Fyra keert niet voor 2014 terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Alargule » Di 04 Jun 2013, 22:26

En wat hebben we er uiteindelijk allemaal van geleerd?

Precies; helemaal niks. Als ik in een goede, snelle, stipte en frequente trein wil zitten, ga ik wel naar Japan.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Dennenboom » Di 04 Jun 2013, 22:31

Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=DVHN-20051014-DW01005011&vw=org&lm=ansaldo%2Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor robert55 » Di 04 Jun 2013, 23:05

Iedereen die er bij betrokken was kan worden gehoord.
Het doel van een enquete is trouwens niet het bewijzen van vooraf bepaald 'falen', maar vanuit een open vraagstelling onderzoeken wat er gebeurt is en wat je daaruit kan leren

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor deadlock » Di 04 Jun 2013, 23:06

Dennenboom schreef:Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=DVHN-20051014-DW01005011&vw=org&lm=ansaldo%2Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.

Ik heb op dit moment een email van enkele A4'tjes staan waarin ik dat mijn kamerlid ga uitleggen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor iljitsch » Di 04 Jun 2013, 23:14

Er zijn natuurlijk aan alle kanten duidelijk aan te wijzen fouten gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat we nu precies weten hoe het wel had gemoeten. Dat hele aanbesteden van het recht om snelle treinen te laten rijden blijf ik toch een vreemde constructie vinden. Aan de andere kant is het wel logisch dat vervoerders betalen voor het gebruik van het spoor, net als dat wegvervoerders wegenbelasting betalen.

Een insteek die ik overigens ook mis is dat we hier zien wat er gebeurt als ieder landje z'n eigen ding doet, in plaats van dat we in Europees verband afspraken maken over technische standaarden, waardoor het in veel mindere mate nodig zou zijn om gespecialiseerd materieel te laten bouwen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Vinny » Di 04 Jun 2013, 23:16

Jouw kamerlid?
Sinds wanneer kun je als stemmer een kamerlid bezitten? :lol:

Doet u mij er ook twee graag ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Vinny » Di 04 Jun 2013, 23:20

maar dat wil niet zeggen dat we nu precies weten hoe het wel had gemoeten.
Klopt. De beste stuurlui staan immers aan wal.

Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Fles » Wo 05 Jun 2013, 02:03

Donderdagmiddag om 15:00 is er in Napoli een persconferentie van AnsaldoBreda waarin alle beschuldigingen van de hand gewezen worden. Ben benieuwd :)

huibf
Berichten: 2524
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor huibf » Wo 05 Jun 2013, 04:47

Fles schreef:Donderdagmiddag om 15:00 is er in Napoli een persconferentie van AnsaldoBreda waarin alle beschuldigingen van de hand gewezen worden. Ben benieuwd :)

Had je gedacht dat die pizzabakkers iets anders zouden doen? Lijkt me niet.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Geert » Wo 05 Jun 2013, 09:53

Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6

Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vlam in de pan bij Fyra-bouwer

Berichtdoor Daniel » Wo 05 Jun 2013, 10:20

Vlam in de pan bij Fyra-bouwer
Geplaatst op: woensdag 5 juni 2013 10:19
Laatst bijgewerkt: woensdag 5 juni 2013 10:20


PISTOIA - Werknemers van de omstreden Fyra-bouwer AnsaldoBreda hebben gistermorgen het werk neergelegd, nadat ze hadden gehoord dat de NS hun treinen niet meer wil. Dat staking brak uit op de vestiging in Italië waar het hogesnelheidsmateriaal wordt gemaakt. De AnsaldoBreda-directie heeft op haar beurt de aanval op de NS geopend.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3730
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Z2N » Wo 05 Jun 2013, 16:40

Kwam deze tegen op een andere forum. Ik vind 'm leuk!
Afbeelding
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Vinny » Wo 05 Jun 2013, 20:10

Geert schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6

Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ze hadden geen / amper ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen. Dat was in 2004 ook al geconstateerd, maar ze waren de enige die een goed bod deden op uitvraag van de NS. Andere treinbouwers hadden waarschijnlijk al begrepen dat voor het budget dat de NS had en de relatief kleine serie er geen eer te behalen viel aan de opdracht. Op zich hoeft dat natuurlijk niet problematisch te zijn: Connexxion heeft de Protos ook gehaald bij een fabrikant die nauwelijks ervaring had.

Daarnaast: gegeven het feit dat je weet dat het bij AnsaldoBreda niet lekker loopt en gegeven het feit dat het bedrijf weinig ervaring heeft, dan zet je daar toch een strakke inspectie op? Snap niet waarom de NS dat dan niet gedaan heeft en in het productieproces er dichter op heeft gezeten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor iljitsch » Wo 05 Jun 2013, 20:27

Cultuurverschil?

Nederlanders geloven wat er op papier staat, Italianen schrijven op wat er opgeschreven moet worden zonder al te rigide vast te houden aan de relatie papier - werkelijkheid. Vandaar ook de verbazing dat er ineens zomaar 250 gereden werd.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Klaasje » Wo 05 Jun 2013, 20:35

Het verschil in productie tussen Duitsland en de VS in 1980 was ook levensgroot in het voordeel van Duitsland. Er zit echt veel in de combinatie van opleiding, sociale normen en manier van werken.

Milco
Berichten: 3575
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Milco » Wo 05 Jun 2013, 21:30

Even over de V250-treinstellen: wilde de NS niet de paarse stoelen in de VIRM’s vervangen? *hint*
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Mr-W » Wo 05 Jun 2013, 21:43

@milco
dat is ook wel nodig VIRM interieur is nu absoluut niet IC waardig laat staan highspeed waardig, zelfs de sprinters/duikbrillen in belgie zitten beter ( na verbouwing).

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Klaasje » Wo 05 Jun 2013, 21:44

Ajoh.. Brussel is qua tijd minder ver dan Groningen, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Suus » Wo 05 Jun 2013, 21:47

De eerste klas zit prinsheerlijk hoor 8-)
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor webguy » Wo 05 Jun 2013, 22:30

iljitsch schreef:Cultuurverschil?
...
Vandaar ook de verbazing dat er ineens zomaar 250 gereden werd.

Denk dat je gelijk hebt, maar die quote over 250 is uit z'n verband gerukt. Het ging om het rijden van 250 bij sneeuw. Het is welbekend dat de Thalys bij sneeuwbuien ook langzamer rijdt ivm mogelijk schade, ruiten, etc.

Persbericht van AnsaldoBreda staat hier
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Klaasje » Wo 05 Jun 2013, 22:32

Bij twee TGV's die elkaar bij sneeuw in de tegenrichting passeerden zijn wel eens ruiten gebroken.

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor IC140 » Do 06 Jun 2013, 16:35

Bee schreef:De eerste klas zit prinsheerlijk hoor 8-)

In de eerste klas vind ik de eerste generatie VIRM zelfs het beste zitten van allemaal :).

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor IC140 » Do 06 Jun 2013, 16:38

webguy schreef:Denk dat je gelijk hebt, maar die quote over 250 is uit z'n verband gerukt. Het ging om het rijden van 250 bij sneeuw. Het is welbekend dat de Thalys bij sneeuwbuien ook langzamer rijdt ivm mogelijk schade, ruiten, etc.

Persbericht van AnsaldoBreda staat hier

Op de desbetreffende dag (15 januari) reed Thalys overigens 160km/u in Frankrijk, maar 300km/u in Nederland.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Dagren » Do 06 Jun 2013, 17:08

deadlock schreef:
Dennenboom schreef:Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=DVHN-20051014-DW01005011&vw=org&lm=ansaldo%2Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.

Ik heb op dit moment een email van enkele A4'tjes staan waarin ik dat mijn kamerlid ga uitleggen.


Misschien goed om te delen, kunnen meerdere mensen die sturen naar meerdere Kamerleden. :)

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Dagren » Do 06 Jun 2013, 17:11

Vinny schreef:
Geert schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6

Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ze hadden geen / amper ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen. Dat was in 2004 ook al geconstateerd, maar ze waren de enige die een goed bod deden op uitvraag van de NS. Andere treinbouwers hadden waarschijnlijk al begrepen dat voor het budget dat de NS had en de relatief kleine serie er geen eer te behalen viel aan de opdracht. Op zich hoeft dat natuurlijk niet problematisch te zijn: Connexxion heeft de Protos ook gehaald bij een fabrikant die nauwelijks ervaring had.

Daarnaast: gegeven het feit dat je weet dat het bij AnsaldoBreda niet lekker loopt en gegeven het feit dat het bedrijf weinig ervaring heeft, dan zet je daar toch een strakke inspectie op? Snap niet waarom de NS dat dan niet gedaan heeft en in het productieproces er dichter op heeft gezeten.


Misschien had de NS in moeten zetten met een groter budget. Als ik het allemaal goed begrepen heb, is dat wat Veolia gedaan heeft en ook de reden waarom Veolia niet gewonnen heeft.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast