OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Bericht door Klaasje »

De staatsecretaris heeft bekend gemaakt ze wil gaan doen in OV-SAAL tegen 2020. Voorlopig wordt nog niet ingezet op PHS-frequenties door achterblijvende vervoersgroei. Wel gaat ERTMS worden geïnstalleerd op Hoofddorp-Lelystad en Amsterdam-Hilversum.

Voorlopig is de volgende treindienst het uitgangspunt:
  • 4x IC (2x Noorden)-Lelystad-Schiphol-Den Haag/Rotterdam
  • 4x IC Almere-Amsterdam CS
  • 4x sprinter
Meer info hier.

Het meest opvallende deel van de brief is het volgende stukje:
Staatssecretaris Mansvelt schreef:Aanvullende maatregelen
Gezamenlijk met de regio en de sector zal ik de komende maanden bezien óf en zo ja welke maatregelen in aanvulling op het bovenstaande noodzakelijk zijn voor een kwalitatief goede dienstregeling. Dit is passend bij de vervoervraag, met als uitgangspunt een 4/4/4-dienstregeling en rekening houdend met een aantal actuele ontwikkelingen. Daarbij gaat het onder andere om de optie om treinen vanuit Rotterdam via de HSL en Amsterdam-Zuid naar Almere door te laten rijden, zoals dit als voorbeeld in het kader van de integratie van de HSL-Zuid en Hoofdrailnetconcessie aan de orde geweest is.

In de eerder genoemde actualisatie is een 4/4/4-dienstregeling niet nader uitgewerkt. Daarvoor is de komende maanden nog beperkt aanvullend onderzoek nodig. Mogelijke oplossingsrichtingen zijn oplossingen in de dienstregeling, verbeteren/verkorten van halteertijden en infrastructurele oplossingen. Bij de uitwerkingen van infrastructurele oplossingen neem ik met name ook partiële 4-sporigheid in Almere op de trajecten Almere Muziekwijk – Centrum en Almere Buiten – Oostvaarders mee. De maatregelen dienen aantoonbaar tot een kwaliteitsverbetering te leiden en de kosten dienen te passen binnen het budgettaire kader en in acceptabele verhouding te staan ten opzichte van de baten. Voorts dienen de maatregelen toekomstvast te zijn ook met oog op een toekomstige doorgroei naar hogere frequenties. De kwaliteitsverbetering bezie ik zowel voor een situatie dat de gewenste functionaliteit van kortere opvolgtijden mogelijk nog niet ter beschikking staat als voor een situatie waarin deze wel is gerealiseerd Daarmee kan inzicht in het effect van de aanvullende maatregelen worden geboden in relatie tot het moment van van oplevering van capaciteitsvergroting onder ERTMS. Ik koers op oplevering van de uitkomsten van deze uitwerkingen voor de OV SAAL-corridor in juli 2013.
Laatst gewijzigd door Klaasje op za 06 apr 2013, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel tot

Bericht door Z2N »

Ergens vind ik het best raar dat er geen enkele trein over de gooiboog bij staat.. Ze zouden 'm toch niet vergeten zijn? :shock:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel tot

Bericht door Klaasje »

Dat loopt wel los.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Bericht door Vinny »

Lijkt me een redelijk voorstel. De sprinter Amsterdam-Zwolle wordt flink gebruikt trouwens constateer ik vandaag. Almere Poort is dus niet zon zandvlakte als het er van een afstand uitziet. En veel mensen voor Almere Buiten die zich zo een overstap uitsparen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Bericht door midnet »

mij viel me op ZA (snijdend koude wind altijd daar) dat op Almere CS 's ochtends vroeg nog zoveel mensen opstappen voor de IC naar Zwolle-Groningen. Voorheen was de belangstelling voor tot Lelystad nou niet zo groot.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Bericht door Thom91 »

Wat is ZA? Zwolle Aansluiting? Zuid-Afrika?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Bericht door Vinny »

Volgens mij zegt Midnet dat er redelijk wat reizigers zijn die op Almere op de trein stappen voor Zwolle, Leeuwarden en Groningen. De reistijd tussen Almere en Zwolle is aanzienlijk gereduceerd. Maar er speelt mee dat dat overstappende reizigers vanaf Amsterdam Centraal en een pluk reizigers die voorheen met de bus reisden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Lijkt me een redelijk voorstel. De sprinter Amsterdam-Zwolle wordt flink gebruikt trouwens constateer ik vandaag. Almere Poort is dus niet zon zandvlakte als het er van een afstand uitziet. En veel mensen voor Almere Buiten die zich zo een overstap uitsparen.
Gegeven de situatie wel ja.

Bedenk bij Poort trouwens dat het station ook goed door stads- en zelfs streekbussen ontsloten wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten