Vraag over laden reisporducten en betalen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Vraag over laden reisporducten en betalen

Bericht door midnet »

Omdat ik al langere tijd niet in NL ben en hier wel enkele stukjes moet maken over dagkaarten etc. vraag ik me af of dit kan:
Nu NS geen eigen papieren dagkaarten meer aanbiedt, heet het DAGVRIJ en kost 48 eur, is enkel als electronisch ''product'' op een chipkaart te laden.
vraag 1: Vanwege de betalinsgproblemen die veel buitenlanders hebben met de NS-automaten: kan je met vooruitbetaald saldo op die kaart (bvb met echte bankbiljetten bij GVB of RET-automaten) dat ''product'' betalen? Of echt enkel ter plekke met je bankpas.
vraag 2:Moet je bij DAGVRIJ de dag specificeren of kan je het ongedateerd laden en dan wordt het als 1e aangesproken zodra je bij NS incheckt?
vraag 3:Kan je dat ook voor bvb RET of GVB dagkaarten zo doen- bvb om die 20 eur NS-borg op te maken als je als toerist weer bijna vertrekt?
Met dank voor de antwoorden.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Vraag over laden reisporducten en betalen

Bericht door RoelZ1 »

Vraag 1:
Nee, je kan enkel met bankpas of op enkele grotere stations met credit card betalen.

Vraag 2:
Je kan hem alleen op de dag zelf laden.

Vraag 3:
Nee, dat kan niet. Overigens hoef je voor een NS Dag Vrij géén saldo op je kaart te hebben. Ook voor GVB- en RET-dagkaarten hoef je geen saldo op je OV-chipkaart te hebben. Als je enkel met dagkaarten reist hoef je dus geen saldo op je anonieme ov-chip te laden.

Overigens kan je via het Kruidvat, Blokker of Albert Heijn veel goedkopere dagkaarten kopen. Ook zou ik iemand die slechts korte tijd in Nederland is niet aanraden om voor €7,50 een chipkaart te kopen en daar saldo op te zetten. Losse treinkaarten en dag- of dagen-kaarten is vaak goedkoper en je zit niet met ongebruikt saldo en een chipkaart die je nooit meer gebruikt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vraag over laden reisporducten en betalen

Bericht door Karl »

Eigenlijk zou iemand een toko'tje moeten beginnen op de Nederlandse luchthavens waar je je chipkaart voor €5 kan verkopen en dat die toko 'm dan weer voor €6 doorverkoopt. Reiziger blij (want wat moet je met zo'n ding, dan heb je tenminste iets terug) en de aankomende reiziger blij, want die bespaart €1,50.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over laden reisporducten en betalen

Bericht door reisthijs »

Het maakt voor toeristen echt niets of dat ding nou een eurootje meer of minder kost, het blijft (te) veel.

De aanschafkosten van zo'n kaart vervangen door een borg is een beter idee.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Vraag over laden reisporducten en betalen

Bericht door RoelZ1 »

Edit: reisthijs was me voor met de borg, alleen heb ik het in een toeristenval-achtig semi-legaal businessmodel gepropt.

Of nog beter: OV-chipkaart-verhuur:

We kopen 100 anonieme OV-chipkaarten.
We verhuren ze voor €1,50 per week. De borg bedraagt €7,50.
Bij het 'huren' betaal je de borg + saldo op de kaart + huurprijs. Tijdens het gebruik laad je hem zelf op.
Bij het inleveren krijg je terug: borg + saldo op de kaart.

Als iemand hem niet terugbrengt maak je geen verlies (want voor de borg kan je een nieuwe kopen en het saldo was al betaald) en je maakt €1,50 per week per kaart winst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten