Pagina 1 van 1

OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Geplaatst: za 06 apr 2013, 11:12
door Klaasje
De staatsecretaris heeft bekend gemaakt ze wil gaan doen in OV-SAAL tegen 2020. Voorlopig wordt nog niet ingezet op PHS-frequenties door achterblijvende vervoersgroei. Wel gaat ERTMS worden geïnstalleerd op Hoofddorp-Lelystad en Amsterdam-Hilversum.

Voorlopig is de volgende treindienst het uitgangspunt:
  • 4x IC (2x Noorden)-Lelystad-Schiphol-Den Haag/Rotterdam
  • 4x IC Almere-Amsterdam CS
  • 4x sprinter
Meer info hier.

Het meest opvallende deel van de brief is het volgende stukje:
Staatssecretaris Mansvelt schreef:Aanvullende maatregelen
Gezamenlijk met de regio en de sector zal ik de komende maanden bezien óf en zo ja welke maatregelen in aanvulling op het bovenstaande noodzakelijk zijn voor een kwalitatief goede dienstregeling. Dit is passend bij de vervoervraag, met als uitgangspunt een 4/4/4-dienstregeling en rekening houdend met een aantal actuele ontwikkelingen. Daarbij gaat het onder andere om de optie om treinen vanuit Rotterdam via de HSL en Amsterdam-Zuid naar Almere door te laten rijden, zoals dit als voorbeeld in het kader van de integratie van de HSL-Zuid en Hoofdrailnetconcessie aan de orde geweest is.

In de eerder genoemde actualisatie is een 4/4/4-dienstregeling niet nader uitgewerkt. Daarvoor is de komende maanden nog beperkt aanvullend onderzoek nodig. Mogelijke oplossingsrichtingen zijn oplossingen in de dienstregeling, verbeteren/verkorten van halteertijden en infrastructurele oplossingen. Bij de uitwerkingen van infrastructurele oplossingen neem ik met name ook partiële 4-sporigheid in Almere op de trajecten Almere Muziekwijk – Centrum en Almere Buiten – Oostvaarders mee. De maatregelen dienen aantoonbaar tot een kwaliteitsverbetering te leiden en de kosten dienen te passen binnen het budgettaire kader en in acceptabele verhouding te staan ten opzichte van de baten. Voorts dienen de maatregelen toekomstvast te zijn ook met oog op een toekomstige doorgroei naar hogere frequenties. De kwaliteitsverbetering bezie ik zowel voor een situatie dat de gewenste functionaliteit van kortere opvolgtijden mogelijk nog niet ter beschikking staat als voor een situatie waarin deze wel is gerealiseerd Daarmee kan inzicht in het effect van de aanvullende maatregelen worden geboden in relatie tot het moment van van oplevering van capaciteitsvergroting onder ERTMS. Ik koers op oplevering van de uitkomsten van deze uitwerkingen voor de OV SAAL-corridor in juli 2013.

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel tot

Geplaatst: za 06 apr 2013, 16:44
door Z2N
Ergens vind ik het best raar dat er geen enkele trein over de gooiboog bij staat.. Ze zouden 'm toch niet vergeten zijn? :shock:

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel tot

Geplaatst: za 06 apr 2013, 17:05
door Klaasje
Dat loopt wel los.

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 14:17
door Vinny
Lijkt me een redelijk voorstel. De sprinter Amsterdam-Zwolle wordt flink gebruikt trouwens constateer ik vandaag. Almere Poort is dus niet zon zandvlakte als het er van een afstand uitziet. En veel mensen voor Almere Buiten die zich zo een overstap uitsparen.

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 15:17
door midnet
mij viel me op ZA (snijdend koude wind altijd daar) dat op Almere CS 's ochtends vroeg nog zoveel mensen opstappen voor de IC naar Zwolle-Groningen. Voorheen was de belangstelling voor tot Lelystad nou niet zo groot.

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 15:40
door Thom91
Wat is ZA? Zwolle Aansluiting? Zuid-Afrika?

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 15:55
door Vinny
Volgens mij zegt Midnet dat er redelijk wat reizigers zijn die op Almere op de trein stappen voor Zwolle, Leeuwarden en Groningen. De reistijd tussen Almere en Zwolle is aanzienlijk gereduceerd. Maar er speelt mee dat dat overstappende reizigers vanaf Amsterdam Centraal en een pluk reizigers die voorheen met de bus reisden.

Re: OV-SAAL: ERTMS en 4/4/4 treinmodel

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 18:38
door Klaasje
Vinny schreef:Lijkt me een redelijk voorstel. De sprinter Amsterdam-Zwolle wordt flink gebruikt trouwens constateer ik vandaag. Almere Poort is dus niet zon zandvlakte als het er van een afstand uitziet. En veel mensen voor Almere Buiten die zich zo een overstap uitsparen.
Gegeven de situatie wel ja.

Bedenk bij Poort trouwens dat het station ook goed door stads- en zelfs streekbussen ontsloten wordt.