Fyra keert niet voor 2014 terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor visgraat » Ma 03 Jun 2013, 01:13

Thom91 schreef:Arnhem - utrecht kan je voor 2016 op 200 hebben liggen, alleen maar rechtdoor.


Volgens mij moeten dan ook alle perrons van het hoofdspoor af, alle kruisingen met wegen ongelijkvloers, het beveiligingssysteem aangepast? Dat zal niet zo even gebeuren denk ik.

wouter15
Berichten: 847
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor wouter15 » Ma 03 Jun 2013, 06:37

En ook de NS heeft er genoeg van:

'NS stopt met Fyra'
Na het Belgische spoorbedrijf NMBS zou nu ook de NS hebben besloten te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra.

Dat meldt De Telegraaf maandagochtend op basis van bronnen bij de spoorwegen en ministeries. Volgens de krant is het besluit al enige tijd geleden genomen. Tevens zou NS-topman Bert Meerstadt opstappen.

De krant schrijft dat het ministerie van Financiën, enig aandeelhouder van het spoorbedrijf, wil voorkomen dat het nieuws naar buiten treedt.

Lees meer: http://www.nu.nl/politiek/3490478/ns-st ... -fyra.html

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor jesse-cruzu » Ma 03 Jun 2013, 07:04

Mooi!

Dennenboom
Berichten: 401
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Dennenboom » Ma 03 Jun 2013, 08:37

Misschien zou dan toch de beste optie zijn om Hispeed failliet te laten gaan. De overheid moet dan de consequenties dragen voor haar absurde concessiespel. NS is zo dom geweest om daar in mee te gaan, maar zou nu er uit moeten stappen.
Maar ik vermoed dat de overheid Hispeed kunstmatig in leven gaat houden om te voorkomen dat er helemaal geen cent meer uit de HSL-zuid komt.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Michael » Ma 03 Jun 2013, 12:07

Dijsselbloem ligt dwars bij stopzetten Fyra

Minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) houdt het besluit van NS om te stoppen met de Fyra voorlopig tegen. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Financiën tegen NRC Handelsblad. De bewindsman wil eerst goed bekijken wat de consequenties en de risico’s zijn om de hogesnelheidstrein naar de leverancier terug te sturen. Aan het einde van de ochtend was er nog topoverleg gaande tussen de NS en de betrokken ministeries.

Lees verder op: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/dij ... tten-fyra/
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Karl » Ma 03 Jun 2013, 12:41

Huh, whut? Volgens mij is NS de enig aandeelhouder van NS Hispeed en Min Fin de aandeelhouder van NS. Als NSH dus failliet gaat, heeft dit ook gevolgen voor NS. Overigens, wat moet je met een failliet NSH? Dat heeft gevolgen voor de niet-Fyra activiteiten van NSH.

Overigens vraag ik mij toch af hoe het zit. De concessie is gegund aan HSA, die hebben NSH opdracht gegeven om de exploitatie uit te voeren. Nu is van zowel HSA en NSH de NS groot aandeelhouder, maar ik kan mij voorstellen dat KLM-Air France ook niet erg positief meer is over de exploitatie door NSH.

Daarnaast snap ik niet dat de kamer de staatssecretaris op het matje roept, omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt in dit dossier.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Freek » Ma 03 Jun 2013, 12:53

Karl schreef:Huh, whut? Volgens mij is NS de enig aandeelhouder van NS Hispeed en Min Fin de aandeelhouder van NS. Als NSH dus failliet gaat, heeft dit ook gevolgen voor NS. Overigens, wat moet je met een failliet NSH? Dat heeft gevolgen voor de niet-Fyra activiteiten van NSH.

Overigens vraag ik mij toch af hoe het zit. De concessie is gegund aan HSA, die hebben NSH opdracht gegeven om de exploitatie uit te voeren. Nu is van zowel HSA en NSH de NS groot aandeelhouder, maar ik kan mij voorstellen dat KLM-Air France ook niet erg positief meer is over de exploitatie door NSH.

Dit wordt een lastige, want heeft iemand door hoe alle lijntjes exact lopen. Volgens mij voert HSA de concessie uit gebruikt daarbij de naam van Hispeed. Zoals Hermes de naam Breng gebruikt. HSA kan dus failliet gaan zonder direct gevolgen voor NSH. (Ja, natuurlijk zijn er wel gevolgen, maar voor de duidelijkheid even zo een zwarte-witte-scheiding). NS Groep krijgt als aandeelhouder in HSA natuurlijk een negatief financieel effect. Mede omdat ze als aandeelhouder van NSFS weer minder inkomsten uit de lease krijgen en te maken krijgen met versnelde afschrijving van de V250. NS Holding keert weer minder divident uit aan ministerie van Financien zodat ook de schatkist weer een probleem heeft.

Daarnaast snap ik niet dat de kamer de staatssecretaris op het matje roept, omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt in dit dossier.

Dat is politiek. En omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt wordt de staatssecretaris op het matje geroepen, die is politiek verantwoordelijk (ook voor de ambtenaren).

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor VIRM » Ma 03 Jun 2013, 12:56

Het lijkt mij dat ze heel voorzichtig zullen zijn met het failliet verklaren van NSH: die exploiteren toch immers ook de verbinding IC-Berlijn (en wellicht nog een paar andere verbindingen)?

Air-France KLM is (of was) voor iets van 10% aandeelhouder in HSA. Maar van die kant hoor je eigenlijk in de media nooit wat.
Beul van de blindegeleidelijn

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Karl » Ma 03 Jun 2013, 13:00

Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Alliance.

Eerste stukje:
HSA is de exploitant van de treinen over de HSL-Zuid sinds de opening in september 2009. HSA heeft voor deze lijn een concessie met een looptijd van 15 jaar. HSA is een samenwerkingsverband van NS (90%) en KLM (10%). De treinen van de HSA rijden onder de naam Fyra. De HSA is binnen de NS onderdeel van de bedrijfstak NS Hispeed.


HSA rijdt de treinen onder naam Fyra.
De 90% HSA van NS is ondergebracht bij NS Hispeed.

Later:
De treinen van HSA worden onder de merknaam Fyra geëxploiteerd door NS Hispeed


NSH exploiteert treinen van HSA onder de naam Fyra.

:?:
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor VIRM » Ma 03 Jun 2013, 13:08

Dus NSH exploiteert de treinen namens HSA. Maar zijn de treinen dan eigendom van NSH of HSA? Da's ook een verschil:
1. HSA 'verhuurt' de V250 aan NSH voor de exploitatie.
2. NSH heeft de treinen gekocht om in opdracht van HSA de HSL-Zuid te exploiteren.

Volgensmiji is er dan een wezenlijk verschil in de constructie (en waar het risico dan zit). Als de constructie nummer 2 is, dan heeft NSH wellicht ook een probleem...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Suus » Ma 03 Jun 2013, 13:13

NS Hispeed als bedrijf bestaat eigenlijk niet, het is een handelsnaam van NS Internationaal (100% dochter van NS Groep) en HSA Beheer (90% dochter van NS) en Thalys Nederland die onder een naam opereren.

De locs van de Fyra worden geleasd bij Alpha Trains, de rijtuigen en V250-treinstellen van NSFS, een Iers leasebedrijf waarvan de NS aandeelhouder is.
Rame à l'approche

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Freek » Ma 03 Jun 2013, 13:58

Dan wordt het verhaal dus als volgt:

HSA failliet -> negatieve financiële gevolgen NS internationaal -> negatieve gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> geen lease meer bij NSFS -> negatieve financiële gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> Geen concessie-inkomsten ministerie van Infrastructuur en Milieu -> minder te besteden.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor reisthijs » Ma 03 Jun 2013, 14:01

Blijkbaar hebben sommige bewerkers van die wiki-pagina ook moeite met het onderscheid. Het is hier vooral een verschil tussen theorie en praktijk: formeel gezien is HSA de exploitant (als winnaar van de concessie) maar de dagelijkse exploitatie hebben ze uitbesteed aan NS Internationaal, dat vervolgens weer onder de naam NS Hispeed werkt.

(Dat is een zelfde soort situatie als met CXX/Syntus/Twents tussen Almelo en Mariënberg.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor visgraat » Ma 03 Jun 2013, 14:25

Als de leverancier in gebreke blijkt te zijn (waar een rechter uitspraak over zou moeten doen), dan moeten de kosten voor de exploitant toch niet zo hoog oplopen dat die failliet gaat.

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor VIRM » Ma 03 Jun 2013, 14:31

Freek schreef:Dan wordt het verhaal dus als volgt:

HSA failliet -> negatieve financiële gevolgen NS internationaal -> negatieve gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> geen lease meer bij NSFS -> negatieve financiële gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> Geen concessie-inkomsten ministerie van Infrastructuur en Milieu -> minder te besteden.


Daar zal het wel op neer komen ja.
Ik ben benieuwd of er dus ook echt koppen gaan rollen bij NS.
Beul van de blindegeleidelijn

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Karl » Ma 03 Jun 2013, 14:32

Meerstadt gaat overwinteren in Italië; vanaf 1 oktober zwaait hij af.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor reisthijs » Ma 03 Jun 2013, 14:33

visgraat schreef:Als de leverancier in gebreke blijkt te zijn (waar een rechter uitspraak over zou moeten doen), dan moeten de kosten voor de exploitant toch niet zo hoog oplopen dat die failliet gaat.
Bij een exploitant die al jaren op het randje van faillissement balanceert kan dit de laatste druppel zijn...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Freek » Ma 03 Jun 2013, 14:34

visgraat schreef:Als de leverancier in gebreke blijkt te zijn (waar een rechter uitspraak over zou moeten doen), dan moeten de kosten voor de exploitant toch niet zo hoog oplopen dat die failliet gaat.

Tenzij je wel kosten maakt en er geen inkomsten tegenover staan (laat dat nou net het geval zijn). En hoe wil je een betaling bij een zo goed als failliete toko ophalen ook al is die toko in gebreke? Je zult toch nog iets aan andere treinen moeten hebben, kan van alles zijn van TGV tot Flirt tot rijtuigen+loc. Betaal je weer de hoofdprijs.

Gebruikersavatar
Gertjan
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Gertjan » Ma 03 Jun 2013, 15:27

VIRM schreef:Air-France KLM is (of was) voor iets van 10% aandeelhouder in HSA. Maar van die kant hoor je eigenlijk in de media nooit wat.
Volgens mij heeft Air-France KLM als eerder alle aandelen verkocht.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor deadlock » Ma 03 Jun 2013, 15:41

Nee die aandelen hebben ze nog.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Justin » Ma 03 Jun 2013, 16:57

Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

NS stopt definitief met hogesnelheidstrein Fyra

Berichtdoor Daniel » Ma 03 Jun 2013, 19:02

NS stopt definitief met hogesnelheidstrein Fyra
Geplaatst op: maandag 3 juni 2013 19:01
Laatst bijgewerkt: maandag 3 juni 2013 19:02


De NS gaat niet verder met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat is maandag bekendgemaakt na overleg van de directie met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor).
Directie en raad van commissarissen van de NS stellen maandagavond dat uit onderzoek blijkt dat de trein ''onvoldoende betrouwbaar'' is.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Thom91 » Ma 03 Jun 2013, 19:05


Ooit was ik een blije reiziger! :mrgreen:
Komt wel goed schatje.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor webguy » Ma 03 Jun 2013, 19:37

Tja, dit was wel te verwachten, de vraag is wat voor creatieve ideeën voor de toekomst worden ingepast.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Daniel » Ma 03 Jun 2013, 19:43

Nog wat leesvoer: de brieven van NS en NMBS aan de staatssecretaris en de brief van Mansveld aan de Tweede Kamer zijn te lezen via deze link.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten