Fyra keert niet voor 2014 terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor iljitsch » Vr 21 Jun 2013, 17:55

Zou het geen tijd schelen om Brussel links te laten liggen tussen Antwerpen en Rijssel (Lille)? De route via Gent is korter en je omzeilt het drukke Brussel. Maar je bent dan wel het hele eind op conventioneel spoor aangewezen terwijl er tussen Brussel en Rijssel wel een HSL ligt.

Qua paspoortcontrole: ze zouden de echte controle bij aankomst in Londen kunnen doen. Dan hoef je bij het instappen alleen even te laten zien dat je een paspoort of IDkaart hebt, vergelijkbaar met vliegen binnen Schengen. Natuurlijk iets meer werk dan een open instapregime, maar bepaald niet onoverkomelijk.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor webguy » Vr 21 Jun 2013, 19:06

Dat lijkt me voor de vervoerder duur grapje, omdat als het niet goed is, je de persoon weer terug mag vervoeren.
Reisinformatie/nerd

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor robert55 » Vr 21 Jun 2013, 19:54

Daarom proberen luchtvaartmij-en te voorkomen dat ze passagiers meenemen die ze weer mee terug moeten nemen, door paspoort [en of er voor tussen of eindbestemming visa moeten zijn] te controleren.
Dat zou voor de trein ook moeten kunnen. Maar het UK standpunt is niet helemaal rationeel [je mag de woorden in deze zin een beetje husselen]

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Vinny » Vr 21 Jun 2013, 20:03

Het aantal stations in Groot-Brittannië is tamelijk beperkt t.o.v de Europese stations. Maar dat zal de procedure niet veranderen, dat heeft o.m. te maken met veiligheid in de Kanaaltunnel. Er zullen mobiele bagagecheks gaan plaatsvinden heb ik wel eens gelezen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Suus » Vr 21 Jun 2013, 21:31

Een mobiele bagagecheck is de trein in Lille tot stilstand brengen, iedereen met zijn bagage naar buiten sturen, de reizigers allemaal door een controlepost laten gaan en pas weer de trein insturen nadag deze schoon is verklaard. Dat kost je 60 minuten. De beste oplossing zou naar mijn mening controle op St. Pancras zijn.

Tussen Antwerpen en Lille via Gent rijden kost je een uur extra terwijl je de de enige stad met meer dan een miljoen inwoners en in internationaal perspectief ook nog eens een van de belangrijkste steden van Europa overslaat. Gewoon geen goed idee.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Suus » Vr 21 Jun 2013, 21:50

De voormalige directeur van de NMBS is het trouwens niet eens met het voorgoed verdwijnen van de Fyra V250 en heeft daarover zijn zegje gedaan bij de VRT: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... Fyra_Vinck
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Vinny » Za 22 Jun 2013, 00:34

De bagage moet dus gecheckt worden voordat de trein de kanaaltunnel in rijdt. Hoe geschikt station St. Pancras verder ook is - het ligt wel aan de andere kant van de tunnel. Er moet dus een mobiele bagagecheck op Amsterdam zelf gaan plaatsvinden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Ardan » Za 22 Jun 2013, 01:35

Detectiepoortjes in de deurposten van de trein inbouwen :D

Oh nee wacht, die deuren flikkeren er nu al uit, als er ook nog poortjes in komen.. :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor isadora » Za 22 Jun 2013, 08:16

Bee schreef:De voormalige directeur van de NMBS is het trouwens niet eens met het voorgoed verdwijnen van de Fyra V250 en heeft daarover zijn zegje gedaan bij de VRT: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... Fyra_Vinck

Benieuwd hoeveel hem door AB is toegeschoven, onder tafel.
De put stinkt al genoeg, dunkt me.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor iljitsch » Za 22 Jun 2013, 08:56

Als je de AVE neemt in Madrid moet je bagage ook gescand worden en je moet je kaartje laten zien voordat je het perron op kan. Zelfs als je maar een rit van een half uur naar Toledo maakt. (De zwaarden die je daar koopt worden netjes ingepakt zodat ze mee kunnen met de trein.)

Echt vreselijk onoverkomelijk is dat allemaal heus niet om hier een perronnetje geschikt voor te maken in Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Grootste nadeel lijkt me dat dat perron dan lastiger voor andere zaken te gebruiken is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Suus » Za 22 Jun 2013, 08:59

Het grootste probleem is dat de Britten geen personeel willen sturen...
Rame à l'approche

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor robert55 » Za 22 Jun 2013, 10:50

waar geen wil is, is geen spoorweg :(

Overigens vandaag een interview met AB topman Manfellotto in NRC (via Nu.nl)
De topman van de Fyra-producent zegt niet beoordeeld te willen worden door een incompetente klant.

Volgens de Italiaan leunde de NS te lang op de Ierse investeringsmaatschappij die de Fyra heeft gekocht. Daardoor moest AnsaldoBreda voor lange tijd communiceren met mensen die Manfellotto eveneens omschrijft als incompetent.


Ik neem aan dat NSFS bedoeld wordt. De inhoud doet er eigenlijk niet meer toe. Als je zo praat, ga je duidelijk uit van een onherstelbare breuk en gaat het alleen nog om de financiele afwikkeling

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

AnsaldoBreda moest zaken doen met 'incompetente' NS'ers

Berichtdoor Daniel » Za 22 Jun 2013, 11:09

AnsaldoBreda moest zaken doen met 'incompetente' NS'ers
Geplaatst op: zaterdag 22 juni 2013 11:06
Laatst bijgewerkt: zaterdag 22 juni 2013 11:09


Volgens AnsaldoBreda, fabrikant van de Fyra, heeft de NS zich bij het plannen van de hogesnelheidstrein lange tijd verlaten op de Ierse financieringsmaatschappij die de Fyra heeft aangekocht. Daardoor waren we lang in gesprek met "incompetente" mensen, zegt Maurizio Manfellotto, topman van AnsaldoBreda.
In een interview met NRC Handelsblad zegt Manfellotto dat zijn gesprekspartners lange tijd niet goed hebben begrepen wat er komt kijken bij een hogesnelheidstrein. "En ik wil niet negatief beoordeeld worden door een klant die zo incompetent is."
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

borsjea
Berichten: 33
Lid geworden op: Zo 30 Jan 2011, 16:09

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor borsjea » Za 22 Jun 2013, 13:58

Het is toch bedroeft om als compentent bedrijf zaken te moeten doen met een waslijst van bedrijven uit landen en plaatsen met incompetent personeel;=}
Het is nog een geluk dat we allemaal verstand hebben van auto's anders lagen de wegen bezaait met bodemplaten en parkeerplaatsen vol met autodeuren

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor OVinspecteur » Zo 23 Jun 2013, 17:05

Bee schreef:
Bee schreef:Op http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -v250.html staan documenten omtrent het verdwijnen van de V250.

Vooral de brief van NS bied een interessante blik op de toekomst zonder V250.


Het plan van NS om de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL te laten rijden lijkt me niet echt de meest logische binnenlandse bediening. Los van de tijd die het ze denkt te kosten om dat voor elkaar te krijgen is de reistijdwinst op alleen het zuidelijke stukje van de HSL te klein om hier zo veel dure treinen voor aan te schaffen.

Waarom niet gewoon de huidige Fyra A'dam - Breda doortrekken naar Tilburg. :idea:
2 extra composities en je bent waarschijnlijk (voorlopig) klaar. Zodoende profiteer je optimaal van de reistijdwinst die de hele HSL kan bieden. In Tilburg wonen 200.000 mensen en de stad heeft nog geen rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Michael » Zo 23 Jun 2013, 17:22

Hoe wil je in Tilburg de loc laten omlopen? Wordt een beetje lastig volgens mij aangezien de spoorsituatie dat niet echt toelaat volgens mij.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor deadlock » Zo 23 Jun 2013, 19:29

OVinspecteur schreef:Het plan van NS om de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL te laten rijden lijkt me niet echt de meest logische binnenlandse bediening. Los van de tijd die het ze denkt te kosten om dat voor elkaar te krijgen is de reistijdwinst op alleen het zuidelijke stukje van de HSL te klein om hier zo veel dure treinen voor aan te schaffen.

Waarom niet gewoon de huidige Fyra A'dam - Breda doortrekken naar Tilburg. :idea:
2 extra composities en je bent waarschijnlijk (voorlopig) klaar. Zodoende profiteer je optimaal van de reistijdwinst die de hele HSL kan bieden. In Tilburg wonen 200.000 mensen en de stad heeft nog geen rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam.

Het gaat echt niet alleen om reistijdwinst. Veel spoorlijnen zitten famvol, anderen zitten niet vol.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor OVinspecteur » Zo 23 Jun 2013, 23:00

Michael schreef:Hoe wil je in Tilburg de loc laten omlopen? Wordt een beetje lastig volgens mij aangezien de spoorsituatie dat niet echt toelaat volgens mij.


Dat is inderdaad mogelijk; ik ben niet bekend met de sporensituatie in Tilburg.

Maar wellicht dar er ten oosten van het station een paar keersporen kunnen worden aangelegd als die er nog niet zijn. In de PHS-plannen zie ik wel iets staan over een 4e perronspoor. Hoe dan ook, ruim vóór 2019 ( :shock: ) moet daar toch wel een mouw aan te passen zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Vinny » Zo 23 Jun 2013, 23:22

In een vergeeld document uit lang vervlogen tijden heeft er wel een HST Amsterdam-Rotterdam-Breda (-Vlissingen/-Venlo) in de boeken gestaan. De IC Den Haag-Venlo zou dan als "feeder" rijden tussen Den Haag en Breda over het conventionele spoor volgens mij. Van dat laatste weet ik niet zeker wat de NS wilde, maar dat lijkt mij dan weer logisch.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Suus » Zo 23 Jun 2013, 23:45

Dordrecht is heel erg op Rotterdam gefocust en veel minder op Brabant, het idee om de s1900 via het zuidelijke gedeelte van de HSL naar Brabant te sturen is dan ook helemaal niet gek, je kan altijd nog de s2200 naar Breda doortrekken.

Daarnaast speelt mee dat ICR langzamerhand richting levenseinde gaat en dat is toch het voornaamste materieel waarmee de s1900 rijdt, dus als je toch nieuw materieel moet bestellen is de keuze voor een IC-trein die ook de HSL op kan niet eens heel erg vreemd. Misschien is zelfs voorbereiding voor Duitsland een optie, aangezien er ook nog plannen voor een IC van Heerlen naar Aachen op tafel liggen.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor iljitsch » Ma 24 Jun 2013, 19:41

Als er dan straks redelijk wat HSL-geschikte treinen rondrijden (afkloppen en -wachten!), dan wordt het ook aantrekkelijk om eens wat meer stukken spoor op een hoger plan te brengen, Nu niet gelijk een echte HSL, lijkt me, maar 200 km scheelt een slok op een borrel.

Wat zouden mooie stukken zijn om dit op te doen? Breda/Tilburg/Eindhoven/Venlo lijkt een goed begin. Maar dan moet je waarschijnlijk wel overgangen opdoeken en iets bedenken voor de tussenliggende stations.

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Klaasje » Ma 24 Jun 2013, 20:40

Het makkelijkst te versnellen zijn Oostvaarders-Lelystad en Hoofddorp-Den Haag doordat er geen overwegen zijn. Verder kom je al snel uit bij lange rechte einden door landelijk gebied. Denk aan Hoogeveen-Assen bijvoorbeeld. Alleen moet je dan wel iets met 22 overwegen. :')

Wel is het knutselen aan de bovenleidingspanning aan te bevelen. Met meer dan 8 bakken 200 km/h proberen te rijden is niet zo'n strak plan onder 1,5 kV.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Thom91 » Ma 24 Jun 2013, 20:50

Bee schreef:Dordrecht is heel erg op Rotterdam gefocust en veel minder op Brabant, het idee om de s1900 via het zuidelijke gedeelte van de HSL naar Brabant te sturen is dan ook helemaal niet gek, je kan altijd nog de s2200 naar Breda doortrekken.

Daarnaast speelt mee dat ICR langzamerhand richting levenseinde gaat en dat is toch het voornaamste materieel waarmee de s1900 rijdt, dus als je toch nieuw materieel moet bestellen is de keuze voor een IC-trein die ook de HSL op kan niet eens heel erg vreemd. Misschien is zelfs voorbereiding voor Duitsland een optie, aangezien er ook nog plannen voor een IC van Heerlen naar Aachen op tafel liggen.

Je onderschat de verbindende tak van de 1900 voor (Rotterdam-) Dordrecht - Tilburg
Komt wel goed schatje.

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Raymond » Ma 24 Jun 2013, 21:33

Er moet over een paar jaar 4x per uur een IC Eindhoven - Breda - Den Haag rijden, daarvan kunnen er 2 prima via de HSL op Breda - Rotterdam, zodat de andere twee IC's de huidige verbinding via Dordrecht kunnen blijven verzorgen. Dat zal alleen op Rotterdam - Den Haag nog lastig worden zolang daar de boel niet over een grotere afstand viersporig is. Delft is nu al een groot bottleneck en voorlopig liggen er nog geen vier sporen in die tunnelbak.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Berichtdoor Thom91 » Ma 24 Jun 2013, 21:36

Er is al gestart met de m.e.r.-procedure en er wordt onder hoge spoed een onderzoek gedaan naar kosten en uitwerking van viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid. Men wil het gereed hebben in 2017.
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten