Pagina 2 van 19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:22
door Suus
M6 is dan in België ook niet algemeen toegelaten maar moet per spoorlijn worden toegelaten. Er staan bordjes langs het spoor als er een verbod geldt voor M6. De tunnels in spoorlijn 37 Liège - Aachen zijn/worden uitgediept om op die lijn met M6 te kunnen gaan rijden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 09 apr 2013, 09:30
door Z2N
Ik had het over de breedte.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 09 apr 2013, 13:46
door reisthijs
VIRM is 3,020 m breed, dat is kleiner dan het Belgische profiel, waarom past dat dan niet?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 09 apr 2013, 15:01
door Thom91
De 'zwenk' van een VIRM is bijzonder groot, daar zit het probleem. Hij buigt teveel uit zo'n profiel vandaan.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 09 apr 2013, 18:23
door Klaasje
Bij VIRM is het zo erg dat ze ooit het hele oostelijke emplacement van Amsterdam CS hebben moeten doorrekenen of het wel zou passen wanneer twee treinen naast elkaar door de wissels heenbeuken.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:51
door Caspar
Ik weet niet hoe de situatie in België precies is, maar heb niet het idee dat er veel krappe bogen of wissels zijn in de route Nederlandse grens- Noorderkempen- Antwerpen- Brussel. Alleen rondom Brussel Noord en Zuid misschien? Dan zou het profiel van de Virm geen problemen moeten opleveren. Door de te lage tunnels zoals Bee ze beschrijft bij Luik hoeft ie al helemaal niet te rijden. :D

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:59
door Suus
Je zal de meeste problemen krijgen rondom Schaarbeek vermoed ik, maar verder vind ik het niet zo een heel interessante discussie want met VIRM naar België gaan acht ik gewoon totaal niet realistisch.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 09 apr 2013, 22:07
door Thom91
De belgen overtuigen dat een centrale deurvergrendeling, zoals nu in de TRAXX + PRIO aanwezig,veilig is is makkelijker en veel sneller te bereiken. Want dat is het enige probleem waarom de PRIO's nu niet naar het buitenland mogen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 20:41
door Daniel
Bee schreef:maar verder vind ik het niet zo een heel interessante discussie want met VIRM naar België gaan acht ik gewoon totaal niet realistisch.
Melding van een over het algemeen betrouwbare bron vanuit NedTrain op Somda: er zijn inmiddels al tekeningen om 17 VIRM-2/3 zesjes om te bouwen voor 25 kV en ERTMS, met een optie ze te voorzien van een downchopper voor 3 kV :wink:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 23:53
door Suus
Hij wordt steeds leuker. Het begon dat er misschien tekeningen zouden rondzwerven en nu is al definitief vastgesteld dat er tekeningen zijn in slechts vijf uur tijd. En misschien is dat ook wel zo, maar toch is nog een vraag waar niemand een zinnig antwoord op heeft gegeven: wat moet je met VIRM in België?

1. Je moet een enorm lang toelatingsproces doorlopen in België voor een treinstel terwijl je met een Traxx + rijtuigenoplossing tot aan de succesvolle herintroductie van de V250 een veel sneller bereikbare oplossing in handen hebt en in tegenstelling tot wat sommige denken kan ICR ook nog wel langer dan een paar maanden mee. Het is oud maar niet zo oud dat het niet meer te gebruiken is.
2. Je hebt geen VIRM nodig op de grensbaanvakken richting Essen en Visé.

Dat een deelserie van VIRM 25 kV krijgt voor de HSL lijkt mij wel volkomen logisch.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 11 apr 2013, 07:51
door Vinny
VIRM toelaten per 2015 in België vergemakkelijkt het leven voor de NS enorm. Je kunt dan de IC naar Maastricht dootrekken naar Luik (concessierichtlijn 2015), tevens kun je dit materieel als IC de grens overschoppen bij Roosendaal en wellicht Breda-Grens.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 11 apr 2013, 10:09
door deadlock
Bee; ik ben het met je eens dat het allemaal wel speculatie lijkt maar Vinny heeft een goed punt. Toelating van VIRM in België zou absoluut geen slecht idee zijn...

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 11 apr 2013, 10:28
door reisthijs
Thom91 schreef:De belgen overtuigen dat een centrale deurvergrendeling, zoals nu in de TRAXX + PRIO aanwezig,veilig is is makkelijker en veel sneller te bereiken. Want dat is het enige probleem waarom de PRIO's nu niet naar het buitenland mogen.
Dat is niet het enige probleem. Je zit ook nog met de 'verkeerde' softwareversie van de Fyra-Traxx'en waardoor ze niet welkom zijn in België.
Bee schreef:1. Je moet een enorm lang toelatingsproces doorlopen in België voor een treinstel terwijl je met een Traxx + rijtuigenoplossing tot aan de succesvolle herintroductie van de V250 een veel sneller bereikbare oplossing in handen hebt en in tegenstelling tot wat sommige denken kan ICR ook nog wel langer dan een paar maanden mee. Het is oud maar niet zo oud dat het niet meer te gebruiken is.
De verbouwing van VIRM is ook niet bedoeld als een veel sneller bereikbare oplossing, maar juist voor de langere termijn.

En ik weet niet waarom jij er zo positief over bent, maar op dit moment weet niemand of er ooit een succesvolle herintroductie van de V250 komt. Zo niet, dan heeft NS alvast een alternatief achter de hand.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 11 apr 2013, 14:08
door Thom91
Die softwareversie is inmiddels geen probleem meer.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 11 apr 2013, 14:54
door reisthijs
Afgelopen vrijdag was het nog een probleem volgens bericht op treinreiziger.nl.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 23 apr 2013, 14:30
door whouven
reisthijs schreef:Afgelopen vrijdag was het nog een probleem volgens bericht op treinreiziger.nl.
BR186 is nooit getest op Lijn 4. Huidige HSA BR186's hebben software pakket geschikt voor ETCS level 1+2.
In België en zelfs in Duitsland is dit pakket nog niet toegelaten.
Makkelijk die software lokken maar als je een bitje eraan veranderd moet ie weer de certificerings molen in.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 23 apr 2013, 14:34
door webguy
Tijd voor een goed testlab waar je "virtueel" zoiets test en de certificeringsmolen kan verkorten. Prorail doet het al in Amersfoort, en Boeing doet het ook met vliegtuigen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 23 apr 2013, 14:52
door Thom91
Probleem is dat in Nederland ETCS level 2 gebruikt wordt, en in België zowel 1 als 2 tegelijk. De Desiros hebben namelijk geen level 2 ondersteuning.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 23 apr 2013, 15:15
door Suus
Let wel, level 1 met cabinesignalering want Lijn 4 heeft geen lichtseinen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 23 apr 2013, 16:37
door reisthijs
whouven schreef:BR186 is nooit getest op Lijn 4.
Dat lijkt me sterk, de NMBS had de eerste drie traxx'en (reeks 28) juist speciaal geleased voor die lijn. Daar had de trein naar Noorderkempen mee gereden moeten worden.
Alleen vanwege softwareproblemen hebben ze uiteindelijk maar alternatief materieel gezocht.

Kennelijk hebben ze er verder geen moeite voor gedaan omdat de NMBS er verder geen belang meer bij had dat die locs op hun HSL konden rijden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 23 apr 2013, 16:45
door Klaasje
Eerlijk gezegd denk ik dat je een machinist die vele testritten voor allerlei typen materieel en verschillende vormen van ETCS heeft gedaan best serieus mag nemen als die dat zegt.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 25 mei 2013, 11:08
door ODRAIL
Gisteren (24 mei 2013) stond er om 14:40 een V250 stel op Maarn Goederen (gezien vanaf de A12). Worden de stellen toch weer getest?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 25 mei 2013, 11:58
door IC140
Er worden 2-3 slagen per dag aan testritten gereden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 25 mei 2013, 12:34
door Thom91
Ook nog met verschillende stellen. Ik heb de 4805 en 4806 gezien, en ik twijfel over de 4804.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 25 mei 2013, 13:52
door webguy
Rond 17:00 stond dat stel er gisteren nogsteeds.