200 km per uur voor topsegment op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Vinny » Do 04 Apr 2013, 20:26

Neen, het wordt dan dat je later weg kan van je beginpunt richting Zwolle en dat je na Zwolle sneller op je eindbestemming bent.
Die ene minuut omdat je onderweg een hogere maximumsnelheid hebt gaat het verschil niet maken. :') Je moet iets structureels doen, zoals het overslaan van Lelystad of het minder lang stil laten staan van de treinen in Zwolle alsmede het saneren van snelheidsbeperkingen elders in het netwerk. Veel effectiever. En het mooie is, er is nauwelijks infrastructuur voor nodig. Slechts een herbezinning over wat je precies wil. Voor mij is het duidelijk: Zwolle moet ontknoopt worden. Met doorgaande IR treinen zoals het structureel maken van de koppeling van de stoptrein uit Leeuwarden aan de sprinter naar Amsterdam en alleen IC treinen nog in de knoop liggen kun je dat bijvoorbeeld al bereiken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Suus » Do 04 Apr 2013, 20:30

Welk voordeel levert het ontknopen van Zwolle op? De kracht van de knoop in Zwolle is dat niemand die een doorgaande reis over Zwolle heeft een lang verblijf op dat station te maken heeft. Je maakt meer mensen blij met de knoop dan met het opheffen van de knoop. Er moet daar alleen infrastructureel iets gebeuren. Nu is de verbouwing van het emplacement op het laatste moment afgeblazen om met een beter plan te komen dus de komende jaren gaat daar ook echt een forse verbeterslag gemaakt worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Vinny » Do 04 Apr 2013, 21:34

Als er elk kwartier treinen vertrekken dan is de wachttijd op station Zwolle nooit lang. En aangezien de treinen 10 minuten stil staan op het station kost dat hooguit vijf minuten extra (in het slechtste geval). :|
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Suus » Do 04 Apr 2013, 21:44

Ja, maar de treinen vertrekken in Zwolle niet elk kwartier en dat gaat ook niet gebeuren want:
a.) De vraag is daarvoor te beperkt en zou niet opwegen tegen de kosten.
b.) De capaciteit is er op meerdere spoorlijnen die vanuit Zwolle vertrekken gewoonweg niet.

Zolang er geen kwartierdiensten op de belangrijkste lijnen vanuit Zwolle rijden is het dus onwenselijk om de knoop kapot te maken want je zadelt direct duizenden mensen met een langere reistijd op.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Wubbo » Do 04 Apr 2013, 22:20

Zwolle ontknopen is inderdaad ongeveer het slechtste wat je kan doen. Infrastructurele aanpassingen helpen dan veel meer, gezien hoe knoop Zwolle in elkaar zit zou je (met een infrastructurele aanpassing) parallel kunnen rijden met de IC naar de Hanzelijn en de IC naar Amersfoort. Dat helpt al 3 minuten in de knoop Zwolle. Als je dan richting Meppel de opvolgtijd op 2 minuten weet te krijgen (moet infratechnisch ook kunnen) sta je nog maar 2 resp 4 minuten stil daar.

Maar ja, dan gebruik je een spoor in 2 richtingen en dat is natuurlijk eng, en er is zelfs geen visie voor het verkorten van reistijden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Vinny » Vr 05 Apr 2013, 08:02

Bee schreef:Ja, maar de treinen vertrekken in Zwolle niet elk kwartier en dat gaat ook niet gebeuren want:
a.) De vraag is daarvoor te beperkt en zou niet opwegen tegen de kosten.
b.) De capaciteit is er op meerdere spoorlijnen die vanuit Zwolle vertrekken gewoonweg niet.

Zolang er geen kwartierdiensten op de belangrijkste lijnen vanuit Zwolle rijden is het dus onwenselijk om de knoop kapot te maken want je zadelt direct duizenden mensen met een langere reistijd op.

Op alle verbindingen behalve Zwolle-Kampen is het eindbeeld minimaal 2 IC's en 2 sprinters per uur. Dat is dus gemiddeld 4 keer per uur een trein per richting. Wellicht niet netjes per kwartier verdeeld vanuit Zwolle, maar in ieder geval vaak genoeg om de knoop op te splitsen in een IC knoop en een sprinterknoop. Dat scheelt al een hoop :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor deadlock » Vr 05 Apr 2013, 09:42

Dat is niet mogelijk zonder aanpassingen in de infra op de Veluwelijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Suus » Vr 05 Apr 2013, 10:05

Niet alleen is dat onmogelijk door de Veluwelijn, maar ik heb het idee dat Vinny niet beseft dat het nog steeds een verslechtering is. De reizigers die uit de sprinters naar de IC of van de IC naar de sprinters overstappen in Zwolle krijgen met een forse reistijdverlenging te maken. Natuurlijk zeer leuk voor de omzet van de horeca maar geen succes voor de klantwaarderingscijfers :idea:
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Klaasje » Vr 05 Apr 2013, 11:17

Vinny schreef:
Bee schreef:Ja, maar de treinen vertrekken in Zwolle niet elk kwartier en dat gaat ook niet gebeuren want:
a.) De vraag is daarvoor te beperkt en zou niet opwegen tegen de kosten.
b.) De capaciteit is er op meerdere spoorlijnen die vanuit Zwolle vertrekken gewoonweg niet.

Zolang er geen kwartierdiensten op de belangrijkste lijnen vanuit Zwolle rijden is het dus onwenselijk om de knoop kapot te maken want je zadelt direct duizenden mensen met een langere reistijd op.

Op alle verbindingen behalve Zwolle-Kampen is het eindbeeld minimaal 2 IC's en 2 sprinters per uur. Dat is dus gemiddeld 4 keer per uur een trein per richting. Wellicht niet netjes per kwartier verdeeld vanuit Zwolle, maar in ieder geval vaak genoeg om de knoop op te splitsen in een IC knoop en een sprinterknoop. Dat scheelt al een hoop :Y

Heb je al eens een dienstregelingetje op papier uitgewerkt en gewoon domweg per relatie tussen grote stations op alle trajecten de reistijden uitgewerkt inclusief de verschillen ten opzichte van nu?

Zo nee, eerst doen, dan pas wat roepen.

Roeland
Berichten: 284
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Roeland » Vr 05 Apr 2013, 14:29

Station Zwolle heeft (zeker sinds 2013) een belangrijke draaischijffunctie:
Reizigers vanuit Groningen / Friesland / Drenthe / Kampen / Vechtstreek worden er "herverdeeld" naar het zuidweten en het zuidoosten: richting Flevoland/Amsterdam, richting Amersfoort/Utrecht, richting Deventer/Arnhem en richting Twente.
Neem de trein uit Leeuwarden: als die met 200 reizigers in Zwolle aankomt, verdelen die zich bijv. als volgt:
* eindbestemming Zwolle: 50
* richting Amersfoort e.v.: 60
* richting Almere e.v.: 30
* richting Deventer e.v.: 30
* richting Twente: 20
* naar Kampen/Ommen: 10

Op sommige van deze assen is er, qua marktvraag en capaciteit, ruimte voor 2 IC's en 2 sprinters, op andere assen is de die te beperkt, zodat er 2 sprinter/IC's rijden.
Zwolle heeft nu een ideale knoop: om .15/.45 geeft "alles" aansluiting op "alles".
Bijkomstigheid hiervan is de (relatief lange) opvolgtijd van 3 minuten per trein: wanneer er 4 treinen per richting vertrekken, kan de laatste trein pas 9 minuten na de eerste wegrijden. Complicatie hierbij is, dat je op de Vechtdallijn, vanwege de kwartiersdienst op enkelspoor, niet zomaar kunt schuiven.
Met een beetje seinverdichting kun je de opvolgtijd wellicht verkorten naar 2 minuten, dan slinkt dit verschil van 9 naar 6 minuten.
En wellicht kun je, als er geen goederentreinen rijden, op sommige tijden/trajecten twee sporen in dezelfde richting gebruiken, bijv. tussen Zwolle en Hattemerbroek asl, of tussen Zwolle en Herfte asl.

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor jesperhaverkamp » Vr 05 Apr 2013, 17:15

Om de snelle ic's te laten rijden is op een aantal trajecten meer infra nodig. Met name op de SAAl corridor gaan een aantal treinen niet passen met de huidige stand van zaken. Gezien het huidige economische klimaat en de bezuinigende asfaltminister is het niet aannemelijk dat de infra veel verder uitgebreid is voor 2020. Snelle ic's lijken mij dan helaas nog vooral toekomstmuziek. Dat neemt niet weg dat NS belooft heeft vanaf 2015 de HSL door te trekken naar Almere. Ik heb geprobeerd daarvoor een dienstregeling op te zetten tussen Schiphol en Zwolle.

https://www.dropbox.com/s/o1qt6ev0lottu6l/2015.xlsx (tabblad 1 'Uitgebogen' en tabblad 2 'Hanze 160')

Na veel puzzelen blijken slechts twee varianten haalbaar. Beide varianten gaan uit van de huidige infra inclusief de verdubbeling Asra - Rai. De eerste variant gaat uit van de huidige rijtijden. De sneltreinen en sprinters moeten worden uitgebogen tot een 13/17 verdeling. Alle sneltreinen moeten in Wp stoppen om het geheel passend te krijgen. De ic's rijden door in Wp, maar stoppen wel allemaal in Dvd (ook de HSL ic) om dezelfde reden. De sprinters staan lang stil in Alm om ingehaald te worden. E ontstaat dan het volgende patroon:
Variant 1 'Uitgebogen'
2x ic Alm - Dvd - Asdz - Shl - Rtd
1x sn Gn - Asn - Zl - Lls - Almb - Alm - Wp - Dvd - Asdz - Shl - ledn - Gvc
1x sn Lw - stopt- Zl - Lls - Amb - Alm - Wp - Dvd - Asdz - Shl - ledn -Gvc
2 x sn Zl - Kpnz - Dron - Lls - Almb -Alm - Wp - Asd
2x spr Almo - Asd
2x spr Almo - Hfd

De tweede variant gaat ervan uit dat de treinen over de HSL na Almere doorgaan naar het noorden. Op de Hanzelijn wordt 160 of 200 gereden. De overige rijtijden blijven gelijk aan de huidige. De sneltreinen en sprinters liggen in een strakke kwartiersligging. De sneltreinen alsmede de ic's Es - Shl en Bh - Asd moeten stoppen in Wp om het geheel passend te krijgen. Om dezelfde reden blijven alle treinen stoppen te Dvd. Er ontstaat dan:
1x ic Lw - Hv - Swk - Zl - Lls - Alm - Dvd -Asdz - Shl -Rtd
1x ic Gn - Asn - Zl - Lls - Alm - Dvd- Asdz - Rtd
2x sn Lls - Almb - Alm - Wp - Dvd - Asdz - Shl - Ledn - Gvc (in Wp cross platform met Bh - Asd)
2x sn Lls - Almb - Alm - Wp - Asd (in Wp cross platform met Es - Shl)
2x spr Zl - Asd
2x spr Almo - Hfd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Suus » Vr 05 Apr 2013, 17:32

Kan je mij vertellen waar/wanneer de NS die belofte gedaan heeft?

Edit: Even de Excel bekeken, voorstel Hanze 160 kan je terug naar de tekentafel sturen want de snelle verbinding vanuit Zwolle en verder naar Amsterdam Centraal is slechter dan wat nu wordt aangeboden. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling van sneller gaan rijden.
Rame à l'approche

Roeland
Berichten: 284
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Roeland » Vr 05 Apr 2013, 17:51

jesperhaverkamp schreef:Om de snelle ic's te laten rijden is op een aantal trajecten meer infra nodig. Met name op de SAAl corridor gaan een aantal treinen niet passen met de huidige stand van zaken. Gezien het huidige economische klimaat en de bezuinigende asfaltminister is het niet aannemelijk dat de infra veel verder uitgebreid is voor 2020. Snelle ic's lijken mij dan helaas nog vooral toekomstmuziek. Dat neemt niet weg dat NS belooft heeft vanaf 2015 de HSL door te trekken naar Almere. Ik heb geprobeerd daarvoor een dienstregeling op te zetten tussen Schiphol en Zwolle.


Volgens mij kun je de variant Hanze-160 nog een stukje sneller maken door:
* De IC Gn / Lw - Zl - Alm - Rtd niet op Lls te stoppen
* De IC Es - Shl niet op Wp te laten stoppen
* De sprinter Zl - Asd en de IC Lls - Asd te combineren tot een sneltrein Zl (stoppend tot) Alm, op Alm 6 minuten laten wachten (cross-platform met de IC Gn / Lw - Rtd), en deze sneltrein na de IC non-stop naar Asd laten rijden; en de resterende sprinter alleen laten rijden op Alm - Asd
* De IC Lls - Gvc tussen Lls en Alm stoppend te laten rijden
* de sprinter in te korten tot Alm

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Vinny » Vr 05 Apr 2013, 18:51

Bee schreef:Niet alleen is dat onmogelijk door de Veluwelijn, maar ik heb het idee dat Vinny niet beseft dat het nog steeds een verslechtering is. De reizigers die uit de sprinters naar de IC of van de IC naar de sprinters overstappen in Zwolle krijgen met een forse reistijdverlenging te maken. Natuurlijk zeer leuk voor de omzet van de horeca maar geen succes voor de klantwaarderingscijfers :idea:

Tuurlijk jongen. In Leeuwarden zijn de overstappen vanuit Franeker ook de nek om gedraaid, maar daar kraait geen haan naar. De reizigers die op Zwolle overstappen zijn dan ook verwend.

Zo nee, eerst doen, dan pas wat roepen.
Iedereen doet maar net of Zwolle een ENORM BELANGRIJK overstap station is. Feit is dat de meeste reizigers slechts tot Zwolle reizen, zeker in de spitsuren; behalve een paar echt belangrijke overstappen: namelijk de N.O. knoop en een klein plukje reizigers uit Deventer dat naar het noorden reist.

Er wordt vooral een karikatuur gemaakt van mijn stelling dat Zwolle ontknoopt moet worden. Ik pleit hier niet voor 59 minuten overstappen, maar dat wordt er wel van gemaakt. :|

Maar goed, het toevoegen van een 200 km/h intercity in de knoop van Zwolle kan dus gewoon niet. Dat er een paar mensen zijn die vinden dat het wel zou moeten kunnen is leuk voor ze, maar IK ga daar geen dienstregeling in 24x7 patroon voor uitwerken. Maar als iemand zich in Excel heeft uitgeleefd en vind dat het - gegeven de tweesporige IJsselbrug en zonder de vorkflyover bij Herfte wel kan als je maar in ERMTS investeert (zoals een zekere Arco Sierts bij regelmaat beweert), en dat goed weet te onderbouwen en aan alle planningsnormen van ProRail voldoet dan geef ik in een PB'tje het postbusnummer van ProRail. Wellicht is dat dan tegen 2020 werkelijkheid... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Klaasje » Vr 05 Apr 2013, 19:03

Voor de liefhebbers de volgende conclusies van wat ik zelf heb ondervonden met gepuzzel. Met kwartierdiensten geldt het volgende als je de Gooilijn qua IC's even vergeet:
  • Alm-Asdz kan zonder inhaling mits sprinters niet te veel opgehouden worden. Dat geldt zelfs voor een 10'-interval.
  • Alm-Asd is altijd te krap. Je ontkomt pas aan uitbuigen op het moment dat je gaat inhalen onderweg.
  • Een snelle trein er doorheen gaat gecombineerd met de gegeven hierboven ook wel lukken als je kwartierdiensten rijdt.

Helaas hebben we de Gooilijn nog. Dat maakt van de Flevolijn een groot drama als je dat optimaal mee probeert te nemen en dat is meteen de grote fout die in OV-SAAL gemaakt wordt. Op de Gooilijn zijn sprinters relatief veel trager dan op de Flevolijn. Dat komt door stop-doorschakelingen die het rijden meer hinderen en een station extra onderweg hebben. Vanaf de Gooilijn een snelle IC laten rijden zonder sprinters in te halen is onmogelijk. Als je dat vanaf de Flevolijn ook probeert te doen in dezelfde sprinterknoop dan wordt het een beetje een zooitje. De Gooilijninhaling kan je dan niet verplaatsen naar Naarden=Bussum omdat een IC van/naar de Flevolijn dan dwars door een Gooilijnsprinter heen rijdt op de bestaande sporenlay-out en dus moet zo'n sprinter verplicht een minuut of 7 á 8 stilstaan in Weesp.

Nu kwam het in de dienstregeling 2013 zo uit dat de IC's Amersfoort-Schiphol en Almere-Schiphol drie minuten na elkaar door Weesp heen moeten. Dat komt door de samenhang die er vanuit Zwolle via Amersfoort en Lelystad in zit. Omdat de ene verplicht ingehaald moet worden, betekent dat, dat de sprinters op een onhandig moment in Weesp zijn waardoor de andere IC ook moet gaan inhalen.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Klaasje » Vr 05 Apr 2013, 19:11

Vinny schreef:
Zo nee, eerst doen, dan pas wat roepen.
Iedereen doet maar net of Zwolle een ENORM BELANGRIJK overstap station is. Feit is dat de meeste reizigers slechts tot Zwolle reizen, zeker in de spitsuren; behalve een paar echt belangrijke overstappen: namelijk de N.O. knoop en een klein plukje reizigers uit Deventer dat naar het noorden reist.

Waarom ik dat zeg is dat je altijd hele theorieën hebt. Ze nooit kan onderbouwen met een bron of een concrete uitwerking, vervolgens conclusies trekt zonder zaken cijfermatig in beeld te brengen of even te kijken hoe het in elkaar steekt. Als je die moeite niet neemt moet je ook niet klagen dat er een karikatuur van je voorstellen gemaakt wordt, want je had zelf ook wel kunnen zien dat dat zou gebeuren als je het op de achterkant van een sigarendoos had uitgewerkt.

Als je de overstapknoop sloopt zou de reiziger van/naar Leeuwarden vanuit de Randstad net zo hard de sjaak zijn qua reistijden als dat die IC wel in de knoop zou leggen zoals nu. Verder kan je op meerdere takken niet eens een bruikbare kwartierdienst van sprinters en IC's maken omdat ze elkaar in de weg rijden (en de reiziger dus net zo goed op de volgende IC had kunnen wachten) wat vervolgens nog opgeteld kan worden bij het feit dat reizigers van halfuursdiensten sowieso niets hebben aan een overstap op een sprinter als ze wat verder willen. Zwolle is het punt waar het voordeel van de knoopfunctie van heel Nederland het grootste is. De zwakste richtingen qua reizigersaantallen liggen het meeste uit de knoop maar die zouden ook buiten de snelle knoop vallen als je een snelle én een trage knoop zou maken. Samengevat heb je geen winnaars maar wel verliezers. Dat is echt wel een vet goede deal. :pos:

jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: Zo 11 Mar 2012, 20:12

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor jesperhaverkamp » Vr 05 Apr 2013, 22:57

Bee schreef:Kan je mij vertellen waar/wanneer de NS die belofte gedaan heeft?


In hun 'Voorstel naar de reiziger over de concessie 2015-2025:
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... ilnet.html

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Suus » Za 06 Apr 2013, 00:17

Ja okee, maar dan moet je het anders stellen. Jij schrijft dat de treinen die over de HSL gaan vanaf 2015 ook Almere bereiken, maar eigenlijk staat er dat zoiets ergens in 2015 of later gerealiseerd gaat worden. Zeker gezien de huidige onzekerheid over het materieel kan je daar nog weinig concreets over zeggen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Vinny » Za 06 Apr 2013, 09:19

Waarom ik dat zeg is dat je altijd hele theorieën hebt. Ze nooit kan onderbouwen met een bron of een concrete uitwerking, vervolgens conclusies trekt zonder zaken cijfermatig in beeld te brengen of even te kijken hoe het in elkaar steekt. Als je die moeite niet neemt moet je ook niet klagen dat er een karikatuur van je voorstellen gemaakt wordt, want je had zelf ook wel kunnen zien dat dat zou gebeuren als je het op de achterkant van een sigarendoos had uitgewerkt.
Vroeger werkte ik wel eens wat dingetjes uit met een leuk rapportje en doorrekeningen van (geprognosticeerde) reizigersaantallen en een paar sexy kaartjes. Het zal je wellicht niet verbazen: dat kost een hoop werk. Zolang ik er geen 50 euro per uur voor krijg laat ik dat met liefde over aan de OV-adviesbureau's die als paddenstoelen de grond uit zijn geschoten de afgelopen jaren.

Soms denk ik er wel eens over om zelf met een club mensen hier op het forum zo'n bureautje te beginnen

Overigens ben ik van mening dat een IC+ trein (200 km/h over de Hanzelijn en 160 op de lijn naar Groningen) nog steeds het beste buiten de knoop in Zwolle kan vallen. De tussenstop van deze trein in Zwolle kan beperkt blijven tot één minuut en zal andere treinen niet in de weg zitten. En hetzelfde geldt voor de plannen van de regionale overheden om extra treinen in te leggen rondom Zwolle. Je kunt dan geen maximale verknoping meer bieden en dus moet je gaan ontknopen (het aantal overstappen verminderen - maar niet tot 0 natuurlijk). Maar dat ik er voorstander van zou zijn om de overstappen fors te verlengen zonder reden - dat wil ik verre van me werpen. Ik wil gewoon dat er zo efficiënt mogelijk gebruikt gemaakt wordt van de infrastructuur. Je kunt ook de situatie op de Flevo- en Hanzelijn en op Zwolle houden zoals die nu is. Volgens mij zijn er geen klachten en treinen die niet rijden kunnen ook niet gemist worden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Klaasje » Za 06 Apr 2013, 10:33

Op zich kan de snelste trein prima in de knoop leggen. Die geef je gewoon net zo'n positie als Lelystad-Assen nu. Een haltering van twee minuten en karren met die handel. Dat heeft ook als voordeel dat je reizigers uit andere richtingen kunt laten profiteren van de snelle verbinding. Overigens is het enige probleem van de knoop Zwolle dat de sporen richting Meppel en Hattemerbroek aansluiting zo vol zijn dat bepaalde treinen wat ruimer ten opzichte van de knoop vallen. Als men wat aan de opvolgtijden op het emplacement heeft gedaan dan zijn dat er straks fors minder. De andere richtingen zoals Kampen, Deventer en Nijverdal passen prima in de knoop en kosten alleen maar perroncapaciteit als het emplacement goed is ingericht.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor deadlock » Za 06 Apr 2013, 12:09

Zou het op de Veluwelijn trouwens helpen om de stoptrein een puist sneller te laten rijden, 160/180? Of bijvoorbeeld in 't Harde op spoor 3 te laten halteren?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Klaasje » Za 06 Apr 2013, 12:28

Voor de robuustheid en reistijden is het interessant om die stopper te versnellen. Daarbij heeft een hogere maximumsnelheid niet zoveel nut maar minder gehinderd rijden door overwegen waar een stop-door op zitten weg te halen is wel effectief.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor deadlock » Za 06 Apr 2013, 14:04

Als ze die bij Bilthoven kunnen vervangen door een tunnel dan moeten die in Nunspeet en Harderwijk ook wel lukken, volgende week beginnen aub.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Klaasje » Za 06 Apr 2013, 14:20

Nijkerk.. 't Harde etc.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Berichtdoor Suus » Za 06 Apr 2013, 15:03

Ik moet vooral denken aan Wezep, dat ligt in bajonetligging vóór de spoorwegovergang, dat is natuurlijk redelijk killing.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten