Pagina 4 van 11

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 24 mar 2013, 18:42
door ThePretender
Hoe rijdt de s800 vandaag rijdt ivm de werkzaamheden te Utg? Niet via Zd maar ik las dat het ook niet via Hlm is.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 24 mar 2013, 19:20
door Suus
Wel via Haarlem maar zonder stop daar.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: zo 24 mar 2013, 20:07
door ThePretender
Bee schreef:Wel via Haarlem maar zonder stop daar.
Thx

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: ma 25 mar 2013, 14:58
door Karl
Misschien dat mensen die iets regelmatiger dan ik de oostgrens oversteken mij kunnen helpen met onderstaand. Nav wat gelezen te hebben op verschillende websites en tijdschriftartikelen heb ik een vraag over de organisatie van OV in het gebied van Verkersverbund Rhein Ruhr (VRR).

Voor zover ik begrijp is het OV per spoor in Duitsland vanaf 1996 in tweeën gedeeld: de staat gaat over het landelijke OV en de Länder (deelstaten) over het regionale OV. Het is aan de deelstaten om dit in te delen (klopt dit?). NRW heeft destijds het spoor-OV verdeeld in 9 gebieden waar er nog 3 van over zijn. Deze gebieden worden beheerd door een Zweckverband waarin Kreisen en Kreisfreie steden deelnemen, samen met de deelstaat? Zie bijv. http://de.wikipedia.org/wiki/Kooperationsraum

Het OV over de weg is een taak van de Kreisen (soort samenwerking van gemeentes) en Kreisfreie steden, in 80% van de gevallen werken zij samen in een Verkehrsverbund.

Voor het Rhein-Ruhrgebiet kwam ik tot de conclusie dat de steden en Kreisen het OV over de weg moeten organiseren, dit doen zij in VRR. Het Zweckverband waar dezelfde steden en Kriesen in zitten, samen met de deelstaat, moeten het OV per spoor organiseren, dit doen zij dus ook in VRR.

Het VRR bestaat daarom uit een Zweckverband en een aantal steden en Kreisen. In het Zweckverband zitten ook nog eens die steden en Kreisen, samen met de deelstaat. Maar ik vraag mij af of dit klopt omdat de steden en Kreisen dan wel erg veel macht hebben. Zij controleren immers het VRR direct en ook het Zweckverband.

In de relatie met de vervoerder neemt VRR deel aan een cooperatie waar ook de vervoerders in zitten. Ik neem aan dat VRR hier altijd een meerderheid van stemmen in heeft?

Misschien wat veel (en onduidelijke) vragen, maar ik hoop dat iemand hier iets meer over kan vertellen.

Edit, aanvulling. In een organigram heb ik gevonden dat bovenstaand niet zo is, maar dat er voor VRR twee Zweckverbanden verantwoordelijk zijn. http://www.vrr.de/imperia/md/content/de ... 5_2012.pdf

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: ma 25 mar 2013, 17:52
door Edwin
Ik ben op zoek naar PDFjes waarin staat welke lijnen (mogelijk) in Amsterdam, Rotterdam (of is er in Rotterdam e.o. alleen de corridor Zuidplein - Oude Tonge die in aanmerking komt op dit moment?) en (provincie en stad) Utrecht (ooit) R-net worden.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: ma 25 mar 2013, 18:09
door Thom91

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 26 mar 2013, 22:53
door Milco
Weet iemand wat voor dienstregeling HTM en HTMBuzz deze vrijdag (Goede Vrijdag) rijden? Ik kan het namelijk nergens vinden op de HTM-site.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 26 mar 2013, 22:57
door Wubbo
Je kan op de HTM-site toch je dienstregeling op datum plannen? Dan weet je in ieder geval hoe laat de bus of tram gaat.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 26 mar 2013, 23:49
door NintendoC
Milco1995 schreef:Weet iemand wat voor dienstregeling HTM en HTMBuzz deze vrijdag (Goede Vrijdag) rijden? Ik kan het namelijk nergens vinden op de HTM-site.
Ze rijden helemaal niet. Chauffeurs hebben paasontbijt, en gaan eieren zoeken.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 27 mar 2013, 11:23
door deadlock
Milco1995 schreef:Weet iemand wat voor dienstregeling HTM en HTMBuzz deze vrijdag (Goede Vrijdag) rijden? Ik kan het namelijk nergens vinden op de HTM-site.
Het is een gewone werkdag dus ze zullen niet anders rijden dan normaal. Ik werk op een middelbare school en bij ons moeten alle kinderen ook gewoon komen opdagen. Misschien dat er een aantal versterkingsritten zullen vervallen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 27 mar 2013, 12:03
door Suus
Da's typisch, ik had op de HvA altijd vrij op Goede Vrijdag, want dan was alles dicht :Y

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 27 mar 2013, 12:23
door deadlock
Saxion is ook dicht zie ik :D

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 18:54
door Milco
Lijn 122 van GVU, die van Nieuw-Loosdrecht naar Utrecht Overvecht rijdt, is dit officieel een lijntaxi, een buurtbus of een streekbus die toevallig met achtpersoonsbusjes rijdt? Alvast bedankt! :)

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 19:09
door Daniel
Streekbus met 8-persoonsbusje, al varieert het wel wat erop rijdt volgens mij. Ooit een BRU-gele Mercedes Sprinter erop gezien, maar die rijdt nu op lijn 14 dus op de 122 zal wel wat anders zijn gaan rijden.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 09 apr 2013, 19:08
door Meltrain
Hoe wordt het stamnummer van de NID eigenlijk bepaald?
Bij DD-AR was het altijd zo dat de eerste twee cijfers het type aangaven (met loc of mDDM) en de laatste twee cijfers de cijfers van het stuurstandrijtuig waren.
Het eerste is bij NID iets anders (75xx voor een vierdelige NID), maar worden de laatste twee cijfers nog steeds bepaald door het stuurstandrijtuig?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 09 apr 2013, 19:16
door ThePretender
Meltrain schreef:Hoe wordt het stamnummer van de NID eigenlijk bepaald?
Bij DD-AR was het altijd zo dat de eerste twee cijfers het type aangaven (met loc of mDDM) en de laatste twee cijfers de cijfers van het stuurstandrijtuig waren.
Het eerste is bij NID iets anders (75xx voor een vierdelige NID), maar worden de laatste twee cijfers nog steeds bepaald door het stuurstandrijtuig?
Geen idee, maar bedankt voor deze info :mrgreen: :pos:

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: di 09 apr 2013, 19:47
door MdJ
Meltrain schreef: Het eerste is bij NID iets anders (75xx voor een vierdelige NID), maar worden de laatste twee cijfers nog steeds bepaald door het stuurstandrijtuig?
Volgnummer van de mABk :wink:
mABk met het nummer 7701 zat in de 7802 en zit nu in de 7501. Er bestaat dus ook een 7838 en een 7538 :)

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 18:44
door Meltrain
Oke. :pos:
Is dat gedaan omdat slechts 50 van de 79 Bvk's worden omgebouwd tot NID (en dus ABvk) en dat er anders mogelijk gaten vallen in de nummering?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 20:37
door Stéphane
Zou iemand mij eens kunnen vertellen waarom NS zo graag van getrokken treinen af wil. Ik vind daar niet zo direct een duidelijk antwoord op.
Mij lijken die toch als belangrijk voordeel te hebben dat ze perfect aan te passen zijn aan de nood, zeker voor IC's en Regio kan dat handig zijn.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 20:58
door Thom91
Loc + Rijtuigen hebben vaak apart onderhoud. Rijtuigen in Onnen en locs in Maastricht. Dat is niet echt handig ;)

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 21:31
door Wubbo
Dat kun je regelen, dat dat beide in dezelfde werkplaats is. ICR is nu toch ook in onderhoud in Maastricht?

Het is vooral lastig om getrokken treinen aan te passen aan de reizigersvraag. Een treinstel afkoppelen is makkelijker dan een stam uit elkaar trekken en er een paar rijtuigen uit halen.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 22:06
door Daantje
Ik vroeg me af of de werkzaamheden van afgelopen weekend (en een aantal weekenden terug) tussen Rotterdam en Den Haag te maken heeft met de aan te leggen tunnel in Delft of met iets anders?

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 22:18
door ODRAIL
Daantje schreef:Ik vroeg me af of de werkzaamheden van afgelopen weekend (en een aantal weekenden terug) tussen Rotterdam en Den Haag te maken heeft met de aan te leggen tunnel in Delft of met iets anders?
Tsja de aard en de locatie van de werkzaamheden worden helaas (bijna) niet gepubliceerd.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 22:19
door Thom91
Daantje schreef:Ik vroeg me af of de werkzaamheden van afgelopen weekend (en een aantal weekenden terug) tussen Rotterdam en Den Haag te maken heeft met de aan te leggen tunnel in Delft of met iets anders?
Eerste weekend was vernieuwing sporen en wissels en inderdaad werkzaamheden voor ombouw Delft.

Afgelopen weekend was onderhoud aan de bovenleiding.

Re: Korte vragen #2

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 23:44
door Suus
Er zijn een paar weken geleden ook nog (spuuglelijke) nieuwe overkappingen over de opgangen van station Moerwijk geplaatst, daarvoor moest het treinverkeer ook onderbroken worden.

Het verdwijnen van de klassieke getrokken trein is volledig te verklaren vanuit efficiëntie en Nederland loopt op dat punt altijd wat voorop t.o.v. andere landen maar het is wel een trend die ook zichtbaar is in het buitenland.