Dienstregeling 2014.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2014.
Zou me niks verbazen als ze liever energie steken in wat er in 2015 met de nieuwe concessie gaat gebeuren - vooral mbt de HSL etc.
Re: Dienstregeling 2014.
Met de HSL-treinen ja.. Dat geloof ik graag. Hopelijk heeft men dan ook wat ambities om dat slim te koppelen aan mogelijkheden om sneller naar landsdelen te rijden..
Re: Dienstregeling 2014.
Dat is nou net weer een heel bewuste keuze geweest. Ik denk niet dat dat snel teruggedraaid gaat worden. Ik denk zelfs dat het niet beter wordt voor Twente zolang niet óf de lijn naar Zwolle verbeterd wordt of er een IC-knoop in Weesp gaat komen. Beiden zijn erg discutabel.Bee schreef:Er is de afgelopen jaren ook geen steen op de ander blijven staan natuurlijk, wordt nu toch wel eens tijd voor wat rust volgens mij. De enige wens die ik nog zou hebben is een betere aansluiting van de trein uit Enschede op Amersfoort naar Amsterdam Centraal.
Re: Dienstregeling 2014.
Weet je, ik heb mij altijd al afgevraagd waarom Weest geen IC-knooppunt is. Je hebt twee richtingen aan beide kanten:Klaasje schreef:Dat is nou net weer een heel bewuste keuze geweest. Ik denk niet dat dat snel teruggedraaid gaat worden. Ik denk zelfs dat het niet beter wordt voor Twente zolang niet óf de lijn naar Zwolle verbeterd wordt of er een IC-knoop in Weesp gaat komen. Beiden zijn erg discutabel.Bee schreef:Er is de afgelopen jaren ook geen steen op de ander blijven staan natuurlijk, wordt nu toch wel eens tijd voor wat rust volgens mij. De enige wens die ik nog zou hebben is een betere aansluiting van de trein uit Enschede op Amersfoort naar Amsterdam Centraal.
1. Zuidtak/Schiphol en Amsterdam Centraal.
2. Almere/Lelystad/Zwolle en Hilversum/Amersfoort/Twente.
Dan lijkt het mij logisch dat, waar die twee elkaar kruisen, er ook IC's stoppen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2014.
Weesp is niet gebouwd op stoppende IC's, gezien de baanvakken eromheen ontkom je haast niet aan een inhaling van Sprinters door IC's in Weesp. Weesp is trouwens ook niet gebouwd op IC's van de Flevolijn, dat is altijd boemelen daar.
Ik had gehoopt dat in 2014 knoop Weesp qua Sprinters gedraaid was, nu wordt de verkeerde serie daar ingehaald. De Sprinter Hvs-Shl wordt er ingehaald door de IC Hvs-Shl, en de Sprinter Amf-Asd wordt er ingehaald door de IC Amf-Asd. Draai je dat om, krijg je per saldo een betere verbinding, in ieder geval in de beleving van reizigers. In reistijd scheelt het natuurlijk niks, in overstaps wel wat.
Het zou nog beter worden als ook de s5800 in Amersfoort op het andere kwartier kwam voor de spreiding van treinen Amf-Avat vv.
Ik had gehoopt dat in 2014 knoop Weesp qua Sprinters gedraaid was, nu wordt de verkeerde serie daar ingehaald. De Sprinter Hvs-Shl wordt er ingehaald door de IC Hvs-Shl, en de Sprinter Amf-Asd wordt er ingehaald door de IC Amf-Asd. Draai je dat om, krijg je per saldo een betere verbinding, in ieder geval in de beleving van reizigers. In reistijd scheelt het natuurlijk niks, in overstaps wel wat.
Het zou nog beter worden als ook de s5800 in Amersfoort op het andere kwartier kwam voor de spreiding van treinen Amf-Avat vv.
Re: Dienstregeling 2014.
Dat er geen IC-knoop is komt omdat de aansluitingen of elders al geregeld waren (Amersfoort) of niet nodig waren (Lelystad, Almere) maar wel zouden zorgen voor langere reistijden van doorgaande reizigers. Daarnaast ben je dan je inhaalpunt voor de Gooilijn kwijt die toch wel handig is om de boel mooi passend te krijgen.
De huidige keuze van sprinterrichtingen zal alles te maken hebben gehad met de rechtstreeks te bereiken bestemmingen vanaf Zwolle denk ik. Verder maakt deze opzet de huidige inhaling van de (12)s700 in zuidelijke richting robuuster.
De huidige keuze van sprinterrichtingen zal alles te maken hebben gehad met de rechtstreeks te bereiken bestemmingen vanaf Zwolle denk ik. Verder maakt deze opzet de huidige inhaling van de (12)s700 in zuidelijke richting robuuster.
Laatst gewijzigd door Klaasje op di 26 feb 2013, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2014.
Niet alleen daarvoor, als de s5800 op het andere kwartier zou rijden was de aansluiting Veluwelijn -> Baarn ook gelijk een stuk beter. Vraag me niet waarom, maar dat schijnt een gewenste aansluiting te zijn volgens Rover Eemland
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2014.
Wordt in 2014 al met kort volgen op de Flevolijn gereden? Of wordt dat pas 2015/2016.
Dat ze bij LOCOV de karige 2x per uurs sprinter tussen Lelystad en Almere niet te karig vinden. Wil je naar Oostvaarders of Buiten heb niet nog de keuze om via Centrum en dan te keren op een sprinter of bus. Een sprinter doortrekken vanaf Oostvaarders naar Lelystad (en verder) zou niet onaardig zijn in verhouding met de groei.
Dat ze bij LOCOV de karige 2x per uurs sprinter tussen Lelystad en Almere niet te karig vinden. Wil je naar Oostvaarders of Buiten heb niet nog de keuze om via Centrum en dan te keren op een sprinter of bus. Een sprinter doortrekken vanaf Oostvaarders naar Lelystad (en verder) zou niet onaardig zijn in verhouding met de groei.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Dienstregeling 2014.
Als je de huidige s4300 zou doortrekken zou die vrijwel leeg doorrijden naar Lelystad. Dat ding wordt op Oostvaarders namelijk door IC's ingehaald waar de grote groepen reizigers al in zitten. (Amsterdam CS, Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol, Almere C-Lelystad.) Dat rijden is echt zonde van het geld omdat er wel voor zorgt dat een extra set materieel en personeel nodig is terwijl maar een zeer beperkte groep reizigers voordeel heeft.
De kering op Almo is net iets korter dan een half uur, op en neer naar Lelystad is ook net iets korter dan een half uur maar dat is exclusief de inhaling op Almo en exclusief het keren in Lelystad vandaar die extra set materieel en personeel.
De kering op Almo is net iets korter dan een half uur, op en neer naar Lelystad is ook net iets korter dan een half uur maar dat is exclusief de inhaling op Almo en exclusief het keren in Lelystad vandaar die extra set materieel en personeel.
Re: Dienstregeling 2014.
Zouden er echt zoveel reizigers zijn die vanaf Kampen Zuid en Dronten naar Diemen, Amsterdam Science Park, Amsterdam Muiderpoort of Amsterdam Centraal moeten? Vanaf Zwolle is de IC met overstap veel sneller, vanaf Lelystad valt de keus ook op de rechtstreekse trein, en vanaf Oostvaarders maakt het niet meer uit.Klaasje schreef:De huidige keuze van sprinterrichtingen zal alles te maken hebben gehad met de rechtstreeks te bereiken bestemmingen vanaf Zwolle denk ik. Verder maakt deze opzet de huidige inhaling van de (12)s700 in zuidelijke richting robuuster.
Die (12)s700 kan trouwens ook via de middensporen in Weesp, dat kan daar helemaal geen kwaad gezien de dienstregelingsconstructie. Nadeel is wel dat dan je alternatief Alm-Dvd vervalt (door de gemaakte inhaling in Weesp).
Re: Dienstregeling 2014.
Ik zat meer aan Zwolle te denken eigenlijk.
Richting het Zuiden kan je de samenvoeging beter voorbij Weesp hebben om de s2600 niet in de wielen te hoeven rijden met een klein beetje vertraging. Daarnaast is de samenvoeging voor Weesp een punt waar in het verleden veel STS-en zijn gemaakt verder is de doorrijsnelheid daar hoger. (110 km/h vs 80 km/h) De andere kant op vind ik de huidige spooropstelling echt waardeloos en zou de (12)s700 beter over het middenspoor kunnen rijden. De s4600 heeft zo al veel te vaak totaal onnodig vertraging opgelopen.
Richting het Zuiden kan je de samenvoeging beter voorbij Weesp hebben om de s2600 niet in de wielen te hoeven rijden met een klein beetje vertraging. Daarnaast is de samenvoeging voor Weesp een punt waar in het verleden veel STS-en zijn gemaakt verder is de doorrijsnelheid daar hoger. (110 km/h vs 80 km/h) De andere kant op vind ik de huidige spooropstelling echt waardeloos en zou de (12)s700 beter over het middenspoor kunnen rijden. De s4600 heeft zo al veel te vaak totaal onnodig vertraging opgelopen.
Re: Dienstregeling 2014.
Lekker boeiend dat de s3300 en s4000 tegelijk naar Ass gaan. Als het maar op tijd rijdt. Wellicht zelfs een cross-platform mogelijk ;)VIRM schreef:Het lijkt mij niet dat de dienstregelingplanners willen dat de s3300 na de s4000 komt richting Sloterdijk.Thom91 schreef:Richting Hoorn geeft het geen conflicten. De andere kant op zal hij tegelijk met de s4000 komen te liggen of zelfs met de s3000. Tegelijk die Hemtunnel doorknallen, alhoewel dat niet kan tijdens onderhoudsroosters, als er 1 buis gesloten is.Klaasje schreef:Hij gaat richting Hoorn een paar minuten eerder rijden, richting Schiphol een paar minuten later. Zo ontstaat er ruimte om kort te keren in Hoorn en is er een materieelcompositie minder nodig. Dat is wat ik tenminste elders op het internet heb begrepen. Hoe het met de aansluitingen in Zaandam zit weet ik niet.
Vroeger had je heel mooi de volgorde s4000, s3000 en s3300. Maar dat was in de tijd dat de s1500 nog een stoptreintje was. Sinds dat niet meer zo is, is de s3300 ervoor gegooid; ik neem aan omdat anders de reistijden vanuit Zaandam Kogerveld/Purmerend wel een beetje heel erg lang worden. :)
Komt wel goed schatje.
Re: Dienstregeling 2014.
Weeps in Zaandam!
Re: Dienstregeling 2014.
Welke positieve effecten zie je dan voor de reiziger en welke betere verbetering ontstaat er?Wubbo schreef:Ik had gehoopt dat in 2014 knoop Weesp qua Sprinters gedraaid was, nu wordt de verkeerde serie daar ingehaald. De Sprinter Hvs-Shl wordt er ingehaald door de IC Hvs-Shl, en de Sprinter Amf-Asd wordt er ingehaald door de IC Amf-Asd. Draai je dat om, krijg je per saldo een betere verbinding
Re: Dienstregeling 2014.
Alle ic's zaandam overslaan? Ik zeg doen.Klaasje schreef:Weeps in Zaandam!
Komt wel goed schatje.
Re: Dienstregeling 2014.
Dan mogen de s4000 en s4700 wel wat langer worden gemaakt. ;)Thom91 schreef:Alle ic's zaandam overslaan? Ik zeg doen.Klaasje schreef:Weeps in Zaandam!
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2014.
Zaandam- Alkmaar is toch best een redelijke vervoersstroom. Een sprinter met ook nog eens een slechte overstap in Uitgeest lijkt me niet echt een optie tussen die twee steden.
Re: Dienstregeling 2014.
In de tegenspitsrichting (dus ochtendspits richting Alkmaar en avondspits richting Zaandam) is er volgensmij wel redelijk wat plek in die treinen volgensmij. ;)Caspar schreef:Zaandam- Alkmaar is toch best een redelijke vervoersstroom. Een sprinter met ook nog eens een slechte overstap in Uitgeest lijkt me niet echt een optie tussen die twee steden.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2014.
De overstap s3400 - s4000 is best te doen hoor.
Laatst gewijzigd door Cookie op wo 27 feb 2013, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: s toegevoegd aan treinserie voor mouse-over
Reden: s toegevoegd aan treinserie voor mouse-over
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2014.
Een verdubbeling van de reistijd en halverwege een klein kwartier koukleumen? Dat noem ik niet 'best te doen'.
Als het een doorgaande sprinter zou zijn was het al wat anders.
En wat is volgens jou precies het grote voordeel van Zaandam overslaan?
Als het een doorgaande sprinter zou zijn was het al wat anders.
En wat is volgens jou precies het grote voordeel van Zaandam overslaan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2014.
Ik stel voor om de tussenstops in Amsterdam en Utrecht Centraal te schrappen. Reizigers kunnen ook met de sprinter, en bovendien kan er behoorlijk wat reistijdwinst geboekt worden tussen Alkmaar en Eindhoven, wat niet kan met investeringen elders in het netwerk....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10
Re: Dienstregeling 2014.
Voor jou ja ;). Voor vele anderen juist niet.
Re: Dienstregeling 2014.
Dat zijn er ook zoveel. :')Vinny schreef:Ik stel voor om de tussenstops in Amsterdam en Utrecht Centraal te schrappen. Reizigers kunnen ook met de sprinter, en bovendien kan er behoorlijk wat reistijdwinst geboekt worden tussen Alkmaar en Eindhoven, wat niet kan met investeringen elders in het netwerk....
Komt wel goed schatje.
Re: Dienstregeling 2014.
Sommige mensen moeten hun sarcasmemeter nakijken hier...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten