Problemen Fyra nog veel erger

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door Fles »

Michael schreef:De Fyra heeft volgens ingewijden last van zeer ernstige softwarefouten in het beveiligingssysteem.
Oh leuk. En de fabrikant die vorige maand meldde dat het in een paar dagen opgelost was?
En de toelatingspipo's in Nederland en België die dit blijkbaar hebben laten gebeuren?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door robert55 »

Er waren er 9 afgenomen, waarvan 7 toegelaten voor de reizigersienst Asd-Brsz [ik weet ook niet wat het verschil is].
Het schijnt dat de toelating voor België voorlopig tot eind januari was.

Wat betreft de productielijn: ik baseerde dat op eerdere beweringen van het ministerie dat een bijbestelling niet meer mogelijk was om die reden. Maar dat kan dus "keloel" zijn geweest. Aan de andere kant kunnen oudere opnamen zijn gebruikt [vergelijk het journaal dat jarenlang de Betuweroute illustreerde met een foto van een 2400], AB heeft er totaal geen belang bij te laten zien dat er nog treinen in aanbouw zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door Vinny »

Is er iemand op dit forum die journalist wil worden? Als je je een beetje verdiept in het Fyra-verhaal kun je volgens mij een prachtig artikel schrijven voor een weekblad. Bovendien zonder feitelijke onjuistheden, want daar begin ik een beetje droevig van te worden. Iedereen roept maar wat - overigens ook versterkt doordat NS Hispeed, en AnsaldoBreda in alle talen zwijgen.

Overigens, dat verhaal van webwereld heeft het grotendeeels over het softwareprobleem van ERMTS op de grens van Nederland en België. Dat staat echt lost van het materieel (V250, Thalys, een eventuele IC). Dat probleem is namelijk niet opgelost, toen de Thalys is gaan rijden - maar is verholpen met een "work around", die voor snelheden waarmee de Thalys reist voldoende is, maar klaarblijkelijk niet toereikend is voor de V250. Voorlopig lijkt het mij dan ook uitgesloten dat er ook maar één trein is die Breda aandoet, want die kan onvoldoende snelheid maken om een eventuele uitval van de verbinding op de grens te overbruggen.

Ik wijt dat overigens ook aan het systeemontwerp: bij een weggevallen verbinding geeft de trein een noodremming. Dat lijkt me redelijk radicaal, omdat er best wel wat false-positives zijn en bovendien als er echt wat aan de hand is - ook niet meteen veilig. In Duitsland hebben de treinen een noodremoverbrugging, dat is ook niet voor niets natuurlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door webguy »

Heeft weinig hier mee te maken, maar zo'n beetje al het huidige nederlandse mat krijgt noodremoverbrugging.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door Freek »

Fles schreef:
Michael schreef:De Fyra heeft volgens ingewijden last van zeer ernstige softwarefouten in het beveiligingssysteem.
Oh leuk. En de fabrikant die vorige maand meldde dat het in een paar dagen opgelost was?
En de toelatingspipo's in Nederland en België die dit blijkbaar hebben laten gebeuren?
Dat wat de Telegraaf zegt hoeft niet perse waar te zijn.
Er waren er 9 afgenomen, waarvan 7 toegelaten voor de reizigersienst Asd-Brsz [ik weet ook niet wat het verschil is].
Afgenomen betekend dat voldaan is aan de eisen in het contract (op dat moment dan), het is vervolgens aan de vervoerer om bijvoorbeeld nog een wc-rol op te hangen, stickertje te plakken en omroepbestanden in te laden enz.
Iedereen roept maar wat - overigens ook versterkt doordat NS Hispeed, en AnsaldoBreda in alle talen zwijgen.
HiSpeed kan niet veel roepen, want die zit gebonden aan jurische zaken. Overigens deel ik je mening niet heel veel, de stas heeft gisteren 22 pagina's met antwoorden op vragen uit de Kamer naar de Kamer gestuurd. Daarin staat veel, ook vanuit HiSpeed en de NMBS.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:Heeft weinig hier mee te maken, maar zo'n beetje al het huidige nederlandse mat krijgt noodremoverbrugging.
Het is dat je de nuance aanbrengt dat het niet alles is. Bij ICR is het namelijk technisch onmogelijk zonder grote aanpassingen aan het remsysteem. Bij de meeste materieeltypen is het echter alleen het aanbrengen van een ander type noodrem en die aansluiten op het EP-remsysteem.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door robert55 »

Freek schreef:
Er waren er 9 afgenomen, waarvan 7 toegelaten voor de reizigersdienst Asd-Brsz [ik weet ook niet wat het verschil is].
Afgenomen betekend dat voldaan is aan de eisen in het contract (op dat moment dan), het is vervolgens aan de vervoerder om bijvoorbeeld nog een wc-rol op te hangen, stickertje te plakken en omroepbestanden in te laden enz.
Niet helemaal. Bij afname kan ook een restpuntenlijst zijn overeengekomen van zaken die niet conform het bestek zijn en nog door de bouwer verholpen moeten worden. Als je als gebruiker tijd hebt, doe je dat eigenlijk liever niet, maar er is nooit tijd over, zeker hier niet. Dat kunnen kleine zaken zijn -ontbrekende opschriften, kras in de lak e.d.- maar ook grotere zaken [niet gebouwd volgens tekening, wel bruikbaar, maar in de toekomst lastig bij onderhoud].
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door webguy »

Klaasje schreef:[Het is dat je de nuance aanbrengt dat het niet alles is. Bij ICR is het namelijk technisch onmogelijk zonder grote aanpassingen aan het remsysteem. Bij de meeste materieeltypen is het echter alleen het aanbrengen van een ander type noodrem en die aansluiten op het EP-remsysteem.
Heb geen lijstje voor mn neus, maar het is inderdaad treinstellen, maar zo'n wijziging heeft voor Mat 64 geeft uiteraard weinig Return on Investment.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door Michael 1988 »

robert55 schreef:Ik weet niet waar je leest dat er nieuwe stellen bij zouden zijn besteld. De totale bestelling van NS bestaat uit 16 stellen; daarvan zijn er 9 door NS [voorwaardelijk?] afgenomen, waarvan 7 toegelaten in de reizigersdienst. NMBS heeft er 3 besteld, maar nog niet 1 afgenomen. De stellen zijn in Belgie nu niet toegelaten
Ik had het anders moeten zeggen, het afnemen van de treinstellen. Maar uhm..... Waarom werkt het systeem bij de TRAXX-treinen, de Belgische treinen in NL en de ex-beneluxloc en stellen dan wel?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door RoelZ1 »

Omdat zij geen ERTMS-grensovergangen tegenkomen. Overigens is ook bij het oprijden van de HSL nog steeds geregeld sprake van contactverlies bij TRAXX-en, maar daar komt het minder voor (ook bij V250) dan op de grens.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door midnet »

ach-ze zullen wel ITaliaanse softawara hebben- en dus veel more easy geschikt te maken voor het afwijkende systeem aldaar. Dus kan NS+NMBS lekker de FS gaan pesten door een 3e HS-lijn op te zetten- met afbraakprijzen dentro Milano e Roma/Napoli. Zien ze mogelijk misschien wie weet nog een paar lires terug van dat vergooide geld.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door isadora »

midnet schreef:.......... ITaliaanse softawara ............
Spaghetti programming. -o-
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door webguy »

Je kan van alles zeggen, maar dit is wel lastige dingen om perfect te doen - het moet allemaal real time en elke leverancier verstaat de door de EU gepubliceerde specificaties voor ERTMS net even anders. Tuurlijk moet het beter en is dit niet acceptabel en had er beter moeten worden getest, maar het is niet een pensioenadministratie met wat financiele regeltjes die toegepast moeten worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Problemen Fyra nog veel erger

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het probleem waar we het over hebben met name is terug te voeren op een verschil tussen Nederland en België en de daarbij behorende communicatieve en organisatorische problemen. Daarnaast - dat heb ik al vaker gesteld - een te strenge afstelling van de software omdat veiligheid in dit geval veel te dogmatisch vooraan wordt gezet. Een trein zonder signaal wordt automatisch stilgezet en is niet meer in beweging te krijgen. Je kunt niet zomaar de software verbeteren, het hele veiligheids- en operationele concept moet heroverwogen worden. Daar gaat meer werk in zitten dan een nachtje doorhalen vrees ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten