Vervoerders pleiten voor langere duur OV-concessies

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vervoerders pleiten voor langere duur OV-concessies

Bericht door Vinny »

De uitdunning van lijnen is meestal verantwoordelijkheid van de opdrachtgever. Die kunnen als keiharde concessie-eis stellen dat dorpen van 1000 inwoners en meer ma t/m za tot 20.00 tenminste door een uurdienst bediend moeten worden. Zie je bijvoorbeeld in de regio Amstelland waar Nes a/d Amstel en Rijsenhout een voor het formaat van het dorp nogal uitgebreide bediening hebben.

Als het alternatief is dat er eens per twee uur een bus rijdt, waar toch alleen maar een verdwaalde scholier in zit dan kan je net zo goed de hele verbinding opdoeken en dus vervangen door een vorm van vraagafhankelijk vervoer. Het meest ideale is natuurlijk een gesubsidieerde taxidienst - net als de treintaxi vroeger. De tarieven zullen dan wel een stukje hoger moeten liggen om een sociaal-maatschappelijk rendabele exploitatie mogelijk te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerders pleiten voor langere duur OV-concessies

Bericht door Daniel »

greyhound schreef:Lijn 75 reed in de eerste periode van z'n bestaan tussen Sliedrecht en Leerdam. Dat was niet zo'n logische route. Gorinchem was een logischer eindpunt als plaats met een Centrum functie. Alleen blijft het vreemd dat een groot deel van de route ook door een buurtbus gereden wordt.
Dat eerste was ook precies waar ik op doelde. Het grotendeels gelijk zijn van de buurtbusroute is toch pas iets wat later gekomen is tijdens een eerste bezuinigingsronde, waarbij Leerdam - Noordeloos een belbus werd? Later is dat nog verder doorgevoerd en gingen beide lijnen een tweeuursdienst rijden waarmee ze samen een uurdienst vormen.

Ook niet echt succesvol is de 76 geweest, maar daar zal het gebrek aan vervoersvraag tussen de dorpen wel het probleem zijn geweest. Die lagen zelf immers al op fietsafstand van Hardinxveld danwel Gorinchem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerders pleiten voor langere duur OV-concessies

Bericht door nvdw »

De 75 en de 701 reden een tijdlang min of meer op dezelfde tijdstippen. Toen werd inderdaad besloten dat het zinvoller zou zijn voor de busdienst als geheel als deze elk om het uur gingen rijden.

Ik denk niet dat het verlengen van de duur van de concessie nu zoveel zoden aan de dijk zet. Zoals door anderen gezegd zit je de facto toch acht jaar aan die vervoerder vast, want als je deze wilt lozen door slechte dienstverlening dan moet er alsnog een ander komen rijden en dat is niet binnen een week geregeld. Dat het voor de vervoerders fijn is dat een concessie 12 jaar en geen 8 jaar duurt, dat lijkt me wel duidelijk.

Als ik het echter vanuit het oogpunt van de opdrachtgever bekijk, de provincie of stadsregio dus, dan zou je haast moeten bepleiten om de concessieduur juist in te korten. Het aantal inschrijvers op concessies is tegenwoordig erg laag (het aantal verschillende aanbieders van openbaar busvervoer is ook erg laag!) en de tijd dat er onder de prijs werd ingeschreven om de verliezen op een andere manier te dekken lijkt me ook wel voorbij.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten