Pagina 1 van 2

NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: za 16 feb 2013, 19:53
door Daniel
NS wil één tarief bij vervoerders op spoor
Geplaatst op: zaterdag 16 februari 2013 19:51
Laatst bijgewerkt: zaterdag 16 februari 2013 19:53


HILVERSUM - Alle vervoerders op het spoor moeten één tarief gaan rekenen voor het reizen met de trein. Daarvoor pleitte de directeur-consumentenmarkt Erik Beenen van de Nederlandse Spoorwegen zaterdagavond in het VARA consumentenprogramma Kassa.
De NS wil af van de onderlinge verschillen in prijs en pleit voor een uniform tarief, waardoor bij een treinreis met meerdere vervoerders geen prijsverschillen meer zijn.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: za 16 feb 2013, 20:00
door Vinny
Zo daar wordt iemand wakker... :')

Ik ben het in zoverre eens met het gestelde, alleen vind ik dat de NS dan niet het recht moet krijgen om de tarieven voor te schrijven aan andere vervoerders.

Het liefst heb ik een systeem waarbij de reiziger zelf een prijsproductformule kan kiezen, zodoende kunnen regionale overheden en vervoerders door tariefintegratie met het busvervoer goedkope en aantrekkelijke reisproducten aanbieden zonder dat dat ten koste gaat van de reizigers die hun reis met meerdere vervoerders maken.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: za 16 feb 2013, 22:46
door zone5324bericht...
het hoeft helemaal niet 1 prijs voor alle vervoerders te zijn.

als je nu een papieren kaartje koopt, waarbij je een via-route, met een andere vervoerder erbij kiest, wordt ook geen duurder kaartje verkocht.

als je dus incheckt en bij het overstappen op een andere vervoerder ook incheckt, zou het systeem zo moeten kunnen zien, welke kilometers betaald moeten worden aan de ene vervoerder en welke kilomters aan de andere, zonder de hele reis als 2 korte reizen te zien.

bij reizen met stad-/streekvervoer wordt bij overstappen naar een andere vervoerder ook niet opnieuw het starttarief berekend, omdat die bedrijven al afgesproken hadden, dat dit opstarttarief toch de ene keer bij de een en de andere keer bij de ander terecht komt.

zo moet het op het spoor ook kunnen, alleen dan dus met het systeem, dat langere reizen naar verhouding per tariefeenheid goedkoper worden.

ik vond trouwens die NS-vent wel veel over de vragen heen praten en geen antwoord geven.
zoals op die vraag over het krijgen van korting bij inchecken tijdens het spitstarief en uitchecken bij het daltarief.
die vraag werd gewoon afgedaan en er werd alleen maar geprobeerd over de nieuwe abonnementen te spreken.
gelukkig werd dat reclamepraatje snel gestopt...

maar ook het 2de kamerlid gaf tegen het einde van het gesprek niet echt aan om nog moeite te willen nemen.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: za 16 feb 2013, 23:44
door Klaasje
En de grap is dat een degressief systeem dat doortelt bij een overstap, alleen tot stand kan komen als iedereen hetzelfde tariefsysteem gebruikt.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 08:47
door Vinny
Tja. Volgens mij moet je de ingezonden brieven pagina van de Volkskrant en de Metro gaan bestoken met dit soort wijsheden. Oh ja, en vermeldt ook dat de NS geen opstaptarief kent, en dat je dus met een korting van 0,83 euro er niet bent. Dat is één van de grootste misverstanden in het maatschappelijk debat volgens mij.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 11:55
door huibf
zone5324bericht... schreef:.
zoals op die vraag over het krijgen van korting bij inchecken tijdens het spitstarief en uitchecken bij het daltarief.
ik vindt het gezever wat betreft het inchecken op 8.30 en reizen tot 10.00 uur en dan geen korting krijgen.
andersom heb je 's-middag een voordeel. inchecken om 15.25 en dan gewoon met korting in de spits reizen.

maar daar hoor je niemand over?

gewoon om 9.00 vertrekken, als dat niet kan heb je gewoon pech !

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 12:15
door Reiziger Delft
Het levert juist ook een voordeel op; ik heb een half jaar elke dag de trein van 6:26 genomen van Velp naar Utrecht en reisde dus gratis in de spits met m'n dalvrij. 's Middags terug vaak die van 16.08, ook gratis ondanks spits (voor 16:05 inchecken). Kwam dat een keer niet uit ging ik gewoon na de spits, om 18:38. Ik zou dus echt niet willen dat je halverwege je rit opeens een ander tarief gaat betalen.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 12:20
door zone5324bericht...
huibf schreef:
zone5324bericht... schreef:.
zoals op die vraag over het krijgen van korting bij inchecken tijdens het spitstarief en uitchecken bij het daltarief.
ik vindt het gezever wat betreft het inchecken op 8.30 en reizen tot 10.00 uur en dan geen korting krijgen.
andersom heb je 's-middag een voordeel. inchecken om 15.25 en dan gewoon met korting in de spits reizen.

maar daar hoor je niemand over?

gewoon om 9.00 vertrekken, als dat niet kan heb je gewoon pech !
tot vorig jaar had je geen middagspits en gold het verhaal dus alleen voor de ochtendspits (dit geld trouwens ook nog voor reizigers met een oud VDU (want die zijn er nog))...

maar je hebt gelijk, dat niemand het over het voordeel 's middags heeft...

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 14:43
door Tochjo
Zoals je al aangeeft, hebben mensen met een oud Voordeelurenabonnement dat voordeel niet. Die ondervinden alleen maar nadeel - en het lijkt me niet verwonderlijk dat mensen die alleen maar nadeel ondervinden gaan klagen.

Overigens vond ik dat er in de uitzending van Kassa, waarin de problemen wel goed benoemd werden, te weinig inhoudelijk gereageerd werd door Erik Beenen. Wel benoemen dat het "dubbel opstaptarief" wordt afgeschaft, maar niet reageren op de opmerkingen dat dit middels een hoger kilometertarief door reizigers moet worden bekostigd en dat het probleem daarmee helemaal niet opgelost wordt; veel reizen met meerdere vervoerders blijven duurder met de OV-chipkaart dan met een papieren kaartje.

En toch de afschaffing van papieren kaartjes met korting doorzetten omdat de OV-chipkaart ook voordelen zou bieden, terwijl dat geen enkel argument is: de mensen die voordeel hebben, kunnen de OV-chipkaart al gewoon gebruiken. Men wil de extra opbrengsten niet missen, was de gedachte die snel bij me opkwam. Als NS dit uniforme tariefsysteem op het spoor echt zou willen, hadden ze er al veel eerder mee kunnen komen.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 22:10
door Geert
Toch is het wel flauw om de bal volledig bij NS te leggen. Wat vinden de regionale vervoerders hiervan en waarom hebben die überhaupt een afwijkend tarief ingevoerd?

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 22:20
door Tochjo
Het is de NS die wat betreft treinvervoer toch vooral de kar trekt, heb ik het idee. NS introduceert nieuwe abonnementen voor de OV-chipkaart, de overige vervoerders volgen. NS laat weten de papieren kaartjes af te willen schaffen, de overige vervoerders volgen. En als grootste speler legt de mening van NS natuurlijk meer gewicht in de schaal.

Neemt inderdaad niet weg dat de regionale vervoerders nog minder van zich laten horen als het op de OV-chipkaart aankomt en dat het prettig zou zijn als iemand - ik denk aan Anne Hettinga, die over andere zaken weleens de pers heeft opgezocht en nu toch de grootste regionale vervoerder vertegenwoordigt - eens een standpunt zou innemen en verkondigen.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 23:00
door zone5324bericht...
die regionale vervoerders willen volgens mij helemaal niet mee met NS, omdat ze nu gewoon 100% van de inkomsten krijgen als mensen op hun tracten met de OVC-kaart reizen.
als hun trajecten geintregeerd worden in het NS-systeem, moeten ze maar weer afwachten wanneer NS de inkomsten afdraagd, of welke prijs ae mogen vragen voor de tariefeenheden...

1 tariefsysteem voor het hele spoornet, zou niet zo erg zijn, maar dan niet vanuit NS, maar vanuit de opdrachtgever en dan ook met de controle bij de opdrachtgever.

als NS de tarieven mag bepalen, krijg je mogelijk hetzelfde als bij de reizigersinformatie, waarbij ze opeens veel meer geld zijn gaan vragen aan de regionale vervoerders...

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 23:09
door Suus
Volgens mij heb je niet helemaal door waar het over gaat en...
zone5324bericht... schreef:1 tariefsysteem voor het hele spoornet, zou niet zo erg zijn, maar dan niet vanuit NS, maar vanuit de opdrachtgever en dan ook met de controle bij de opdrachtgever.
hier raak ik het spoor helemaal bijster.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 06:57
door Tristan
Tochjo schreef:
Overigens vond ik dat er in de uitzending van Kassa, waarin de problemen wel goed benopemd werden, te weinig inhoudelijk gereageerd werd door Erik Beenen. Wel benoemen dat het "dubbel opstaptarief" wordt afgeschaft, maar niet reageren op de opmerkingen dat dit middels een hoger kilometertarief door reizigers moet worden bekostigd en dat het probleem daarmee helemaal niet opgelost wordt; veel reizen met meerdere vervoerders blijven duurder met de OV-chipkaart dan met een papieren kaartje.
En wat dacht je van deze quote van de heer Beenen: '84 % van de ov-chipkaartgebruikers geeft ons (NS dus) een dikke 7'.
Dit zegt dus he-le-maal NIETS over hoe zij over de ov-chipkaart denken. Het kan dus net zo goed zijn dat die 84% de ov-chipkaart een dikke, vette 1 geeft.

Veolia noemt één tarief op spoor lastig haalbaar

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 08:53
door Geert
Veolia noemt één tarief op spoor lastig haalbaar
Geplaatst op: maandag 18 februari 2013 08:51
Laatst bijgewerkt: maandag 18 februari 2013 08:53


De invoering van één tarief op het spoor is lastig is lastig haalbaar. De NS biedt de reizigers daarmee 'ijdele hoop'. Dat zegt directeur Manu Lageirse van vervoerder Veolia Transport Nederland maandag in Metro. Het is volgens de directeur in strijd met de wet om prijzen vast te stellen zonder instemming van de provincies.

De NS pleitte zaterdag voor de invoering van een enkel tarief voor alle treinvervoerders. "Het principe is mooi, maar lastig haalbaar", reageert Lageirse. Hij verwijt de NS de reiziger "ijdele hoop" te geven.

Treinvervoerders kunnen volgens Lageirse niet om de provincies heen bij het sleutelen aan tarieven, wat volgens de directeur de verschillen verklaart tussen het landelijke en regionale spoor. "Als bijvoorbeeld Gelderland geen goedkoper kaartje wil, gaat het niet door".

Lageirse wil dat er helder wordt gecommuniceerd over de tarieven. "De extremen moeten er uit", zegt hij. "Maar in het omschakelen van betalen in zones naar kilometers zijn er altijd mensen die er op voor- en achteruit gaan."
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 09:08
door zone5324bericht...
Bee schreef:Volgens mij heb je niet helemaal door waar het over gaat en...
zone5324bericht... schreef:1 tariefsysteem voor het hele spoornet, zou niet zo erg zijn, maar dan niet vanuit NS, maar vanuit de opdrachtgever en dan ook met de controle bij de opdrachtgever.
hier raak ik het spoor helemaal bijster.
dat niet NS het bepaald, maar een centraal onafhankelijk orgaan...

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 09:43
door nvdw
Er is feitelijk maar één ov-bedrijf dat een afwijkend tarief kent en dat is NS zelf.

Veolia noemt één tarief op spoor lastig haalbaar

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 09:49
door Ennes
De invoering van één tarief op het spoor is lastig is lastig haalbaar. De NS biedt de reizigers daarmee 'ijdele hoop'. Dat zegt directeur Manu Lageirse van vervoerder Veolia Transport Nederland maandag in Metro. Het is volgens de directeur in strijd met de wet om prijzen vast te stellen zonder instemming van de provincies.
Volgens mij is het helemaal niet zo heel erg moeilijk, een kwestie van met 12 provincies en de ov bedrijven om de tafel te gaan zitten, en afspraken met elkaar te maken. In ieder geval over alle verschillende vormen van kortingsproducten.

Het klinkt allemaal leuk dat er per provincie en per vervoerder verschillende kortingsproducten zijn, maar voor de gemiddelde reiziger totaal ondoorzichtig.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 09:54
door webguy
nvdw schreef:Er is feitelijk maar één ov-bedrijf dat een afwijkend tarief kent en dat is NS zelf.
Het is net hoe je het ziet, maar Veolia en Arriva hanteren per concessie ook andere prijzen, die afgestemd zijn met de Provinciale Staten voor die concessie. De NS prijzen worden goedgekeurd door I&M - en ze mogen verhoogd worden nav het halen van doelstellingen.
Dit komt eigenlijk weer terug op het hele debat wat we in Nederland nog niet goed hebben opgelost - centraal en/of decentraal en wie doet wat.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 10:02
door nvdw
Dat klopt, maar NS heeft als enige een opbouw van de tarieven waarbij je minder betaalt naarmate je verder reist. Ook al betaal je in de concessies afwijkende bedragen per kilometer, de opbouw blijft hetzelfde. Daarom heb je nu de rare situatie dat reizen op papier in voorkomende gevallen fors goedkoper is dan met de chipkaart.

Overigens ben ik warm voorstander van landelijk bepaalde tarieven; dan is de chipkaart daadwerkelijk een opvolger van de nationale (!) strippenkaart. Dat de concessies zelf decentraal worden aanbesteed maakt dan verder niet uit.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 10:33
door Freek
Allemaal mooi en aardig, maar of de ns of de regiovervoerders moeten dan maar hun systeem aanpassen. Dat is wat de klant wil. Kan direct single check in worden uitgevoerd. Daarom dan ook dat Meijdam werkt aan een autoriteit met doorzettingsmacht, zijn de problemen van Veilia opgelost en moet er alleen nog een keuze gemaakt worden voor een systeem.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 11:29
door hauptbahnhof
Van mij hoeft single-check in niet eens. Wat wel eruit moet is het verschil tussen een papieren kaartje en met de ovchip met 2 vervoerders. M.a.w., dat bij het inchecken bij de 2e vervoerder weer vanaf nul wordt begonnen (minus basistarief).

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 11:39
door Reiziger Delft
nvdw schreef:Dat klopt, maar NS heeft als enige een opbouw van de tarieven waarbij je minder betaalt naarmate je verder reist.
Dat is niet waar; Arriva heeft dat ook in Groningen en Friesland.

@ Hauptbahnhof: ben je wel eens in Zutphen of Arnhem in de spits gaan kijken bij de overstapmeubels? Vanwege de zeer krappe overstappen is het daar een lekkere chaos, zeker omdat de palen van Arriva nogal slecht zijn vormgegeven. En denk maar niet dat NS wacht op mensen die nog moeten omchecken.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:23
door hauptbahnhof
Nee, ik kom nooit in die hoek van het land, maar weet wel wat voor een chaos dat allemaal kan zijn omdat je op Asa ook iets soortgelijks heb maar dan van de trein en metro. Feit is dat er sowieso veel mensen daar uitchecken i.p.v. beneden bij de poortjes.

Dat zijn dingen die makkelijk opgelost kunnen worden: als meer validators t.b.v. de overstappers waardoor het nog extra druk is dan als er alleen maar overstappers van metro <> trein waren.

Re: NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:34
door Freek
Dan zou ik als ik jou was gewoon eens deze kant van het land komen bezoeken. Ga dan ook even naar Heerlen waar een 1 minuut overstap is die nu dus helemaal onhaalbaar is. Vergeet bovendien niet dat Arriva/Syntua/Veolia andere paaltjes hebben dan het gvb en de ns.