Overvecht rijdt, is dit officieel een lijntaxi, een buurtbus of een streekbus die toevallig met achtpersoonsbusjes rijdt? Alvast bedankt! :)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Apr 2013, 19:09

Streekbus met 8-persoonsbusje, al varieert het wel wat erop rijdt volgens mij. Ooit een BRU-gele Mercedes Sprinter erop gezien, maar die rijdt nu op lijn 14 dus op de 122 zal wel wat anders zijn gaan rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11138
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Meltrain » Di 09 Apr 2013, 19:08

Hoe wordt het stamnummer van de NID eigenlijk bepaald?
Bij DD-AR was het altijd zo dat de eerste twee cijfers het type aangaven (met loc of mDDM) en de laatste twee cijfers de cijfers van het stuurstandrijtuig waren.
Het eerste is bij NID iets anders (75xx voor een vierdelige NID), maar worden de laatste twee cijfers nog steeds bepaald door het stuurstandrijtuig?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: Za 12 Mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor ThePretender » Di 09 Apr 2013, 19:16

Meltrain schreef:Hoe wordt het stamnummer van de NID eigenlijk bepaald?
Bij DD-AR was het altijd zo dat de eerste twee cijfers het type aangaven (met loc of mDDM) en de laatste twee cijfers de cijfers van het stuurstandrijtuig waren.
Het eerste is bij NID iets anders (75xx voor een vierdelige NID), maar worden de laatste twee cijfers nog steeds bepaald door het stuurstandrijtuig?


Geen idee, maar bedankt voor deze info :mrgreen: :pos:

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor MdJ » Di 09 Apr 2013, 19:47

Meltrain schreef:Het eerste is bij NID iets anders (75xx voor een vierdelige NID), maar worden de laatste twee cijfers nog steeds bepaald door het stuurstandrijtuig?

Volgnummer van de mABk :wink:
mABk met het nummer 7701 zat in de 7802 en zit nu in de 7501. Er bestaat dus ook een 7838 en een 7538 :)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11138
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Meltrain » Wo 10 Apr 2013, 18:44

Oke. :pos:
Is dat gedaan omdat slechts 50 van de 79 Bvk's worden omgebouwd tot NID (en dus ABvk) en dat er anders mogelijk gaten vallen in de nummering?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Stéphane » Wo 10 Apr 2013, 20:37

Zou iemand mij eens kunnen vertellen waarom NS zo graag van getrokken treinen af wil. Ik vind daar niet zo direct een duidelijk antwoord op.
Mij lijken die toch als belangrijk voordeel te hebben dat ze perfect aan te passen zijn aan de nood, zeker voor IC's en Regio kan dat handig zijn.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Thom91 » Wo 10 Apr 2013, 20:58

Loc + Rijtuigen hebben vaak apart onderhoud. Rijtuigen in Onnen en locs in Maastricht. Dat is niet echt handig ;)
Komt wel goed schatje.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Wubbo » Wo 10 Apr 2013, 21:31

Dat kun je regelen, dat dat beide in dezelfde werkplaats is. ICR is nu toch ook in onderhoud in Maastricht?

Het is vooral lastig om getrokken treinen aan te passen aan de reizigersvraag. Een treinstel afkoppelen is makkelijker dan een stam uit elkaar trekken en er een paar rijtuigen uit halen.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Daantje » Wo 10 Apr 2013, 22:06

Ik vroeg me af of de werkzaamheden van afgelopen weekend (en een aantal weekenden terug) tussen Rotterdam en Den Haag te maken heeft met de aan te leggen tunnel in Delft of met iets anders?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor KM46 » Wo 10 Apr 2013, 22:18

Daantje schreef:Ik vroeg me af of de werkzaamheden van afgelopen weekend (en een aantal weekenden terug) tussen Rotterdam en Den Haag te maken heeft met de aan te leggen tunnel in Delft of met iets anders?

Tsja de aard en de locatie van de werkzaamheden worden helaas (bijna) niet gepubliceerd.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Thom91 » Wo 10 Apr 2013, 22:19

Daantje schreef:Ik vroeg me af of de werkzaamheden van afgelopen weekend (en een aantal weekenden terug) tussen Rotterdam en Den Haag te maken heeft met de aan te leggen tunnel in Delft of met iets anders?

Eerste weekend was vernieuwing sporen en wissels en inderdaad werkzaamheden voor ombouw Delft.

Afgelopen weekend was onderhoud aan de bovenleiding.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #2

Berichtdoor Suus » Wo 10 Apr 2013, 23:44

Er zijn een paar weken geleden ook nog (spuuglelijke) nieuwe overkappingen over de opgangen van station Moerwijk geplaatst, daarvoor moest het treinverkeer ook onderbroken worden.

Het verdwijnen van de klassieke getrokken trein is volledig te verklaren vanuit efficiëntie en Nederland loopt op dat punt altijd wat voorop t.o.v. andere landen maar het is wel een trend die ook zichtbaar is in het buitenland.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast