Het grote rijdendetreinen-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door JordiBrabant »

Bijzonderheden in Limburg: als je drukt op een van de RE18 treinen, zie je bij de materieelsamenstelling een plaatje van een Keolis FLIRT verschijnen. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Klopt! Helaas nog geen nieuwe plaatjes voor de Arriva FLIRTs, dus daarom een alternatief plaatje.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door marvinkok »

RB61 heeft ook een plaatje van een HWN Flirt1 ipv een TWN Flirt3.
Beide zijn Eurobahn, dus dat is iig wel correct :wink:
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door bartjemestrom »

Geert schreef:Klopt! Helaas nog geen nieuwe plaatjes voor de Arriva FLIRTs, dus daarom een alternatief plaatje.
Ik heb de 3C FLIRT gemaakt en ingestuurd naar Arthur, maar geen reactie op gehad. Als je wilt mag je het plaatje gerust gebruiken van mij :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Wordt weer eens tijd voor een schopje in dit topic :)

In de betaversie van de RdT app (en bij 20% van de normale gebruikers) zit een nieuwe functie die de verwachte bezetting rapporteert. Dit is nieuwe data vanuit NS waarvan ik zelf nog niet helemaal overtuigd ben van de datakwaliteit, daarom ben ik erg benieuwd naar de gebruikerservaringen hiermee.

Dit ziet er zo uit:
Afbeelding

Door de manier waarop het systeem werkt (en de data wordt aangeleverd) heb je al redelijk snel de situatie dat er geen verwachting bekend is. Deze wordt namelijk een week van tevoren uitgerekend door NS en als er ander materieel rijdt dan verwacht was, dan is er geen verwachting meer beschikbaar (en voor sommige treinen maakt NS ook geen drukte-indicatie beschikbaar, zoals ICE en nachtnettreinen).

Waar ik erg benieuwd naar ben is of de drukte-indicator een beetje correct is wanneer er wel een verwachting is. Ik heb in de data gezien dat er niet voor heel veel treinen aangegeven wordt dat ze druk zijn (icoontje wordt dan oranje of rood), laat het vooral in dit topic weten als je daar mismatches in ziet - zeker als de verwachtingen structureel fout lijken te zijn.

Heb je de update nog niet: als er niets geks gebeurt komt de update komende dagen ook voor de overige gebruikers beschikbaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Zie vooral heel veel treinen waarvoor geen verwachting beschikbaar is inderdaad... Zal van 't weekend eens kijken of ik nog rare dingen tegen kom.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Rob357 »

Ik zit nu in trein 7978 (20:38 vertrokken van Enschede Kennispark richting Zwolle) en we rijden tot nu toe zo goed als op tijd. Echter geeft de RdT app een vertraging aan van +6 op Enschede Kennispark, die op de stations daarna langzaam afloopt. In de NS app zie enkel een +1 op Almelo en Wierden en een +2 op Almelo de Riet. Waar komt deze spookvertraging in de app vandaan? Het viel me ook op dat om 20:15 in de RdT app al stond dat de trein +5 zou hebben bij vertrek te Enschede Kennispark, wat dus niet klopt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Dat is vreemd, heb deze trein even nagezocht en hij zou volgens infoplus met +6 uit Enschede vertrokken zijn (met daarna aflopende vertraging inderdaad). Lijkt haast een foutje in infoplus, maar gek dat NS app dat niet doorheeft.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Rob357 »

Ik heb hem nog even nagezocht op Treinposities, maar die heeft ook de +6 niet: https://treinposities.nl/ritinfo/20201030/7978 . Het lijkt dus echt iets van RdT te zijn. Kan het met de 7965 (https://treinposities.nl/ritinfo/20201030/7965) te maken hebben? Is het zo dat de 7978 de kering van de 7965 is? De 7965 lijkt wel vertraging te hebben gehad op een deel van het traject en hij is niet in Zwolle gestart lijkt het, misschien heeft dat wat ontregeld?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door marvinkok »

Die keren inderdaad op elkaar, dus dat zou het kunnen zijn.
Overigen zijn vertragingen bij haltes aan de vrije baan altijd bij benadering, alleen in stations wordt het daadwerkelijk genoteerd.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door cassie127 »

Kan wel merken dat het glad is op het spoor.... Men is hier iets minder punctueel dan goor de herfst
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door marvinkok »

Klopt ja, met name Wierden-Zwolle heeft veel last van gladheid.
Nu is er in het weekend wel wat speling, maar zeker doordeweeks met de IC erbij is er niet veel aan tijd goed te maken...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Rob357 schreef: za 31 okt 2020, 16:06 Ik heb hem nog even nagezocht op Treinposities, maar die heeft ook de +6 niet: https://treinposities.nl/ritinfo/20201030/7978 . Het lijkt dus echt iets van RdT te zijn. Kan het met de 7965 (https://treinposities.nl/ritinfo/20201030/7965) te maken hebben? Is het zo dat de 7978 de kering van de 7965 is? De 7965 lijkt wel vertraging te hebben gehad op een deel van het traject en hij is niet in Zwolle gestart lijkt het, misschien heeft dat wat ontregeld?
Het gekke is dat Treinposities voor zover ik weet ook infoplus ritinfo als bron gebruikt. Het lijkt haast wel missende en/of een bug in 1 van beide apps. Gezien jouw ervaring denk ik dan dat het bij RdT mis is gegaan. Ik ga onderzoeken of er wellicht iets niet goed gaat in de berichtafhandeling.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door cassie127 »

marvinkok schreef: za 31 okt 2020, 21:07 Klopt ja, met name Wierden-Zwolle heeft veel last van gladheid.
Nu is er in het weekend wel wat speling, maar zeker doordeweeks met de IC erbij is er niet veel aan tijd goed te maken...
Dat heb ik gisteren en eergisteren inderdaad gemerkt ja. Het scheelt dat er in Raalte en Nijverdal nog paar minuten haltering zit, wat nog iets van de vertraging goed maakt. Het is ook wel goed te horen in de trein dat het glad is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Sinds gisteravond wordt voor de werkzaamhedenberichten een nieuwe datastroom vanuit NS gebruikt, Geplande Wijzigingen. De werkzaamhedenberichten lijken nu inhoudelijk veel meer op de storingsberichten (met een vaste structuur), maar wat ook nieuw is, is dat voor bijna alle werkzaamheden de treinmaatregelen nu ook vermeld worden. Ik denk dat dat voor veel vaste reizigers een flinke verbetering is :-)

Voorbeeld:

Afbeelding
https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaam ... -dordrecht

Dit is ook beschikbaar voor werkzaamheden die in de toekomst plaatsvinden. Je kunt werkzaamheden ook opzoeken per datum en/of traject.

In de app zijn de treinmaatregelen nog niet te zien omdat de API voor werkzaamheden relatief simpel is (en dus uitgebreid moet worden) maar op de site kun je vanaf nu dus veel meer vinden! De app wordt later nog uitgebreid met de treinmaatregelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Suus »

Aha, vandaar dat de werkzaamheden in de NS-app nu ook een zooitje zijn geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Yep. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is NS dinsdag in de loop van de dag overgegaan naar het nieuwe systeem.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Gebruikersnaam »

Dat oogt wel een flink stuk beter :pos: Helaas is de werkzaamhedenpagina op de site van NS één groot zooitje (in het bijzonder bij internationale treinen, maar ook met vervangend busvervoer). Maar dat is natuurlijk niet on-topic (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Z2N »

Nu alleen nog afstappen van het nietszeggende 'aangepaste dienstregeling' in het kader van werkzaamheden, en de reisinformatie is bijna weer voldoende. Ik hoop dat je het snel in de app kan verwerken! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door marvinkok »

Is die nieuwe zooi nu ook de reden dat er geen verstoringsbericht is vanwege de aanrijding tussen Hengelo en Oldenzaal nu?
Alle opgeheven ritten krijgen wel als reden "aanrijding" erbij.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door cassie127 »

Ik kreeg net ineens 6 meldingen van verstoringen op trajecten binnen, waarvan er maar één daadwerkelijk tussen de lijst in de app staat.

Al gaan de nieuwe werkzaamheden meldingen nog niet helemaal lekker... https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaam ... lle-arnhem

Er is weldegelijk een extra reistijd van 30 minuten tussen Zwolle en Arnhem omdat de treinen net in een ander patroon rijden met andere bestemming en daardoor zowel in Zwolle als in Deventer slechter aansluiten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door marvinkok »

Ik had ook ineens een berg verstoringen inderdaad. Zal wel wat zijn blijven hangen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Er was inderdaad iets blijven hangen, door een configuratiefout aan de kant van Rijden de Treinen werden nieuwe storingsberichten niet goed opgepakt. Omdat ook de error logging hier niet op aansloeg had ik dat pas vanmiddag door, en toen de boel kwam er inderdaad een bulk aan achterstallige storingsberichten voorbij. Excuses voor het ongemak :)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Tochjo »

Afbeelding

Wordt zeker ook zo door NS aangeleverd, treinvervangend vervoer waar je niet mag instappen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Klopt, wordt inderdaad zo door NS aangeleverd. Dat is overigens een tijdelijk iets (ik ga dat aan de kant van RdT wegfilteren).

NS zet dat er zo in om in de reisplanner te triggeren dat bij omreisadviezen met bus/tram/metro de werkzaamheden zichtbaar zijn, gaat op termijn aangepast worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten