Poll van de maand: juli

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gesloten

wat is voor de toekomst het beste idee voor Amsterdam?

Peiling eindigde op vr 01 aug 2008, 21:29

Het huidige metronet is afdoende om aan de vervoersvraag te voldoen, nu en in de toekomst.
1
8%
Het huidige metronet dient ontvlochten te worden op de wijze als hier vemeld wordt.
3
23%
Het huidige metronet dient ontvlochten te worden, maar de lijnvoering is op de hier weergegeven wijze niet optimaal.
5
38%
Het huidige metronet zal anders ingericht moeten worden dan nu, maar ontvlechting is niet de optimale keuze.
4
31%
 
Totaal aantal stemmen: 13

Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Poll van de maand: juli

Bericht door Ruben »

Hier is de poll van juli. Ideeën voor een volgende poll kunnen nog steeds per pb naar Linkerspoor worden gestuurd.

Momenteel vinden er werkzaamheden plaats in het -tot zeg zo 2015, als de noord-zuid lijn klaar is- enige ondergrondse stuk metronet van Amsterdam; het traject Centraal Station - Amstelstation. Dit traject is uniek te noemen in de wereld, omdat metrolijnen doorgaans geen baanvakken delen. In Amsterdam rijden echter 3 van de 4 metrolijnen (51, 53 en 54) op dit ondergrondse stuk naar C.S., wat de dienstuitvoering lastig maakt, maar ook frequentieverhoging op met name de uitlopers van deze lijnen (respectievelijk Amstelveen, Gein en Gaasperplas) belemmert.
Afbeelding
Ontvlochten lijnennet. Bron: metronetstudie A'dam
De toekomst
Onlangs heeft gemeente Amsterdam een metronet studie gepresenteerd, waar verschillende varianten worden besproken waarop de metro in de toekomst geëxploiteerd zou kunnen worden. De dienst is namelijk niet robuust te noemen, wat de punctualiteit op drukke momenten niet ten goede komt, ook al is het metronet van het GVB toch nog het meest punctueel van alle vervoersmodaliteiten in onze hoofdstad. Door een ontvlechting rijden alle metrolijnen op hun eigen stuk spoor en hebben daardoor geen last van verstoringen op andere lijnen. Bovendien is alle spoorcapaciteit zo beschikbaar voor één enkele metrolijn, wat over de gehele linie een frequentieverhoging mogelijk maakt, waar de uitlopers van de huidige metrolijnen dus van kunnen profiteren. Momenteel rijden de lijnen minstens 6x per uur, in de spits soms iets vaker, wat in de nieuwe opzet 14-16x per uur moet worden. Hét voordeel van een gevlochten netwerk, korte reistijden door zo min mogelijk overstappen, valt in het niet bij de voordelen van een ontvlochten netwerk. Het nadeel van een ontvlochten netwerk -meer overstappen- wordt immers door een hoge frequentie ruimschoots opgeheven.
Men pleit voor een ontvlechting van het lijnennet, met 3 metrolijnen:
  • Ringlijn: Isolatorweg - Gaasperplas
  • Oostlijn: Centraal Station - Gein
  • Noord-Zuid lijn: Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk
Aan de OVNL leden nu het woord, wat is voor de toekomst het beste idee voor Amsterdam?
Mocht je nog meer informatie willen, dan kan je hier een PDF met de metronet-studie vinden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Wubbo »

Ik ben voor de laatste optie gegaan. Tussen Amsterdam C en de Spaklerweg rijden nu alle 3 de metrolijnen, en met het ontvlechten zorg je ervoor dat je frequentie daar omlaag gaat (doordat er nog maar 1 lijn heengaat). Nou zal de NZ-lijn wel een deel van het vervoer afromen, maar met de almaar groeiende mobiliteit en de problemen die de metro nu al kent, zie ik het niet gebeuren dat het verlagen van frequenties daar ook echt kan.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Ruben »

Extra metro's C.S. - Spaklerweg (of iets dergelijks) net als in Berlin bijvoorbeeld metro's tot Theodor Heuss platz rijden (ipv Ruhleben) op de U2, zorgt voor een gelijkblijvende frequentie, maar een robuustere dienstregeling omdat het nog steeds 1 metrolijn betreft en je dus geen verstoringen van de andere lijnen hebt. Dat zou dan ook een oplossing binnen een ontvlochten metronet zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Ik ben voor de laatste optie gegaan. Tussen Amsterdam C en de Spaklerweg rijden nu alle 3 de metrolijnen, en met het ontvlechten zorg je ervoor dat je frequentie daar omlaag gaat (doordat er nog maar 1 lijn heengaat).
Ontvlechting kan er dus juist voor zorgen dat de frequentie daar omhoog gaat, en niet alleen daar maar op het hele metronet. Overstappen ook niet zo erg als op alle takken om de paar minuten een metro rijdt.

Als de dalfrequenties gelijk blijven is onvlechting dus geen goed idee - maar de reden om te onvlechten is nu juist verhoging van de frequenties, dus graag! Krijgen we eindelijk een metro met "metrofrequenties" op het hele net.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Vinny »

Kortom nog meer lege metrostellen nutteloze rondjes laten rijden op de uiteinden van het net, waardoor het toch al zo inefficiente systeem nog minder adequaat aansluit op de daadwerkelijke reispatronen. Nee dank u :evil:

Ook het niet meer bedienen van de boog Spaklerweg - Overamstel (en het vervallen van een doorgaande OV dienst A'dam Zuid - A'dam Amstel is een joekel van een blunder. Het valt te hopen dat de opsteller van dit rapport niet een al te grote kater heeft, want hij moet wel heel dronken geweest zijn toen hij dit verzon :twisted:

Wat moet wel gebeuren:
Belangrijkste investering die gedaan moet worden in mijn ogen is het maken van een opstelterrein bij metrostation Centraal, zodat er langer gekeerd kan worden, zodat vertragingen er makkelijker uitgereden kunnen worden. De opvolging van de metrostellen kan ook worden bekort (een metro kan nu pas binnenrijden als een spoor vrij is, dat kan dan eenvoudigweg worden afgerangeerd).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Tussen Amsterdam C en de Spaklerweg rijden nu alle 3 de metrolijnen, en met het ontvlechten zorg je ervoor dat je frequentie daar omlaag gaat (doordat er nog maar 1 lijn heengaat). Nou zal de NZ-lijn wel een deel van het vervoer afromen, maar met de almaar groeiende mobiliteit en de problemen die de metro nu al kent, zie ik het niet gebeuren dat het verlagen van frequenties daar ook echt kan.
Vinny schreef:Ook het niet meer bedienen van de boog Spaklerweg - Overamstel (en het vervallen van een doorgaande OV dienst A'dam Zuid - A'dam Amstel is een joekel van een blunder. Het valt te hopen dat de opsteller van dit rapport niet een al te grote kater heeft, want hij moet wel heel dronken geweest zijn toen hij dit verzon :twisted:
Mijn idee, en dat is wellicht een combinatie van bovenstaande twee, is om naast de OL-verbinding ook een verbinding Amstelveen-Centraal via Amstel te bieden. De verbinding Nieuwmarkt e.v. - Amstelveen gehandhaafd blijft hierdoor gehandhaafd. Gezien de huidige reizigersaantallen op de 51 is een verbinding van/naar het centraal station gewenst, maar in hoeverre de nieuwe NZ-lijn de stroom reizigers wegneemt, weet ik niet. Ik vraag me ook af hoeveel reistijdwinst er behaald kan worden met die nieuwe verbinding. Het laten vervallen van de verbindingsboog tussen Overamstel en Spaklerweg is geen goede ontwikkeling. Doordat er nu twee lijnen in de tunnel rijden, kan er op dat drukke tracé nogsteeds een hoge frequentie worden aangeboden (iedere 2 minuten, waardoor iedere 4 minuten op de OL). Een volledige 2-minutendienst op de gehele OL zal hoogstwaarschijnlijk niet rendabel zijn, waardoor er anders met ingekorte lijnen gereden zal worden.
Vinny schreef:Belangrijkste investering die gedaan moet worden in mijn ogen is het maken van een opstelterrein bij metrostation Centraal, zodat er langer gekeerd kan worden, zodat vertragingen er makkelijker uitgereden kunnen worden. De opvolging van de metrostellen kan ook worden bekort (een metro kan nu pas binnenrijden als een spoor vrij is, dat kan dan eenvoudigweg worden afgerangeerd).
Met de werkzaamheden die nu gaande zijn bij het centraal station, had ook een opstelterrein cq. keervoorziening voor de OL kunnen worden gerealiseerd. Een van de grootste problemen bij het keren op CS is het overlopen van sporen. Metro's kunnen niet altijd direct binnenkomen omdat er eerst gekruist moet worden. Wanneer dat kruisen, overlopen of keren voorbij het CS gebeurt, wordt de uitvoering al een stuk makkelijker. Mij staat bij dat buitenlandse kopmetrostations veel vaker zijn voorzien van een voorziening voorbij het eindstation. Rotterdam Centraal kent zoiets dergelijks overigens ook niet.


Een veel duurdere optie zou zijn het aanleggen van een tweede serie sporen (onder de huidige tunnelbak bijvoorbeeld) en de huidige lijnsituatie handhaven. Voordeel daarvan is dat je veel directe verbindingen naar de buitenwijken hebt en de frequentie in de tunnel kan oplopen tot meer dan 60 metro's per uur. Diverse metrolijnen in New York zijn uitgerust met vier sporen, waarbij de binnenste twee sporen worden gebruikt voor snelmetro's. Amsterdam is niet groot genoeg om snelmetro's effectief in te kunnen zetten, maar meer sporen in één richting gebruiken is niets nieuws en wellicht een idee voor Amsterdam.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door playertwo »

Een opstelterrein voorbij A'dam CS is een goed idee. Metro's kunnen daar dan mooi keren (en eventueel worden schoongemaakt). Ook wordt de perroncapaciteit vergroot als je op het bestaande eilandperron 1 perron gebruikt als instapperron, en 1 perron als uitstapperron. Op die manier heb je geen gedoe meer met kruisende bewegingen en kan de frequentie omhoog. In Parijs heeft een aantal metrostation 4 perronsporen (2 eilandperrons) met ruim ervoor en erna ook 4 sporen. Op die manier kan je crossplatform overstappen aanbieden. Als de frequentie naar 12 metro's per uur (in de spits) gaat, eventueel een deel niet tot helemaal aan de buienwijken (en daar werken met eilandperrons met een zakspoor), kan je de lijnen ontvlechten en de capaciteit opvoeren.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door tsov »

Punt is alleen dat dat er binnen afzienbare tijd nooit gaat komen. Nú was het ideale tijdstip geweest om zoiets aan te leggen, omdat het nu toch een puinzooi is rond CS. Aangezien bouwen in de Amsterdamse bodem geen sinecure is, is het politiek onverkoopbaar om over pak 'm beet vijf jaar wéér het hele CS overhoop te gooien om een paar opstelspoortjes te bouwen.

Wat ik overigens wel een optie zou vinden is om ten noorden van het Amstelstation, maar nog wel bovengronds (in de loze ruimte tussen de treinsporen) een opstelterreintje te maken. Bij een calamiteit in de tunnel kun je dan daar keren. Als er nu wat gebeurt is het op Amstel altijd een chaos en wordt de 51 standaard ingekort tot Spaklerweg (zoals nu met de werkzaamheden).

Over de ontvlechting ga ik nog eens goed nadenken, maar een ander keertje :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Vinny »

maar nog wel bovengronds (in de loze ruimte tussen de treinsporen) een opstelterreintje te maken.
Er is een keermogelijkheid op Amstel, maar geen keerspoor. Dat zou aangelegd kunnen worden, maar het nut ontgaat me, omdat bij een calamiteit in de tunnel, deze toch niet gebruikt wordt, en gewoon gekeerd kan worden op de oprit. Er is wel een derde spoor tussen Weesperplein en het Waterlooplein, hetgeen als keerspoor gebruikt kan worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door tsov »

Ja, dat weet ik, maar nu keert 51 bij Spaklerweg omdat er op Amstel niet voldoende capaciteit zou zijn. Als je dan ten noorden van het station een extra spoortje neerlegt los je dat probleem toch op?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Vinny »

Maar dan los je dus alleen iets op bij calamiteiten ;)
Indien je de metro wilt ontvlechten heb je meer aan een uitbreiding van het Amstelstation. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door tsov »

Ja, ok, ik bedoelde het inderdaad als calamiteitenoplossing :)
Maar waarom zou je het Amstelstation willen uitbreiden bij de ontvlechting van het metronet?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Ruben »

tsov schreef:Ja, dat weet ik, maar nu keert 51 bij Spaklerweg omdat er op Amstel niet voldoende capaciteit zou zijn. Als je dan ten noorden van het station een extra spoortje neerlegt los je dat probleem toch op?
Op Weesperplein ligt dat extra spoortje er al, en daar reed de 51 ook niet heen om te keren tijdens die ontsporing bij C.S. Alleen de 53 en 54 keerden er, en zelfs dan was het een rotzooi.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Vinny »

tsov schreef:Ja, ok, ik bedoelde het inderdaad als calamiteitenoplossing :)
Maar waarom zou je het Amstelstation willen uitbreiden bij de ontvlechting van het metronet?
Mwah, er is ook een tekort aan capaciteit voor de gewone treindienst. Er zou eigenlijk één metrospoor (eindpunt 51) bij moeten komen. Daarnaast zou er eigenlijk ergens tussen Muiderpoort en Duivendrecht extra (inhaal) spoor moeten komen; de nieuwe sprinterdienstregeling (2009) past niet op het tracé (tenzij zoals de NS plant, de sprinter een aantal stations overslaat)... :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Poll van de maand: juli

Bericht door Linkerspoor »

Er is geen optie die boven de anderen uit schiet. Er is in ieder geval slechts één persoon die vind dat het goed is zoals het nou is, terwijl de overige stemmers het er mee eens zijn dat er wat gedaan moet worden.

De poll van augustus is hier te vinden.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 11 aug 2008, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link aangepast, dank aan de melder!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten