Elke extra cent voor diesel kost Connexxion één miljoen euro

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Elke extra cent voor diesel kost Connexxion één miljoen euro

Bericht door Wubbo »

Elke extra cent voor diesel kost Connexxion één miljoen euro
dinsdag 01 juli 2008 | 02:49 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 01 juli 2008 | 09:41

De alsmaar stijgende brandstofprijzen beginnen op alle fronten door te werken in de transportsector. Nu de dieselprijs in een jaar tijd bijna 34 cent is gestegen, en voor euro 95 sinds 1 juli vorig jaar 18 cent meer moet worden betaald, zijn steeds meer bedrijven in de transportsector genoodzaakt hun tarieven aan te passen. Toch gaat dat niet overal even gemakkelijk.

Zo kost elke cent die Connexxion extra betaalt voor een liter diesel vervoersbedrijf één miljoen euro. "Die cent kunnen we niet terugverdienen omdat de overheid de prijs van de strippenkaart bepaalt" , aldus een woordvoerder van een van de grootste openbaar vervoersbedrijven in ons land. Connexxion heeft meer dan 2000 bussen op de weg. "Tot dusver worden de prijsverhogingen nauwelijks doorberekend in offertes rond de aanbesteding van nieuwe vervoersconcessies, om te voorkomen dat vervoersbedrijven zichzelf uit de markt prijzen." Connexion denkt er dit jaar twaalf miljoen euro bij in te schieten omdat ze niet in staat zijn alle kosten door te berekenen.

Volgens directeur Baetsen van Cibatax in Eindhoven kunnen taxibedrijven alleen maar somberen en boekhouden in rode cijfers. "De laatste maanden kost brandstof ons tienduizend euro per maand meer. We kunnen die extra kosten niet doorberekenen aan particuliere klanten. Die tarieven zijn door de overheid bepaald. We kunnen niet verder bezuinigen op personeel en niet efficiënter werken. In contracten voor leerlingenvervoer of met zorgverzekeraars zit wél een clausule dat buitensporige extra kosten later voor een deel kunnen worden doorbelast.

Voor Autorijschool Dekker-Meurs in Eindhoven die zo'n 65 voertuigen heeft rondrijden, zijn de brandstofkosten in een jaar tijd 'vele duizenden euro's' gestegen.

"Dat heeft de afgelopen twee jaar steeds geen gevolgen gehad voor de lestarieven, zegt John Dekker. "Brandstofkosten maken bovendien slechts een heel klein deel uit van de uurprijs. We verbruiken een á anderhalve liter voor een lesuur." Bij de vrachtwagens en bussen ligt dat verbruik aanzienlijk hoger. Maar vanwege een scherp inkoopbeleid en de totaalpaketten die Dekker-Meurs verkoopt blijven grote stijgingen vooralsnog uit. " Maar het gaat er wel aankomen", zegt Dekker. Waarschijnlijk worden de lestarieven na het derde kwartaal aangepast. "Veel rijschoolhouders zullen de gestegen brandstofprijzen als voornaamste reden van de prijsstijging aanvoeren." Onterecht, zo meent Dekker. "Het zijn juist de algemene kosten die de uurprijs opdrijven."

Bron: Eindhovens Dagblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 gasten