'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Na een lange reis op het NS netwerk zou een reis gratis zijn op het regionale spoorwegnetwerk, tenzij grote vriendelijke NS toch weer wat geld doorschuift richting FMN. Iets in mij zegt dat de NS dat niet doet c.q. niet van plan is te doen.
Andersom verdient NS weer een stuk minder bij een reis die bij een regionale vervoerder begint en eindigt met een NS-deel. Dat kan dan toch tegen elkaar weggestreept worden?
Ik denk het niet, omdat de afstand op het regionale netwerk door de gemiddelde reiziger een stuk kleiner is, en de reis met de NS begint tegen een stuk hoger kilometertarief. Natuurlijk kun je een leuke wiskundige herverdeelsleutel ontwikkelen, wat schijnbaar met de papieren kaartjes gebeurd is, maar deze black box werkt niet volgens de regionale vervoerders. Wellicht dat wanneer je niet anoniem met korting reist je persoonlijk geteld kan worden, en dan kan Arriva bij de NS een rekening indienen: Pietje Puk heeft op zondag om 14.00 ingecheckt in Leeuwarden en daarna uitgecheckt in Sneek. Hij heeft daar geen geld voor hoeven betalen want zijn degressie-meter wees nul aan. Mag ik even vangen?
Waarschijnlijk levert dit vooral een boel mensen in India op die exceltabellen met reizigersgevens aan het inkloppen zijn op, maar weinig structruele verbetering van de werking van de chipkaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door Geert »

Dat is alleen zo bij echt lange reizen (250 km of meer). Volgens dit plaatje in de wiki loopt de prijs tot 250km op en uitgaande van die logica krijgt Arriva dus nog wat voor de 22 tariefeenheden tussen Leeuwarden en Sneek.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Tarie ... arieven_NS
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door Vinny »

Lang geleden dat ik papieren kaartjes heb gekocht :)
Voor mijn gevoel bereikte je het dagmaximum veel eerder. Vooral als retourtje.

Overigens: als je 100 kilometer reist betaal je 26 euro en als je 2x50 kilometer reist betaal je 15x2=30 euro, haal ik uit de grafiek. Klopt dat?
Dan is een viakaartje dus met de chipkaart ook een stuk duurder dan met het papieren kaartje, of trek ik te snel conclusies?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door webguy »

De werking van de via is veranderd - met de OVC zijn het twee losse reizen.

Wel jammer dat dit zo via de media moet worden gespeeld...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Overigens: als je 100 kilometer reist betaal je 26 euro en als je 2x50 kilometer reist betaal je 15x2=30 euro, haal ik uit de grafiek. Klopt dat?
Dan is een viakaartje dus met de chipkaart ook een stuk duurder dan met het papieren kaartje, of trek ik te snel conclusies?
Vroeger was dat inderdaad zo. Een paar jaar terug heeft NS de prijsberekening voor via's aangepast zodat ook het papieren kaartje duurder is geworden en daarmee net zo duur als dezelfde reis via de ov-chipkaart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door Daniel »

Bee schreef:
Daniel schreef:Laat me raden: na dit bericht volgt morgen een boos persbericht van FMN :wink:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat die toko vandaag een persbericht de deur heeft uitgedaan dat juist pleit voor papieren kortingskaartjes. Zeer opmerkelijk :|
Ja die kwam eerst, maar NS stelt in het artikel dat later kwam juist dat de regionale vervoerders een draai gemaakt hebben doordat ze eerst niet van hun eigen hogere tarief af wilden stappen terwijl ze zelf het omgekeerde beweren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Dat is alleen zo bij echt lange reizen (250 km of meer). Volgens dit plaatje in de wiki loopt de prijs tot 250km op en uitgaande van die logica krijgt Arriva dus nog wat voor de 22 tariefeenheden tussen Leeuwarden en Sneek.
Ja, ze krijgen dan wel wat maar veel minder dan wat ze zouden krijgen voor reizigers die alleen met Arriva reizen.
Ter vergelijking, volgens NS-tarieven betaal je voor:
Leeuwarden-Sneek € 4,30
Zwolle-Leeuwarden € 15,20
Zwolle-Sneek € 17,70
De lange reis kost dus € 1,80 minder dan de twee korte bij elkaar, en dat moet op de een of andere manier tussen de vervoerders verdeeld worden, of de gemakzuchtige oplossing: doorberekenen aan de klant.
Met de regeling "geen dubbel opstaptarief" blijft er nog steeds € 0,94 over om ruzie over te maken.
Vinny schreef:Voor mijn gevoel bereikte je het dagmaximum veel eerder. Vooral als retourtje.
Dat is zeker waar, in 2008 (dus voor dat NS de tarieven ging aanpassen aan de ov-chipkaart) was de maximumprijs voor een retourtje met korting iets meer dan 24 euro, nu is dat € 29,60. Daar staat dan wel tegenover dat de maximumprijs voor een enkeltje juist omlaag is gegaan (om op precies 50% van een retour uit te komen).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door Meltrain »

De maximumprijs voor een enkeltje (zonder korting) ligt nu toch op €23,50?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door reisthijs »

€24,60 is dat tegenwoordig, precies de helft van een dagkaart dus.

Nog altijd veel minder dan de €36,30 die je daar volgens de tabel van 2009 voor moest neertellen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door midnet »

Ja- zo'n 3 jaar terug (ik denk tegelijk met afschaffen retourkorting) liepen de tarieven voor enkel ook door tot max-tarief=dagkaart. Al waren het jaren geleden -nog in de guldenstijd- juist aftoppingen- daar is ontzettend vaak van politiek mee gewisseld, ook toen alles nog NS was. Dat geldt vooral voor de maximumprijs- een lagere KMprijs vanaf rond de 80 km is er altijd geweest-alleen model van afronding is ettelijke keren veranderd.
Mogelijk dat dat dus juist verklaart waarom er nu zo gestreden wordt over die senten. Maar hoeveel mensen zullen nu echt daadwerkelijk voor zulke dure prijzen Vlisingen-Roodeschool reizen? Dat doet iedereen die dat echt moet doen toch met Kruidvat&co, 60+vrij reizen etc.
Zelf vraag ik me ook af hoeveel van mijn weekendvrij (kost me 40 eur/mnd) bij ARV&Co belandt. En of dat varieert of ik vaak met ARV/STS zou reizen of niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:€24,60 is dat tegenwoordig, precies de helft van een dagkaart dus.
Dus voor een heel lange treinreis is het nu goedkoper om een anonieme OVC te kopen (€7,50) en daar €16,00 op te zetten en deze na het uitchecken gewoon weg te gooien.
Dan kost de rit immers slechts €23,50. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door huibf »

Meltrain schreef:
reisthijs schreef:€24,60 is dat tegenwoordig, precies de helft van een dagkaart dus.
Dus voor een heel lange treinreis is het nu goedkoper om een anonieme OVC te kopen (€7,50) en daar €16,00 op te zetten en deze na het uitchecken gewoon weg te gooien.
Dan kost de rit immers slechts €23,50. :idea:
volgensmij kan je alleen maar per 5 euro opwaarderen bij een automaat.... dus 20 euro + 7,50 = 27,50.

overigens heb ik nog 3 oude chipkaarten liggen van mijn jaartrajectkaart... idee inderdaad om deze tot 6 euro aan te vullen en dan een verre trip te maken.... :-)
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk niet dat €10 instaptarief zal werken op die kaarten hoor :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten