Fyra keert niet voor 2014 terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door greyhound »

Daniel schreef:In het AD van vandaag stonden nog wat meer voorbeelden van "successen" met AnsaldoBreda materieel. Een lijstje met een aantal die we al wel kenden, maar sommigen zijn hier nog niet langsgekomen:
- 32 van de 72 Ansaldo trams in Oslo moesten plotseling in onderhoud wegens roestvorming. Al 2 jaar golden hiervoor extra snelheidsbeperkingen omdat ze niet opgewassen waren tegen teveel zomerse dagen, scherpe bochten, het Noorse stroomnet en blaadjes op de rails.
- In de coupés van 36 nieuwe AnsaldoBreda-treinen van de Noorse spoorwegen regende het in 2007 via het ventilatiesysteem
- In Göteborg roestten 39 van de 65 Sirio-trams weg die tussen 2002 en 2009 door AnsaldoBreda werden geleverd. 34 trams staan inmiddels 3 maanden stil en een juridisch conflict dreigt.
In San Francisco mogen de Breda trams niet op volle snelheid rijden vanwege de beperkte rem capaciteit.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Mr-W »

de varkensneuzen hebben een topsnelheid van 140 km/h. NS ging er waarschijnlijk vanuit dat ze die snelheid ook halen met de stoptrein.
Het liefst zo ik Serie IC N willen doortrekken naar Rosendaal, de IC N heeft in Essen een kering van 24 min in die tijd kan hij naar Rosendaal, daar heeft hij 10 minuten kering. Het enige probleem is denk ik dat M6 niet naar Nederland mag en de NMBS waarschijnlijk niet genoeg locs heeft die in Nederland mogen rijden.

@ greyhound, heeft San Francisco een schadeclaim ingediend tegen Ansaldo of is Ansaldo van plan om er een ander rem systeem in te zetten ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

Die optie is regelmatig besproken, maar doortrekking van de IC die nu keert in Roosendaal gebeurt om meerdere redenen niet: M6 is te hoog voor het viaduct ten zuiden van station Roosendaal. Je kan het spoor onder het viaduct niet verlagen want onder het spoor zit een duiker voor een beekje. En de NMBS wil geen ander materieel inzetten op de IC N omdat Charleroi - Brussel - Antwerpen (ABC-as) de drukste spooras van het land is en de capaciteit van M6 nodig hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

robert55 schreef:Om to the point te komen moet je toch echt een vergelijking maken die niet mank gaat. Siemens heeft in de Combino ontwerpfouten gemaakt [en vrij snel erkend en hersteld], maar had wel volgens eigen ontwerp geleverd. AB heeft ontwerpfouten en productiefouten gemaakt, en is vooralsnog niet van plan daar een oplossing te bieden. Daarbij is er gerde twijfel aan de financiele en technische capaciteit om dat te doen.

Ik snap echt niet wat je probeert te bereiken met dit soort "iedereen heeft boter op zijn hoofd commentaren". Daarom in het kader van netiquete alleen maar: zucht
Het debacle van de V250 treinstellen is zeker niet alleen AnsaldoBreda toe te schrijven. Ook het toezicht en inspectiediensten hebben het zwaar laten afweten.

Ik krijg de laatste tijd steeds sterker het idee dat de V250 bewust de puinpoeier in gereden is toen bleek dat de Fyra nooit rendabel te exploiteren viel. Ik heb er geen bewijs voor maar het is wel evident dat de trein steeds problematischer werd voor de NS en de NMBS. De gevallen bodemplaat is eerder een geschenk uit de hemel geweest voor beide spoorwegmaatschappijen dan een verschrikkelijke ramp.

Ze zullen dit - anders dan in een parlementaire enquête - waarschijnlijk nooit toegeven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dennenboom »

Overigens waren de bodemplaten van de ICE ook niet bestand tegen het Franse TGV-spoor met ballast i.p.v. vaste betonplaten. Daar waren dure aanpassingen voor nodig. De voor Frankrijk geschikte stellen zijn dan ook ondergebracht in een aparte omloop.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Caspar »

En rijden op de HSL in België niet harder dan 250 km/u terwijl ICE op hetzelfde traject tussen Brussel en Liège 300km/u rijdt.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door VIRM »

Okay, vandaag heeft het kabinet dus ingestemd met het schrappen van de V250.

Maar wat is precies het alternatief dat is voorgesteld? Ik las op de website van de NOS dat het een 'mix'-oplossing wordt: meer IC over het reguliere spoor, meer Thalys en een beetje Eurostar en TGV. Weet iemand (al) wat concreters?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

Bee schreef:Op http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -v250.html staan documenten omtrent het verdwijnen van de V250.

Vooral de brief van NS bied een interessante blik op de toekomst zonder V250.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

De eerste maatregelen zijn dat:

Na de zomer de frequentie van de s1200 naar 10x/dag gaat.
In oktober langzaam wordt gestart met extra Fyra-treinen tussen Asd en Rtd in de spits.
In december de s1200 naar 16x/dag gaat, onduidelijk is nog of de trein noordelijker komt dan Den Haag.
In december de Thalys twee extra ritten per dag krijgt, maar die waarschijnlijk niet verder zullen gaan dan Rijsel/Lille.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Caspar »

Veel bombarie omtrent de Thalys, die voor december al met 10 ritten per dag reed. Nu lijkt het net alsof de 11 ritten een enorme vooruitgang zullen worden... Wat gebeurt er over een paar weken als het zomerseizoen in volle hevigheid losbarst? Rechtstreekse Intercity's tussen Amsterdam en Brussel zullen er dan nog niet zijn lijkt me...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Ach behalve Bruxelles Les-Bains heeft de stad de zonaanbieder weinig te bieden. Ik zeg: Zandvoort. Goedkoper, en sneller/frequenter bereikbaar per conventionele NS-trein *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Caspar »

Europeanen/wereldreizigers uit andere landen opweg naar Amsterdam misschien?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Ronald »

Thalys is sowieso een slecht alternatief zolang er niets met de tarieven gebeurt. Een enkeltje Rotterdam-Antwerpen voor €58.00 vind ik best wel duur...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

Caspar schreef:gebeurt er over een paar weken als het zomerseizoen in volle hevigheid losbarst? Rechtstreekse Intercity's tussen Amsterdam en Brussel zullen er dan nog niet zijn lijkt me...
Nee, die zullen er niet zijn nee. Maar reizigers van/naar de s1200 kunnen zonder toeslag cross-platform op Rotterdam Centraal overstappen van/naar de binnenlandse Fyra. Mogelijk dat de s1200 met verlengde treinen gaat rijden net zoals vorig jaar, maar daar verder dan mogelijkheden heb ik daar nog niets van gehoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Ronald schreef:Thalys is sowieso een slecht alternatief zolang er niets met de tarieven gebeurt. Een enkeltje Rotterdam-Antwerpen voor €58.00 vind ik best wel duur...
Is dat de normale prijs? Ik heb van de week een enkeltje Rotterdam - Lyon aangeschaft voor welgeteld twee euro meer. (Maar op de meeste tijden was het minstens 100 euro.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

Hangt er vanaf wat je de normale prijs noemt. Voor Amsterdam - Brussel is Semi-Flex 2e klas 45 tot 79 euro (wordt duurder naar mate de trein voller wordt) en No-Flex 2e klas is 29 euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:De eerste maatregelen zijn dat:

Na de zomer de frequentie van de s1200 naar 10x/dag gaat.
In oktober langzaam wordt gestart met extra Fyra-treinen tussen Asd en Rtd in de spits.
In december de s1200 naar 16x/dag gaat, onduidelijk is nog of de trein noordelijker komt dan Den Haag.
In december de Thalys twee extra ritten per dag krijgt, maar die waarschijnlijk niet verder zullen gaan dan Rijsel/Lille.
Lille is een prima oplossing, bespaart je waarschijnlijk een omloop en je kan vanuit Lille direct naar het zuiden van het land.
Komt wel goed schatje.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

Zo wordt het weer een bol wol waar de kat mee gespeeld heeft. Je moet minstens onderscheid het rollend materieel en het exploitatiemodel. Waarschijnlijk heeft het voor de enquete zels zin om opnieuw te kijken naar het beslisproces dat leidde tot de aanleg van deze HSL, want die was vrij bepalend voor de manier waarop het exploitatie model tot stand kwam.

De besteller [NS, NMBS] heeft grote fouten gemaakt in de aanschaf, waarschijnlijk in de controle op de bouw, en heeft een gok genomen in 2012 [weliswaar vanuit een dwangpositie] door te besluiten dat de V250 in dienst kon. Die gok is mislukt, en dat was mogelijk op het beslismoment kenbaar. Daar mag je NS op aanspreken en dat gebeurt.
De strategische risico's die NS nu loopt doordat ze moeten erkennen dat ze dit soort fouten hebben gemaakt zijn groot. De staat als aandeelhouder heeft de touwtjes al strak getrokken, dat is overigens een winstpunt. Ik geloof daarom niet in een -zoals je al zegt niet-bewijsbare- bewuste puinpoeier tactiek.

Maar je kan niet meer volhouden dat AB een bruikbaar product heeft afgeleverd.

Dat het exploitatiemodel voor de HSL in de zonnige tijden van 2002 al marginaal was en nu waarschijnlijk helemaal niet werkbaar is ook duidelijk. De eigenaren van dat probleem zijn ook bekend: niet alleen NS, maar ook de concessieverlener.

Maar een onderzoek achteraf heeft het geen zin als er uit komt dat niet verder komt dat iedereen wel wat fout heeft gedaan en dat er dus niks aan te doen was. Het gaat er juist om die kluwen te ontwarren

Vinny schreef:Het debacle van de V250 treinstellen is zeker niet alleen AnsaldoBreda toe te schrijven. Ook het toezicht en inspectiediensten hebben het zwaar laten afweten.

Ik krijg de laatste tijd steeds sterker het idee dat de V250 bewust de puinpoeier in gereden is toen bleek dat de Fyra nooit rendabel te exploiteren viel. Ik heb er geen bewijs voor maar het is wel evident dat de trein steeds problematischer werd voor de NS en de NMBS. De gevallen bodemplaat is eerder een geschenk uit de hemel geweest voor beide spoorwegmaatschappijen dan een verschrikkelijke ramp.

Ze zullen dit - anders dan in een parlementaire enquête - waarschijnlijk nooit toegeven...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Geert »

Alargule schreef:Maar to the point: zowel Siemens als AB zijn dus in staat om een slecht ontworpen/gebouwd product af te leveren. Verschil zit 'm waarschijnlijk in de financiële buffer.
Niet alleen in de financiele buffer, maar ook in de technische knowhow. Siemens heeft in het verleden ook problematische producten afgeleverd, en de problemen daarvan zijn altijd binnen afzienbare tijd verholpen als garantiewerk. Ansaldo heeft in het verleden problematische producten afgeleverd, en bij al die producten zijn de problemen nog steeds niet verholpen (zie Denemarken, zie Noorwegen, zie de trams in de VS, zie de V250). Het is dus niet zo interessant of een nieuwe trein of tram problemen heeft, maar wel of de fabrikant dat probleem erkent (dat doet Ansaldo meestal niet) en binnen afzienbare tijd oplost (dat doet Ansaldo al helemaal niet). Dat is nogal een groot verschil in werkwijze, nog los van de financieel positie van Ansaldo die ronduit slecht is (en alleen maar meer aanleiding geeft om te twijfelen aan een tijdige en kundig herstel van afleverproblemen).

Trouwens, weer nieuwe foto's in het materieelrapport van NS. Spreken boekdelen :X
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Geert »

Bee schreef:De eerste maatregelen zijn dat:

Na de zomer de frequentie van de s1200 naar 10x/dag gaat.
In oktober langzaam wordt gestart met extra Fyra-treinen tussen Asd en Rtd in de spits.
In december de s1200 naar 16x/dag gaat, onduidelijk is nog of de trein noordelijker komt dan Den Haag.
In december de Thalys twee extra ritten per dag krijgt, maar die waarschijnlijk niet verder zullen gaan dan Rijsel/Lille.
Waarom laat men de Beneluxtrein niet over de HSL rijden? Dan is er op korte termijn toch nog snelheidswinst.

Overigens wel goed om te zien dat NS nu streeft naar integratie van de HSL in het nationale spoorwegnet. Dat is uiteindelijk denk ik gunstiger voor reizigers van dat de losse Fyra-verbinding zou zijn geworden.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door spoorstaaf »

40 stellen TGV Duplex aanschaffen met uitschuifbare draaistellen. met stroom en veiligheidssytemen voor, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Belgie, Frankrijk en Spanje, ( Inclusief NL )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Ansaldo heeft in het verleden problematische producten afgeleverd,
Vooral bij "customized" producten als ik het verslag van Fles zo lees. Daar is AB kennelijk niet goed in. Gewone standaard treintjes/metro's voor Italiaanse vervoerders, dat gaat ze nog wel redelijk af.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Waarom laat men de Beneluxtrein niet over de HSL rijden? Dan is er op korte termijn toch nog snelheidswinst.
Je zou inderdaad zeggen dat dit te regelen moet zijn, die TRAXXen mogen in België al over het gewone spoor en in Nederland over de HSL. Maar is het dan nog wel de benelux? Ik hoop niet dat ze weer dezelfde fout maken en de oude trein opheffen voordat er ruime (en goede!) ervaring met de nieuwe is.

Er is als het goed is binnenkort nog een debat in de 2e kamer over dit alles. Het leek me wel nuttig om de woordvoerders daar te vertellen dat de benelux op dit moment veel trager is dan een aantal jaar geleden, hopelijk kan die weer op z'n oude snelheid gebracht worden. Iemand enig idee hoe je zoiets insteekt?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Het probleem is dat de TRAXX-locs een softwareversie van ERMTS hebben die niet is toegelaten op het Belgische net. De Belgen vinden veiligheid namelijk wel een issue :mrgreen: :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Dus ofwel nieuwe software voor de TRAXX ofwel de Belgen keuren de huidige software goed. Lijkt me allemaal redelijk te overzien tenzij de wil niet aanwezig is.

Overigens zouden ze wel alvast het stuk Amsterdam - Rotterdam over de HSL kunnen doen met TRAXX, toch?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten