Pagina 17 van 19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 12:35
door VIRM
NS koopt tijdelijke vervanger Fyra

De Nederlandse Spoorwegen gaan op korte termijn de uitgevallen Fyra-treinen vervangen met Canadees materieel. Het spoorbedrijf koopt zogeheten TRAXX-locomotieven bij de Canadese treinfabrikant Bombardier. Het is de bedoeling dat de treinen in Duitsland worden gebouwd.

http://nos.nl/artikel/524528-ns-koopt-t ... -fyra.html

Okay, dus NS gaat was TRAXX'jes kopen. Maar waar worden de rijtuigen vandaan gehaald?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 12:41
door Klaasje
Gokje: Uit de s1900 en de s3600. Daarmee neemt de vraag voor IC-materieel en dus DDZ toe. Gevolg: extra opknapbeurt mat'64 voor het rijden van meer sprinterdiensten.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 12:48
door VIRM
Klaasje schreef:Gokje: Uit de s1900 en de s3600. Daarmee neemt de vraag voor IC-materieel en dus DDZ toe. Gevolg: extra opknapbeurt mat'64 voor het rijden van meer sprinterdiensten.
En dan weer langer uitstellen van de pensionering van mat'64? :)

Wellicht kunnen ze gewoon ook de ICK'jes die draaistelrevisie geven. Als je toch geld gaat uitgeven voor TRAXX'jes, waarom geen ICK'jes erbij? Hoef je ook niet met binnenlands materieel te gaan stoeien. :)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 12:55
door Suus
Het nieuws is nog geen drie uur oud en ICK komt weer op de proppen. :')

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 12:56
door Klaasje
Nu gaat Mat'64 sowieso niet met pensioen voor de Limburgse lijnen overgaan naar een andere vervoerder en voordat de sprinter-NG er is. Maar je kunt wel zeggen dat er een veel grotere pool op de baan zal moeten blijven dan in een scenario waarbij de V250 vrolijk rondjes zou rijden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 13:25
door Mr-W
Waarom loc's bestellen die maar 160km/h kunnen ?
NS kan beter 200+ loc's bestellen bijv. Bombardier ALP(201 km/h) of Alstom prima II(200km/h).
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Siemens Eurosprinter (230km/h).
Voor de rijtuigen verwacht ik dat NS 2ehands rijtuigen gaat kopen/leasen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 13:42
door Suus
De bestelling komt niet voort uit een Europese aanbesteding en voor zover dat al mogelijk is moet je dan eigenlijk iets bestellen dat je al hebt. Met Traxx is NS bekend vanuit de huidige lease, vandaar dus de keuze voor Traxx.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 14:26
door deadlock
Allemaal drogredeneringen met een non sequitur als conclusie.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 14:52
door IC140
Hoezo dat?

Premisses:
- Er is een uitzondering op de aanbestedingsplicht, waarbij in geval van dringende noodzaak bestaand materieel mag worden bijbesteld.
- NS rijdt al met TRAXX-locomotieven.
- NS wil omwille van de tijd zonder aanbesteding z.s.m. nieuwe locomotieven hebben.

Conclusie:
- NS bestelt TRAXX-locomotieven.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:01
door Klaasje
deadlock schreef:Allemaal drogredeneringen met een non sequitur als conclusie.
Iets een drogredenering noemen zonder uit te leggen waarom is al helemaal een drogredenering. Juist omdat drogredenering impliceert dat de onderbouwing van het argument niet koppend of onvoldoende is.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:01
door webguy
Om het hele toelatingsgedoe maar te vergeten. Volgens mij krijg je niet zomaar een loc voor 230km/u toegelaten - daar gaat maanden tijd en geld overheen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:06
door deadlock
Klaasje schreef:
deadlock schreef:Allemaal drogredeneringen met een non sequitur als conclusie.
Iets een drogredenering noemen zonder uit te leggen waarom is al helemaal een drogredenering. Juist omdat drogredenering impliceert dat de onderbouwing van het argument niet koppend of onvoldoende is.
Het is een non sequitur om te stellen dat er ergens ervaring mee is én er locs nodig zijn dús bestellen wie die dan maar. Daar hoort beargumentering bij. Zoals:
- Locs volstaan voor de concessie (is niet zo)
- Is beproefd op het volledige inzetgebied (is niet zo)

Dus waarom niet een railjet-achtig concept. Zo schiet het nooit op. Nu eerst deze locs en dan later weer andere types die wél hard kunnen? Dan hebben ze straks een serie van hoeveel, 20 locs die ze voor de EN en CNL kunnen inzetten. Whooptiefuckingdoo.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:14
door Klaasje
1. Deze loc's hebben een toelating, er is dus geen tijd voor een toelatingsproces nodig.
2. Deze loc's hebben een korte levertijd.
3. Er is geen uitgebreid opleidingsprogramma voor nodig wat de tijd tot inzet verkort.
4. Deze loc's kan je makkelijk weer slijten als je ze niet nodig hebt voor het goederenvervoer.
5. Vervoer is meer vervoer dan geen vervoer.

Aardige combinatie drogredeneringen. Je eigen plaatje staat er niet veel beter voor. :')

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:24
door deadlock
Allemaal irrelevant wánt: Ze hebben deze locs al, maar dan geleased. Blijf gewoon leasen. Dan hoef je ook geen Europese regels aan je laars te lappen enzo.

Verder hebben ze geen toelating voor België.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:44
door Suus
De Traxx heeft wel degelijk toelating voor België, want wat staat er voor de Benelux? Het gaat er meer om dat een softwareversie niet is toegelaten, maar dat kan beduidend sneller goedgekeurd worden dan een geheel nieuw loctype wat in België veel langer duurt en meer onzekerheden kent dan in Nederland.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:46
door Klaasje
deadlock schreef:Allemaal irrelevant wánt: Ze hebben deze locs al, maar dan geleased.
Misschien zijn er wel meer dan nu nodig? :wink:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:48
door Geert
Blijkbaar zijn ze niet meer te leasen op dit moment?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 15:53
door deadlock
Bee schreef:De Traxx heeft wel degelijk toelating voor België, want wat staat er voor de Benelux? Het gaat er meer om dat een softwareversie niet is toegelaten, maar dat kan beduidend sneller goedgekeurd worden dan een geheel nieuw loctype wat in België veel langer duurt en meer onzekerheden kent dan in Nederland.
Nee, de toelating is voor de 28, niet voor de NSH TRAXX'en en jij weet niet zo goed als ik dat het platform misschien wel toegelaten is maar dat er gewoon geen toelating is voor deze subserie. Dat moet eerst geregeld worden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 16:04
door Suus
Het gaat om de softwareversie van de beveiligingsinstallatie. Technisch zijn de locomotieven van de NMBS en NSH identiek, ze komen uit dezelfde order van Alpha Trains.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 16:45
door iljitsch
Yep, ook bij de volkskrant. Nu maar hopen dat ze ook op het Belgische deel van de HSL mogen.

Toch wel aardig om eens na te denken hoeveel goedkoper het geweest was om gewoon het bestaande spoor naar 160 op te waarderen in plaats van die nieuwe HSL aan te leggen, als we toch maar 160 gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam zou je dan iets langer onderweg zijn omdat dat deel van de HSL ook korter is dan de oude lijn, maar het zou wel immense bakken geld gescheeld hebben.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 17:06
door Thom91
Geert schreef:Blijkbaar zijn ze niet meer te leasen op dit moment?
DB heeft er ook nog 450 besteld vorige week!

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 17:19
door deadlock
iljitsch schreef:Yep, ook bij de volkskrant. Nu maar hopen dat ze ook op het Belgische deel van de HSL mogen.

Toch wel aardig om eens na te denken hoeveel goedkoper het geweest was om gewoon het bestaande spoor naar 160 op te waarderen in plaats van die nieuwe HSL aan te leggen, als we toch maar 160 gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam zou je dan iets langer onderweg zijn omdat dat deel van de HSL ook korter is dan de oude lijn, maar het zou wel immense bakken geld gescheeld hebben.
Hey, Jan Mastwijk, jij hier?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 17:31
door Thom91
iljitsch schreef:Yep, ook bij de volkskrant. Nu maar hopen dat ze ook op het Belgische deel van de HSL mogen.

Toch wel aardig om eens na te denken hoeveel goedkoper het geweest was om gewoon het bestaande spoor naar 160 op te waarderen in plaats van die nieuwe HSL aan te leggen, als we toch maar 160 gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam zou je dan iets langer onderweg zijn omdat dat deel van de HSL ook korter is dan de oude lijn, maar het zou wel immense bakken geld gescheeld hebben.
En dan, wat schiet je met dat onderzoek op? Precies, helemaal niks. Dat geld komt niet direct uit de lucht gevallen en die betonbaan is niet ineens weggepoeft zoals Hans Klok dat kan. En ook is Schiphol Rotterdam niet ineens integraal viersporig.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 19:23
door Vinny
Bee schreef:Het nieuws is nog geen drie uur oud en ICK komt weer op de proppen. :')
ICK => ICL (Lange Termijn)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 19:26
door Vinny
deadlock schreef:Allemaal drogredeneringen met een non sequitur als conclusie.
Er werden geen redeneringen gemaakt, er werden ook geen argumenten gegeven en er werd zelfs geen conclusie getrokken. Het enige wat werd gedaan is de beweegredenen van de NS inschatten en welke implicaties dat op het materieel zou (kunnen) hebben. Dit soort dingen zijn eigenlijk altijd "educated guesses". Ik wandel nu al zo lang rond in de OV wereld dat ik bijna nergens meer verbaasd van op kijk :roll: