Pagina 15 van 19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 17:55
door iljitsch
Zou het geen tijd schelen om Brussel links te laten liggen tussen Antwerpen en Rijssel (Lille)? De route via Gent is korter en je omzeilt het drukke Brussel. Maar je bent dan wel het hele eind op conventioneel spoor aangewezen terwijl er tussen Brussel en Rijssel wel een HSL ligt.

Qua paspoortcontrole: ze zouden de echte controle bij aankomst in Londen kunnen doen. Dan hoef je bij het instappen alleen even te laten zien dat je een paspoort of IDkaart hebt, vergelijkbaar met vliegen binnen Schengen. Natuurlijk iets meer werk dan een open instapregime, maar bepaald niet onoverkomelijk.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 19:06
door webguy
Dat lijkt me voor de vervoerder duur grapje, omdat als het niet goed is, je de persoon weer terug mag vervoeren.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 19:54
door robert55
Daarom proberen luchtvaartmij-en te voorkomen dat ze passagiers meenemen die ze weer mee terug moeten nemen, door paspoort [en of er voor tussen of eindbestemming visa moeten zijn] te controleren.
Dat zou voor de trein ook moeten kunnen. Maar het UK standpunt is niet helemaal rationeel [je mag de woorden in deze zin een beetje husselen]

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 20:03
door Vinny
Het aantal stations in Groot-Brittannië is tamelijk beperkt t.o.v de Europese stations. Maar dat zal de procedure niet veranderen, dat heeft o.m. te maken met veiligheid in de Kanaaltunnel. Er zullen mobiele bagagecheks gaan plaatsvinden heb ik wel eens gelezen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 21:31
door Suus
Een mobiele bagagecheck is de trein in Lille tot stilstand brengen, iedereen met zijn bagage naar buiten sturen, de reizigers allemaal door een controlepost laten gaan en pas weer de trein insturen nadag deze schoon is verklaard. Dat kost je 60 minuten. De beste oplossing zou naar mijn mening controle op St. Pancras zijn.

Tussen Antwerpen en Lille via Gent rijden kost je een uur extra terwijl je de de enige stad met meer dan een miljoen inwoners en in internationaal perspectief ook nog eens een van de belangrijkste steden van Europa overslaat. Gewoon geen goed idee.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 21:50
door Suus
De voormalige directeur van de NMBS is het trouwens niet eens met het voorgoed verdwijnen van de Fyra V250 en heeft daarover zijn zegje gedaan bij de VRT: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... Fyra_Vinck

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 22 jun 2013, 00:34
door Vinny
De bagage moet dus gecheckt worden voordat de trein de kanaaltunnel in rijdt. Hoe geschikt station St. Pancras verder ook is - het ligt wel aan de andere kant van de tunnel. Er moet dus een mobiele bagagecheck op Amsterdam zelf gaan plaatsvinden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 22 jun 2013, 01:35
door Ardan
Detectiepoortjes in de deurposten van de trein inbouwen :D

Oh nee wacht, die deuren flikkeren er nu al uit, als er ook nog poortjes in komen.. :')

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 22 jun 2013, 08:16
door isadora
Bee schreef:De voormalige directeur van de NMBS is het trouwens niet eens met het voorgoed verdwijnen van de Fyra V250 en heeft daarover zijn zegje gedaan bij de VRT: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... Fyra_Vinck
Benieuwd hoeveel hem door AB is toegeschoven, onder tafel.
De put stinkt al genoeg, dunkt me.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 22 jun 2013, 08:56
door iljitsch
Als je de AVE neemt in Madrid moet je bagage ook gescand worden en je moet je kaartje laten zien voordat je het perron op kan. Zelfs als je maar een rit van een half uur naar Toledo maakt. (De zwaarden die je daar koopt worden netjes ingepakt zodat ze mee kunnen met de trein.)

Echt vreselijk onoverkomelijk is dat allemaal heus niet om hier een perronnetje geschikt voor te maken in Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Grootste nadeel lijkt me dat dat perron dan lastiger voor andere zaken te gebruiken is.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 22 jun 2013, 08:59
door Suus
Het grootste probleem is dat de Britten geen personeel willen sturen...

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 22 jun 2013, 10:50
door robert55
waar geen wil is, is geen spoorweg :(

Overigens vandaag een interview met AB topman Manfellotto in NRC (via Nu.nl)
De topman van de Fyra-producent zegt niet beoordeeld te willen worden door een incompetente klant.

Volgens de Italiaan leunde de NS te lang op de Ierse investeringsmaatschappij die de Fyra heeft gekocht. Daardoor moest AnsaldoBreda voor lange tijd communiceren met mensen die Manfellotto eveneens omschrijft als incompetent.
Ik neem aan dat NSFS bedoeld wordt. De inhoud doet er eigenlijk niet meer toe. Als je zo praat, ga je duidelijk uit van een onherstelbare breuk en gaat het alleen nog om de financiele afwikkeling

AnsaldoBreda moest zaken doen met 'incompetente' NS'ers

Geplaatst: za 22 jun 2013, 11:09
door Daniel
AnsaldoBreda moest zaken doen met 'incompetente' NS'ers
Geplaatst op: zaterdag 22 juni 2013 11:06
Laatst bijgewerkt: zaterdag 22 juni 2013 11:09


Volgens AnsaldoBreda, fabrikant van de Fyra, heeft de NS zich bij het plannen van de hogesnelheidstrein lange tijd verlaten op de Ierse financieringsmaatschappij die de Fyra heeft aangekocht. Daardoor waren we lang in gesprek met "incompetente" mensen, zegt Maurizio Manfellotto, topman van AnsaldoBreda.
In een interview met NRC Handelsblad zegt Manfellotto dat zijn gesprekspartners lange tijd niet goed hebben begrepen wat er komt kijken bij een hogesnelheidstrein. "En ik wil niet negatief beoordeeld worden door een klant die zo incompetent is."
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 22 jun 2013, 13:58
door borsjea
Het is toch bedroeft om als compentent bedrijf zaken te moeten doen met een waslijst van bedrijven uit landen en plaatsen met incompetent personeel;=}
Het is nog een geluk dat we allemaal verstand hebben van auto's anders lagen de wegen bezaait met bodemplaten en parkeerplaatsen vol met autodeuren

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 23 jun 2013, 17:05
door OVinspecteur
Bee schreef:
Bee schreef:Op http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -v250.html staan documenten omtrent het verdwijnen van de V250.

Vooral de brief van NS bied een interessante blik op de toekomst zonder V250.
Het plan van NS om de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL te laten rijden lijkt me niet echt de meest logische binnenlandse bediening. Los van de tijd die het ze denkt te kosten om dat voor elkaar te krijgen is de reistijdwinst op alleen het zuidelijke stukje van de HSL te klein om hier zo veel dure treinen voor aan te schaffen.

Waarom niet gewoon de huidige Fyra A'dam - Breda doortrekken naar Tilburg. :idea:
2 extra composities en je bent waarschijnlijk (voorlopig) klaar. Zodoende profiteer je optimaal van de reistijdwinst die de hele HSL kan bieden. In Tilburg wonen 200.000 mensen en de stad heeft nog geen rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 23 jun 2013, 17:22
door Michael
Hoe wil je in Tilburg de loc laten omlopen? Wordt een beetje lastig volgens mij aangezien de spoorsituatie dat niet echt toelaat volgens mij.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 23 jun 2013, 19:29
door deadlock
OVinspecteur schreef:Het plan van NS om de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL te laten rijden lijkt me niet echt de meest logische binnenlandse bediening. Los van de tijd die het ze denkt te kosten om dat voor elkaar te krijgen is de reistijdwinst op alleen het zuidelijke stukje van de HSL te klein om hier zo veel dure treinen voor aan te schaffen.

Waarom niet gewoon de huidige Fyra A'dam - Breda doortrekken naar Tilburg. :idea:
2 extra composities en je bent waarschijnlijk (voorlopig) klaar. Zodoende profiteer je optimaal van de reistijdwinst die de hele HSL kan bieden. In Tilburg wonen 200.000 mensen en de stad heeft nog geen rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam.
Het gaat echt niet alleen om reistijdwinst. Veel spoorlijnen zitten famvol, anderen zitten niet vol.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 23 jun 2013, 23:00
door OVinspecteur
Michael schreef:Hoe wil je in Tilburg de loc laten omlopen? Wordt een beetje lastig volgens mij aangezien de spoorsituatie dat niet echt toelaat volgens mij.
Dat is inderdaad mogelijk; ik ben niet bekend met de sporensituatie in Tilburg.

Maar wellicht dar er ten oosten van het station een paar keersporen kunnen worden aangelegd als die er nog niet zijn. In de PHS-plannen zie ik wel iets staan over een 4e perronspoor. Hoe dan ook, ruim vóór 2019 ( :shock: ) moet daar toch wel een mouw aan te passen zijn lijkt me.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 23 jun 2013, 23:22
door Vinny
In een vergeeld document uit lang vervlogen tijden heeft er wel een HST Amsterdam-Rotterdam-Breda (-Vlissingen/-Venlo) in de boeken gestaan. De IC Den Haag-Venlo zou dan als "feeder" rijden tussen Den Haag en Breda over het conventionele spoor volgens mij. Van dat laatste weet ik niet zeker wat de NS wilde, maar dat lijkt mij dan weer logisch.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 23 jun 2013, 23:45
door Suus
Dordrecht is heel erg op Rotterdam gefocust en veel minder op Brabant, het idee om de s1900 via het zuidelijke gedeelte van de HSL naar Brabant te sturen is dan ook helemaal niet gek, je kan altijd nog de s2200 naar Breda doortrekken.

Daarnaast speelt mee dat ICR langzamerhand richting levenseinde gaat en dat is toch het voornaamste materieel waarmee de s1900 rijdt, dus als je toch nieuw materieel moet bestellen is de keuze voor een IC-trein die ook de HSL op kan niet eens heel erg vreemd. Misschien is zelfs voorbereiding voor Duitsland een optie, aangezien er ook nog plannen voor een IC van Heerlen naar Aachen op tafel liggen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 19:41
door iljitsch
Als er dan straks redelijk wat HSL-geschikte treinen rondrijden (afkloppen en -wachten!), dan wordt het ook aantrekkelijk om eens wat meer stukken spoor op een hoger plan te brengen, Nu niet gelijk een echte HSL, lijkt me, maar 200 km scheelt een slok op een borrel.

Wat zouden mooie stukken zijn om dit op te doen? Breda/Tilburg/Eindhoven/Venlo lijkt een goed begin. Maar dan moet je waarschijnlijk wel overgangen opdoeken en iets bedenken voor de tussenliggende stations.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 20:40
door Klaasje
Het makkelijkst te versnellen zijn Oostvaarders-Lelystad en Hoofddorp-Den Haag doordat er geen overwegen zijn. Verder kom je al snel uit bij lange rechte einden door landelijk gebied. Denk aan Hoogeveen-Assen bijvoorbeeld. Alleen moet je dan wel iets met 22 overwegen. :')

Wel is het knutselen aan de bovenleidingspanning aan te bevelen. Met meer dan 8 bakken 200 km/h proberen te rijden is niet zo'n strak plan onder 1,5 kV.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 20:50
door Thom91
Bee schreef:Dordrecht is heel erg op Rotterdam gefocust en veel minder op Brabant, het idee om de s1900 via het zuidelijke gedeelte van de HSL naar Brabant te sturen is dan ook helemaal niet gek, je kan altijd nog de s2200 naar Breda doortrekken.

Daarnaast speelt mee dat ICR langzamerhand richting levenseinde gaat en dat is toch het voornaamste materieel waarmee de s1900 rijdt, dus als je toch nieuw materieel moet bestellen is de keuze voor een IC-trein die ook de HSL op kan niet eens heel erg vreemd. Misschien is zelfs voorbereiding voor Duitsland een optie, aangezien er ook nog plannen voor een IC van Heerlen naar Aachen op tafel liggen.
Je onderschat de verbindende tak van de 1900 voor (Rotterdam-) Dordrecht - Tilburg

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 21:33
door Raymond
Er moet over een paar jaar 4x per uur een IC Eindhoven - Breda - Den Haag rijden, daarvan kunnen er 2 prima via de HSL op Breda - Rotterdam, zodat de andere twee IC's de huidige verbinding via Dordrecht kunnen blijven verzorgen. Dat zal alleen op Rotterdam - Den Haag nog lastig worden zolang daar de boel niet over een grotere afstand viersporig is. Delft is nu al een groot bottleneck en voorlopig liggen er nog geen vier sporen in die tunnelbak.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 21:36
door Thom91
Er is al gestart met de m.e.r.-procedure en er wordt onder hoge spoed een onderzoek gedaan naar kosten en uitwerking van viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid. Men wil het gereed hebben in 2017.